Favorit er måske et forkert ord...mest fascinerende passer bedre :)
Årslister - Fra 2018 og Nedefter
- ★★★★★★0
- ★★★★★★0
30'erne generelt, men især pre-code :)
Hvor præcis skærer man?
T. Nielsen12-05-21 14:17
- ★★★★★★0
Da jeg næppe finder tid på mandag, så smider jeg mine to næste lister her. Først top 5 fra 1947:
01. The Lady from Shanghai
02. Brute Force
03. Monsieur Verdoux
04. The Bishop's Wife
05. The Secret Life of Walter Mitty
Værste:
The Fabulous Dorseys
T. Nielsen15-05-21 13:05
- ★★★★★★0
Her følger år 1946:
01. It's a Wonderful Life
02. My Darling Clementine
03. The Stranger
04. The Strange Love of Martha Ivers
05. A Matter of Life and Death
Værste:
She-Wolf of London
T. Nielsen15-05-21 13:06
- ★★★★★★0
Og da der er så få film på listen og jeg synes vi snegler os af sted, snupper jeg to år mere. Her følger år 1945:
01. Scarlet Street
02. Objective, Burma!
03. De røde enge
04. Den usynlige hær
05. Brief Encounter
Værste:
House of Dracula
T. Nielsen15-05-21 13:08
- ★★★★★★0
Top 5 år 1944:
01. Uncertain Glory
02. Lifeboat
03. Ministry of Fear
04. None But the Lonely Heart
05. House of Frankenstein
Værste:
Tall in the Saddle
T. Nielsen15-05-21 13:09
- ★★★★★★0
Hvor præcis skærer man?
Omkring 1934. Hays Code eller Hollywood Production er fra før 1934, men blev først håndhævet der.
- ★★★★★★0
Omkring 1934. Hays Code eller Hollywood Production er fra før 1934, men blev først håndhævet der.
Det flugter ganske godt med de Tarzan film der kom med Johnny Weissmuller fra 1932 og frem. Den første og anden (fra 1934) er ret frisindet. 3’eren fra 1936 lidt mindre (der går lidt rygter om at den blev klippet ned?) og 4’eren bliver helt vild familie-reaktionær i både kostumer og indhold.
T. Nielsen15-05-21 20:36
- ★★★★★★0
Jeg forsætter min stil med at tage 8/10 og opefter med - men der er enkelte år, hvor jeg har taget 7/10'erne med, fordi jeg stadigvæk vil betegne 7/10 som gode film. Og der er megameget film noir med...
1949
9/10
Nora Inu
Pinky
Where the Sidewalk Ends8/10
Under Capricorn
Oliver Twist
Passport To Pimlico
Twelve O' Clock High
The Undercover Man
Whirlpool
White Heat
Criss Cross---
1948
9/10
The Snake Pit
Great Expectations
The Search
The Naked City
The Bicycle Thieves
Portrait of Jennie - på min top 508/10
Rope
Music in Darkness
Women of the Night----
1947
9/10
Brute Force8/10
One Wonderful Sunday
The Spring River Flows East
Possessed
Boomerang!
The Sea of Grass
Quai Des Orfevres
Out Of The Past
The Ghost and Mrs. Muir
The Lady From Shanghai - ★★★★★★0
Og 1946, som var et godt år:
1946
9/10
Notorious
Ditte Menneskebarn
It’s A Wonderful Life
La Belle Et La Bete
To Each His Own
The Stranger
The Killers
The Spiral Staircase
The Best Years Of Our Lives8/10
No Regret's For Our Youth
The Big Sleep
My Darling Clementine
Duel In The Sun
Diskret Ophold
A Matter of Life and Death
The Dark Mirror
The Children Are Watching Us
Shoeshine - ★★★★★★0
Shit Guldager, du har set mange, eller rated dem du har set ret højt. Uanset, har du mange titler med i forhold til hvad jeg ville kunne præstere, hvis det skulle give mening.
Hvordan pokker har du nået at se alle dem? Jeg har givet set flere fra de år, men det er fra før man ratede dem.T. Nielsen16-05-21 20:54
- ★★★★★★0
Hvordan pokker har du nået at se alle dem?
Jeg er 40 år, og fik først barn i 2017 og min første rigtige job i 2019 - så har haft rigeligt med tid :)
Og jeg har ofte mulighed for at se en film hver aften stadigvæk, og f.eks. på fredag er jeg alene hjemme og barnefri til kl. 11 dagen efter. Så den står enten på druk eller film-binging...nok det sidste :)
- ★★★★★★0
eller rated dem du har set ret højt.
De fleste film er købt ud fra bedste film-lister og andet. Det er jo meget sjældent, man bare køber en random film fra 40'erne :)
- ★★★★★★0
Da jeg næppe finder tid på mandag, så smider jeg mine to næste lister her. Først top 5 fra 1947:
01. The Lady from Shanghai
02. Brute Force
03. Monsieur Verdoux
04. The Bishop's Wife
05. The Secret Life of Walter Mitty
Værste:
The Fabulous Dorseys
Min liste - 1947
Top 5
1. Dark Passage
2. Angel and the Badman
3. Miracle on 34th Street
4. Sinbad, the Sailor
5. Fun and Fancy Free - ★★★★★★0
Her følger år 1946:
01. It's a Wonderful Life
02. My Darling Clementine
03. The Stranger
04. The Strange Love of Martha Ivers
05. A Matter of Life and Death
Værste:
She-Wolf of London
Top 5 – 1946 - etteren er i det mindste den samme :-)
- It's a Wonderful Life
- The Big Sleep
- Notorious
- The Postman Always Rings Twice
- A Night in Casablanca
- ★★★★★★0
Og da der er så få film på listen og jeg synes vi snegler os af sted, snupper jeg to år mere. Her følger år 1945:
01. Scarlet Street
02. Objective, Burma!
03. De røde enge
04. Den usynlige hær
05. Brief Encounter
Værste:
House of Dracula
Top 5 – 1945
- Brief Encounter
- Spellbound
- They Were Expendable
- The Bells of St. Mary's
- Tarzan and the Amazons
- ★★★★★★0
Top 5 år 1944:
01. Uncertain Glory
02. Lifeboat
03. Ministry of Fear
04. None But the Lonely Heart
05. House of Frankenstein
Værste:
Tall in the Saddle
Top 5 – 1944
- Double Indemnity
- The Woman in the Window
- Meet Me in St. Louis
- Nothing But Trouble
- The Three Caballeros
Man kan ikke påstå vi har mange fælles ;-)
- ★★★★★★0
Min liste - 1947
Top 5
1. Dark Passage
2. Angel and the Badman
3. Miracle on 34th Street
4. Sinbad, the Sailor
5. Fun and Fancy FreeIkke en genganger!
T. Nielsen17-05-21 14:37
- ★★★★★★0
Top 5 – 1944
- Double Indemnity
- The Woman in the Window
- Meet Me in St. Louis
- Nothing But Trouble
- The Three Caballeros
Man kan ikke påstå vi har mange fælles ;-)
Nej det ville være synd at sige:)
T. Nielsen17-05-21 14:38
- ★★★★★★1
Men så meget sjovere at se listerne synes jeg.
T. Nielsen17-05-21 14:39
- ★★★★★★0
Men så meget sjovere at se listerne synes jeg.
True :-)
- ★★★★★★0
1945
9/10
Les Enfant du Paradis
The Lost Weekend
Mildred Pierce
Spellbound8/10
Blithe Spirit
Brief Encounter
Detour
A Tree Grows In Brooklyn
Scarlet Street
Leave Her To Heaven
Rome, Open City----
1944
9/10
Double Indemnity
Murder, My Sweet
Arsenic and Old Lace
Gaslight
Laura8/10
Lifeboat
Hail the Conquering Hero
Mr. Skeffington----
1943
8/10
Sanshuro Sugata
Shadow of Doubt
The Ox-Bow Incident7/10
The Phantom of the Opera
Day Of Wrath
Heaven Can Wait
Le Corbeau
Old Acquantaince
Sahara----
I 1943 blev jeg nødt til at gå til 7'erne også...
- ★★★★★★0
Du har et par stykker jeg ikke har set (eller i hvert fald rated) Guldager. Du har ikke helt så mange med, denne gang som jeg ikke kender. Les Enfant du Paradis og Rome, Open City er de to der lige umiddelbart springer i øjnene. Der er et par andre, jeg kan være i tvivl om jeg er stødt på.
T. Nielsen24-05-21 09:16
- ★★★★★★0
Jeg sender min top 5 fra året 1943 af sted:
01. Edge of Darkness
02. Shadow of a Doubt
03. Lassie Come Home
04. Tarzan Triumphs
05. Northern Pursuit
Værste:
Son of Dracula
T. Nielsen24-05-21 09:17
- ★★★★★★0
Her følger år 1942:
01. Casablanca
02. Bambi
03. Arsenic and Old Lace
04. The Black Swan
05. Desperate Journey
Værste:
Stand by for Action
T. Nielsen24-05-21 09:18