Længe siden jeg sidst så den. Men trods dens mulige idioti og svagheder, så mindes jeg den også som absolut fremragende pga den stemning som Shyamalan lykkes at ramme. Jeg var virkelig draget ind i universet og med på gården og den form for inddragelse, hvor man føler man er der, den værdsætter jeg virkelig.
Babo’s Top 250
- ★★★★★★0
T. Nielsen 5-02-22 13:11
- ★★★★0
128. Mandy
Cage’s rage :)
Den er virkelig steget i graderne hos mig. En af de sjældne film, der går totalt til angreb på alle sanserne. Ikke meget historie, men den udfolder sig nærmest åndeligt og man bliver hevet ind i en bizar verden af vold, hallucinationer, mareridt m.m. Cage er fremragende og det virkede som den helt rigtige rolle efter mange mildest talt tvivlsomme gennem årene.
- ★★★★0
127. Psycho
Ingen bemærkninger nødvendige.
- ★★★★★★0
127. Psycho
Ingen bemærkninger nødvendige.
Jeg kan bedre lide Hitchcock’s version, end det remake du har listet her;)
T. Nielsen 5-02-22 15:40
- ★★★★0
Jeg kan bedre lide Hitchcock’s version, end det remake du har listet her;)
:D
- ★★★★0
126. Carnal Knowledge
Jeg er godt nok vild med Mike Nichols’ film. Med sin intelligens og frækhed er han ikke bange for at analysere menneskers forhold til hinanden, mænd og kvinders lyster og drifter, som giver værdi for det enkelte. Nicholson og Garfunkel er sublime som vennepar og dialogen er noget af det bedste. Nichols’ framing når to personer taler sammen er ofte bemærkelsesværdig, fordi han bryder den typiske ‘over the shoulder shot’ og i stedet bruger han single framing og tør at bryde den fjerde væg. Det giver på sin vis en meget intim følelse, at karakterer taler til os. Slutningen er fremragende. Og det er blevet min favorit af hans.
- ★★★★0
125. Zero Dark Thirty
Utrolig spændende, intens og provokerende film om jagten på Bin Laden. Men det er også en gennemarbejdet persontegning af en kvinde i front, som undervejs måske, måske ikke, ændrer perspektiv. Der ligger noget dybere i Chastains fine præstation, som også bragte hende en velfortjent nominering.
- ★★★★0
Dobbeltpost
- ★★★★2
124. Smoke
Blandt de ganske få lune film om man så må sige, på denne liste og jeg medgiver - der skal meget til at imponere mig når det gælder en feel-good film. Måske synes jeg bare de er svære at gøre ordentligt gode. Men Smoke gjorde det. Det er en af de mest hyggelige og sjælfulde film jeg har set. Jeg kan godt lide, at ikke alle konflikter bliver løst, men at pilen alligevel peger mod en håbefuld retning. Klasse skuespil og alle medspillere er godt tegnet. Og så fik jeg lyst til at tænde en cigaret.
- ★★★1
124. Smoke
Blandt de ganske få lune film om man så må sige, på denne liste og jeg medgiver - der skal meget til at imponere mig når det gælder en feel-good film. Måske synes jeg bare de er svære at gøre ordentligt gode. Men Smoke gjorde det. Det er en af de mest hyggelige og sjælfulde film jeg har set. Jeg kan godt lide, at ikke alle konflikter bliver løst, men at pilen alligevel peger mod en håbefuld retning. Klasse skuespil og alle medspillere er godt tegnet. Og så fik jeg lyst til at tænde en cigaret.
Fantastisk film. Holder selv rigtig meget af den og har nok set den 3-4 gange gennem årenes løb.
- ★★★★0
123. Blow Out
Palma’s sublime thriller er godt sammensat og bevarer fint den underliggende tragedie, som konstant lurer. Den kan også læses som et kritisk statement over magthavernes fremstilling af historie og handlinger med tydelige referencer til JFK mordet. Palma er en ufattelig dygtig visuel fortæller med sans for billeder og lyd, men også karakterer. Travolta er virkelig god. Det samme er Lithgow som skurk.
- ★★★★0
250. Mars Attacks
249. The Believer
248. Police Story
247. Cannibal Holocaust
246. Bloodsport
245. The Descent
244. Showgirls
243. Demon
242. Planet Terror
241. Rubber
240. No Mans Land
239. Dolemite is My Name
238. The Virgin Suicides
237. Once Upon a time In Hollywood
236. Kids
235. The Addiction
234. Little Miss Sunshine
233. The Passion of Joan of Arc
232. Halloween
231. The Social Network
230. Possession
229. Tropic Thunder * The Player
228. Y Tu Mamá También
227. Phoenix
226. The Lion King
225. Jaws
224. The Guest
223. King Kong (1933)
222. Reservoir Dogs
221. Battle Royale
220. Raiders of The Lost Ark
219. Terminator 2
218. Spider Man: into The Spider Verse
217. Blue Ruin
216. 3 Women
215. The Talented Mr Ripley
214. Dredd (2012)
213. Die Hard
212. Knives Out
211. Kill Bill: vol 2
210. Grænse
209. Black Swan
208. Waltz With Bashir
207. Total Recall
206. It Comes at Night
205. Leaving Las Vegas
204. Adaptation
203. Gattaca
202. Unforgiven
201. Antichrist - ★★★★0
200. Body Double
199. The Consequences of Love
198. Pusher
197. Close Encounters of the Third Kind
196. LOTR: The Return of The King
195. A Prophet
194. All That Jazz
193. Dunkirk
192. Mass
191. Boogie Nights
190. United 93
189. Carrie
188. Ed Wood
187. Midnight Cowboy
186. 28 Days Later
185. American Gangster
184. Batman Begins
183. Blade: The Daywalker
182. Guess Who's Coming to Dinner
181. JFK
180. Predator
179. The Elephant Man
178. All the President's Men
177. Capote
176. 3:10 To Yuma
175. Der Untergang
174. Das Boot (DC)
173. A History of Violence
172. The King of Comedy
171. The Omen
170. Jagten
169. Straw Dogs
168. Green Room
167. To Live and Die in L.A.
166. Mississippi Burning
165. Control
164. Re-animator
163. Don't Look Now
162. Léon
161. The Bourne Identity
160. An American Werewolf in London
159. The Fly
158. Dog Day Afternoon
157. Looper
156. Deliverance
155. Scream
154. The Crow
153. Marathon Man
152. Festen
151. The Changeling
150. Mission: Impossible - ★★★★0
149. The Empty Man
148. 12 Monkeys
147. Repulsion
146. Army of Shadows
145. The Hill
144. La Grande Bellezza
143. Der Himmel über Berlin
142. Paris, Texas
141. El secreto de sus ojos
140. Les Misérables (2019)
139. The New World (E.C.)
138. Do The Right Thing
137. On The Waterfront
136. Prisoners
135. Druk
134. Zabriskie Point
133. Fargo
132. The Insider
131. The Handmaiden
130. Das weisse Band
129. Signs
128. Mandy
127. Psycho
126. Carnal Knowledge
125. Zero Dark Thirty
124. Smoke
123. Blow Out - ★★★★1
122. Into The Wild
Jeg tror, at vi alle på et eller andet tidspunkt i livet har ønsket at være i Chris McCandless’ sko. En idealist, en romantiker, der ønsker at slippe fri fra det hele og insisterer på frihed skal findes i naturen. Sean Penn i instruktørstolen og hans DP får virkelig formidlet følelsen af frihed og hvilke ofre det kan koste en. Det er en af de bedste fotograferede film når det gælder natur, som har lige dele af skønhed og gru. En smuk film, som jeg jævnligt vender tilbage til, til trods for enkelte små bump undervejs - som f eks. danskerparret.
- ★★★★0
121. Dirty Harry
Hårdkogt, veldrejet og meget underholdende politi-thriller, der bare holder max og Clinten er bare god i rollen. Men det er i høj grad også Robinsons fortjeneste som skurk, der bare holder denne film både spændende og kørende.
- ★★★★★1
124. Smoke
Blandt de ganske få lune film om man så må sige, på denne liste og jeg medgiver - der skal meget til at imponere mig når det gælder en feel-good film. Måske synes jeg bare de er svære at gøre ordentligt gode. Men Smoke gjorde det. Det er en af de mest hyggelige og sjælfulde film jeg har set. Jeg kan godt lide, at ikke alle konflikter bliver løst, men at pilen alligevel peger mod en håbefuld retning. Klasse skuespil og alle medspillere er godt tegnet. Og så fik jeg lyst til at tænde en cigaret.
Cool liste du har lavet, Babo. Der er dæleme mange fede film iblandt, og så kan jeg rigtig godt lide, at du også har flere skæve titler med som eksempelvis "Rubber" og "Planet Terror".
"Smoke" er også en af mine favorit film, ja faktisk så meget at jeg har den helt oppe som nr 18 på min gamle top 200 liste. Den er, som du også siger, bare et utroligt hyggeligt bekendtskab og man føler sig hurtigt i rigtig godt selskab med Auggie, Ben og resten af person-galleriet. Den afsluttende Jule-historie - som også er udgivet i bogform af Paul Auster - er så lige prikken over i'et på, hvor god og velskrevet en film det er. :)
- ★★★★1
Cool liste du har lavet, Babo. Der er dæleme mange fede film iblandt, og så kan jeg rigtig godt lide, at du også har flere skæve titler med som eksempelvis "Rubber" og "Planet Terror".
"Smoke" er også en af mine favorit film, ja faktisk så meget at jeg har den helt oppe som nr 18 på min gamle top 200 liste. Den er, som du også siger, bare et utroligt hyggeligt bekendtskab og man føler sig hurtigt i rigtig godt selskab med Auggie, Ben og resten af person-galleriet. Den afsluttende Jule-historie - som også er udgivet i bogform af Paul Auster - er så lige prikken over i'et på, hvor god og velskrevet en film det er. :)
Det er jeg sgu glad for du synes og mange tak.
Rubber og Planet Terror taler lidt til min groteske side om man så må sige. Derudover; ved ikke om man kan kalde det en slags åbenbaring, men da jeg så Rubber, gik det op for mig, at filmmediet er dejligt ubegrænset og alt kan lade sig gøre. Det var bare en af de film, du ved, der minder en om nogle ting :)
Smoke derimod appellerer til min blødere side (hej, dem kan jeg også godt have ;)). Den er bare så dejlig og en af de få film jeg havde lyst til at gense med det samme.
- ★★★★0
120. Ex Machina
Den bedste og mest tankevækkende film om A.I. i min optik. Alex Garland er en fremragende sci fi skaber og har da også lagt navn til flere favoritfilm. Filmen fungerer godt både som hard core sci fi og psykologisk drama. Og så er jeg glad for en forholdsvis lille film som den vandt Oscar for effekter. De er dælme også top notch. Elsker Isaac i rollen.
- ★★★★0
119. The Godfather: part II
For mig hører den under etteren, men det er ingen skam. Der er stadig tale om en af de bedste 2’ere og jeg har egentlig ikke nogen indvendinger andet end måske lidt over i småtingsafdelingen. En klassiker og gangsterepos, som kun kunne begås af én instruktør.
- ★★★★★★0
119. The Godfather: part II
For mig hører den under etteren, men det er ingen skam. Der er stadig tale om en af de bedste 2’ere og jeg har egentlig ikke nogen indvendinger andet end måske lidt over i småtingsafdelingen. En klassiker og gangsterepos, som kun kunne begås af én instruktør.
På min liste ville den være nr 2 af alle.
- ★★★★★★0
På min liste ville den være nr 2 af alle.
På min nummer 1 af alle…..gangsterfilm.
T. Nielsen 9-02-22 17:20
- ★★★★0
På min liste ville den være nr 2 af alle.
Sikkert også hos mange. Og sikkert med rette. Jeg har bare andre film, der af personlige grunde, ligger højere, men ikke nødvendigvis er bedre film. Jeg rangerer jo efter følelser.
- ★★★★★★0
På min nummer 1 af alle…..gangsterfilm.
Der ville den første være den største - altså på min liste over de bedste film.
- ★★★★★★1
Sikkert også hos mange. Og sikkert med rette. Jeg har bare andre film, der af personlige grunde, ligger højere, men ikke nødvendigvis er bedre film. Jeg rangerer jo efter følelser.
Hvilket er ret fedt - du har mange gode med :-)
For mig overgås de to Godfather film ikke af nogen - de er det tætteste på det perfekte inden for film jeg har set - også følelsemæssigt.