Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★★★★2

    Israel har heller ikke været Guds bedste børn generelt. De laver apartheid-lignende tilstande.

    Problemet er, at det har været uro nærmest siden islam opstod. Og alt efter ens politiske ståsted, kan man slå ned forskellige steder. Pro-Palæstina vil slå ned på 1947, pro-Israel et andet sted.

    Jeg tror, at Hamas prøver at ødelægge de diplomatiske samtaler mellem Saudi-Arabien og Israel og generelt skabe mere sammenhold mellem Iran og Palæstina. 

    Og enig med Kiyonji, folk er meget hurtigt til at vælge side. 

    Guldager 9-10-23 20:20

  • ★★★2

    Problemet er jo igen religion, havde det ikke været for religion, havde man vel bare placeret Israel, på grænsen mellem USA og Canada i 1947.

    Nu kan jeg også forstå at Saudi er i lommen på Israel, fordi de gerne vil have adgang til et eller andet helligt bjerg.

    Det er vanvittigt at man efter 2000 år stadig tror på, at de steder kan ændre ens tilværelse til det bedre. Det har netop ændret, alle i nærheden af hellige steder til en dårligere tilværelse. 

    MadMartigan10-10-23 09:52

  • ★★★★★★0

    Så sluttede Jacob Ellemann’s politiske karriere - måske var fars fodspor for store at træde i.

    Det virker som en rigtig beslutning - hvis jobbet slider dig op, så find et nyt. Det skal han nok også gøre.

    Han prøvede trods alt 

    Wayne23-10-23 23:47

  • ★★★4

    Og sjovt nok nåede han at være syg præcis længe nok til hans honorar dækker det og sidde præcis længe nok til at få eftervederlag i op to år.

    NSF24-10-23 00:19

  • ★★★★★★3

    Jeg tror trods alt han hellere ville have fortsat på jobbet.

    Wayne24-10-23 05:09

  • ★★★3

    Det er mit indtryk at det var mere en følelse af pligt, end det var lysten der drev ham. Hvis det var lysten, så kunne han jo have opgivet ansvaret som formand, samt evt. sin ministerpost og fortsat med at arbejde i partiet.

    Jeg finder dog stadig timingen interessant, samt at han nåede at have et nyt job i et par måneder, hvorefter han så helt dropper ud. På overfladen virker det måske ikke så stort at skifte minister, men der lægges jo en god portion energi i at "oplæring", ligesom det er tilfældet med skift af en hvilken som helst anden chefstilling, hvilket er energi der kunne være brugt mere optimalt, fordi nu skal ministeriet oplære en ny minister.

    På mig virker det som et ret kalkuleret træk. Måske et sundt træk, hvis han ikke er på toppen endnu, men også meget privilegeret, da en normal borger jo ikke kan rocke en sygemelding på et halvt år, være tilbage på job i et par måneder, sige op og så få en god hyre i et par år. Så vidt jeg kan se på folketingets hjemmeside, er det en årsløn på 739.949 kr.

    NSF24-10-23 09:15

  • ★★★★★★0

    Han ville vel have tjent mere som minister.

    Jeg tror ikke at nogen ligefrem ønsker at havne i den situation.

    Lad os vente med at dømme ham, til vi ser om han rent faktisk ender med at hæve de penge - eller om han er i nyt job inden længe.

    Wayne24-10-23 09:28

  • ★★★3

    Han kunne have tjent mere som minister, men det har jo ikke noget at gøre med hvad jeg skriver. Han gik ned med stress og hvis det var lysten der drev ham, er der jo muligheder for at blive ved med at arbejde i politik, som ikke har samme ansvarsniveau som at være formand og minister, eksempelvis at være menig folketingsmedlem. Men han vælger at træde helt ud af politik.

    Og selv hvis han får et nyt job, går der over 150.000 kr. ind om måneden i eftervederlag i to år og så er der også ministerpensionen.

    Han har ganske sikkert ikke ønsket at gå ned med stress, men at gå ned med stress gør jo ikke en ude af stand til at tage kalkulerede beslutninger. :)

    NSF24-10-23 09:48

  • ★★★★★★0

    Men det er stadig din mistanke at han har gjort det kalkuleret, du ved det jo ikke ;-)

    Wayne24-10-23 10:05

  • ★★★2

    Men det er stadig din mistanke at han har gjort det kalkuleret, du ved det jo ikke ;-)

    Ikke ligefrem et "gotcha moment", fordi jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg ved det. ;)

    Jeg har derimod sagt at jeg finder timingen interessant (for at få max penge), at det virker som om at det ikke er lysten der har drevet ham i politik og underbygget den formodning ved at påpege, at han vælger at træde ud af politik i stedet for afgive de to ansvarsområder, som ganske sikkert er de største stressfaktorer og arbejde videre i politik.

    Men altså, pengene han får i denne forbindelse er ikke en formodning, dem kan du slå op på folketingets hjemmeside. Samt de vilkår der er for at få dem.

    NSF24-10-23 10:12

  • ★★★★2

    Og selv hvis han får et nyt job, går der over 150.000 kr. ind om måneden i eftervederlag i to år og så er der også ministerpensionen.

    Han har ganske sikkert ikke ønsket at gå ned med stress, men at gå ned med stress gør jo ikke en ude af stand til at tage kalkulerede beslutninger. :)

    Modregnes eftervederlaget ikke i lønnen i det nye job?

    chandler7524-10-23 10:15

  • ★★★1

    Modregnes eftervederlaget ikke i lønnen i det nye job?

    Hov, det var mig der misforstod deres regler. Jo, det gør der.

    Der sker modregning for eventuelle lønindtægter og pension m.v. fra dag 1. Dog sker der ikke modregning for indtægter op til 157.564 kr. i de første 12 måneder (april 2023-niveau).

    NSF24-10-23 10:18

  • ★★★★★★1

    Der står vel også masser af penge på opsparingen, så han kommer nok ikke til at leve som os andre plebejere...

    davenport24-10-23 10:20

  • ★★★★★★0

    Ikke alle er så heldige at de arver en Tuk Tuk :-)

    Wayne24-10-23 10:47

  • ★★★★0

    Hov, det var mig der misforstod deres regler. Jo, det gør der.

    Der sker modregning for eventuelle lønindtægter og pension m.v. fra dag 1. Dog sker der ikke modregning for indtægter op til 157.564 kr. i de første 12 måneder (april 2023-niveau).

    Men jo, jeg tror da også, at han tager en længere slapper og nyder godt af eftervederlaget - måske snupper en bestyrelsespost eller to :)

    chandler7524-10-23 11:05

  • ★★★1

    politiken.dk/indland/art9605749/Erhvervsorganisationer-Skatteudspil-vil-f%C3%A5-flere-til-at-tage-en-ekstra-t%C3%B8rn

    Jeg forstår ikke helt hvorfor en skattelettelse skulle få flere deltidsansatte til at hoppe på fuldtid. Der er selvfølgelig mange forskellige årsager til at folk gør det, men man må jo gå ud fra at dem der arbejder deltid allerede har tænkt økonomi og de ekstra penge man kan tjene på fuldtid, ikke er en motivator.

    NSF 6-11-23 08:54

  • ★★★★1

    Jeg studsede også lidt over denne kommentar:

    "Den reelle udgift for statskassen ventes dog at blive omkring 6,75 milliarder kroner i 2030, hvor skattelettelserne er slået fuldt igennem. Det skyldes, at man forventer, at mange mennesker vil øge deres forbrug, når de får flere penge mellem hænderne. Det sender så penge tilbage i statskassen i form af blandt andet øgede momsindtægter."

    Jeg byder altid skattelettelser velkommen, men er det virkelig et øget forbrug, som verden har brug for? Med dertilhørende CO2-udledning, som danskerne i forvejen er verdensmestre i...

    chandler75 6-11-23 13:14

  • ★★★3

    Også en god pointe. Det lader i øvrigt ikke til at stemningen blandt befolkningen er til skattelettelser, men at man hellere skulle bruge pengene på velfærd og miljø.

    NSF 6-11-23 13:20

  • ★★★★2

    Også en god pointe. Det lader i øvrigt ikke til at stemningen blandt befolkningen er til skattelettelser, men at man hellere skulle bruge pengene på velfærd og miljø.

    Og mere fritid.

    Som selvstændig ville jeg ikke selv få noget ud af det økonomisk, men måske hellere bruge pengene på at genindføre Store bededag - og supplere med et par nye helligdage :)

    chandler75 6-11-23 14:07

  • ★★★★★1

    Jeg vil også hellere have en feriedag mere end 300 kr (eller hvad det nu bliver) udbetalt i skattelettelser om året…

    EDIT - prøvede lige en beregner. 1600 kr ekstra udbetalt om året. Tager sgu nok stadig hellere en helligdag ekstra.

    David Lund 6-11-23 15:26

  • ★★★★★★2

    130 mere i måneden. SÅ skal vi satme ud og spise med kniv og gaffel...

    davenport 6-11-23 15:59

  • ★★0

    Kunne være bedre at de fik styr på alle de instanser, som kører temmelig dårligt lige nu.. ind de der 130kr ekstra om året.

    ens ældre kunne komme i bad… sygehusene virkede… alt det der…

    Weird_J 6-11-23 16:22

  • ★★★★★★3

    Bare de rige får lidt mere, så går det nok. Fuck de ældre, de dør snart alligevel...

    davenport 6-11-23 18:05

  • ★★★1

    Jeg står til at få 1200 kr ekstra om året. Mit liv bliver en fest!

    NSF 6-11-23 20:14

  • ★★★★★★1

    Du vil vælte dig i kokain og ludere som en baws! 

    davenport 6-11-23 21:39

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen