Forum - Forum-tråd: Rumrejse år 2001 (IMAX)

2001: A Space Odyssey (IMAX)

  • ★★★★0

    Jeg var inde for at se den i går i Cinemaxx i Kbh., og det var en blandet oplevelse.

    Det var fedt at se den igen på et STORT lærred. Jeg regnede ud, at sidst, jeg så den i biografen, var for omkring ti år siden i en lettere falmet 70mm-kopi i Imperial. 

    Det er en film, der virkeligt kommer til sin ret, når den er blæst op i stort format, og man samtidigt er lukket inde i biografens mørke, fri fra alle distraktioner.

    Desværre ville teknikken ikke helt det samme som os.

    Cinemaxx havde annonceret, at der ville vær en pause undervejs. Men vi fik bogstaveligt talt sort skærm midt i en replik. Så gik der et pænt stykke tid, hvor vi bare sad i mørket og undrede os, før lyset tændte, og nogen sagde, at der var et kvarters pause.

    Under pausen begyndte filmen så pludseligt forfra, før det endeligt lykkedes dem at slukke lyset og starte det rigtige sted.

    Dvs. rigtige og rigtige - den startede, hvor pausen nok oprindeligt skulle have ligget, men det betød, at vi gik glip af små fem minutter med en af filmens nok mest vigtige scener - scenen hvor Bowman og Poole lukker sig inde i en Pod og taler om muligheden for at slukke for HAL, og hvor HAL mundaflæser dem. Det er ligesom den scene, der giver hele HAL's motivation for at handle, som den gør. 

    For os, der havde set filmen før, var det selvfølgelig ikke det helt store problem, selvom det naturligvis var vildt irriterende. Men jeg kan ikke forestille mig, hvor forvirrende det må have været for nogle af dem, der så den for første gang, når filmen startede igen og gik direkte til...

    Hal's mord på Poole.

    Til Cinemaxx' forsvar skal så siges, at de selv fangede fejlen og efter filmen gav alle en fribillet til en anden IMAX-forestilling som plaster på såret. 


    thomsen29-09-18 09:50

  • ★★★★0

    Skal gense den næste uge og med 10 kollegaer og glæder mig vildt.

    Bruce29-09-18 11:37

  • ★★★★★0

    Jeg snupper den på fredag. Håber satme CinemaxX har fået deres shit together i mellemtiden =l

    David Lund29-09-18 11:54

  • ★★★0

    Det er også en fantastisk film. Jeg var til et arrangement i går, hvor Odense Symfoniorkester spillede noget af musikken - heriblandt Aram Khachaturians Gayane Ballet suite. Hold op, hvor er den vidunderlig og smuk. Der er ikke noget at sige til, at Kubrick ikke kunne finde noget, som kunne matche den.

    Benway29-09-18 12:03

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen