Forum - Forum-tråd: brugeranmeldelse

Indiana Jones og krystalkraniets kongerige (2008)

  • ★★★★1

    Hehe, ja, jeg husker du belønnede med fuldt hus. Jeg var nu også gavmild første gang og ja, man bildte sig nok bare ind, den var god. Det er den desværre ikke. Jeg vil nok sige 2/6. Det er bare ikke en god film. 

    Babo 8-07-18 13:11

  • ★★★★★0

    Jeg er vild med intro'en hel op til hatten, det var præcis sådan jeg havde set en reintroduktion af vores helt på, det virkede hel i ånd med resten af universet, så det har altid været det bedste af filmen for mig.

    Elwood 8-07-18 13:51

  • ★★★★★★0

    Hehe, ja, jeg husker du belønnede med fuldt hus. Jeg var nu også gavmild første gang og ja, man bildte sig nok bare ind, den var god. Det er den desværre ikke. Jeg vil nok sige 2/6. Det er bare ikke en god film. 

    Og jeg havde den på listen over årets skuffelser:-D Så et paradoks:-/

    T. Nielsen 8-07-18 14:15

  • ★★★★★0

    Jeg forstår ikke helt det der med at ikke ville, at en film skal være dårlig, hvis den er det. I denne serie har vi jo stadig de tre første glimrende eventyrfilm til trods for denne forbier. 

    Lars! 8-07-18 15:00

  • ★★★★★★0

    Jeg forstår ikke helt det der med at ikke ville, at en film skal være dårlig, hvis den er det. I denne serie har vi jo stadig de tre første glimrende eventyrfilm til trods for denne forbier. 

    Du forstår ikke at man kan bilde sig ind og har svært ved at ville erkende at “noget” måske ikke er all-that?

    T. Nielsen 8-07-18 15:29

  • ★★★★0

    Enig med det meste, men ender også på 2/6.

    Vil hellere pille kondylomer af og inficere med sprit end se den igen.

    Bruce 8-07-18 15:50

  • ★★★★★0

    Enig med det meste, men ender også på 2/6.

    Vil hellere pille kondylomer af og inficere med sprit end se den igen.

    Det lyder mere som en 1/6’er =)

    David Lund 8-07-18 17:29

  • ★★★★★★0

    Det lyder mere som en 1/6’er =)

    Faktisk ville jeg mene han går under skalaen:-D Men Bruce elsker jo også at “go down”;)

    T. Nielsen 8-07-18 17:38

  • 2

    Tak for en rigtig fin og velskrevet anmeldelse, Thomas. Du er faktisk henad vejen blevet ret god til det der med anmeldelser. Det er en fornøjelse at læse dem (har efterhånden læst temmelig mange af dem). Så thumbs up herfra. ;-)

    Jeg startede også ud dengang med at forsvare filmen (tror jeg gav den den karakteren 8/10), men jo mere jeg efterfølgende tænkte over filmen (foranlediget af bl.a. Bruces kritik), jo mindre syntes jeg om den. Det mest forfærdelige element rent plotmæssigt - sådan som jeg umiddelbart husker det - er Ray Winstone's karakters konstante skiften side, John Hurts fjollede professor og manglen på scener hvor Indy var i regulær fare på klassisk "no way out"-vis, samt heltegruppens planløse bevægen sig rundt i junglen ... "nu bliver vi fanget" - "nu stikker vi af" - "nu bliver vi fanget". Dette er virkelig, virkelig dårligt skrevet! Og både han og Cate Blanchett overspiller - vel at mærke på den dårlige måde. Karikeret, over-the-top skuespil KAN til tider være både passende og morsomt (f.eks. Jack Nicholsons Joker og Danny DeVitos pingvin i Tim Burtons Tim Batman-film), men her er det ingen af delene.

    Derudover er der Shia Labeouf, der leger "Tarzan og hans aber", kviksands-scenen og kæmpe-myrerne, samt ikke mindst Indy der overlever en atombombe-eksplosion i et køleskab. ... Jeg indrømmer gerne, at scenen med atombomben morer mig, for det er jo ren Looney Tunes á la Coyote og Road Runner. MEN (!!) problemet er, at det med sin vilde, gakkede og overdrevne humor ikke passer ind i en Indiana Jones-film. Tegnefilms-logikken med at Coyote - eller for dens sags skyld katten fra Tom & Jerry - kan overleve alverdens eksplosioner, at få en bil eller kæmpe sten kastet i hovedet, at blive parteret eller savet over på midten, så underkrop og overkrop går hver sin vej, og al den slags, er dog trods alt FOR overdreven i sin natur til at skulle indgå i Indys univers, også selvom han har overlevet mange forskellige farer på ofte usandsynlig vis. Jeg kan  godt gå med til den med gummibåden, der bruges som både faldskærm og stødpude, i The Temple of Doom, og jo, det er også gakket tegneserie-humor, når Indy udkæmper en kort sværd-duel mod én kriger ved at styre en anden krigers hånd og sværd. :-D ... Men et eller andet sted må der alligevel være en grænse, og jeg for mit vedkommende synes i dette tilfælde, at grænsen er ikke bare er nået, men overskreden.

    Det bedste ved "Krystalkraniets kongerige" var det første gensyn med Indy og den elegante introduktion af 1950'erne med Elvis' "Hound Dog" og en hurtigt kørende bil fyldt med unge mennesker, samt billedsiden i første halvdel af filmen (før vi slæbes ud i CGI-junglen), hvor man på flot og elegant vis føler sig bragt tilbage tiden til en mere "uskyldig" verden. Motorcykeljagten var også fin nok, og Harrison Ford var mange steder helt i sit es med sine tørre, ironiske replikker. Men jeg savnede hans mere drengede facon, herunder det skadefro, selvtilfredse grin under de ofte beskidte slåskampe mod nazister og andre skurke fra de gamle film.

     

    BN den nysgerrige 8-07-18 20:17

  • ★★★★0

    Jeg har altid forsvaret køleskabsscenen som en af de få velfungerende scener i filmen, men du har helt ret i, at man skal tilsidesætte al logik. Jeg tror mest af alt, at jeg synes, det er en sjov idé, og Harrison Ford spiller godt med på den ("This can't be good... This can't be good at all...").

    Samtidig er det vel også nærmest den største cliffhanger, han har været ude for - hvordan hulen overlever man at være fanget midt i en atomprøvesprængning? :D

    chandler75 8-07-18 20:07

  • ★★★★★★0

    Tak for god respons BN. Du har så evigt ret i en del af dine pointer, så ingen kritik af dem herfra. 

    T. Nielsen 8-07-18 20:41

  • 0

    både han og Cate Blanchett overspiller

    Ups, det var en fejl! Der skulle have stået: "både John Hurt og Cate Blanchett".

    BN den nysgerrige 8-07-18 22:00

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen