Forum - Forum-tråd: De bedste julefilm : En top 25 julekalender!

De bedste julefilm : En top 25 julekalender!

  • ★★★★★0

    Din beskrivelse er så fangende, at jeg får lyst til at gense den :)

    Mange tak. :) Det er bare en skøn film på alle måder og når musikken så samtidig er så smuk, så går det alt sammen lige i hjertet. :)

    Verdens bedste julefilm og en af de film jeg har set flest gange.

    Kan ligesom Wayne alle replikker og scener udenad.

    Og lidt trivia som de fleste måske ved:

    Todd og Margos hus er det samme Danny Glover og hans "familie" bor i, i alle "Dødbringende Våben" film.

    Og egentlig var det Chris Columbus der skulle have instrueret filmen, men efter at have været i selskab med Chevy Chase et par gange i starten, nægtede han at fortsætte, da han syntes at Chevy var totalt usympatisk. Chevy har også et rygte for at være temmelig besværlig at arbejde sammen med.

    Ja, det er bare en klassiker som aldrig går af mode. Der er bare så mange gode replikker og scener i træk at den konstant underholder. :D

    Det med huset vidste jeg faktisk ikke  Det er jo en ret sjov detalje, når man tænker på, at huset også blev ødelagt under julen i "Dødbringende Våben".  

    Jeg kan dog godt huske, at Chevy Chase er noget af en diva og kan være ret provokerende for sine medspillere osv., hvilket er et ret ærgerligt træk, da han jo er en genial komiker.

    NightHawk14-12-20 20:52

  • ★★★★★1

    Låge nr 14.

    Die Hard 2 (1990)

    youtu.be/ErLin2paFZU

    Fra en herlig kæk, klukkende morsom og super romantisk forvekslingskomedie skal vi nu hen over isen i et hæsblæsende og nervepirrende  tempo med Renny Harlins forrygende og top underholdende fortsættelse til den mesterlige "Die Hard", der nok engang formåede at blande Julens næstekærlige budskaber med intens og højeksplosiv action, samt en fandenivoldsk helt hvis dedikation ud i at sikre Julefreden kunne imponere selveste Santa Claus.

    ---

    To år er gået siden sidst og Julen står atter for døren for den dedikerede betjent John McClane (Bruce Willis), der har trodset et voldsomt snevejr for at hente sin kone i lufthavnen i Washington. Men knap er McClane ankommet før end at han havner i problemer, da han først parkerer ulovligt og efterfølgende rager uklar med et par klaphatte af nogle emsige lokale politifolk.

    McClane tager dog de patetiske uenigheder i stiv arm og ringer i stedet fluks til sin kone Holly  (Bonnie Bedelia) i flyet for at høre hvornår hun lander, hvilket straks løfter humøret en hel del. Mens McClane venter i lufthavnens restaurant, sker der pludselig mærkelige ting og sager, da et par suspekte typer udveksler nogle pakker, hvilket han ikke kan dy siger for at undersøge nærmere. Og kort efter ender gavflaben pludselig i en drabelig duel mod de to formodede terrorister.

    Da McClane efterfølgende kontakter lufthavn-politiets chef Carmine Lorenzo (Dennis Franz) for at fortælle at et terrorangreb med stor sandsynlighed er under opsejling, bliver han hånligt grinet baglæns ud af kontoret af den arrogante dilletant, der ikke har tænkt sig at hjælpe med noget som helst. Bange for Hollys sikkerhed beslutter McClane sig for selv at tage affære og slår sig herefter sammen med den lokale pedel Marvin.

    Da McClane senere erfarer, at den vanærede og korrupte oberst Stewart (William Sadler), samt et følge af hans mænd tilfældigvis dukker op i lufthavnen samtidig med, at den gustne diktator og narkobaron Ramon Esperanza (Franco Nero) er på vej i et fangetransport-fly, ved McClane at fanden snart er løs i laksegade, hvilket da også bliver bekræftet, da lufthavnen kort efter modtager trusler fra Oberst Stewart, der har taget kontrol over al deres teknologi og nu holder samtlige fly i luften som gidsler indtil Esperanza er sat fri.

    Vel vidende at Holly er i yderste livsfare, sætter McClane nu alt på ét bræt for at udføre endnu et julemirakel, redde Holly og de andre passagerer og endegyldigt give Stewart og hans gustne crew en hadegave, som de sent vil glemme.

    ---

    Det er altid mere end svært at skulle følge efter, hvad der af stort set alle filmelskere betragtes som en udødelig klassiker. Alligevel påtog den på daværende tidspunkt temmelig uerfarne finske instruktør Renny Harlin sig for at gøre et forsøg, hvilket endte ud med en højst overraskende og særdeles vellykket 2'er, der for mit vedkommende viste sig at være lige så langtidsholdbar og faktisk lige så herlig og fandenivoldsk underholdende som den første film i sagaen om den utrættelige John McClane.

    Det julede islæt holdes atter i hævd via de forskellige dekorationer og musikken med den hyggelige kendingsmelodi "Let it Snow" og får tilmed en ekstra stemningsfuld dimension i form af et ordentligt vognlæs sne, der både direkte og indirekte har stor betydning for filmens handling og julede atmosfære.

    Og på actionfronten skruer Renny Harlin den helt op på 11 med en række spektakulære og medrivende shootouts og nogle drabelige set-pieces, der bl.a. involverer McClane tæt på besejret på en rulletrappe og McClane i et eksplosivt ridt via et katapultsæde.

    Fusionen mellem McClane og Julemanden er senere tæt på perfekt sidst i filmen under en jagt med snescootere, hvor den heroiske betjent tager den klassiske kanetur til nye højder, alt imens den onde krampus-agtige Stewart og hans hær af drillenisser får snebolde i nakken, istapper i øjet og kul i udstødningen.

    Bruce Willis er atter i hopla som den flabede superbetjent og med som de nederdrægtige modstandere, får han denne gang kvalificeret modspil af William Sadler som den ultra kolde og sadistiske oberst Stewart, samt gode gamle Franco Nero som den slibrige narkobaron.

    Og som ekstra krydderi på de kaotiske skærmydsler, får man tilmed Dennis Franz for fuld udblæsning som en hysterisk morsom Scrooge-lignende karakter, der hader alt og alle indtil, at John McClane får ham på bedre tanker med sit uselviske og selvopofrende menneskesyn, der er lige i Julens ånd.

    NightHawk14-12-20 21:41

  • ★★★★1

    hvilket er et ret ærgerligt træk, da han jo er en genial komiker.

    Ja, lige præcis. Hvorfor kan han ikke bare være en sjov, behagelig fyr i real life.

    Låge nr 14.

    Die Hard 2 (1990)

    Den er jeg også ret glad for og har den som næstbedste "Die Hard". De fleste plejer at havde "Mega Hard" som næstbedst.

    Åkepool14-12-20 22:03

  • ★★★★★★1

    Låge nr 14.

    Die Hard 2 (1990)

    youtu.be/ErLin2paFZU

    Fra en herlig kæk, klukkende morsom og super romantisk forvekslingskomedie skal vi nu hen over isen i et hæsblæsende og nervepirrende  tempo med Renny Harlins forrygende og top underholdende fortsættelse til den mesterlige "Die Hard", der nok engang formåede at blande Julens næstekærlige budskaber med intens og højeksplosiv action, samt en fandenivoldsk helt hvis dedikation ud i at sikre Julefreden kunne imponere selveste Santa Claus.

    ---

    To år er gået siden sidst og Julen står atter for døren for den dedikerede betjent John McClane (Bruce Willis), der har trodset et voldsomt snevejr for at hente sin kone i lufthavnen i Washington. Men knap er McClane ankommet før end at han havner i problemer, da han først parkerer ulovligt og efterfølgende rager uklar med et par klaphatte af nogle emsige lokale politifolk.

    McClane tager dog de patetiske uenigheder i stiv arm og ringer i stedet fluks til sin kone Holly  (Bonnie Bedelia) i flyet for at høre hvornår hun lander, hvilket straks løfter humøret en hel del. Mens McClane venter i lufthavnens restaurant, sker der pludselig mærkelige ting og sager, da et par suspekte typer udveksler nogle pakker, hvilket han ikke kan dy siger for at undersøge nærmere. Og kort efter ender gavflaben pludselig i en drabelig duel mod de to formodede terrorister.

    Da McClane efterfølgende kontakter lufthavn-politiets chef Carmine Lorenzo (Dennis Franz) for at fortælle at et terrorangreb med stor sandsynlighed er under opsejling, bliver han hånligt grinet baglæns ud af kontoret af den arrogante dilletant, der ikke har tænkt sig at hjælpe med noget som helst. Bange for Hollys sikkerhed beslutter McClane sig for selv at tage affære og slår sig herefter sammen med den lokale pedel Marvin.

    Da McClane senere erfarer, at den vanærede og korrupte oberst Stewart (William Sadler), samt et følge af hans mænd tilfældigvis dukker op i lufthavnen samtidig med, at den gustne diktator og narkobaron Ramon Esperanza (Franco Nero) er på vej i et fangetransport-fly, ved McClane at fanden snart er løs i laksegade, hvilket da også bliver bekræftet, da lufthavnen kort efter modtager trusler fra Oberst Stewart, der har taget kontrol over al deres teknologi og nu holder samtlige fly i luften som gidsler indtil Esperanza er sat fri.

    Vel vidende at Holly er i yderste livsfare, sætter McClane nu alt på ét bræt for at udføre endnu et julemirakel, redde Holly og de andre passagerer og endegyldigt give Stewart og hans gustne crew en hadegave, som de sent vil glemme.

    ---

    Det er altid mere end svært at skulle følge efter, hvad der af stort set alle filmelskere betragtes som en udødelig klassiker. Alligevel påtog den på daværende tidspunkt temmelig uerfarne finske instruktør Renny Harlin sig for at gøre et forsøg, hvilket endte ud med en højst overraskende og særdeles vellykket 2'er, der for mit vedkommende viste sig at være lige så langtidsholdbar og faktisk lige så herlig og fandenivoldsk underholdende som den første film i sagaen om den utrættelige John McClane.

    Det julede islæt holdes atter i hævd via de forskellige dekorationer og musikken med den hyggelige kendingsmelodi "Let it Snow" og får tilmed en ekstra stemningsfuld dimension i form af et ordentligt vognlæs sne, der både direkte og indirekte har stor betydning for filmens handling og julede atmosfære.

    Og på actionfronten skruer Renny Harlin den helt op på 11 med en række spektakulære og medrivende shootouts og nogle drabelige set-pieces, der bl.a. involverer McClane tæt på besejret på en rulletrappe og McClane i et eksplosivt ridt via et katapultsæde.

    Fusionen mellem McClane og Julemanden er senere tæt på perfekt sidst i filmen under en jagt med snescootere, hvor den heroiske betjent tager den klassiske kanetur til nye højder, alt imens den onde krampus-agtige Stewart og hans hær af drillenisser får snebolde i nakken, istapper i øjet og kul i udstødningen.

    Bruce Willis er atter i hopla som den flabede superbetjent og med som de nederdrægtige modstandere, får han denne gang kvalificeret modspil af William Sadler som den ultra kolde og sadistiske oberst Stewart, samt gode gamle Franco Nero som den slibrige narkobaron.

    Og som ekstra krydderi på de kaotiske skærmydsler, får man tilmed Dennis Franz for fuld udblæsning som en hysterisk morsom Scrooge-lignende karakter, der hader alt og alle indtil, at John McClane får ham på bedre tanker med sit uselviske og selvopofrende menneskesyn, der er lige i Julens ånd.

    Jeg ved godt at de fleste foretrækker den første i serien. Men for mig er de nærmest på linie. Helt genialt udtænkt at ændre på afstanden til jorden - og jeg elsker den “over the top” action - hvor intet er umuligt ;-)

    Wayne14-12-20 22:29

  • ★★★★★0

    Den er jeg også ret glad for og har den som næstbedste "Die Hard". De fleste plejer at havde "Mega Hard" som næstbedst.

    Jeg har svært ved at vælge imellem "Die Hard 2" og så "Die Hard With a Vengeance". For mit vedkommende er de faktisk lige gode. "Die Hard 4" ligger lige efter. Jeg genså den for nylig og den er nu også ret fed. Og så er der 5'eren...men den snakker vi ikke om. :)

    NightHawk15-12-20 02:18

  • ★★★★★1

    Jeg ved godt at de fleste foretrækker den første i serien. Men for mig er de nærmest på linie. Helt genialt udtænkt at ændre på afstanden til jorden - og jeg elsker den “over the top” action - hvor intet er umuligt ;-)

    Jeg synes egentlig heller ikke, at der er så stor forskel i kvalitet mellem 1'eren og 2'eren. Den største forskel er i bund og grund, at Alan Rickman nok fremstar lidt mere karismatisk i sin skurkerolle end William Sadler og Franco Nero. 

    Ja, den scene mht. afstanden, det er en af den slags man husker. Det er nok en af de grummeste scener i hele franchisen. Af de mere over the top actionscener, er min favorit den med katapultsædet. Hele opbygningen er super godt og spændende udført, og så er Stewarts afsluttende kommentar om McClane bare herlig. :) 

    NightHawk15-12-20 02:27

  • ★★★★★★1

    at Alan Rickman nok fremstar lidt mere karismatisk i sin skurkerolle end William Sadler og Franco Nero

    Helt enig. Til gengæld skaber jordforbindelsen nogle flere actionmuligheder - som snescooterjagten, som du også nævner.

    Katapultsædet -er også godt - samt finalen med benzintankene 

    Jeg tror den kommer i afspilleren igen i år :-)

    Wayne15-12-20 05:36

  • ★★1

    Uhh Die Hard 2, den er du lige skyld i at jeg sætter på i  aften, tak for det :-D. De 3 første Die Hard film, kan nu noget.

    Weird_J15-12-20 07:00

  • ★★★★★0

    Låge nr 14.

    Die Hard 2 (1990)

    youtu.be/ErLin2paFZU

    Fra en herlig kæk, klukkende morsom og super romantisk forvekslingskomedie skal vi nu hen over isen i et hæsblæsende og nervepirrende  tempo med Renny Harlins forrygende og top underholdende fortsættelse til den mesterlige "Die Hard", der nok engang formåede at blande Julens næstekærlige budskaber med intens og højeksplosiv action, samt en fandenivoldsk helt hvis dedikation ud i at sikre Julefreden kunne imponere selveste Santa Claus.

    ---

    To år er gået siden sidst og Julen står atter for døren for den dedikerede betjent John McClane (Bruce Willis), der har trodset et voldsomt snevejr for at hente sin kone i lufthavnen i Washington. Men knap er McClane ankommet før end at han havner i problemer, da han først parkerer ulovligt og efterfølgende rager uklar med et par klaphatte af nogle emsige lokale politifolk.

    McClane tager dog de patetiske uenigheder i stiv arm og ringer i stedet fluks til sin kone Holly  (Bonnie Bedelia) i flyet for at høre hvornår hun lander, hvilket straks løfter humøret en hel del. Mens McClane venter i lufthavnens restaurant, sker der pludselig mærkelige ting og sager, da et par suspekte typer udveksler nogle pakker, hvilket han ikke kan dy siger for at undersøge nærmere. Og kort efter ender gavflaben pludselig i en drabelig duel mod de to formodede terrorister.

    Da McClane efterfølgende kontakter lufthavn-politiets chef Carmine Lorenzo (Dennis Franz) for at fortælle at et terrorangreb med stor sandsynlighed er under opsejling, bliver han hånligt grinet baglæns ud af kontoret af den arrogante dilletant, der ikke har tænkt sig at hjælpe med noget som helst. Bange for Hollys sikkerhed beslutter McClane sig for selv at tage affære og slår sig herefter sammen med den lokale pedel Marvin.

    Da McClane senere erfarer, at den vanærede og korrupte oberst Stewart (William Sadler), samt et følge af hans mænd tilfældigvis dukker op i lufthavnen samtidig med, at den gustne diktator og narkobaron Ramon Esperanza (Franco Nero) er på vej i et fangetransport-fly, ved McClane at fanden snart er løs i laksegade, hvilket da også bliver bekræftet, da lufthavnen kort efter modtager trusler fra Oberst Stewart, der har taget kontrol over al deres teknologi og nu holder samtlige fly i luften som gidsler indtil Esperanza er sat fri.

    Vel vidende at Holly er i yderste livsfare, sætter McClane nu alt på ét bræt for at udføre endnu et julemirakel, redde Holly og de andre passagerer og endegyldigt give Stewart og hans gustne crew en hadegave, som de sent vil glemme.

    ---

    Det er altid mere end svært at skulle følge efter, hvad der af stort set alle filmelskere betragtes som en udødelig klassiker. Alligevel påtog den på daværende tidspunkt temmelig uerfarne finske instruktør Renny Harlin sig for at gøre et forsøg, hvilket endte ud med en højst overraskende og særdeles vellykket 2'er, der for mit vedkommende viste sig at være lige så langtidsholdbar og faktisk lige så herlig og fandenivoldsk underholdende som den første film i sagaen om den utrættelige John McClane.

    Det julede islæt holdes atter i hævd via de forskellige dekorationer og musikken med den hyggelige kendingsmelodi "Let it Snow" og får tilmed en ekstra stemningsfuld dimension i form af et ordentligt vognlæs sne, der både direkte og indirekte har stor betydning for filmens handling og julede atmosfære.

    Og på actionfronten skruer Renny Harlin den helt op på 11 med en række spektakulære og medrivende shootouts og nogle drabelige set-pieces, der bl.a. involverer McClane tæt på besejret på en rulletrappe og McClane i et eksplosivt ridt via et katapultsæde.

    Fusionen mellem McClane og Julemanden er senere tæt på perfekt sidst i filmen under en jagt med snescootere, hvor den heroiske betjent tager den klassiske kanetur til nye højder, alt imens den onde krampus-agtige Stewart og hans hær af drillenisser får snebolde i nakken, istapper i øjet og kul i udstødningen.

    Bruce Willis er atter i hopla som den flabede superbetjent og med som de nederdrægtige modstandere, får han denne gang kvalificeret modspil af William Sadler som den ultra kolde og sadistiske oberst Stewart, samt gode gamle Franco Nero som den slibrige narkobaron.

    Og som ekstra krydderi på de kaotiske skærmydsler, får man tilmed Dennis Franz for fuld udblæsning som en hysterisk morsom Scrooge-lignende karakter, der hader alt og alle indtil, at John McClane får ham på bedre tanker med sit uselviske og selvopofrende menneskesyn, der er lige i Julens ånd.

    “We got you... we got you...”

    Stadigvæk chills over den scene, og hvor de så lige smøre ekstra tykt på med de små kommentar fra flyet og dets passager, før de endelig får fat i The Tower.

    Elwood15-12-20 11:21

  • ★★★★★0

    Jeg tror den kommer i afspilleren igen i år :-)

    Det lyder godt. :) Den bør også være fast inventar på listen over film, der skal ses i julen. :)

    Uhh Die Hard 2, den er du lige skyld i at jeg sætter på i  aften, tak for det :-D. De 3 første Die Hard film, kan nu noget.

    Tak. :) Glad for at høre, at du blev motiveret af min anmeldelse. Og god fornøjelse med filmen i aften. :) 

    NightHawk15-12-20 17:44

  • ★★★★★0

    “We got you... we got you...”

    Stadigvæk chills over den scene, og hvor de så lige smøre ekstra tykt på med de små kommentar fra flyet og dets passager, før de endelig får fat i The Tower.

    Ja, det er en vildt barsk scene. Jeg troede næsten heller ikke mine egne øjne i sin tid, da jeg var i biffen og se "Die Hard 2".

    Efterfølgende ønsker man sig så bare endnu mere, at John McClane vil give Stewart en ordentlig røvfuld. Og det ønske bliver i den grad opfyldt. :) 

    NightHawk15-12-20 17:48

  • ★★★★★1

    Ja, det er en vildt barsk scene. Jeg troede næsten heller ikke mine egne øjne i sin tid, da jeg var i biffen og se "Die Hard 2".

    Efterfølgende ønsker man sig så bare endnu mere, at John McClane vil give Stewart en ordentlig røvfuld. Og det ønske bliver i den grad opfyldt. :) 

    Det også den Die Hard med den bedste tv friendly oversættelse af Yipii kay yeah Mother F jeg har hørt... mener læst i lang tid, mener det var Tv-2, hvor det blev oversat til farvel og tak bror lort.

    Elwood15-12-20 17:59

  • ★★★★★0

    Det også den Die Hard med den bedste tv friendly oversættelse af Yipii kay yeah Mother F jeg har hørt... mener læst i lang tid, mener det var Tv-2, hvor det blev oversat til farvel og tak bror lort.

    Haha, ja en herlig oversættelse. :D

    NightHawk15-12-20 18:13

  • ★★★★★0

    Elsker den her censurerede scene fra Die Hard 2. Kan ikke se den uden at grine =)

    youtu.be/Mn-P3lnr76s

    David Lund15-12-20 19:06

  • ★★0

    Elsker den her censurerede scene fra Die Hard 2. Kan ikke se den uden at grine =)

    youtu.be/Mn-P3lnr76s

    Haha, det var en af de bedre :-D

    Weird_J15-12-20 19:19

  • ★★★★★0

    Elsker den her censurerede scene fra Die Hard 2. Kan ikke se den uden at grine =)

    youtu.be/Mn-P3lnr76s

    Haha, ja den kan jeg godt huske. :D Hvad der så er ekstra slemt ved den udgave er, at det slet ikke lyder som Bruce Willis, hvilket det vidst nok heller ikke var, som lagde stemme til den dubbing. :) 

    NightHawk15-12-20 19:35

  • ★★★★★2

    Låge nr 15.

    The Nightmare Before Christmas (1993)

    youtu.be/jv8lGa_ZXao

    Fra en omgang gedigen slag i bolledejen og et hæsblæsende opgør i sneen, skal vi nu sige farvel til John McClane og co for i stedet at tage kærligt fat i kravetøjet på stop-motion geniet Henry Selick og den finurlige instruktør Tim Burton med det krøllede sinds animerede perle af et mageløst mesterværk, der var helt sit eget særegen univers trods klar inspiration fra den klassiske fortælling om den knarvorne Grinch.

    ---

    I Halloween-byen syd for Fantasikøbing er borgerne i højt humør grundet det for dem yderst vigtige faktum, at deres højt elskede spøgefulde og skræmmende mærkedag nærmer sig med gustne skridt fra bunden af mørkets afgrund. Men ikke ikke alle er lige så meget oppe at ringe over for 117 gang at skræmme folk fra vid og sans - særligt byens faste showmaster Jack Skellington (Chris Sarandon), der har fået en mindre nedtur over de mange gentagelser.

    For at slippe fra utallige spørgsmål om de faste traditioner stikker Jack af ud i skoven i håbet om at en god vandretur i selskab med hans trofaste hund kan få ham i bedre humør, alt imens byens  gale videnskabsmands underkuede assistent Sally (Catherine O'Hara) - der elsker Jack ud over alle grænser - bekymret ser til at hendes udkårne og mulige frelser hænger uhjælpeligt med klarinetten.

    Midt i skoven opdager Jack dog pludselig en række døre på en samling af træer med hver sit symbol på og da han nysgerrig åbner døren med en dekoration og en rød sløjfe, havner han til sin store overraskelse i en verden med sne og højt humør, der fejrer noget der hedder Julen til den helt store guldmedalje. Inspireret til at prøve noget helt nyt vender Jack optimistisk tilbage til Halloween-byen med sine nye idéer til folket, der synes det der Jul er noget spøjst halløj.

    For at få en bedre forståelse af hvad Julen går ud på beslutter Jack sig for at lave en række eksperimenter, der ender med at han vil bortføre den elskede og succesfulde Julemand og overtage hans job og den magiske dag. Trods Sallys advarsler om at kuppet vil ende i det rene kaos, nægter Jack at lytte og hyrer i stedet den uforudsigelige bøhmand Oogi Boogie og hans tre diabolske unger til at fange Santa Claus.

    Snart må Jack dog sande, at han er ude hvor han ikke kan bunde og spørgsmålet er nu om han alligevel kan nå at afværge katastrofen og redde både Julen og Santa Claus fra at gå op i hat og briller.

    ---

    Den finurlige lurendrejer Tim Burton havde tilbage i 1982 allerede skabt "The Nightmare Before Christmas" i form af et melankolsk og poetisk smukt digt. Men det var først efter flere års spekuleren, samt tilføjelsen af yderligere detaljer og lag, og endegyldigt i samarbejdet med den debuterende instruktør og kreative geni Henry Selick, at Tim Burtons skriverier langt om længe så dagens lys som det vidunderlige værk, der siden da er blevet en legendarisk Julefilm.

    Historien henter som sagt godt med inspiration fra Dr Seuss børnebog om Hr  Grinch men er alligevel helt sin egen, især i form af blandingen af det klassisk julede og sødmefyldt hyggelige og så det typiske mørke og melankolske touch, som er blevet Tim Burtons varemærke gennem hele hans karriere.

    Som bindeled mellem de to modpoler og yderligere opbakning til Henry Selicks formidable og stemningsfulde stop-motion animation har Tim Burtons faste hofkomponist Danny Elfman kreeret en række fantastiske sange, der løfter historien og dens karakterer helt op i skyerne og på mest medrivende vis understøtter den forholdsvis simple fabels præmis om en deprimeret person, der gennem mødet med Julens magi lærer om sammenhold, kærlighed og en ny tro på tilværelsen.

    "The Nightmare Before Christmas" er en helt igennem fortryllende god film, som bare bliver ved med at score højt på det store Julefilms barometer og en film jeg stadig sætter lige så stor pris på, som da jeg så den første gang i 1993. Stor tak til Henry Selick og Tim Burton for at skabe denne uomtvistelige Juleklassiker.

    NightHawk15-12-20 22:12

  • ★★★★★★1

    Låge nr 15.

    The Nightmare Before Christmas (1993)

    youtu.be/jv8lGa_ZXao

    Fra en omgang gedigen slag i bolledejen og et hæsblæsende opgør i sneen, skal vi nu sige farvel til John McClane og co for i stedet at tage kærligt fat i kravetøjet på stop-motion geniet Henry Selick og den finurlige instruktør Tim Burton med det krøllede sinds animerede perle af et mageløst mesterværk, der var helt sit eget særegen univers trods klar inspiration fra den klassiske fortælling om den knarvorne Grinch.

    ---

    I Halloween-byen syd for Fantasikøbing er borgerne i højt humør grundet det for dem yderst vigtige faktum, at deres højt elskede spøgefulde og skræmmende mærkedag nærmer sig med gustne skridt fra bunden af mørkets afgrund. Men ikke ikke alle er lige så meget oppe at ringe over for 117 gang at skræmme folk fra vid og sans - særligt byens faste showmaster Jack Skellington (Chris Sarandon), der har fået en mindre nedtur over de mange gentagelser.

    For at slippe fra utallige spørgsmål om de faste traditioner stikker Jack af ud i skoven i håbet om at en god vandretur i selskab med hans trofaste hund kan få ham i bedre humør, alt imens byens  gale videnskabsmands underkuede assistent Sally (Catherine O'Hara) - der elsker Jack ud over alle grænser - bekymret ser til at hendes udkårne og mulige frelser hænger uhjælpeligt med klarinetten.

    Midt i skoven opdager Jack dog pludselig en række døre på en samling af træer med hver sit symbol på og da han nysgerrig åbner døren med en dekoration og en rød sløjfe, havner han til sin store overraskelse i en verden med sne og højt humør, der fejrer noget der hedder Julen til den helt store guldmedalje. Inspireret til at prøve noget helt nyt vender Jack optimistisk tilbage til Halloween-byen med sine nye idéer til folket, der synes det der Jul er noget spøjst halløj.

    For at få en bedre forståelse af hvad Julen går ud på beslutter Jack sig for at lave en række eksperimenter, der ender med at han vil bortføre den elskede og succesfulde Julemand og overtage hans job og den magiske dag. Trods Sallys advarsler om at kuppet vil ende i det rene kaos, nægter Jack at lytte og hyrer i stedet den uforudsigelige bøhmand Oogi Boogie og hans tre diabolske unger til at fange Santa Claus.

    Snart må Jack dog sande, at han er ude hvor han ikke kan bunde og spørgsmålet er nu om han alligevel kan nå at afværge katastrofen og redde både Julen og Santa Claus fra at gå op i hat og briller.

    ---

    Den finurlige lurendrejer Tim Burton havde tilbage i 1982 allerede skabt "The Nightmare Before Christmas" i form af et melankolsk og poetisk smukt digt. Men det var først efter flere års spekuleren, samt tilføjelsen af yderligere detaljer og lag, og endegyldigt i samarbejdet med den debuterende instruktør og kreative geni Henry Selick, at Tim Burtons skriverier langt om længe så dagens lys som det vidunderlige værk, der siden da er blevet en legendarisk Julefilm.

    Historien henter som sagt godt med inspiration fra Dr Seuss børnebog om Hr  Grinch men er alligevel helt sin egen, især i form af blandingen af det klassisk julede og sødmefyldt hyggelige og så det typiske mørke og melankolske touch, som er blevet Tim Burtons varemærke gennem hele hans karriere.

    Som bindeled mellem de to modpoler og yderligere opbakning til Henry Selicks formidable og stemningsfulde stop-motion animation har Tim Burtons faste hofkomponist Danny Elfman kreeret en række fantastiske sange, der løfter historien og dens karakterer helt op i skyerne og på mest medrivende vis understøtter den forholdsvis simple fabels præmis om en deprimeret person, der gennem mødet med Julens magi lærer om sammenhold, kærlighed og en ny tro på tilværelsen.

    "The Nightmare Before Christmas" er en helt igennem fortryllende god film, som bare bliver ved med at score højt på det store Julefilms barometer og en film jeg stadig sætter lige så stor pris på, som da jeg så den første gang i 1993. Stor tak til Henry Selick og Tim Burton for at skabe denne uomtvistelige Juleklassiker.

    En af de film biograferne stadig genudsender, hvert år - og den er stadig lige så sprød - med Burtons Gotiske univers. 

    Wayne15-12-20 22:28

  • ★★★★★★2

    En af de film biograferne stadig genudsender, hvert år - og den er stadig lige så sprød - med Burtons Gotiske univers. 

    Ja superfed julefilm!!!

    T. Nielsen15-12-20 22:32

  • ★★★★★★2

    Ja superfed julefilm!!!

    I den grad ;-)

    Wayne15-12-20 22:33

  • ★★★★★1

    Var i London og høre Danny Elfman's musik i Royal Albert Hall for mange år siden, hvor han også selv var on stage for at synge hans sange fra hans film, damm en fed oplevelse, jeg fik nok mest gåsehud da jeg hørte Batman Themet blive spillet i den fantastiske sal, men det var også fedt at høre Danny Elfman selv synge sangene især fra netop den her film :)

    Elwood15-12-20 23:55

  • ★★★★★0

    Var i London og høre Danny Elfman's musik i Royal Albert Hall for mange år siden, hvor han også selv var on stage for at synge hans sange fra hans film, damm en fed oplevelse, jeg fik nok mest gåsehud da jeg hørte Batman Themet blive spillet i den fantastiske sal, men det var også fedt at høre Danny Elfman selv synge sangene især fra netop den her film :)

    Fedt! Det må have været en ret fantastisk oplevelse at høre live. :) 

    NightHawk16-12-20 09:54

  • ★★★★★1

    Inden jeg tager hul på de sidste 10 låger, kommer her en oversigt over listens Julefilm indtil videre. :)

    1. The Christmas Chronicles 
    2. The Bishop's Wife 
    3. Die Hard 
    4. Arthur Christmas 
    5. Elf 
    6. Gremlins 
    7. A Very Murray Christmas 
    8. The Grinch (2018)
    9. Merry Christmas Mr. Bean 
    10. A Charlie Brown Christmas 
    11. The Polar Express 
    12. Fars Fede Juleferie 
    13. Christmas in Connecticut
    14. Die Hard 2
    15. Nightmare Before Christmas

    NightHawk16-12-20 18:05

  • ★★★★★1

    Fedt! Det må have været en ret fantastisk oplevelse at høre live. :) 

    Det var så stort, Tim Burton og Helena Bonham Carter kiggede også lige forbi, og Helena Bonham Carter selv om hun ikke er sangstemmen bag, sang Sally's Song, når hun nu lige var der.

    Elwood16-12-20 20:53

  • ★★★★★2

    Låge nr 16.

    Klaus (2019)

    youtu.be/taE3PwurhYM

    Og så tager vi ellers et ordentligt spring frem i tid med den magiske kane og vinker dermed farvel til en legendarisk animations og Julefilm uden dog at forlade denne hyggelig og charmerende genrehybrid, som for nylig fik endnu en klassiker tilføjet i form af den debuterende instruktør Sergio Pablos illustrerede værk, der bød på en forfriskende anderledes vinkel på skabelsesberetningen om vores allesammens muntre gave-uddeler, også bedre kendt som Santa Claus.

    ---

    På det Royale Post Akademi i Gammelstrup har samtlige elever og lærere efterhånden fået nok af den arrogante og dekadente umulius Jesper Johansson (Jason Schwartzman), der kun er tilstedeværende på den højtagtede uddannelse takket være hans families sociale status og i særdeleshed hans faders position, som leder af den fashionable institution.

    Men alting har en ende og da hans overbærende fader endegyldigt mister tålmodigheden, forfremmes den lidt for magelige Jesper chokeret til postbud og beordres herefter  afsted til det afsidesliggende og kuldegysende Smædekøbing langt ude nord på i håbet om, at det barske job kan få ham til at tage ansvar for sit liv. Samtidig får han yderligere kniven for struben, da faderen informerer ham om, at han skal have nået at sende 6000! breve gennem systemet inden Jul, for hvis ikke det sker vil Jesper nemlig miste hele sin arv og status.

    Pænt meget deprimeret over udsigten til det ultimative skodjob tager Jesper afsted mod det kolde og gustne nord og ankommer oven på en regnvåd færgetur endelig til Smædekøbing, der umiddelbart lader til at være en skummel soveby. Efter at den drilske færgemand og kusk har narret Jesper til at hive i torvets klokkespil, finder han dog hurtigt ud af - da han havner midt i et brutalt slagsmål - at han befinder sig i en bindegal landsby, hvor de to klaner Ellingboerne og Krummerne er midt i en borgerkrig.

    For at komme væk derfra igen hurtigst muligt tager Jesper alle midler i brug og forsøger at poste en bette knægts tegning. Men under et besøg hos den gamle legetøjsmager Klaus (J.K. Simmons) - der bærer på en dyb sorg -  bliver brevet væk og så er gode råd dyre for det fortvivlede postbud. Misæren viser sig dog at være held i uheld og knægten får i stedet et stykke legetøj af Klaus, som plaster på såret. Rygtet spredes hurtigt til de andre børn i byen og straks griber Jesper chancen til at få børnene til at skrive breve til Klaus.

    Inden længde er byen næsten vendt på den anden ende og fyldt med glæde samtidig med, at mængden af breve bare vokser og vokser. Men helt så nemt skal det selvfølgelig ikke vise sig at være og da først Jesper forelsker sig i den tidligere skolelærer Alva (Rashida Jones) og i byen generelt - samtidig med at onde kræfter fra de to klaner ønsker at destruere den nye lykke - begynder fremtiden at se mere og mere sort ud for det ellers så håbefulde postbud.

    ---

    Der er bare et eller andet behageligt magisk og herligt forfriskende i en moderne tidsalder ved at se en animationsfilm som er tegnet i hånden, for det giver unægtelig fortællingen en helt særlig stemning, der er uimodståelig charmerende og som dufter yderst betagende af nostalgi og barndommens store fascination af et godt gammeldags eventyr, hvilket lige præcis er det som "Klaus" er definitionen på.

    Den gammeldags tegnestil med de karikerede figurer, samt brugen af skygger og lys, minder på mange måder om Disneys storhedstid med deres håndtegnede klassikere, hvilket er noget af et kado til Sergio Pablos og hans team, der dog også sætter deres helt eget europæiske touch på det både fortryllende og farefulde univers om Julemandens, i dette tilfælde, opfindsomme og herligt alternative oprindelse.  

    Historiens hovedperson postbudet Jesper Johanssons dannelsesrejse ud i at blive et bedre og uselvisk menneske med Julens traditionelle budskaber som baggrundstæppe, er ligeledes yderst kreativt tænkt og udført, alt imens han både skal håndtere to gustne banders årtier lange klan krig og sine egne egoistiske interesser parallelt med en stormende forelskelse i filmens skrappe og skæppeskønne heltinde Alva, samt det at han også skal agere forbillede for den bette Samer pige Margu, der ser ham som byens frelser.

    Stemmearbejdet er desuden fremragende for alle parters vedkommende og helt genialt er det at caste Jason Schwartzman som det lettere kvabsede og verdensfjerne postbud, der er ude hvor han næsten ikke kan bunde, hvilket er en type roller han har spillet til perfektion i adskillige live-action film. J.K. Simmons er ligeså super karismatisk som altid som den halvgnavne Klaus der langsomt bløder op, og som Alva er Rashida Jones herlig fandenivoldsk og rap i replikken.

    "Klaus" er derfor på mange måder et utrolig underholdende og behageligt selskab, som jeg er sikker på, og som årene går, vil stå som en af de helt store Julefilms-klassikere på animations fronten.

    NightHawk16-12-20 22:13

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen