Låge nr 20.
Home Alone (1990)
youtu.be/1iZBw5Qybuo
Fra to umage brødres hæsblæsende kamp på Nordpolen for at komme hinanden nærmere ved og samtidig redde Julen, skal vi nu tilbage hen over isen til den mere almindelige men ej mindre gakkede verden og hilse på de to genier John Hughes og Chris Columbus vidunderlige og super sjove klassiker, om en ukuelig og optimistisk knægts hårdtslående duel mod to vederstyggelige tyveknægte og deres gustne forsøg på at forpurre den søde Juletid.
---
I deres enorme hus beliggende i et umiddelbart fredsommelige nabolag er familien McAllister midt i de kaotiske forberedelser til deres årlige Juleferie i Frankrig, da en spøjs politibetjent pludselig kigger forbi for at høre, om de har sikkerheden i orden mens de er væk. Den eneste der bemærker noget er den yngste søn Kevin (Macaulay Culkin), men da der foregår noget mere interessant på hans storebror Buzz (Devin Ratray) værelse, tænker den bette knægt ikke nærmere over det.
Ud af vinduet har Buzz nemlig spottet en anden creepy personage i skikkelse af den gamle nabo Marley (Robert Blossom), som rygtet siger er ingen ringere end den formodede sneskovls serimorder. Så da han opdager dem stå og spionere, er Kevin tæt på at skide i bukserne af skræk. En ordentlig stak pizzaer, en slåskamp med den provokerende Buzz, og en nærdødsoplevelse senere - der får alle i familien op i det røde felt - sendes Kevin på loftet som straf af sin mor (Catherine O'Hara), som harsk får at vide at Kevins største ønske ville være at den irriterende familie blev tryllet bort.
Nogle gange skal man dog passe på med hvad man ønsker sig, for i løbet af natten blæser der pludselig en mystisk vind ind over nabolaget, der ender med at kortslutte familiens vækkeur. Da chaufføren fra mini-bussen ringer på døren næste dag, opdager Kevins forældre til deres skræk at de har sovet over sig og haster alle afsted, så de kan nå ud i lufthavnen i tide. Desværre har genboens irriterende spørge Jørgen knægt Mitch Murphy været forbi under afgangen fra huset og bliver forvekslet med Kevin, der nu tror at han har fået sit tidligere ønske opfyldt.
Midt under flyveturen til Frankrig får Kevins mor en mærkelig fornemmelse og selvom Kevins far (John Heard) prøver at berolige hende, indser hun pludselig at Kevin stadig befinder sig hjemme på loftet. Mens forældrene panisk forsøger at vende tilbage til USA, nyder Kevin stilheden og savner hverken sine formanende forældre eller sine irriterende søskende, og benytter i stedet chancen til at gøre alt det han aldrig plejer at få lov til. Efter indtagelsen af store mængder is og pizza med ekstra ost, drager Kevin på et togt til den lokale købmand og så starter balladen.
For mens Kevin er på vej hjem, opdager han pludselig at to gustne typer følger efter ham, hvem han straks forsøger at skræmme bort fra sit hus. Men så let lader de to griske og nederdrægtige forbryder Harry (Joe Pesci) og Marv (Daniel Stern) sig ikke narre og da de indser at knægten er alene hjemme, sætter de nu alle sejl til for at plyndre den store villa. Men Kevin har bestemt ikke tænkt sig at give op uden kamp og med stor kreativitet, et luftgevær og en edderkop, samt assistance fra en uventet kant, gør han sit bedste for at give de to slynger en aften, som de sent vil glemme.
---
Jeg har nok set "Home Alone" noget nær 117 gange, men alligevel glæder jeg mig hvert år til et gensyn med denne mesterligt orkestrerede film, der umiddelbart fremstår som værende lavet på baggrund af den mest ligetil opskrift, men - som det er typisk for John Hughes værker - alligevel byder på adskillige lag i fortællingen, der gør filmene langtidsholdbare på ubestemt tid. For mens man bliver introduceret for et større persongalleri, lægges der allerede i de indledende scener nemlig grundlaget for de mange forviklinger, der opstilles som detaljerede dominobrikker, der bare mangler det afgørende stød.
Af eksempler på dette fornemme overblik som manuskriptforfatter John Hughes og filmens instruktør Chris Columbus fremviser kan bl.a. nævnes den gamle mystiske nabo, guldtanden, den nærige onkel Frank, luftgeværet og Buzz fugleedderkop, hvilket umiddelbart ikke ser ud af det store. Men fælles for alle dele er, at de alligevel udgør vigtige ingredienser til den samlede fortællings morale og Julede budskaber om familiens betydning, næstekærlighed og selvopofrelse, kontra dens mørke modpoler i form af grådighed, egoisme og kapitalisme.
Alt dette kommer allersmukkest til udtryk i det venskab der opstår mellem Kevin og den gamle nabo Marley, der begge finder ud af de kan hjælpe hinanden ud af deres ensomhed ved at tro på det bedste i andre mennesker frem for altid at gøre det modsatte. Sublimt skildret i en fremragende scene i den lokale kirke hvor John Williams i forvejen mageløse og magiske score rammer nye højder, så man sidder med en tåre i øjenkrogen og efterfølgende gåsehud på armene, når musikken lægger an til det endelige opgør mellem Kevin og de onde kræfter i skikkelse af de to banditter Harry og Marv.
I den afsluttende fase skruer Chris Columbus og John Hughes så hele herligheden op på 11 med et festfyrværkeri af grovkornet slapstick humor i en uforbeholden hyldest til de gamle stumfilms legender som Buster Keaton og tegnefilm a la "Tom & Jerry" med en perlerække af legesyge og grotesk morsomme stunts, der altid medfører flere latterkramper hos mig, hver eneste gang jeg ser dem. Også her, og som i resten af filmen, viser Macaulay Culkin hvor stort et talent han er ved at have et forrygende overskud undervejs de gakkede stunts, hvor der både er plads til barnlig kækhed og gammelklogt ræsonnement.
Og som de to kvabsede stratenrøvere af nogle gustne tyveknægte er Joe Pesci og Daniel Stern helt forrygende gode i deres samspil som en moderne og væsentlig mere absurd voldelig og dermed top underholdende udgave af "Gøg & Gokke". Kontrasten imellem dem og den heroiske Kevin fungerer bare upåklageligt og sætter dermed en tyk streg under filmens mesterligt udførte humor, budskaber og status som en af de absolut bedste Julefilm, der nogensinde er lavet.
youtu.be/W_8NwKEeDus
Amen, to that :)
Vi har også lige genset både 1 og 2’eren. Favoritfilmene hos de store piger, og damn hvor man bare igen og igen kan grine af slap stick tæskene til Pesci og Stern