Jeg har det ligesom dig, David, og jeg fucking hader slutningen. Desuden gør actionscenerne det ikke for mig, så jeg er nede på 5-6/10.
Babo’s rangering af 10’erne
- ★★★★★★1
- ★★★★★0
Jeg forstår hvad du mener og enig. Jeg kan godt lide Inception, men modsat The Matrix har den for mig tabt med årene, bl.a. fordi den har klodset exposition mange steder som dræner tempoet, men så er der andre steder den nærmest er fænomenal. Jeg vil i dag give den 7/10. Og nu må Dune snart komme, :)
Dune får 10/10. Ellers har jeg ikke store forventninger til den =)
David Lund 1-06-21 12:19
- ★★★★★0
Jeg har det ligesom dig, David, og jeg fucking hader slutningen. Desuden gør actionscenerne det ikke for mig, så jeg er nede på 5-6/10.
Der er ikke mange af os, så vi må holde sammen! =)
David Lund 1-06-21 12:20
- ★★★★0
Dune får 10/10. Ellers har jeg ikke store forventninger til den =)
Den kommer HELT sikkert på den fornemme liste her :)
- ★★★★1
Der er ikke mange af os, så vi må holde sammen! =)
Det kan da også være rart nok jo. Der er sgu mange klassikere jeg også synes er voldsomt overvurderet af forskellige grunde og sådan vil det altid være.
- ★★★★★1
Det kan da også være rart nok jo. Der er sgu mange klassikere jeg også synes er voldsomt overvurderet af forskellige grunde og sådan vil det altid være.
Sande ord du ytrer! <3
David Lund 1-06-21 12:32
- ★★★★1
11. Zodiac (2007)
David Fincher i sit es. Form og indhold går så flot op i den højere enhed. Det er en kompleks film om politiets efterforskning af Zidiac. Men det er også et spændende portræt om den ødelæggende besættelse det kan have for de involverede parter. Fremragende ensemble og Finchers sans for både små og store detaljer fornægter sig ikke. Han sætter ikke et komma forkert i denne film, som absolut hører til blandt mine favoritter.
- ★★★★0
Så nærmer vi os sgu enden.
- ★★★★★0
Zodiac vil jeg helt sikkert værdsætte mere i dag end dengang - og dengang gav jeg den 8/10. Men jeg har faktisk aldrig fået den genset. Derfor er Fight Club og Se7en fortsat mine Fincher-favoritter =)
David Lund 1-06-21 12:49
- ★★★★0
Zodiac vil jeg helt sikkert værdsætte mere i dag end dengang - og dengang gav jeg den 8/10. Men jeg har faktisk aldrig fået den genset. Derfor er Fight Club og Se7en fortsat mine Fincher-favoritter =)
Vildt. Du skal da se den igen. Tror egentlig jeg altid har ratet den til fuld plade, men den er for hvert gennemsyn kommet længere og længere op på favoritlisten.
- ★★★★★0
Vildt. Du skal da se den igen. Tror egentlig jeg altid har ratet den til fuld plade, men den er for hvert gennemsyn kommet længere og længere op på favoritlisten.
Uden tvivl - der er bare så mange film derude, og det er utroligt sjældent, jeg genser film.
David Lund 1-06-21 13:23
- ★★★★0
10. The Tree of Life (2011)
Mit 4 gennemsyn, som rykkede den op i top 10.
Et årti er gået og en films største prøve er vel tiden. En film, der strøg til tops hos mange fagkyndige og i de snævre filmkredse, som et relativt svært tilgængeligt, men fascinerende værk. Modsat Malicks efterfølgende forsøg på at gøre kunsten efter, så lykkedes det ham med The Tree of Life at række hinsides vanetænkning, der gør denne film til en totaloplevelse. Det intime og monumentale går så flot hånd i hånd. Malick synes næsten at kunne gå på vandet. Det kunne fotografen Lubezki også, der forstår den enkelte films sjæl og leverer her en monumental præstation. Pitt, Chastain og ikke mindst børnene spiller med ægte indlevelse. Der er sågar dino’er med i filmen. Hvor vildt er det ikke lige? :)
- ★★★★★★1
Så er vi enig igen :)
- ★★★★★0
Nice! Den er også på min top 10!
David Lund 1-06-21 19:22
- ★★★★0
Super godt David. Jeg håber også vi har battleship tilfælles, som kommer lidt senere :)
- ★★★★★0
Super godt David. Jeg håber også vi har battleship tilfælles, som kommer lidt senere :)
Haha jeg er nok mere positivt stemt overfor Battleship end de fleste - måske den er på min top 1000 =)
David Lund 1-06-21 19:35
- ★★★★0
9. No Country for Old Men (2007)
Alt synes at være skåret ind til benet i Coen brødrenes mesterværk, en film uden egentlig underlægningsmusik, men besidder alligevel åndeløs spænding og har en af filmhistoriens mest skrækindjagende skurke. Men det er også et tankevækkende syn på det samfund, som sheriffen (Lee Jones) står uforstående overfor, hvor volden er så ubarmhjertig og ligger hinsides hans horisont. Deakins er igen på pletten og indfanger den skønhed og brutalitet, der hersker. Coens bedste værk til dato og bare en fortræffelig film jeg har set adskillige gange - første gang i biografen, naturligvis.
- ★★★★1
8. Heat (1995)
Jeg har naturligvis ikke glemt Michael Mann's mesterlige crime/drama, som jeg i mange år har elsket højt og stadig gør. Der er bare så mange elementer, der spiller så flot sammen i denne ensemble-film. At se to verdens bedste skuespillere i form af Pacino og De Niro, udfolde sig på den måde, på hver deres side af loven, hører til en af de helt særlige cinematiske bedrifter hos mig og på film i det hele taget. Rummer stærke følelser, højspændt dramatik og filmhistoriens inddiskutabelt mest velkoreograferede og intense shootouts. Den afsluttende dyst mellem Pacino og De Niro vil for evigt stå som en af de mest mindeværdige scener nogensinde drejet sammen på film. Michael Mann's bedste film!
- ★★★★0
7. Taxi Driver (1976)
Min tidligere anmeldelse:
Jeg har altid haft en svaghed for de her ensomme, måske også lidt sære, enspænder typer på film og instruktør Martin Scorsese rammer jo fuldstændigt plet med beskrivelsen af Travis Bickle aka Robert De Niro. Det er forholdsvis nemt for mig at træde i hans sko, når vi præsenteres for storbyens grimme ansigt og menneskeligt forfald. Nogen må gøre noget, tænker jeg? Heldigvis er hele iscenesættelsen en grå-zone, hvor Bickles handlinger sikkert vil afstedkomme forskellige reaktioner. Og det er altid et plus i min bog, at diskutere et værk. Scorsese instruerer med sikker hånd og der er næsten ikke et komma sat forkert i det sublime manuskript. Jeg er sært fascineret af storby-portrætter, som spiller en aktiv rolle i en film - på godt og ondt. Og så leverer Robert De Niro måske den bedste præstation set på film.
- ★★★★0
6. Memento (2000)
Jeg husker stadig den overrumplende førstegangsoplevelse for godt over et årti siden, som blæste mig totalt bagover og jeg kunne ikke glemme protagonisten med de mange tatoveringer, den narrative struktur og meget mere, som på alle måder blev en mindeværdig affære og røg straks blandt personlige favoritter. Den er fortsat vurderet højt her, fordi Nolan ganske enkelt er på toppen af sin ydeevne. Og så er det en slidstærk film.
- ★★★★★★0
Lige en opfølgning på mine karakterer til dine 10'ere - so far. Som sagt er jeg lidt mere nærig med mine 10 taller, end du er - men det er jo gode film, de fleste.
10/10
Sauls Søn
Kill Bill
The Dark Knight
Birdman
1917
Chinatown
Collateral
The Good, the Bad and The Ugly
Hell or High Water
The Godfather
The Deer Hunter
Alien
The Matrix
Heat
9/10
Citizen Kane
Saturday Night Fever
The Revenant
Drive
Vertigo
The Lord of The Rings: The Fellowship of The Ring
The Shining
Unbreakable
Take Shelter
The Big Lebowski
Goodfellas
The Terminator
Magnolia
Revolutionary Road
Nocturnal Animals
Parasite
La La Land
Once Upon a Time in America (DC)
Casino Royale
Pan's Labyrinth
2001: A Space Odyssey
The Prestige
Pulp Fiction
No Country for Old Men
Taxi Driver
8/10
The Bourne Supremacy
The American
American Beauty
The Departed
The Hustler
Robocop
Låt den ratte komma in
The Exorcist
L.A. Confidential
Interstellar
Blade Runner: 2049
The Sixth Sense
Fight Club
Raging Bull
Oldboy
Sicario
Kingdom of Heaven (Directors Cut)
Zodiac
Memento
7/10
The Hurt Locker
The Master
Children of Men
First Man
The Thing (1982)
6/10
The Tree of Life
Disse film har jeg endnu ikke set, men flere af dem står på min watch liste
All Is Lost
The Red Turtle
Grave of the Fireflies
The 400 Blows
Foxcatcher
Memories of Murder
The Host
I Saw The Devil
You Were Never Really Here
Manhunter
Der Hauptmann
Sound of Metal
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
- ★★★★1
5. Blade Runner: The Final Cut (1982)
Ridley Scott's sci-fi/noir-krimi havde en hård fødsel, men tiden har heldigvis været mere end god ved den. Jeg så den til repremieren på det store lærred i maj 2015. Og det var noget af et særsyn. En totaloplevelse af de sjældne! Filmen introducerer os for et fascinerende fremtidsunivers og som med al god sci-fi, stiles der store, eksistentielle spørgsmål, som seeren må gruble over. Villeneuve tog som bekendt over og selvom jeg faktisk synes hans karakterarbejde virker mere gennemarbejdet, så rammer hr. Scott en atmosfære, der oser ud af skærmen. Scotts bedste film!
- ★★★★★★0
Tears in the Rain-scenen er ganske enkelt en af de bedste scener nogensinde! Klart 10/10 til Blade Runner :)
- ★★★0
Spændende nu :)
Vi har virkelig tæt på samme filmsmag :)
MadMartigan 2-06-21 12:44
- ★★★★0
Tears in the Rain-scenen er ganske enkelt en af de bedste scener nogensinde! Klart 10/10 til Blade Runner :)
Jamen det er det. Særligt da jeg så den i biografen, synes jeg da kunne mærke en bette tåre snige sig ind :)