Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • 0

    var i dagmar og se den danske birthday girl og den var fin. lidt etisk eftertanke og lidt whodunit. 

    ***--

    DonnieDingDong30-04-24 10:33

  • ★★★0

    The Abyss (Special Edition) en perfekt film, der kan ses af hele familien. Godt cast og flotte effekter især de imponerende undervands sekvenser.

    Den stod knivskarpt i 4K ultra HD BD

    Helt klart ventetiden værd!!!

    Jeg lander på

    10/10...

    Ryder666 1-05-24 23:22

  • ★★★★1

    JFK i directors Cut på 3½ time

    Jeg havde ikke set filmen siden premieren i starten af 90'erne. Dengang slugte jeg den råt og syntes den var temmelig genial.

    Holder den så stadig? Tja, det generer mig faktisk overhovedet ikke, at den ikke er historisk korrekt. Men det er svært ikke at sidde og føle, at der manipuleres med publikum. Og det må man sige, at Oliver Stone gør. Temmelig effektivt endda. Hvilket både er godt og skidt. Det er selvfølgelig skidt, hvis man sidder og kan mærke manipulationen. Men Oliver Stone er overordnet set så god til at gøre det, at man må tage hatten af for ham.

    3½ timer er dog for lang tid. Jeg blev simpelt hen døsig af de lange og mange enetaler fra Kevin Costner. Hvilket bevirkede at jeg næsten ikke kunne holde mig vågen og kun så med med et enkelt øje under en pæn del af filmen.

    Min samlede oplevelse af gensynet var derfor middelmådig.

    S. Rico 3-05-24 14:57

  • ★★★★★★1

    JFK i directors Cut på 3½ time

    Jeg havde ikke set filmen siden premieren i starten af 90'erne. Dengang slugte jeg den råt og syntes den var temmelig genial.

    Holder den så stadig? Tja, det generer mig faktisk overhovedet ikke, at den ikke er historisk korrekt. Men det er svært ikke at sidde og føle, at der manipuleres med publikum. Og det må man sige, at Oliver Stone gør. Temmelig effektivt endda. Hvilket både er godt og skidt. Det er selvfølgelig skidt, hvis man sidder og kan mærke manipulationen. Men Oliver Stone er overordnet set så god til at gøre det, at man må tage hatten af for ham.

    3½ timer er dog for lang tid. Jeg blev simpelt hen døsig af de lange og mange enetaler fra Kevin Costner. Hvilket bevirkede at jeg næsten ikke kunne holde mig vågen og kun så med med et enkelt øje under en pæn del af filmen.

    Min samlede oplevelse af gensynet var derfor middelmådig.

    Har det på samme måde, sidst jeg gav den et forsøg opgav jeg at se den færdig.

    Wayne 3-05-24 15:31

  • ★★★★0

    Sidste weekend bad fruen om et godt thriller-drama, og jeg kunne ikke finde på andet end et gensyn med Prisoners.

    I går aftes bestilte hun så igen en spændende film. Og igen var jeg på herrens mark. For alle de film, jeg har på min watchliste er noget hun ikke gider at se. Så jeg måtte endnu engang gribe til et eller andet gensyn.

    Efter at have scrollet igennem Netflix og HBO kom jeg til Prime Video, hvor jeg faldt over Sicario.

    Hey, den kunne måske tåle et gensyn. Og så er det jo pudsigt nok samme instruktør som sidste uge.

    Og ja - Sicario holder 100%. Men det er fa´me også et "Avengers-hold", der står bag: Denis Villeneuve (instruktør), Taylor Sheridan (writer), Roger Deakins (fotografering) og Johan Johannsson (musik). En kombi af disse fire kan jo kun blive godt.

    Har aldrig fået set 2'eren, som ikke fik de bedste anmeldelser. Men jeg kan se, at det også er Taylor Sheridan, der har skrevet den. Og både Josh Brolin og Benicio del Toro gentager deres roller. Så måske den fortjener et kig.

    S. Rico 4-05-24 11:54

  • ★★★1

    Sidste weekend bad fruen om et godt thriller-drama, og jeg kunne ikke finde på andet end et gensyn med Prisoners.

    I går aftes bestilte hun så igen en spændende film. Og igen var jeg på herrens mark. For alle de film, jeg har på min watchliste er noget hun ikke gider at se. Så jeg måtte endnu engang gribe til et eller andet gensyn.

    Efter at have scrollet igennem Netflix og HBO kom jeg til Prime Video, hvor jeg faldt over Sicario.

    Hey, den kunne måske tåle et gensyn. Og så er det jo pudsigt nok samme instruktør som sidste uge.

    Og ja - Sicario holder 100%. Men det er fa´me også et "Avengers-hold", der står bag: Denis Villeneuve (instruktør), Taylor Sheridan (writer), Roger Deakins (fotografering) og Johan Johannsson (musik). En kombi af disse fire kan jo kun blive godt.

    Har aldrig fået set 2'eren, som ikke fik de bedste anmeldelser. Men jeg kan se, at det også er Taylor Sheridan, der har skrevet den. Og både Josh Brolin og Benicio del Toro gentager deres roller. Så måske den fortjener et kig.

    2’eren er fin nok, men lever ikke op til den suveræne første

    Gormanden 5-05-24 00:17

  • ★★★★★★0

    Prøvede noget jeg ikke har prøvet før i aftes:

    Vi fandt Brothers på Prime, og tænkte at den nok ville passe alle at se. Jeg lagde så mærke til, at der stod at den var baseret på en film af Susanne Bier og Anders Thomas Jensen. (Jeg havde ikke set den danske) Og det var en ganske fin film. Konen ser meget dansk, så hun kunne nikke genkendende til mange ting, men kunne alligevel mest huske, at hun engang havde set den danske udgave.

    Da den var færdig, kiggede jeg på Playpilot, og så, at den danske lå på Netflix. Så da konen gik i seng, satte jeg mig og så den. 

    Det var en spøjs oplevelse. Den amerikanske er næsten lavet 1:1, bare i en dyrere produktion selvfølgelig. Den danske virkede også en smule amatøragtig, men ville som stand alone måske have virket på en anden måde på mig. Men det er tydeligt, at Gyllenthal har studeret Lie Kaas mimik til rollen, og så grinede jeg lidt af, at ham i køkkenet (Preben 2?) blev spillet af Lars Hjortshøj. 

    Jeg var slet ikke vild med de mange håndholdte optagelser, og det vildt grynede billede, som er typisk for danske produktioner. 

    Men en ret enestående oplevelse. Gad vide hvordan jeg ville have haft det, hvis jeg havde set den danske først? Hvor om alting er, kan det anbefales, at se de to film og bruge de små 4 timer på det, for det er enormt spændende.

    Andre der har set begge, og har nogle input?

    davenport 5-05-24 10:02

  • 0

    The Sopranos

    Den kritikerroste og universelt ærede "The Sopranos" står som en monumental præstation i tv-historien, der fanger publikum over hele verden med sin mesterlige historiefortælling, upåklagelige casting og uforglemmelige præstationer.

    I hjertet af denne ikoniske serie er dens uovertrufne manuskript, udformet med dybde, nuancer og en skarp forståelse af den menneskelige natur. Skaberen David Chase og hans team af forfattere væver dygtigt sammen indviklede plotlinjer, rig karakterudvikling og dyb tematisk udforskning. Hver episode er et vidnesbyrd om kraften i historiefortælling, der trækker seerne ind i den komplekse verden af organiseret kriminalitet, mens de også dykker ned i karakterernes personlige kampe og moralske dilemmaer.

    Centralt for succesen med "The Sopranos" er dens cast, som bringer disse karakterer til live med uovertruffen autenticitet og dybde. James Gandolfinis portrættering af Tony Soprano er intet mindre end legendarisk og fanger kompleksiteten af en mafiaboss, der kæmper med sine egne indre dæmoner, sårbarheder og moralske tvetydigheder. Gandolfinis magnetiske tilstedeværelse på skærmen matches kun af hans utrolige rækkevidde som skuespiller, der ubesværet navigerer op- og nedture i Tonys tumultariske rejse.

    Men Gandolfini er kun en del af ensemblets glans, der definerer "The Sopranos". Fra Edie Falcos nuancerede portrættering af Carmela Soprano til Michael Imperiolis dynamiske præstation som Christopher Moltisanti, hver skuespiller bringer en unik dybde og autenticitet til deres respektive roller, og løfter serien til uovertrufne højder.

    I hvert afsnit viser "The Sopranos" tv'ets magt som kunstform, og udfordrer seerne til at konfrontere svære sandheder om menneskets natur, moral og jagten på den amerikanske drøm. Det er et vidnesbyrd om den varige virkning af fantastisk historiefortælling og en tidløs påmindelse om tv'ets transformative kraft.

    Desuden balancerer "The Sopranos" på en mesterlig måde sort humor med grov realisme, som eksemplificeret ved øjeblikke som dette:

    Paulie "Walnuts" Gualtieri: [turning to Christopher] "You're not gonna believe this. He killed sixteen Czechoslovakians. The guy was an interior decorator."

    Christopher Moltisanti: "His house looked like s**t."

    Denne vittige meningsudveksling fremhæver seriens evne til at finde humor på de mest uventede steder og tilføjer dybde og kompleksitet til dens rige billedtæppe af historiefortælling. Det er et vidnesbyrd om seriens enestående evne til at blande genrer og holde seerne på kanten af deres sæde, grinende det ene øjeblik og overveje livets dybere spørgsmål det næste.

    Kiyonji 6-05-24 20:20

  • ★★★★★0

    Jeg så "The Sopranos" på flow-tv hver eneste uge, der var et nyt afsnit (torsdag mener jeg, det var), og har siden genset den flere gange. 10/10 :)

    chandler75 6-05-24 20:40

  • 1

    Det er også en utroligt betydningsfuld serie. Serier som Breaking Bad ville eksistere hvis ikke det var for The Sopranos, som var et nybrud indenfor tv-serier.  Egentlig var det vel "Oz" som startede det hele, men det var The Sopranos som gjorde det "mainstream".

    Kiyonji 6-05-24 21:06

  • 0

    Efter jeg havde set serien så jeg også et par youtube videoer med folk som tidligere har været en del af den italienske mafia i USA og vel at mærke højtstående medlemmer. Det er sjovt at se hvor meget af serien som baserer sig på virkelige medlemmer og hvor tro den er på miljøet. Ikke mindst er castingen spot on. Mange af de medvirkende, selv i helt små roller har italiensk ophav og født og opvokset i enten NYC eller New Jersey. Selv en rolle som psykologen Jennifer Melfi er af italiensk etnicitet og fra NYC. Du hører det tydeligt på hendes accent, som er typisk New Yorker italiensk.

    Der er så også nogle ting som aldrig ville ske, som for eksempel at Tony går til psykolog. Som en af dem sagde, så ville han være død næste dag og det samme ville hans psykolog. Derudover er der også en episode hvor Tony slår en af sine underordnede, som slår igen. Det gør du ikke og hvis du gør, så er du en død mand. Det er dog også der hvor jeg synes det er fint at have lidt kreativ frihed, da det er med til at give en mere nuanceret og interessant fortælling af Tony. 

    Kiyonji 7-05-24 19:02

  • ★★★★★0

    Der er så også nogle ting som aldrig ville ske, som for eksempel at Tony går til psykolog. Som en af dem sagde, så ville han være død næste dag og det samme ville hans psykolog.

    Jeg er ikke helt enig, ikke mindst fordi Tony jo er boss.

    Derudover er der også en episode hvor Tony slår en af sine underordnede, som slår igen. Det gør du ikke og hvis du gør, så er du en død mand

    Men de her personer er særlig særlig intelligente (hvilket personer i de kriminelle miljøer sjældent er). Hans primære instinkt er: "Slå igen".

    chandler75 7-05-24 19:24

  • 0

    Jeg er ikke helt enig, ikke mindst fordi Tony jo er boss.

    Men de her personer er særlig særlig intelligente (hvilket personer i de kriminelle miljøer sjældent er). Hans primære instinkt er: "Slå igen".

    I følge de tidligere mafiamedlemmer som Michael Franzese, John Pennisi og Sammy Gravano, så vil enhver medlem af mafiaen, selv bossen være i kæmpestore problemer hvis de gør det da du ikke taler om forretninger og mafiaen med udenforstående. Du holder det i famlien. Psykiateren vil også være i store problemer.

    Michael Franzese nævner det kort her: www.youtube.com/watch

    Kiyonji 7-05-24 20:02

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen