Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • 0

    Babo

    Ja, Nightcrawler er virkelig fed. Altså, jeg mangler at se en del endnu, men Sicario og Mad Max var blandt de bedste. Kommer med en liste, når flere af sværvægterne er set. ;) 

    IK18-12-15 09:31

  • ★★★★0

    Flemming 

    Takker. Glæder mig også til et gensyn med den. Damn hvor var det en lækker fotografering. 

    Nåede desværre ikke at fange den spanske Wild Tales, selvom jeg har den. Men hører nok også lidt under sidste år. Men altid ærgerligt man ikke har muligheden for at se flere titler. The Revenant ser jeg stadig vildt meget frem til, alene pga. de har optaget skidtet i naturligt lys. Der er længe til januar :) 

    Husker ikke rigtigt titlerne på "årets små skuffelser" men blandt blockbusters, fandt jeg både Spectre og Avengers 2 lidt undervældende, men ganske underholdende. Ingen superhelte film i år var noget særligt. Jeg vil ikke sige Ant-Man var skuffende da jeg ikke forventede meget, men Edgar Wright var i den grad savnet. 

    Babo18-12-15 09:52

  • ★★★★0

    Apropos lister, så mangler jeg ihvertfald at se disse kan jeg se:

    Creed, Revenant, The Hateful Eight, Spotlight, Two Down, Room, Youth, The Big Short, Brooklyn, Sicario, Annomalisa, Bridge of Spies, Victoria, Beasts of no Nation, Saul Fia, Macbeth, Labyrinth of Lies, Elser

    Indtil videre har jeg disse "i front"

    Clouds of Sils Maria, Ex Machina, Duke of Burgundy, Fury Road

    Mht. Inside Out, så orkede vi forleden 20 minutter, førend vi slukkede og skiftede til en anden film. Den var overmåde overgearet og irriterende i de 20 minutter. Ikke én af os grinte én gang, så formentlig må filmen på en eller anden måde ændre vej og indhente "det tabte", hvis man skal tro de mange positive anmeldelser. Kan nogen bekræfte, at filmen skifter karaktér til noget mindre ADHD'agtigt?

    Bruce18-12-15 14:47

  • ★★★0

    Inside Out synes jeg egentlig ikke rigtigt var sjov, men mere...... Sød...

    Men hvis ikke du brød dig om starten, så tror jeg ikke du får noget ud af resten af filmen heller :) Den holder meget stilen (selvom Joy eller Happy, eller hvad den gode følelse nu hedder, bliver lidt mindre anmasende, som tiden skrider frem ;) )

    HonoDelLoce18-12-15 14:57

  • ★★★★★2

    "Fury Road" har du i front, men "Inside Out" slukkede du efter 20 minutter, fordi den var for overgear'et og ADHD-agtig? 

    Lars!18-12-15 14:57

  • ★★★★0

    Jeg mangler også mange af disse titler. 

    Nu handler Inside Out om følelser, så du skal nok ikke forvente "en anden film" længere inde. Eller, det er muligt du får det alligevel, men ærgerligt I slukkede årets helt klart mest vittige og originale historie, som har alle de kreative påfund som mange af os søger, men sjældent kommer i almindelige spillefilm med højt produktionsbudget. Det her er derfor en af de mest modige animationsfilm lavet. 

    Babo18-12-15 14:58

  • ★★★0

    "En af de mest modige animationsfilm" er lidt ligesom at sige "noget af det tørreste vand" (i hvert fald når vi taler mainstream).

    HonoDelLoce18-12-15 15:01

  • ★★★★0

    Jeg er sgu ikke sikker på jeg ved, hvad du mener, hono. 

    Babo18-12-15 15:03

  • ★★★0

    At det er så modsætningsfyldt, som det kan være ;)

    Jeg har virkelig svært ved at se bare ét gram mod i Inside Out (eller andre mainstream animationsfilm, jeg lige kan komme i tanke om).

    HonoDelLoce18-12-15 15:56

  • ★★★★0

    Den kompleksitet, dybde, kreative påfund igennem visuel billedsprog, er i allerhøjeste grad modigt valg, særligt når man tænker på, hvem den primære målgruppe er. Faktisk vil forældre nyde filmen endnu mere. Det er jo næsten som at se Charlie Kauffman, der guider os igennem en sindsrig konstruktion. Det er årets absolut mest begavede film sammen med EX-Machina. Og den slags historier får du ikke tit med store budgetter, det vil jeg næste mene er indiskutabelt. At du ikke kan få øje på "et gram" mod må jeg betragte lidt komisk. 

    Babo18-12-15 16:30

  • ★★★★0

    @Riqon: Eksekvering er Gud ;-)  Jeg ser overhovedet intet sammenligningsgrundlag i de to film. Den ene instruktør får mig til at sidde ude på kanten af sædet gennem old school action og fornemmelsen for suspense. Den anden viser mig et kokainvrag som tumor-mentor for en pige i en animationsfilm.

    Det er muligt Inside Out er mest til forældre og jeg kan sagtens se fidusen, men modsat film som Synecdoche, Adaptation og Being John Malkovich, så irriterede ADHD stilen og den åbenbart konstante jagt på gode minder mig. Forhåbentlig kommer Joy til den erkendelse, at pigen bliver verdens mest irriterende curlingbarn, hvis ikke hun får noget modstand og nogle nederlag i livet og der kommer balance i regnskabet.

    Incredibles formåede succesfuldt at bevæge sig mellem børne og voksenhumor. Ofte begge på samme tid gennem udspekuleret tvetydig vinkling af begivenheder. Mesterligt. Jeg købte ikke præmissen i Inside Out. Det var for hysterisk for mig.

    Bruce18-12-15 17:00

  • ★★★★0

    Det er bare helt ok. Ingen film kan fænge 100% af befolkningen. 

    Babo18-12-15 17:44

  • ★★★★★0

    "så irriterede ADHD stilen og den åbenbart konstante jagt på gode minder mig"

    Giv den en chance på et tidspunkt, for "jagten på gode minder" udvikler sig til et mere nuanceret projekt. Det er en film om at blive voksen, og den bygger på masse psykologisk indsigt. Jeg så den selv i biografen sammen med to psykologer (den ene min kone). ;) 

    Lars!18-12-15 18:14

  • ★★★0

    Ja ja, så er den heller ikke mere begavet. Det er jo ikke sådan, at det er en original idé eller noget at menneskes indre styres af små væsener, om det så er følelser eller andre både kropslige eller sindsfunktioner.

    Jeg kan godt lide filmen (faktisk ret meget), men jeg kan virkelig ikke se noget modigt i den. Det er jo ikke fordi, den ligefrem er støvsuget for børnevenlig humor, om det er fysisk falden-på-halen-komik og åndssvage stemmer eller situationer, som børn kan identificere sig med.

    Jeg synes, den balancerer ganske godt som en film, både børn og voksne kan se - som så mange andre animationsfilm også gør det. Og det er så det.

    HonoDelLoce19-12-15 20:47

  • ★★★★★★0

    Det er kun lidt filmrelateret, i hvert fald på musiksiden, da musikken fra Nøddeknækkeren bruges i stort set alle amerikanske julefilm.

    Anyways, jeg er lige hjemvendt fra Det Kongelige Teater, hvor jeg så Nøddeknækkeren sammen med en veninde. Det er min tredje omgang ballet og det var en god og virkelig farverig oplevelse. Selvom jeg ikke har været voldsomt meget omkring det endnu, jeg tror så småt, at jeg begynder at læne mig i retning af moderne ballet, frem for det klassiske, men der skal nok lidt flere oplevelser til, før jeg er sikker. Og i disse dage med Star Wars overalt, var det lidt spøjst, at opleve noget "finkulturelt" midt i forestillingerne. :)

    Zero Cool19-12-15 20:55

  • ★★★★0

    Hono

    Som Lars var inde på, så bygger den jo på noget psykologisk indsigt og interessante koncepter, som jeg synes er ret originalt udført. Det er modigt for mig at fortælle sådan en historie til de små og give dem noget nyt, uden at tale ned til dem eller de voksne. Jeg vil hellere se sådan en blockbuster end de næste 25 superhelte film med den sædvanlige konventionelle historie. Men jeg tror vores smag er ret forskellig. 

    Babo20-12-15 01:18

  • ★★★0

    Hvad har det med smag at gøre, at jeg ikke finder den modig?

    Jeg skriver endda, at jeg er rigtig glad for filmen?

    Jeg vil skam også hellere se sådan en film end alle superheltefilmene (selvom jeg nu også ser dem). Det har da ingenting at gøre med, om jeg synes filmen er modig eller ej?

    HonoDelLoce20-12-15 02:01

  • ★★★★0

    Ja, det kom måske lidt forkert ud, men vi har muligvis en anden opfattelse af definitionen "en modig film" og det vi måske tillægger film. Jeg synes afgjort det var årets mest originale film og det er ærligt heller ikke for ingenting den udråbes som mesterværk, hvis den ikke tog chancer. Den er jo tydeligvis ikke "bare" en ordinær animationsfilm. Nåh, så tror jeg vi har tæsket rigeligt den døde sild :)

    Babo20-12-15 09:07

  • ★★★★★0

    Jeg er enig: Den er ikke Modig. Og det er jeg personligt glad for. ;) 

    Lars!20-12-15 10:36

  • ★★★★0

    Good one :)

    Babo20-12-15 11:14

  • ★★★★0

    Nå, så prøvede jeg lige Nicholas Cage mesterværket "Left Behind". Hvis der er nogle bibelbaskere til stede, der har lyst til pine øjnene ud på sig selv med noget af det ringeste, mest fortænkte gylle nogensinde så er det lige noget for jer :)

    Selv hvis man er villig til at æde en film hvor den bærende præmis er en bogstavelig fortolkning af "the rapture" så føler jeg mig overbevist om at der må findes noget bedre. Men hvis man virkelig har nydt hele (det sikkert pinefuldt omfattende) repertoire af kristendomsbårede film, og stadig hungrer efter mere, ja så kan den her perle fanges på Netflix.

    gi-jones20-12-15 22:02

  • 0

    Blackhat

    Michael Mann, manden bag nogle af mine favoritfilm så som Heat og Collateral, står bag denne middelmådige cyber-thriller. Jeg ved ikke, hvad der er sket for manden efter 2004, men hans film har bare manglet det, der gjorde dem så mesterlige.

    Blackhat er i ikke ligefrem rædsom. Der er fine præstationer her og der og også enkelte gode action-scener. Her tænker jeg især på tunnelscenen og også sekvensen, hvor bilen eksploderer - den eneste eksplosion i filmen og hvilken en. Mann har styr på sit håndværk som ingen anden og ingen kan skabe en storbystemning som ham.    Men persongalleriet er dødt, og historien er uinspirerende fortalt. Samtidig er der også en klistret og virkelig forhastet og utroværdig kærlighedshistorie, som bare ikke fungerer. Det er faktisk en stor skuffelse, da Mann generelt er en ret dygtig personinstruktør, men i filmen er der intet af det.

    Nu har Mann eksperimenteret med digitalt kamera i flere film, og jeg håber at han snarest muligt vender tilbage til det gamle, da det er blevet trættende. Lad os krydse fingre for at hans kommende film ''Enzo Ferrari'' med Christian Bale bliver noget bedre.

    5/10  

    IK21-12-15 11:24

  • ★★★★0

    Jeg indskyder lige igen min holdning til Mann's look: Det er ikke et spørgsmål om hvilke kameraer han bruger, men hvordan han bruger dem. De fleste film idag optages digitalt, og man bemærker ikke forskellen. Men Mann insisterer på at køre med lang lukkertid (hvilket er en mulighed digital optagelse giver), men det er hans fejl - ikke kameraet.

    gi-jones21-12-15 11:29

  • ★★★★★0

    Haha, gi-jones, den har jeg haft på min liste, siden den kom ud, men jeg har stadig ikke fået taget mig sammen. Jeg så nemlig en anden "Left behind"-film tidligere, og jeg begyndte endda på bogen (fik dog bare læst fire sider, fordi den var forfærdelig). Men jeg må sige, jeg blev overrasket over at se dem alliere sig med Mr. Cage, selv om det på en måde er en "match made in heaven". ;) Det er dog tankevækkende film, alene af den grund at mange kristne (evangelikale) amerikanere faktisk forventer, det er nogenlunde sådan, verdens ende kommer til at udspille sig.

    Lars!21-12-15 11:31

  • ★★★★0

    Men er det så ikke netop det modsatte af tankevækkende? Udover at jeg er dybt ureligiøs så synes jeg også bare det er letkøbt at lave den slags film uden overhovedet at forholde sig kritisk til noget som helst.

    I øvrigt synes jeg godt man kunne have gjort premissen klar fra starten. Jeg var nok ikke kommet ret langt i den hvis de havde forklaret mig konceptet, men jeg blev ved med at sidde og vente på et twist der kunne overraske mig, fordi jeg tænkte at de lagde så hårdt op til kristendomsforklaringen at der simpelthen måtte være noget mere interessant i vente.

    gi-jones21-12-15 11:35

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen