Er ved at nå til vejs ende i Demon's Souls.
Det er et ret hurtigt spil, selvom banerne er ganske fede og pæne i størrelse.
Der er ikke de store overraskelser i det, hvis man har spillet nogle af de andre. Men det er da sjovt at se, hvor det hele stammer fra.
Jo, det var en overraskelse for mig at opdage, at den lille gimmick med at en bestemt boss kan blive spillet af tilfældige andre spillere, der bliver hentet ind i "din" verden, som de brugte i en af Dark Souls 3 DLC'erne faktisk allerede blev anvendt her. Det vidste jeg ikke. Og jeg var oven i købet så heldig at få lov til at få bank et par gange af andre spillere, før det lykkedes mig at klare mig gennem, for der er en del andre online for tiden - sikkert fordi de lukker serverne ved udgangen af måneden.
Én ting jeg dog er VIRKELIG glad for, at de droppede i de senere spil er den såkaldte world tendency. Det går ud på, at bestemte handlinger som at dræbe en boss eller en NPC påvirker dig og verden positivt eller negativt. Man starter med at være neutral og kan så rykke op eller ned på en skala.
Når man når til +3, så er man i det, de kalde for "pure white world tendency". Her er spillet nemmest, og der åbnes op for særlige events - bestemte NPC'er dukker kun op i PWWT, lukkede døre åbner pludseligt osv. Omvendt hvis man når til -3, så er man i pure black world tendency, hvor spillet er sværest, monstrene er stærkere, men man får til gengæld flere souls for at dræbe dem, og igen er der bestemte NPC'er der kun dukker op her.
Det betyder, at man egentligt skal spille spillet gennem tre gange for at set det hele, og det er selvfølgelig sjovt nok, og en idé de på andre måder har videreført i Souls-serien.
Problemet er bare, at det næsten er umuligt at holde sin tendency, når man spiller online, fordi spillet regner dit niveau ud fra et gennemsnit på serveren. Hvis man vil se de forskellige world tendency events, så er det altså nemmest at spille offline - men så går man til gengæld glip af online-halløjet med invasions, tekstbeskeder fra andre spillere osv.
Det er ikke særligt gennemtænkt.
Det bliver nok heller ikke et spil, jeg får platinum i.
Der er de sædvanlige krav om forskellige collectables, der skal findes, for at få trofæet - alle spells, våben der skal opgraderes til højeste niveau osv. Desværre er der en bestemt opgradering, der er næsten umulig at få, fordi den kun findes som random drop to steder i en bestemt level. Og drop-chancen skulle være så lav, at der er masser af historier om folk, der har spillet banen igennem over 200 gange uden at få droppet.
Hidtil har folk klaret det i community'et ved at spille co-op online og bytte, så man aftaler et møde med en, der har en ekstra af droppet, som så smider det til dig mod at få et eller andet, vedkommende selv mangler.
Men den mulighed forsvinder jo så, når serverne lukker den 28/2.
Oh, well, jeg mangler stadigvæk mit platinum i DS2, så for sjov skyld startede jeg lige NG+ op i det i går.