Ja, det med kogebogen har altid været et uigangsat projekt. Min Oberst er ret god til at håndtere et kamera, og jeg kunne fanme skrive en kogebog på en lille uge. Man kommer bare aldrig rigtig i gang. Ved ikke så meget om forlagsbranchen og hvordan man gør, sådan rent teknisk og forretningsmæssigt. (Er det bare en PDF??)
Det kommer helt an på, hvad du vil med bogen. Jeg har desuden kun erfaring fra et meget lille forlag:
- Jeg kunne forestille mig, du skal have en vinkel, som får din bog til at skille sig ud fra mængden, hvilket vil sige, at den appellerer til en gruppe af amatørkokke. Hvis ideen og dine opskrifter så i øvrigt batter nok, kan du måske også ramme et bredere publikum efterhånden eller udfolde dine ideer og dine gastronomiske dybder med flere bøger.
- Uanset, når du har råmaterialet, som består af din bogs tematik, givet opskrifterne en rækkefølge, måske har en speciel opsætning, som du kan argumentere for, der er salg i eller som vil revolutionere vores madforståelse og -kultur (mindre kan også gøre det), så sender du dit materiale og et kort pitch til en masse forlag.
- Når de alle så kommer skrigende efter dig og din snarlige berømmelse, skruer du bissen på og får dig en god kontrakt.
- Med mindre du kender en fotograf, vil forlaget nok sørge for at få taget gode billeder, sætte bogen op, drøfte ideer og kræve du laver en masse om, arrangere PR-materiale (TV-Bornholm-interviews og den slags) og al den slags praktiske hurlumhej, som sørger for, deres investering i dig giver minimum det forventede afkast.
Kort sagt, du skal egentlig bare have en god idé, lave en kort præsentation af den gerne med skitser, så redaktøren kan se, der er noget at arbejde med, og hvis forlaget så synes, ideen holder, skal de nok sørge for, du kommer godt videre :)