Anmeldelse: Halloween Kills

Trods masser af blodige godter til slikposen slår seneste Michael Myers-film én som uforløst mellemled i slasher-trilogi.

I 2018 udkom "Halloween". En ny direkte fortsættelse og omskrivning af John Carpenters udødelige slasher-klassiker af samme navn fra 1978, der viskede tavlen ren og ignorerede de oprindelige syv fortsættelser og Rob Zombies fortolkning af universet. En fortsættelse, der viste, at der stadig var liv i Michael Myers' blodige løjer. Tre år senere er instruktør David Gordon Green tilbage med fortsættelsen "Halloween Kills". En knap så skarp opfølger som sin forgænger.

Direkte efter sidste films slutning er Laurie (Jamie Lee Curtis), Karen (Judy Greer) og Allyson (Andi Matichak) på vej på hospitalet for at komme sig over deres møde med Michael Myers i troen om, at de endelig har besejret ham. Det viser sig hurtigt, at seriemorderen stadig er i live, hvilket får Haddonfields beboere til at gå i panik. Hvoraf en flok af borgerne, der også rummer folk, der tidligere har overlevet at stå overfor Myers, slår sig sammen for at finde og én gang for alle dræbe den mand, som har tyranniseret byen de sidste 40 år.

Hermed bydes der op til endnu en allehelgensaften med masser af blodige godter til slikposen. "Halloween Kills" lever bestemt op til sit navn, da Myers slagter alt og alle, der kommer i vejen for ham. De forskellige mord er ret brutale, men det er en del af morskaben. Ligesom med forgængeren leverer David Gordon Green underholdende og mindeværdige voldsepisoder, der sent glemmes. På den front er filmen langt bedre end gennemsnitlige slasher-film.

Desværre er slikposen også proppet med barberblade. Green belyser, hvordan frygt og  generationstraumer splitter et lokalsamfund. Der er bare ikke meget plads i fortællingen til, at dette kan lade sig gøre. Som genindspilningen af "Candyman" tidligere på året vil "Halloween Kills" for meget på for kort tid. Interessante spørgsmål stilles, men der svares aldrig rigtigt på dem. En skam, da scenerne af en befolkning fanget i panik og lynchstemning over en massemorder på fri fod har sine øjeblikke.

Generelt lider filmen af mangel på forløsning. Hvilket skyldes, at "Halloween Kills" er et mellemstykke for næste års "Halloween Ends". Som med sidste måneds "Dune" føles Greens anstrengelser som en halv film. Handlingen trækkes ud med alt for mange karakterer, der introduceres for blot at myrdes. For ikke at tale om de talrige referencer til originalen fra 1978, der til tider kvæler historien anno 2021, samt et dræbende kedeligt soundtrack fra David Davies, John Carpenter og Cody Carpenter.

"Halloween Kills" lever op til sit navn med som brutalt, nådesløst og underholdende voldsorgie, hvor den moderne fortolkning af Michael Myers stadig er skræmmende. Desværre er handlingen proppet med et persongalleri og temaer, som filmen ikke tager sig tid til. Det er muligt, at oplevelsen bliver et bedre gensyn, når "Halloween Ends" udkommer til næste år. Indtil da må publikum nøjes med en slasher med mindeværdige mord, men som i det store hele, indtil videre, føles uforløst.

Halloween Kills