Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★★★★1

    Nå - det blev lige skimme-læst nu :)

    Og synes overordnet set, det ser fornuftigt ud.

    Den her er jeg nok mindst vild med: "At få flere ikke-vestlige indvandrere i arbejde, bl.a. ved at indføre en ny
    arbejdspligt for borgere i kontanthjælpssystemet med et integrationsbehov" - det lyder som en klapjagt og en stor stressfaktor for mennesker, der har faktisk har det super svært.

    Den her er jeg også en smule modstander af: "Regeringen vil samlet set nedbringe de danske skatter og afgifter" - men det er mest fordi, jeg ikke synes lavere skatter skal være et mål i sig selv.

    Men så er der også alt det her:

    • Der gennemføres desuden en gennemgribende modernisering af psykologsystemet
    • Etablere nye fleksible uddannelsesveje på universiteterne ved at omlægge op imod halvdelen af kandidatuddannelserne til 1-årige kandidatuddannelser med et tydeligt arbejdsmarkedssigte
    • Regeringen vil sætte folkeskolen fri
    • Klimakrisen er vor generations største udfordring
    • Det nuværende asylsystem er inhumant og dysfunktionelt.

    Jeg savner dog endnu mere vild natur, og gerne på bekostning af landbruget i form af mindre kødproduktion. Men det sker selvfølgelig aldrig med Venstre.

    Guldager14-12-22 19:23

  • ★★★★★1

    Jeg har altid fundet St. Bededag fjollet. Altså - det er jo altid fedt med en ekstra fridag, men den er sgu svær, at argumentere for. Ellers er jeg sgu langt fra tilfreds. Børn, fattige, offentlige ansatte, klimaet og muligvis sundshedssektoren har fået en lille fuckfinger i mine øjne. Og med en flertalsregering, er der ikke så meget at oppositionen kan gøre ved det de næste 4 års tid.

    David Lund14-12-22 19:23

  • ★★★★★★0

    Jeg synes da, der er en del om både børns trivsel og klima?

    Guldager14-12-22 19:25

  • ★★★★★★0

    Men det er måske ikke helt ambitiøst nok.

    Det er egentlig heller ikke fordi, jeg er begejstret, men er positiv overrasket.

    Guldager14-12-22 19:34

  • ★★★★0

    Det bliver den da også? De hæver topskattegrænsen og laver endnu en skattegrænse på 2,5 millioner.

    Ja ok, den hæves officielt fra ca. 600k til 750k, men så indføres der i stedet en ny "mellemskat" mellem de 600k og 750k på 7,5 %, så den hedder bare noget andet :)

    chandler7514-12-22 19:37

  • ★★★★★★2

    Ja ok, den hæves officielt fra ca. 600k til 750k, men så indføres der i stedet en ny "mellemskat" mellem de 600k og 750k på 7,5 %, så den hedder bare noget andet :)

    Nej da? De hæver topskattegrænsen til 750.000 og halvere satsen til 7,5% - den kalder de mellemskat. Og så kommer der er ny topskat på 2,5 millioner kroner.

    "Nedsætte topskattesatsen med 7,5 pct.-point for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) op til 750.000 kr. og samtidig forhøje topskattesatsen med 5 pct.-point for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) over 2,5 mio. kr"

    Guldager14-12-22 19:45

  • ★★★★0

    Nej da? De hæver topskattegrænsen til 750.000 og halvere satsen til 7,5% - den kalder de mellemskat. Og så kommer der er ny topskat på 2,5 millioner kroner.

    "Nedsætte topskattesatsen med 7,5 pct.-point for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) op til 750.000 kr. og samtidig forhøje topskattesatsen med 5 pct.-point for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) over 2,5 mio. kr"

    Du tager fejl :)

    "Nedsætte topskattesatsen med 7,5 pct.-point for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) op til 750.000 kr.

    Ja nemlig, (fra 600k og) op til 750k betaler man 7,5 %. Derefter 15 %. Og så 20 % efter de 2,5 mio.

    chandler7514-12-22 20:02

  • ★★★★★★2

    Du tager fejl :)

    "Nedsætte topskattesatsen med 7,5 pct.-point for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) op til 750.000 kr.

    Ja nemlig, (fra 600k og) op til 750k betaler man 7,5 %. Derefter 15 %. Og så 20 % efter de 2,5 mio.

    Ah, nu forstår jeg :)

    Så synes jeg, det er lidt mere spiseligt.

    Guldager14-12-22 20:08

  • ★★★★0

    Ah, nu forstår jeg :)

    Så synes jeg, det er lidt mere spiseligt.

    Hvis man tjener 750.000 eller mere om året, betyder det en skattelettelse på ca. 11.000 om året.

    chandler7514-12-22 20:23

  • ★★★★★★2

    Hvis man tjener 750.000 eller mere om året, betyder det en skattelettelse på ca. 11.000 om året.

    Jojo, men som sagt så går jeg ikke ind for skattelettelser bare for skattelettelserne skyld. 

    Jeg synes det er fint, hvis en rykket topskattegrænse øger folks lyst til at tjene flere penge og dermed mere skat. Men ellers anser jeg skat som en knap der kan skrues op og ned, og jeg har ikke en ideologisk tanke omkring høje eller lave skatter. Noget af det skyldes selvfølgelig en total mangel på viden om, hvordan skat påvirker samfundet, investeringer osv.

    Guldager14-12-22 20:31

  • ★★★★0

    Jojo, men som sagt så går jeg ikke ind for skattelettelser bare for skattelettelserne skyld. 

    Jeg synes det er fint, hvis en rykket topskattegrænse øger folks lyst til at tjene flere penge og dermed mere skat. Men ellers anser jeg skat som en knap der kan skrues op og ned, og jeg har ikke en ideologisk tanke omkring høje eller lave skatter. Noget af det skyldes selvfølgelig en total mangel på viden om, hvordan skat påvirker samfundet, investeringer osv.

    Jeg er heller ikke ideologisk mht. skat. Jeg synes egentlig, at det er en ganske pæn skattelettelse for folk, der betaler topskat.

    chandler7514-12-22 20:46

  • ★★★★3

    Den der indefrysningsordning af energiregninger, som både fik opbakning fra røde og blå partier...?

    Man havde kalkuleret med, at der ville blive udstedt energilån for op mod 45 milliarder kroner. I dag, hvor ordningen har været tilgængelig i syv uger, er der udbetalt lån for lidt over 85 mio. kroner, svarende til 0,2 % af det forventede.

    Til gengæld koster ordningen 500 mio. kroner at administrere...

    chandler7520-12-22 15:31

  • ★★★1

    Den der indefrysningsordning af energiregninger, som både fik opbakning fra røde og blå partier...?

    Man havde kalkuleret med, at der ville blive udstedt energilån for op mod 45 milliarder kroner. I dag, hvor ordningen har været tilgængelig i syv uger, er der udbetalt lån for lidt over 85 mio. kroner, svarende til 0,2 % af det forventede.

    Til gengæld koster ordningen 500 mio. kroner at administrere...

    Jeg kan virkelig heller ikke regne ud, hvad baggrunden for at forvente så store lånoptagelse skulle være.

    Havde de regnet med, at folk ikke kan tænke et halvt år og større forgældelse frem? Jeg kan virkelig ikke komme i tanke om en bedre real-life fremstillelse af at pisse i bukserne for at holde varmen. Udover, selvfølgelig, rent faktisk at pisse i bukserne for at holde varmen...

    Det hjalp nok også, at gas- og elpriserne jo begyndte at falde lige deromkring hvor ordningen langt om længe blev åbnet, og sammenholdt med, at kvartalsregningen (på i hvert fald naturgas) for de fleste vedkommende var betalt kort forinden har det nok været rimeligt tillokkende lige at vente for at se udviklingen.

    Med det sagt, så er det selvfølgelig helt vanvittigt skævt ramt, men det tal kan nok nemt nå at ændre sig over de kommende uger. Et julegaveræs der bliver efterfulgt af nye kvartalsregninger kan nok få en del flere til at søge. Men igen... Der er godt nok langt fra 85 millioner til 45 milliarder. Mere end 44,9 milliarder, :-D

    HonoDelLoce20-12-22 15:44

  • ★★★★★★1

    Den der indefrysningsordning af energiregninger, som både fik opbakning fra røde og blå partier...?

    Man havde kalkuleret med, at der ville blive udstedt energilån for op mod 45 milliarder kroner. I dag, hvor ordningen har været tilgængelig i syv uger, er der udbetalt lån for lidt over 85 mio. kroner, svarende til 0,2 % af det forventede.

    Til gengæld koster ordningen 500 mio. kroner at administrere...

    Ja men fedt at vi ikke efterfølgende fik de endnu større tab de kalkulerede med.

    Er vi sikre på at det stadig koster 500 mio - når det ikke bliver brugt?

    Wayne20-12-22 21:01

  • ★★0

    Jeg kan virkelig ikke komme i tanke om en bedre real-life fremstillelse af at pisse i bukserne for at holde varmen. Udover, selvfølgelig, rent faktisk at pisse i bukserne for at holde varmen...

    Ville det ikke teknisk set være, staten der tilbød at pisse os i bukserne, for at vi kan holde varmen.  

    HelmerJ21-12-22 06:57

  • ★★★0

    Ville det ikke teknisk set være, staten der tilbød at pisse os i bukserne, for at vi kan holde varmen.  

    Det er vel nærmere bare staten, der beder os om at pisse i bukserne, hvis vi fryser - og så lover vores forældre, at de nok skal vaske bukserne, hvis ikke vi selv gør det som aftalt.

    HonoDelLoce21-12-22 12:33

  • ★★★★2

    Det kan umuligt koste 500 mio at administrere. Det må være iberegnet et forventet tab på folk der ikke betaler eller lign.

    gi-jones21-12-22 16:16

  • 1

    Så 5 minutter af MFs nytårstale, men måtte slukke. Jeg kan simpelthen ikke holde hende ud. Jeg føler mig virkelig talt ned til. Det er bare et eller andet med hendes retorik, mimik og/eller stemmeføring der giver mig ubehag. Jeg tror, at det pæneste ord jeg kan sige om hende er: manipulerende....

    Jeg må blankt erkende, at jeg ikke fik fat i ret meget af, hvad hun sagde. Jeg har desværre ikke format nok til at overkomme min forudindtaget mening om hende, til at høre hvad hun (eller Barbara) reelt har på hjerte. 

    Og derudover er nytårstaler vel egentlig også bare en gang floskler der, som tradition, burde uddø?

    Popeye 1-01-23 18:32

  • ★★★★★★4

    Er blevet færdig med bogen (som lydbog) Strangers In Their Own Land, som handler om, hvordan borgerne i et samfund i Mississippi føler sig overset og marginaliseret. Den starter egentlig ud fra en forundring om, hvorfor de er så dybt konservative, når mange af deres problemer netop er pga. af en politik styret af minimal styring, næsten 100% fri kapitalistisme og anti-miljø-bevægelser. Forfatteren har brugt lang tid på at snakke med og forstå de personer, hun snakker med, og den er på ingen måde nedladende. Hvilket er lidt af en bedrift, for hun må være langt fra dem sådan rent politisk.

    Efter at have læst bogen, har jeg læst lidt mere om, hvordan det er at bo i Deep South (Louisiana, Mississippi, Alabama, Georgia og South Carolina), og jeg kom frem til, at for mig vil det være helvede på jord. Af alle steder i hele den vestlige verden, er de 5 stater det sidste jeg ville bo. Jeg tror seriøst ikke jeg kan forestille mig et land eller stat, hvor jeg vil være mere uenig med den gængse holdning.

    Anyway, jeg kan varmt anbefale bogen - det er et fint sociologisk indblik i Tea Party-mindsettet med nogle virkeligt gode overvejelser og en virkelig god respekt for dem, der bliver interviewet.

    Guldager12-02-23 21:49

  • ★★★★0

    Den lyder virkelig interessant. Der findes flere bøger med titlen, men jeg går ud fra, at det er den, der er skrevet af Arlie Russell Hochshild? Nu har jeg i hvert fald bestilt den på biblioteket. 

    thomsen13-02-23 10:13

  • ★★★★★★0

    Den lyder virkelig interessant. Der findes flere bøger med titlen, men jeg går ud fra, at det er den, der er skrevet af Arlie Russell Hochshild? Nu har jeg i hvert fald bestilt den på biblioteket. 

    Jeps, det er den.

    Guldager13-02-23 13:00

  • ★★★4

    Lars Boje røg sig en tur, fordi han er et røvhul. Hvem havde set det komme?

    NSF10-03-23 07:34

  • ★★★2

    Hvordan det? Er det ikke nærmere fordi han gerne ville have penge for sit arbejde?

    Aranyhajú Nyárszépe10-03-23 09:19

  • ★★★3

    Er det ikke nærmere fordi han gerne ville have penge for sit arbejde?

    Nej.

    NSF10-03-23 09:27

  • ★★★1

    Nej.

    Nå.

    Aranyhajú Nyárszépe10-03-23 09:27

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen