Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★★★1

    Så vidt jeg ved, står følgende partier bag klimaloven om at reduceret CO2-udslippet med 70 %...?

    Socialdemokratiet, Radikale, SF, Enhedslisten, Alternativet, Venstre, Konservative, DF.

    Det er sikkert fordi, Kristendemokraterne ikke er i Folketinget. Ifølge deres egen hjemmeside, støtter de det også. Samtidig er de en smule mere ambitiøse ifht. den grønne omstilling, som jeg læser det. Men igen - synes det er svært at sammenligne hos de blå partier. Men jeg vil da give dig ret i, at De Konservative er mere grønne end eksempelvis Liberal Alliance såvel som Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti - de vil jo nærmest skide klimaet et stykke. Det var bl.a. derfor jeg undrede mig over, da du tidligere nævnte, at Liberal Alliance var populært blandt de unge vælgere. Troede klimaet var højt på deres dagsorden.

    David Lund 1-11-22 17:02

  • ★★★★★★1

    Liberal Alliance var populært blandt de unge vælgere. Troede klimaet var højt på deres dagsorden.

    Alex Vanopslagh har været sindssyg dygtig til at være på Youtube og især Tiktok. Der er rigtig mange unge mennesker - også under 18 år - som kender ham pga. de opslag. Det er heller ikke unormalt, at de stemmer på ham uden at kende LA's politik.

    Guldager 1-11-22 17:10

  • ★★★★0

    Alex Vanopslagh har været sindssyg dygtig til at være på Youtube og især Tiktok. Der er rigtig mange unge mennesker - også under 18 år - som kender ham pga. de opslag. Det er heller ikke unormalt, at de stemmer på ham uden at kende LA's politik.

    Manden er sindssyg dygtig til at debattere og argumentere. Han har vundet DM i debat.

    Hvis du stiller ham op foran en gymnasieklasse mod en middelmådig debattant fra venstrefløjen, er jeg sikker på, at Vanopslagh ville kunne få de unge overbevist om, at LA er Danmarks grønneste parti - ikke mindst fordi mange unge ikke har samme forbehold overfor tanken om kernekraft som de ældre generationer.

    chandler75 1-11-22 17:18

  • ★★★★★★2

    Nå, jeg ændrede mening, så det blev ikke Liberal Alliance. Jeg syntes, de har været lidt for pop-smarte på det seneste med deres leflen for de helt unge og idol-dyrkelsen af Alex Vanopslaugh (selvom begge dele giver god mening i jagten på stemmer). Derudover irriterer det mig, at deres eneste bud på en løsning på klimakrisen er at bygge atomkraftværker i Danmark.

    Jeg er med på den sidste grund, men det første er vel ligegyldigt i forhold til den politik, de fører?

    Jeg er ikke så vild med Sofie Carsten Nielsen, og jeg synes, at Radikale f.eks. har håndteret det her valgkrav lidt dårlig - men de har jo stadig en politik, som jeg stemmer på.

    Jeg ved egentlig ikke helt, hvad jeg ønsker af konstellation. Jeg er mere bekymret for, hvem der kan få magt end hvem, der får den. Så længe LA, NB, DF og Konservative får så lidt at sige som muligt, så er jeg egentlig fint tilfreds. Min drømmescenarie er nok noget med en rød regering, der er tvunget til brede aftaler. Blokpolitik er ikke en god ting.

    Guldager 1-11-22 17:21

  • ★★1

    Endte med en stemme på liberal alliance, bare for at give et blå kryds.

    Weird_J 1-11-22 18:45

  • ★★1

    Endte med en stemme på liberal alliance, bare for at give et blå kryds.

    Godt stemt, samme her :)

    MadMartigan 1-11-22 18:53

  • 2

    Inger :)

    Geekalot 1-11-22 18:55

  • ★★★★★1

    Jeg har også været henne og stemme og det blev et kryds på Konservative denne gang. Jeg er ikke enig med dem i alt, men overordnet set synes jeg, at deres politik gav mest mening for mig.

    Statsminister-posten er selvfølgelig en saga blot som det er gået, hvilket jeg synes er ærgerligt, da de sager som har trukket Søren Pape ned i sølet ret beset er noget ligegyldigt  bullshit - senest Ekstra Bladets løgnehistorie som de efterfølgende måtte lave en dementi på - og som ikke har haft noget med Konservatives politik at gøre.

    Men sådan er politik jo  ofte et grimt spil, hvor det - og i særdeleshed ved dette valg - mere handler om populisme hos vælgerne end at forholde sig seriøst til den reelle politik. Det ses jo bl.a. perfekt afspejlet hos partier som Moderaterne og Danmarks-Demokraterne, som - modsat Konservative - brager ind uden nogen reelt hved, hvad Lars Løkke vil bruge sin magt til eller, hvad Inger Støjbergs projekt helt præcist går ud på.

    Nå, men sådan er der så meget. Nu har jeg stemt og så håber jeg det trods alt bliver til lidt mere fremgang for Konservative end prognoserne siger. 

    Fortsat god valg-aften til alle. :)

    NightHawk 1-11-22 19:04

  • ★★★★3

    Statsminister-posten er selvfølgelig en saga blot som det er gået, hvilket jeg synes er ærgerligt, da de sager som har trukket Søren Pape ned i sølet ret beset er noget ligegyldigt  bullshit

    Ah, jeg synes godt nok, han har trukket sig selv godt og grundigt ned. Jeg har altid haft mine tvivl omkring hans lederevner.

    Som jeg ser det, startede derouten der, hvor han vendte på en tallerken i forbindelse med rigsretssagen og pludselig ikke støttede op omkring det, da han kunne se, at de andre blå partier ville blive misfornøjede. Der røg en lille flig af hele Law & Order- og det selvproklamerede ordentlighedskoncept.

    Sagen med hans partner viste en utrolig ringe dømmekraft - ikke mindst i forbindelse med besøget hos regeringen i partnerens hjemland.

    Og rent politisk skød de langt over målet med et tonedøvt forslag til en økonomisk plan, der var mere blå end nogen af de andre blå partiers. Så skubbe man altså ikke mindst midtervælgerne fra sig.

    Der skal altså rigtig, rigtig meget til at gå fra omkring 16 mandater til 6 mandater på så kort tid. Og jeg mener bestemt ikke, at pressen har været for hård ved ham (EB var hurtigt ude og beklage den historie om, at han skulle have rejst udenlands under covid, men de havde også fået forkerte oplysninger af ministeriet).

    Mette Abildgaard som afløser, tak, eller alternativt Benedikte Kiær :)

     

    chandler75 1-11-22 19:20

  • ★★★★★★0

    Har set valg-TV på DR siden jeg kom hjem fra arbejde. Det er nu meget hyggeligt.

    Jeg kan simpelthen ikke afgøre med mig selv, om jeg skal sidde op til i nat for at se valg. Vil gerne op kl. 5.30 for at løbe, og skal have sønnike selv i morgen efter arbejde...

    Guldager 1-11-22 19:55

  • ★★★★★★0

    Generation tiktok har godt nok stemt på LA... :)

    Guldager 1-11-22 20:08

  • ★★1

    Ole har da også et fint skæg.

    NFT 1-11-22 20:16

  • ★★★★3

    Jeg plejer at hoppe lidt frem og tilbage henover midten, på nær de par gange i min ungdom hvor jeg var længere ude på en af fløjene.

    Umiddelbart har Moderaterne ligget tættest på mine holdninger denne gang. Men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at stemme på Løkke, med tanke om hvordan han udhulede sundhedssektoren økonomisk, sidst han var på magten, og så brød jeg mig virkeligt heller ikke om hans pensionsudspil.

    Jeg endte med at stemme personligt på Yildiz Akdogan fra Socialkammeraterne, fordi jeg rigtigt godt kan lide hendes mærkesager. Jeg har det blandet med at stemme på partiet, for jeg er ikke særligt vild med Mette. Jeg hadede, hvordan hun tromlede sygeplejerskener, og jeg har stadigvæk en bitter smag i munden over de reformer, hun stod bag, dengang Helle var Statsministeren. Men på den anden side, så synes jeg også - minksag eller ej - at hun har formået at navigere os rimeligt godt gennem nogle store kriser (som selvfølgelig ikke er ovre). 

    thomsen 1-11-22 20:27

  • ★★2

    Det er interessant nok at Danmarksdemokraterne får så mange stemmer, når en stor del af deres "besætning" består af gamle DF'ere. Gad vide hvad det er folk tror at de kan gøre anderledes, når det ser ud til at være det samme gamle, bare i en ny indpakning, med en rød knold på papiret.

    NFT 1-11-22 20:32

  • ★★★★★★2

    Og de har ikke engang hele deres politik klar endnu...men folk stemmer jo på deres store strammer-idol, Inger Støjbjerg. 

    Guldager 1-11-22 20:35

  • ★★★★1

    Det er interessant nok at Danmarksdemokraterne får så mange stemmer, når en stor del af deres "besætning" består af gamle DF'ere. Gad vide hvad det er folk tror at de kan gøre anderledes, når det ser ud til at være det samme gamle, bare i en ny indpakning, med en rød knold på papiret.

    Mon ikke det bare er gamle DF'ere-stemmere, der foretrækker Støjberg og nogle af de gamle DF-politikere fremfor Messerschmidt?

    chandler75 1-11-22 20:35

  • ★★2

    Mon ikke det bare er gamle DF'ere-stemmere, der foretrækker Støjberg og nogle af de gamle DF-politikere fremfor Messerschmidt?

    Det er mit indtryk at DD-stemmerne går til Inger og der ikke lader til at være supermeget andet bag det. Som Guldager er inde på, så har de jo ikke rigtigt en politik at præsentere endnu, så deres vælgere ved jo ikke med 100% sikkerhed hvad de stemmer på.

    NFT 1-11-22 20:37

  • ★★★★★★2

    Jeg tænker de stemmer på Venstre med en mere stram udlændingepolitik...

    Som så igen er et Dansk Folkeparti med en dårligere socialpolitik.

    Guldager 1-11-22 20:53

  • ★★0

    Hvordan kan der være så stor forskel på DR og TV2 prognoserne???

    DR Rød 81 M 16 Blå 78

    TV2 Rød 87 M 16 Blå 72

    MadMartigan 1-11-22 21:56

  • ★★★★★★2

    Det er en prognose jo. Det bygger på modeller og ikke eksakt videnskab, så der kan sagtens være forskel.

    Men hvis de 87 er rigtig, så med nordatlantiske mandater er der 90 mandater. 

    Guldager 1-11-22 22:02

  • ★★0

    Nu kan jeg godt se de kommer tættere på hinanden, men kan ikke holde mig vågen.. Ses i morgen, forsat godt valg.

    MadMartigan 1-11-22 22:22

  • ★★★★★0

    Så er 100 % optalt:

    Rød blok : 87 + 3 nordatlantiske = 90 mandater 

    Moderaterne : 16 mandater 

    Blå blok : 72 mandater 

    Så det bliver 4 år mere med Mette Frederiksen som statsminister. Og Moderaterne endte derfor med ikke at få nogen afgørende betydning.

    Så må vi se om Mette Frederiksen og Co holder fast i en regeringen hen over midten. 

    NightHawk 2-11-22 01:06

  • ★★★★★0

    Desværre kommer fintællingen til at vende op og ned på det hele og svinge minimum ét mandat over på Løkke og Co.'s fløj. Øv. Det var ellers tæt på :-/

    The Insider 2-11-22 01:26

  • ★★★★★0

    Moderaterne får da i den grad en afgørende betydning - Mette Frederiksen kan nu danne en flertalsregering sammen med dem og Venstre, hvis hun vil. Og det vil hun nok gerne.

    David Lund 2-11-22 01:36

  • ★★★★★0

    Moderaterne får da i den grad en afgørende betydning - Mette Frederiksen kan nu danne en flertalsregering sammen med dem og Venstre, hvis hun vil. Og det vil hun nok gerne.

    Jeg tror ikke på, at det projekt hen over midten kommer til at ske. Og med 90 mandater kan Socialdemokratiet og Mette Frederiksen lave en ren rød regering uden Moderaterne, hvis hun har lyst. Og det er højst sandsynligt også det der kommer til at ske i sidste ende efter, at der har været 117 dronnigerunder, hvor de tre partier du nævner alligevel ikke har kunnet blive enige. 

    Havde Mette Frederiksen og Co derimod kun fået 85-86 mandater, ja så havde det været en helt anden snak ift Moderaternes indflydelse. Men nu er Mette Frederiksen med det 87'ende mandat ret beset ikke længere afhængig af dem.

    NightHawk 2-11-22 02:45

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen