Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Forståeligt - det er et par flotte piger, som har haft en hård barndom med vold - en far som tæskede deres mor :-)

    Det ligner mit barndomshjem, bortset fra at min far ikke stoppede ved min mor :/

    Åkepool 8-01-20 11:45

  • ★★★★★★2

    Måske er vi blevet for nærtagne, jeg ved det ikke - vores generation har nok tålt det bedre end man gør idag - men der er vel en grænse et sted.

    Det er nok ikke et spørgsmål om hvorvidt en generation er bedre til at tåle det end en anden, men nærmere at der tales om den slags nu, hvor folk tidligere bare blev bedt om at "mande sig op" eller tilsvarende og lade være med at brokke sig over de evt. psykiske men, som fulgte med.

    Der kan jo sagtens eksistere et problem, selvom man ignorerer det ved ikke at tale om det. Og at ignorere problemet tilføjer ekstra skade til en allerede fucked up situation.

    Samtidig er det jo pænt vigtigt at understege, at man sagtens kan være et kæmpe uempatisk røvhul, selvom man er dygtig til sit job, men blot fordi man er dygtig, undskylder ikke at man er et røvhul.

    Det er jo trods alt kun musik i filmens tilfælde og sport i de andre tilfælde som du nævner, det er ikke ligefrem fordi det er noget livsnødvendigt.

    Zero Cool 8-01-20 11:46

  • ★★★★★★0

    Det ligner mit barndomshjem, bortset fra at min far ikke stoppede ved min mor :/

    Kender lidt til det selv - min far var kvartalsdranker. Det rareste menneske, når han havde sine ædru perioder og isende ubehagelig når han ikke havde.

    Dog har jeg aldrig oplevet vold - men psykisk vold kan sgu næsten være lige så slem at forholde sig til!

    På mange måder var han et dumt svin (han er død) - og på den anden side havde han også nogle rigtig fine sider.

    Typisk ender de der, fordi de slæber rundt på nogle ubehandlede diagnoser, og en smerte som ender med at gå ud over de nærmeste.

    Wayne 8-01-20 12:02

  • ★★★★★★0

    Det er nok ikke et spørgsmål om hvorvidt en generation er bedre til at tåle det end en anden, men nærmere at der tales om den slags nu, hvor folk tidligere bare blev bedt om at "mande sig op" eller tilsvarende og lade være med at brokke sig over de evt. psykiske men, som fulgte med.

    Der kan jo sagtens eksistere et problem, selvom man ignorerer det ved ikke at tale om det. Og at ignorere problemet tilføjer ekstra skade til en allerede fucked up situation.

    Samtidig er det jo pænt vigtigt at understege, at man sagtens kan være et kæmpe uempatisk røvhul, selvom man er dygtig til sit job, men blot fordi man er dygtig, undskylder ikke at man er et røvhul.

    Det er jo trods alt kun musik i filmens tilfælde og sport i de andre tilfælde som du nævner, det er ikke ligefrem fordi det er noget livsnødvendigt.

    Det er også min holdning.

    Målet helliger ikke altid midlet.

    Wayne 8-01-20 12:04

  • ★★★★★★0

    Forståeligt - det er et par flotte piger, som har haft en hård barndom med vold - en far som tæskede deres mor :-)

    Du kan læse mere her; www.dr.dk/nyheder/indland/christina-og-pernille-rosendahl-voksede-op-i-et-hjem-med-massiv-vold

    Har læst om det. Anede intet om det dengang. Men har også kun besøgt dem en gang (hvor jeg glemte en sportstaske fyldt med festtøj, som jeg aldrig så igen). 

    T. Nielsen 8-01-20 12:14

  • ★★★★★★0

    Har læst om det. Anede intet om det dengang. Men har også kun besøgt dem en gang (hvor jeg glemte en sportstaske fyldt med festtøj, som jeg aldrig så igen). 

    Efter at have overnattet i smørhullet mellem dem? :-)

    Wayne 8-01-20 12:17

  • ★★★★★★0

    Efter at have overnattet i smørhullet mellem dem? :-)

    Desværre nej:-/ Jeg havde været til fødselsdag hos en daværende kammerat og vi skulle videre til et fritidsjob der lå fredag nat. Så var vi lige forbi dem inden. Pernille henvendte sig efterfølgende et par gange hvor jeg tilfældigt rendte på hende, for at høre om jeg kom forbi efter den. Fik jeg aldrig gjort. Dengang havde hun i øvrigt også pandehår som det man så hende med da hun slog igennem med Swan Lee. 

    T. Nielsen 8-01-20 12:25

  • ★★★★0

    På mange måder var han et dumt svin (han er død) - og på den anden side havde han også nogle rigtig fine sider.

    Fuldstændig det samme her, udover at min far brugte fysisk vold.

    Åkepool 8-01-20 12:26

  • ★★★★0

    Jeg kan som sagt godt læse det budskab i filmen - og kunne godt acceptere hvis den motivation kom indefra - og blev påført af hovedpersonen selv.

    På det seneste har der været nogle tilfælde i dansk idræt, som ligner dette. Blandt andet blev en badminton træner fyret fra landsholdet, fordi han verbalt mobbede særligt de kvindelige spillere.

    Det samme skete på svømmelandsholdet, hvor en træner udstillede enkelt individer som fede, offentligt. Gentagne klager medførte ligeledes en fyreseddel.

    Måske er vi blevet for nærtagne, jeg ved det ikke - vores generation har nok tålt det bedre end man gør idag - men der er vel en grænse et sted.

    Det er som udgangspunkt, helt iorden at en træner fortæller nogle sandheder - det skal han/hun. Men det kan sagtens foregå i enrum - med info om at hvis der ikke sker forandringer, så vil det få konsekvenser.

    Men det er en svær ballance, for der er følelser på spil når vi taler om det sublime.

    Når man "opererer" med disse "metodikker", så vil man uomtvisteligt overskride grænser. Nogle af disse vil i min verden helt unødvendige for at "opnå det ønskede". Men det er "ingenmandsland" for god moral, hvor det ikke giver den store mening at tale om god "dårlig moral". 

    Det må være op til de, som underlægger sig og skal finde sig i "behandlingen". 

    Jeg kan sagtens forstå de kvinder, som ikke vil finde sig i det og benytter sig af muligheden for at få fyret træneren. For det er jo kun acceptabelt i regi af, at der er uskrevne regler, som alle er enige om at bekende sig til, leve under og leve med.

    Disciplin GIVER resultater, uanset om det er i hæren eller indenfor elitesport og så er der spørgsmålet om, hvilken dosis er nødvendig?

    Jeg ved det ikke. Men uden tvivl må og vil vi stille os mere tilfredse med det middelmådige, hvis indsatsen for at opnå perfektionen bliver set på, som værende kollektivt "ikke i orden".

    Bruce 8-01-20 12:32

  • ★★★★★★0

    Fuldstændig det samme her, udover at min far brugte fysisk vold.

    Heldigt at der er kommet sådan nogle fine mennesker ud af os - trods alt ;-)

    Wayne 8-01-20 12:46

  • ★★★★★★2

    Når man "opererer" med disse "metodikker", så vil man uomtvisteligt overskride grænser. Nogle af disse vil i min verden helt unødvendige for at "opnå det ønskede". Men det er "ingenmandsland" for god moral, hvor det ikke giver den store mening at tale om god "dårlig moral". 

    Det må være op til de, som underlægger sig og skal finde sig i "behandlingen". 

    Jeg kan sagtens forstå de kvinder, som ikke vil finde sig i det og benytter sig af muligheden for at få fyret træneren. For det er jo kun acceptabelt i regi af, at der er uskrevne regler, som alle er enige om at bekende sig til, leve under og leve med.

    Disciplin GIVER resultater, uanset om det er i hæren eller indenfor elitesport og så er der spørgsmålet om, hvilken dosis er nødvendig?

    Jeg ved det ikke. Men uden tvivl må og vil vi stille os mere tilfredse med det middelmådige, hvis indsatsen for at opnå perfektionen bliver set på, som værende kollektivt "ikke i orden".

    Enig i at diciplin giver resultater.

    Men ikke diciplin, hvor modtageren ikke er 100 % klar over årsag/virkning.

    En af årsagerne til at danske soldater gang på gang har vundet rangerkonkurrencer - mod tilsvarende elitesoldater fra USA og andre lande, er vores evne til at stille spørgsmål og handle selvstændigt.

    I min tid som ingeniørsoldat var vi flere gange på øvelser mod professionelle soldater fra England og Tyskland - og vi vandt altid de indlagte konkurrencer i samtlige dicipliner - på sammenhold, vilje og evnen til at overskue situationen.

    Jeg nåede at have flere chefer - og tro mig, den befalingsmand som var fair overfor mandskabet fik de bedste resultater. Vi havde en virkelig dårlig chef, som behandlede os som skidt for at fremme sin egen karriere.

    Den slags kan ses - og resulterede i at han ikke opnåede det job han higede efter. Bagefter var han en meget ensom mand.

    Wayne 8-01-20 13:03

  • ★★★★★★0

    Det ligner mit barndomshjem, bortset fra at min far ikke stoppede ved min mor :/

    Havde slet ikke set denne del (eller hele tråden om Whiplash) Så det var ikke for at ignorere dig Åkepool. Men pyh en opvækst. 

    T. Nielsen 8-01-20 12:58

  • ★★★★0

    Enig i at diciplin giver resultater.

    Men ikke diciplin, hvor modtageren ikke er 100 % klar over årsag/virkning.

    En af årsagerne til at danske soldater gang på gang har vundet rangerkonkurrencer - mod tilsvarende elitesoldater fra USA og andre lande, er vores evne til at stille spørgsmål og handle selvstændigt.

    I min tid som ingeniørsoldat var vi flere gange på øvelser mod professionelle soldater fra England og Tyskland - og vi vandt altid de indlagte konkurrencer i samtlige dicipliner - på sammenhold, vilje og evnen til at overskue situationen.

    Jeg nåede at have flere chefer - og tro mig, den befalingsmand som var fair overfor mandskabet fik de bedste resultater. Vi havde en virkelig dårlig chef, som behandlede os som skidt for at fremme sin egen karriere.

    Den slags kan ses - og resulterede i at han ikke opnådede det job han higede efter. Bagefter var han en meget ensom mand.

    Er i det store og hele enig.

    Bruce 8-01-20 13:00

  • ★★★★1

    Heldigt at der er kommet sådan nogle fine mennesker ud af os - trods alt ;-)

    Ja, ikke dårligt :)

    Havde slet ikke set denne del (eller hele tråden om Whiplash) Så det var ikke for at ignorere dig Åkepool. Men pyh en opvækst. 

    Ha ha, du har da ikke nogle forpligtelser over for mig ;)

    Tro mig, det var værst for min mor og mine søskende, desværre for dem.

    Åkepool 8-01-20 13:30

  • ★★★★★★1

    Dracula (Mini-serie)

     

    Jeg synes egentlig at danske Claes Bang gør det han gør, ganske godt. I hvert fald det meste af tiden. Der er lidt med accenten i starten, der virker lidt komisk, men ellers han slår han igennem som både sarkastisk narcissist, sofistikeret vampyr og grusomt blodindsmurt monster.

    Desværre synes jeg aldrig de tre roller helt forenes og karakteren Dracula rammes kun sporadisk, så jeg får fornemmelsen af, at han er mørkest fyrste.

    Serien der er delt i tre afsnit på omtrent 90 minutter hver, lægger underholdende ud og tilgangen virker frisk, men sine steder også lidt off og aparte, ikke nødvendigvis altid på en fed måde. Der er dog også flere gode ideer.

    Andet afsnit er mere et forsøg på et intens kammerspil, hvor tonen muligvis bibeholdes, men hvor rammen og indholdet fungerer svagere.

    Det ender desværre endnu værre, med et afsluttende afsnit der kører helt af sporet i småfilosofiske floskler, kiksede forsøg på noget der muligvis skal give noget kunstnerisk tyngde og en historie der står stille.

    Muligt at man kan tillægge serien sine forsøg på pointer om liv, død, kønsroller og andet nutidigt. Men uanset, så skal det fænge og det gør det mindre og mindre som serien skrider frem.

    Uhyggen skal man også kigge langt efter. Det kan dog undskyldes, for det virker som har serien aldrig helt været tiltænkt på et plan der ville gøre den horrorfilm værdig. Den er oftere mere morsom, lettere sort og spydig end den er skræmmende.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 8-01-20 13:47

  • ★★★★★★0

    Ja, ikke dårligt :)

    Ha ha, du har da ikke nogle forpligtelser over for mig ;)

    Tro mig, det var værst for min mor og mine søskende, desværre for dem.

    Næ, det har jeg naturligvis ikke. Men fandt det virkede da koldt, bare at ignorer en sådan kommentar helt. Men trist at læse. Hvordan har du, dine søskende og din mor (i fald hun stadig lever) det så i dag?

    T. Nielsen 8-01-20 13:46

  • ★★★★0

    @Åkepool, puha :( Det er ikke en rar historie! Ked af at høre, det har været sådan! 

    Bruce 8-01-20 13:55

  • ★★★★0

    Men fandt det virkede da koldt, bare at ignorer en sådan kommentar helt.

    Det er ikke noget jeg tænker over, så det skal du da heller ikke ;) 

    Hvordan har du, dine søskende og din mor (i fald hun stadig lever) det så i dag?

    Sådan hurtigt og overfladisk, så går det godt. Der er mange issues hos især mine søskende, der nok hænger sammen med den opvækst, men det er for langt og for privat til et åbent forum.

    Min mor er også død, efter et ret hårdt liv (som dog var godt de sidste mange år med min stedfar).

    Åkepool 8-01-20 13:58

  • ★★★★★★1

    Ja, ikke dårligt :)

    Ha ha, du har da ikke nogle forpligtelser over for mig ;)

    Tro mig, det var værst for min mor og mine søskende, desværre for dem.

    Samme her - min bror og min mor var væsentligt hårdere ramt, end jeg 

    Wayne 8-01-20 13:59

  • ★★★★★★1

    Sådan hurtigt og overfladisk, så går det godt. Der er mange issues hos især mine søskende, der nok hænger sammen med den opvækst, men det er for langt og for privat til et åbent forum.

    Helt fint, jeg spøger ikke nærmere.

    T. Nielsen 8-01-20 14:00

  • ★★★★0

    Dumbo - Den nye

    Well! Jeg fik ikke set denne færdig. Jeg gik sgu død i, hvad der vel mere er en pendant til USSR propagandamateriale for Komsomol ungpionerer i 50'erne og 60'erne end sædvanlig Hollywood eskapisme.

    Hvis dette er linien Disney lægger for fremtidige "animation to live" genindspilninger, så håber jeg på hurtig konkurs af firmaet til almenvellets bedste og ikke mindst bevarelsen og udviklingen af børns fantasi.

    0/6

    Bruce 8-01-20 14:01

  • ★★★★★★0

    THE GIVER

    Endnu en fremtidsfilm, med unge i hovedrollen - og endnu en gang handler det om at et ældre samfund har besluttet at indføre regler som skal beskytte resten af verden mod alt det "onde".

    Filmen er ikke så meget "os" mod "dem" som det er tilfældet i de andre fremtidsfilm vi har fået i en lind strøm. Al hukommelse er fjernet fra indbyggerne i denne verden, bortset fra en som skal huske det hele - og som overfører den viden til en udvalgt person.

    Og det er ham hvis udvikling vi følger, fra tro borger til tvivlende. Bogen bag filmen er skrevet af Lois Lowry, som har skrevet yderligere 3 bind i serien - så måske er der basis for flere film i serien. Selvom den næppe bliver lige så populær som Hunger Games, The Maze eller Divergent - der mangler action.

    Men fin film, som godt kan bære 4 stjerner ud af 6.

    7/10

    Wayne 9-01-20 08:56

  • ★★★★★★0

    DE SATANS CHEFER 2

    Kredit for ikke at bare at lave en kopi af den forrige.

    Man burde have fået meget mere ud af Christoph Waltz som ond chef, end man gjorde - han har samme potentiale som Kevin Spacey havde i den første.

    Chris Pine er ikke sjov, og kan slet ikke hamle op med den geniale præstation fra Colin Farrell i den første film. Trods det er der stadig momenter som faktisk er sjove - det trak pænt op med biljagten, hvor de venter på politiet mens et uendeligt tog passerer forbi. Havde der bare været mere af absurde situationer, som det - det var det som gjorde den første god.

    5/10 - 3/6

    Wayne 9-01-20 08:58

  • ★★★★★★1

    HOBBITTEN: FEMHÆRESLAGET

    Kan Jackson virkelig slippe sin drøm? Den sidste del af Hobitten varer i 2 timer og 22 minutter - og hvad sker der så i løbet af så lang tid?

    1. Dragen angriber byen.

    2. Der bygges op til et slag

    3. Der er et slag. Det hele slutter.

    Ret beset er der mere handling i en Transformers film - og det siger ikke så lidt.

    Det eneste der hæver det fra 2 stjerner til 3 er kvaliteten og skuespillerne, og det indlagte drama om Sauron. Hobitten skulle aldrig have været i 3 dele!

    5/10 - 3/6

    Wayne 9-01-20 09:02

  • ★★★★★★0

    TEORIEN OM ALTING

    Absolut en rørende historie, hvor Jane Wilde fortæller sin version af Stephen Hawking's skæbne.

    Vi får en beskrivelse af en loyal kvinde, som ofrer alt mod alle odds - og som formår at skaffe Hawking en fremtid og en familie.

    Den ensidige fortællervinkel bliver dog næsten for lyserød, så jeg endte med at sidde tilbage med en fornemmelse af at jeg ikke havde fået hele sandheden at vide.

    Hvorfor skulle hele Hawkins familie drage på telttur, med Janes kommende mand, bare for at være i nærheden mens Stephen var til koncert?

    Men ultimativt er man ikke i tvivl om at Hawking næppe var kommet videre, og havde levet så længe uden Jane's store dedikerede arbejdsindsats.

    Filmen giver langt fra de svar man får lovet, med den imponerende titel - og det er måske den største fejl producenterne har gjort.

    Havde man istedet kaldt den "Mit liv med Stephen" så havde det været langt mere dækkende.

    Nu skylder de os istedet en film, set fra Stephen Hawkins stol - meget mere baseret på hans arbejde og teorier.

    7/10 - 4/6

    Wayne 9-01-20 09:07

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen