Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    De forbandede år (2020)

     

    Med fokus på den splittelse, der især var i besættelsens første par år, følger vi en familie og dem omkring dem, deres forhold til den tyske besættelsesmagt, deres forsøg på at klare sig, samarbejde, forelske sig, modarbejde og gøre modstand.

    Ja, man får lidt af det hele, i en film hvis handling virker som en collage om der vil komme rundt om det hele. Men på trods af en spilletid på pænt over to timer, så føles historien aldrig fyldestgørende.

    Den virker for kort, som springer den alt for meget over undervejs, i forhold til de mange små fortællinger der smides på bordet. Det er som at se et langt sammenklip af en miniserie, der snildt kunne spænde over 5-6 timer.

    Samtidig er der noget virkelig forlorent og opstillet over en del af replikudvekslingerne, som får den i forvejen lidt træge historie, til at tage sig dilettantisk ud i en del scener.

    Ikke engang ellers seværdige Jesper Christensen synes jeg rammer niveau og Bodil Jørgensen vakler nærmest rund, som var hun konstant påvirket, om end mildt.

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen11-11-20 13:20

  • ★★★★★★0

    Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan (2020)

     

    Jeg morede mig kosteligt, over de pinligheder, der blev præsenteret I den første spillefilm, hvor Sacha Baron Cohen genialt forklædt, giver den som tv-rapporter fra Kasakhstan, der rejser rundt i USA for at lave en dokumentarfilm og bringer en masse intetanende mennesker i forlegenhed.

    Nu forsøger han igen og denne gang, har han sin (film)datter med. Denne gang morede jeg mig desværre bare en hel del mindre.

    Faktisk sad jeg og småkedede mig i længere perioder, hvor jeg manglede fremdrift og indfald. Andre gange, fandt jeg der meldte sig en form for usandsynlighed over hele affæren, selv om den påstår det modsatte.

    Men ellers Jo, der er perler, som et besøg på en kristent sundhedscenter for kvinder. Alene det er næsten filmen værd, selv om der er for meget ligegyldigt fyld.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen11-11-20 14:03

  • ★★★★★0

    Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan (2020)

     

    Jeg morede mig kosteligt, over de pinligheder, der blev præsenteret I den første spillefilm, hvor Sacha Baron Cohen genialt forklædt, giver den som tv-rapporter fra Kasakhstan, der rejser rundt i USA for at lave en dokumentarfilm og bringer en masse intetanende mennesker i forlegenhed.

    Nu forsøger han igen og denne gang, har han sin (film)datter med. Denne gang morede jeg mig desværre bare en hel del mindre.

    Faktisk sad jeg og småkedede mig i længere perioder, hvor jeg manglede fremdrift og indfald. Andre gange, fandt jeg der meldte sig en form for usandsynlighed over hele affæren, selv om den påstår det modsatte.

    Men ellers Jo, der er perler, som et besøg på en kristent sundhedscenter for kvinder. Alene det er næsten filmen værd, selv om der er for meget ligegyldigt fyld.

     

    Bedømmelse: 5/10

    Det lyder som man kunne frygte. Jeg er stor fan af den første, men det er aldrig en god ide at introducere en søn eller datter i en efterfølger, uanset om det så er Die Hard eller Indiana Jones eller... Borat. 

    Lars!11-11-20 21:41

  • ★★★★★★1

    Boy Erased (2018)

     

    Skuespiller og nu instruktør med sin anden spillefilm på CV’et, Joel Edgerton, leverer her et solidt drejet og velspillet drama, om en homoseksuel præstesøn, der skal deltage i et kursus der skal omvende ham til at blive en ”god kristen heteroseksuel”.

    Filmens ståsted er nok ikke så svært at gætte, men det skal det heller ikke være synes jeg. Heldigvis bliver dens portræt, af de forskellige personer alligevel aldrig af den grund ensidig og unuanceret, hvilket klæder en sådan fortælling.

    Hele essensen, filmens budskab samles i øvrigt smukt og enkelt i faderens korte replik til slut, hvor han siger ”I’ll Try”. Særligt set i lyset af, at denne fortælling bygger på en fra virkeligheden, synes jeg at filmen kun vinder ved at få denne slutning med.

    Men et godt drama, der leverer hvad man kan forvente, men heller ikke så meget mere.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen12-11-20 13:28

  • ★★★★★1

    Boy Erased (2018)

     

    Skuespiller og nu instruktør med sin anden spillefilm på CV’et, Joel Edgerton, leverer her et solidt drejet og velspillet drama, om en homoseksuel præstesøn, der skal deltage i et kursus der skal omvende ham til at blive en ”god kristen heteroseksuel”.

    Filmens ståsted er nok ikke så svært at gætte, men det skal det heller ikke være synes jeg. Heldigvis bliver dens portræt, af de forskellige personer alligevel aldrig af den grund ensidig og unuanceret, hvilket klæder en sådan fortælling.

    Hele essensen, filmens budskab samles i øvrigt smukt og enkelt i faderens korte replik til slut, hvor han siger ”I’ll Try”. Særligt set i lyset af, at denne fortælling bygger på en fra virkeligheden, synes jeg at filmen kun vinder ved at få denne slutning med.

    Men et godt drama, der leverer hvad man kan forvente, men heller ikke så meget mere.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Meget enig. Det er en rigtig god film med nuancerede karakterportrætter og stærke skuespilspræstationer. At de ting som hovedpersonen gennemgår stadig eksisterer i et moderne vestligt samfund er grotesk men også samtidig meget sigende for, hvor anderledes USA er i forhold til eksempelvis vores egen andedam. 

    NightHawk12-11-20 13:46

  • ★★★★★★0

    Meget enig. Det er en rigtig god film med nuancerede karakterportrætter og stærke skuespilspræstationer. At de ting som hovedpersonen gennemgår stadig eksisterer i et moderne vestligt samfund er grotesk men også samtidig meget sigende for, hvor anderledes USA er i forhold til eksempelvis vores egen andedam. 

    Ja, det fortæller meget godt om hvor langt man ofte er fra hinanden i usa og hvor langt ude deres holdninger ofte går. Herhjemme er vi nok lidt mere samlet, trods alt. Synes dog jeg ser spor og tendenser, i religiøs retning, som kunne mene at sådanne overgreb burde være legale.

    T. Nielsen12-11-20 13:49

  • ★★★★1

    Boy Erased (2018)

     

    Skuespiller og nu instruktør med sin anden spillefilm på CV’et, Joel Edgerton, leverer her et solidt drejet og velspillet drama, om en homoseksuel præstesøn, der skal deltage i et kursus der skal omvende ham til at blive en ”god kristen heteroseksuel”.

    Filmens ståsted er nok ikke så svært at gætte, men det skal det heller ikke være synes jeg. Heldigvis bliver dens portræt, af de forskellige personer alligevel aldrig af den grund ensidig og unuanceret, hvilket klæder en sådan fortælling.

    Hele essensen, filmens budskab samles i øvrigt smukt og enkelt i faderens korte replik til slut, hvor han siger ”I’ll Try”. Særligt set i lyset af, at denne fortælling bygger på en fra virkeligheden, synes jeg at filmen kun vinder ved at få denne slutning med.

    Men et godt drama, der leverer hvad man kan forvente, men heller ikke så meget mere.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Forholdsvis enig. Jeg blev dog lidt mere ramt og gav den 8/10

    Åkepool12-11-20 13:49

  • ★★★★★★0

    Forholdsvis enig. Jeg blev dog lidt mere ramt og gav den 8/10

    Det synes jeg også godt jeg ville kunne forsvare.

    T. Nielsen12-11-20 13:50

  • ★★★★★★0

    Valhalla (2019)

     

    Jeg kan egentlig godt beundre ambitionerne, om at lave en storstilet dansk fantasyfilm. At den så ikke, nok mest i tonen, ligner den fine danske tegneserie, som den ellers henter fra, særlig meget, kunne man vel leve med, hvis talentet og økonomien stod mål med ambitionerne.

    Men filmen kommer til kort, både når det gælder det storladne, som der tydeligvis ikke helt har været midler til, men også i de mere tætte og intense actionscenerne. Den virker rodet fotograferet og svagt klippet. Måske i et forsøg på at skjule at man ikke havde en Hollywood budget til at lave den for.

    Jeg er heller ikke altid vild med castingen. Selv om jeg normalt godt kan lide Ronald Møller, så synes jeg for eksempel at han fejler som guden Thor, der her bare virker ucharmerende og småsur, uden at ramme et glimt i øjet eller andet forsonende, så man kommer til at føle bare lidt for ham.

    Men det sagt, så var der små underholdende momenter undervejs, der gjorde at filmen ikke ramte bunden med et brag.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen12-11-20 13:50

  • ★★★★★★0

    Richard Jewell

    Imponerende at Clint'en stadig i en alder af 89 år kan holde så meget sammen på en fortælling.

    Selvom vores helt, Jewel, åbenlyst bliver uretfærdigt behandlet - så er der en hyggelig, jovial stemning, gennem hele filmen - som gør at det helt store drama udebliver.

    Jewel er ubestikkelig og renhjertet - og bestemt ikke så naiv, som FBI fejlagtigt tror.

    I hænderne på mange andre instruktører var den måske blevet mere intens, og det er nok mest her Eastwood har mistet lidt at det skarpe touch.

    Sam Rockwell er som sædvanlig en gevinst til alle film, og giver rutineret sin rolle lige præcist det man forventer, plus renter.

    7/10

    Wayne12-11-20 14:00

  • ★★★★★0

    Ja, det fortæller meget godt om hvor langt man ofte er fra hinanden i usa og hvor langt ude deres holdninger ofte går. Herhjemme er vi nok lidt mere samlet, trods alt. Synes dog jeg ser spor og tendenser, i religiøs retning, som kunne mene at sådanne overgreb burde være legale.

    Mht. det sidste du skriver, mener du så at de holdninger også gør sig gældende herhjemme?

    Jeg synes kun, at det er sådan noget man plejer at høre fra de mere fanatiske dele af kristendommen herhjemme - så som Jehovas Vidner eller Pinse Missionen - men ellers ikke på et mere bredt plan.

    Angående filmens bedømmelse ligger jeg også på 8/10 ligesom Åkepool, men jeg er stort set enig med det du har skrevet alligevel. :)

    NightHawk12-11-20 14:17

  • ★★★★★★1

    Mht. det sidste du skriver, mener du så at de holdninger også gør sig gældende herhjemme?

    Ved ikke om de gør sig gældende, i den forstand, at vi er helt over at lege med tanken om at lave sådanne overgreb. Det tror jeg ikke. Jeg er dog stødt på ret voldsom modtand mod homoseksualitet i visse grupperinger herhjemme. Ikke nødvendigvis kun blandt de kristne.

    T. Nielsen12-11-20 14:45

  • ★★★★★1

    Ved ikke om de gør sig gældende, i den forstand, at vi er helt over at lege med tanken om at lave sådanne overgreb. Det tror jeg ikke. Jeg er dog stødt på ret voldsom modtand mod homoseksualitet i visse grupperinger herhjemme. Ikke nødvendigvis kun blandt de kristne.

    Jeg nævnte også kun specifikt kristendommen, fordi det er den religion filmen tager udgangspunkt i.

    Men hvis vi snakker andre religioner, så har du da helt ret i, at vi har en del problemer herhjemme ift spørgsmålet om homoseksualitet på den front.

    NightHawk12-11-20 14:54

  • ★★★★★★1

    Just Mercy

    Black lives matters....

    Indrømmet, jeg er en anelse træt af at høre om USA's blakkede fortid - især når det drejer sig om hvides, tilsyneladende uendelige ondskab mod afroamerikanere.

    Denne historie fortjener dog at blive fremhævet, da den foregår alt for tæt på nutiden - i slutningen af 80'erne - og derfor giver et billede på, hvor langt der stadig er til den perfekte verden.

    Bryan Stevenson (Michael B. Jordan) er en ung sort advokat, som rejser ind i løvens hule; Alabama - hvor man er skyldig hvis man er født med en mørkere hudfarve. Sådan var det utvilsomt i 1987.

    Han mødes naturligvis med foragt og stærk modstand, fra de hvide - men opdager også mismod og manglende fightervilje fra den farvede del af befolkningen.

    Særligt blandt fangerne på dødsgangen, er der intet håb - selvom flere er uskyldigt dømt - både den udøvende og den dømmende magt accepterer konstruerede vidneforklaringer - sålænge det ender med en sort mand i den elektriske stol.

    En af disse skæbner er Walter McMillian (Jamie Foxx), hvis største forbrydelse er at han har været sin kone utro med en hvid kvinde - herefter fandt ordensmagten det næste drab, og fabrikerede en sag imod ham. Sagen løst - og en besværlig sort sat i spjældet.

    Bryan Stevenson, som er ansat via fondsmidler, går i krig med systemet - iøvrigt sammen med Eva Ansley (spillet af Brie Larsson) - en lokal, hvid kvinde.

    Nederlagene er mange og store i starten, men langsomt får de ting til at ændre sig. Historien er baseret på virkelige begivenheder og rigtige mennesker - hvilket altid gør det ekstra interessant.

    Stærk film, som jeg var tæt på at give topkarakter, hvis den ikke havde overgjort fortællingen i slutminutterne - instruktøren skulle have overladt bare lidt af konklussionerne til os som tilskuere.

    Men stort 8/10 og klar anbefaling.

    Wayne13-11-20 07:51

  • ★★★★★★1

    The Phantom from 10,000 Leagues (1955)

     

    Talentløs instrueret b-film, hvis største styrke er de til tider gennemført dårlige replikker eller uigennemtænkte og meningsløse scener. Men der er desværre for langt mellem guldkornene til at det bliver sådan rigtigt ufrivilligt morsomt uden i små glimt. Dem måtte jeg så også grine af.

    Men ellers er der ikke ret meget at komme efter i dette makværk. Der er så heller ikke meget monsteraction, da det lidet skræmmende uhyre statisk bare opholder sig på bunden af det hav, det lever i.

     

    Bedømmelse: 1/10

    T. Nielsen13-11-20 08:09

  • ★★★★★★1

    The Phantom from 10,000 Leagues (1955)

     

    Talentløs instrueret b-film, hvis største styrke er de til tider gennemført dårlige replikker eller uigennemtænkte og meningsløse scener. Men der er desværre for langt mellem guldkornene til at det bliver sådan rigtigt ufrivilligt morsomt uden i små glimt. Dem måtte jeg så også grine af.

    Men ellers er der ikke ret meget at komme efter i dette makværk. Der er så heller ikke meget monsteraction, da det lidet skræmmende uhyre statisk bare opholder sig på bunden af det hav, det lever i.

     

    Bedømmelse: 1/10

    Sejt at du holdt ud og så det hele :-)

    Wayne13-11-20 08:11

  • ★★★★★★0

    Sejt at du holdt ud og så det hele :-)

    Man kan godt finde guld i en klump lort indimellem:-P

    T. Nielsen13-11-20 08:20

  • ★★★★★★1

    Moana (2016)

     

    Velsmurt og herlig Disney tegnefilm med respekt for det folk det omhandler og med en ung sej heltinde, der for en gangs skyld ikke ligner en tændstik. Også hendes halvgud med- og modspiller Maui, der i originalen får pustet liv i stemmetøjet af Dwayne Johnson (i den danske version er det Kasper Leisner der gør det godt), er et rigtigt sjovt bekendtskab.

    Sammen forsøger de, Maui lettere modvilligt, at redde hendes ø og hendes folk fra udslettelse af et tærende mørke, forårsaget af Maui selv.

    Stilen er velkendt, det samme er de toptunede, men indimellem også lidt polerede computerskabte billeder. Men sangene svinger og de svinger stort i kontekst med historien og karaktererne er veldefinerede, elskværdige og morsomme.

    Både mine mindre piger, fruen og jeg var rigtigt godt underholdt, alle de gange vi snart har set den (tror det er 3-4 gange).

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen13-11-20 08:21

  • ★★★★★★1

    Moana (2016)

     

    Velsmurt og herlig Disney tegnefilm med respekt for det folk det omhandler og med en ung sej heltinde, der for en gangs skyld ikke ligner en tændstik. Også hendes halvgud med- og modspiller Maui, der i originalen får pustet liv i stemmetøjet af Dwayne Johnson (i den danske version er det Kasper Leisner der gør det godt), er et rigtigt sjovt bekendtskab.

    Sammen forsøger de, Maui lettere modvilligt, at redde hendes ø og hendes folk fra udslettelse af et tærende mørke, forårsaget af Maui selv.

    Stilen er velkendt, det samme er de toptunede, men indimellem også lidt polerede computerskabte billeder. Men sangene svinger og de svinger stort i kontekst med historien og karaktererne er veldefinerede, elskværdige og morsomme.

    Både mine mindre piger, fruen og jeg var rigtigt godt underholdt, alle de gange vi snart har set den (tror det er 3-4 gange).

     

    Bedømmelse: 8/10

    Kan sagtens følge dig - især når den ses med børn. Jeg skrev;

    Historien er glimrende, sangene er gode - men blandt Disney's historie og alle forgængerne er der efterhånden så mange gode film, at der skal noget ekstraordinært til for at hæve karaktererne til fremragende - og endnu mere til mesterværk.

    Der er bestemt både humor og charme, og animationerne er i topklasse - alligevel virker det som noget der kommer fra en skabelon, som er brugt rigtig mange gange. Blandt andet er tatoveringerne på halvguden Maui en tro kopi af de figurer som bruges i Hercules. Og der er også elementer fra Pocahontas Bedstemor til Vaiana's som går igen. Det sædvanlige "sidekick" Vaiana's kylling - mangler måske også lidt for at kunne bidrage med andet end et par smil, undervejs.

    Men for børn som ikke har set de film er der masser at hente - og det er fin underholdning, hele vejen.

    Wayne13-11-20 08:26

  • ★★★★★★1

    Jeg kan uden problemer følge dig, og som jeg skrev: Stilen er velkendt, det samme er de toptunede, men indimellem også lidt polerede computerskabte billeder. Der er vitterligt ikke meget nyt eller overraskende originalt i denne Disneyfilm. Jeg synes bare at skabelonen, i hvert fald for os, fungerer virkelig godt denne gang.

    T. Nielsen13-11-20 08:29

  • ★★★★★★1

    Jeg kan uden problemer følge dig, og som jeg skrev: Stilen er velkendt, det samme er de toptunede, men indimellem også lidt polerede computerskabte billeder. Der er vitterligt ikke meget nyt eller overraskende originalt i denne Disneyfilm. Jeg synes bare at skabelonen, i hvert fald for os, fungerer virkelig godt denne gang.

    Vi er 100 % på linie her :-)

    Wayne13-11-20 08:38

  • ★★★★★★1

    Onward (2020)

     

    Pixar/Disney har lavet nogle af de nogle af de bedste, mest rørende og underholdende originale computertegnefilm, siden de i 1995 bragende igennem lydmuren med deres første spillefilm ”Toy Story”.

    Jeg synes dog at bemærke, at det kan virke som har der de senere år sneget sig en smule metaltræthed ind i deres film, der ofte falder mere i med den enorme mængde af lignende produkter, der kan føles som sprøjtes de ud på samlebånd.

    ”Fremad” som den hedder på dansk, er da desværre heller ikke en film der udmærker sig og hæver sig over gennemsnittet af farveglade og fjollede familiefilm i samme dur.

    Pixar, her med Dan Scanlon som instruktør, forsøger sig ellers med deres velkendte virkemidler, hvor det lettere rørstrømske og melankolske og nostalgiske blandes med de vilde påfund og sjove ideer.

    Historien om en eventyrverden der har mistet sin magi og er blevet til et sted der minder umiskendeligt meget om den vestelige verden, bare med trold, fabeldyr og andet fra fantasiens hylder, har nok bare lydt bedre på papiret end den gør som spillefilm.

    Jo, filmens to brødre er skam sympatiske, om end lidt for velkendte og deres jagt på en magisk sten, så de kan få endnu en dag med deres afdøde far, er da til at føle på og med.

    De gammelkendte pointer om at finde modet i hjertet, at man kan mere end man går og tror og så videre, kan man jo heller ikke sige så meget til, uden at man selvsagt kender dem.

    Men uanset hvor hårdt der prøves, så letter filmen bare aldrig helt op med de bedste, mesterværker som ”Up”, ”Toy Story 2” og andre. De gode ideer, de føles aldrig som om de vitterligt bliver rigtig gode, med få undtagelser naturligvis.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen13-11-20 08:53

  • ★★★★★★1

    Onward (2020)

     

    Pixar/Disney har lavet nogle af de nogle af de bedste, mest rørende og underholdende originale computertegnefilm, siden de i 1995 bragende igennem lydmuren med deres første spillefilm ”Toy Story”.

    Jeg synes dog at bemærke, at det kan virke som har der de senere år sneget sig en smule metaltræthed ind i deres film, der ofte falder mere i med den enorme mængde af lignende produkter, der kan føles som sprøjtes de ud på samlebånd.

    ”Fremad” som den hedder på dansk, er da desværre heller ikke en film der udmærker sig og hæver sig over gennemsnittet af farveglade og fjollede familiefilm i samme dur.

    Pixar, her med Dan Scanlon som instruktør, forsøger sig ellers med deres velkendte virkemidler, hvor det lettere rørstrømske og melankolske og nostalgiske blandes med de vilde påfund og sjove ideer.

    Historien om en eventyrverden der har mistet sin magi og er blevet til et sted der minder umiskendeligt meget om den vestelige verden, bare med trold, fabeldyr og andet fra fantasiens hylder, har nok bare lydt bedre på papiret end den gør som spillefilm.

    Jo, filmens to brødre er skam sympatiske, om end lidt for velkendte og deres jagt på en magisk sten, så de kan få endnu en dag med deres afdøde far, er da til at føle på og med.

    De gammelkendte pointer om at finde modet i hjertet, at man kan mere end man går og tror og så videre, kan man jo heller ikke sige så meget til, uden at man selvsagt kender dem.

    Men uanset hvor hårdt der prøves, så letter filmen bare aldrig helt op med de bedste, mesterværker som ”Up”, ”Toy Story 2” og andre. De gode ideer, de føles aldrig som om de vitterligt bliver rigtig gode, med få undtagelser naturligvis.

     

    Bedømmelse: 6/10

    Det var den sidste film jeg nåede at se i biffen, inden lockdown. Har siden købt den til samlingen, og genset den for nyligt - men er ret enig med dig i bedømmelsen, jeg giver den dog een lille pind mere.

    Jeg skrev;

    Pixar/Disney's nyeste animationsfilm er en moderne eventyrfilm, som linker til alt vi kender fra et univers med troldmænd og forskellige fantasiskabninger.

    Alt sammen trukket frem til en verden der ligner vores - selvom vores hovedpersoner er blå og karrikerede menneskelignende.

    Samlet er det en Quest, hvor to brødre forsøger at finde frem til den far som døde mange år tidligere. Den yngste er den normale - mens den ældste er nørden som har studeret det magiske univers.

    Animationerne er som altid helt forrygende, selve eventyret er lidt mere hakkende - men bestemt underholdende, og moralen er set før.

    Alt i alt ikke blandt det bedste, der er kommet fra Pixar studierne - men stadig i høj kvallitet og et bekendtskab værd.

    7/10

    Wayne13-11-20 09:02

  • ★★★★★★1

    Kan ikke sige så meget til den kritik. Jeg er lidt mere kritisk, men det vist også det:-)

    T. Nielsen13-11-20 09:25

  • ★★★★★★1

    Kan ikke sige så meget til den kritik. Jeg er lidt mere kritisk, men det vist også det:-)

    Vi er jo bare awsome enige :-)

    Wayne13-11-20 09:31

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen