Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★0

    Jeg synes til gengæld at første del var den svageste. De to skuespillere fungerede slet ikke for mig i de scener, og den skarpe satire som jeg forventer af Ruben Östlund virkede halvbagt og kørte for meget i ring. Til gengæld synes jeg at Dolly de Leon næsten egenhændigt redder tredje del. Samlet ender jeg dog på 5-6/10 til filmen. Det er klart den svageste af de Ruben Östlund-film jeg har set.

    The Square - 9/10

    Force Majeure - 9/10

    Play - 8/10

    Kruse 7-03-23 14:30

  • ★★★★★★0

    De ufrivillige 8/10, The Square og Force Majeure 7/10.

    Synes han har nogle rigtigt gode ideer, men er ikke helt skarp i eksekveringen af dem.

    Guldager 7-03-23 16:15

  • ★★★★★★2

    RRR

    Sikke et fantastisk spektakel af et eventyr.

    Ja, Imperiet er nogle svin! Og Bollywood leverer efterhånden CGI i en standard som kan konkurrere med Hollywood, altså næsten.

    Flot produktion, og et imponerende set-up. Sikke kulisser - og ikke mindst fantastisk koreorgrafi.

    Historien er også medrivende - to indiske supermænd,  fra hver sin lejr - på vej mod en undgåelig kollision - mens de overlegne briter ondt træder al modstand ned.

    Ambitionerne fejler ikke noget, og skuespillet - hos de indiske skuespillere er også overbevisende. Fremstillingen af briterne som totalt hjerteløse, overlegne mordere - med en enkelt undtagelse, ramte desværre ikke mig - jeg savnede lidt en nuance for at det ikke skulle tippe totalt. Og det gav desværre en distance til filmen, for mig. Det er lidt det samme jeg oplever med Avatar, eller Pocahontas - når skukene bliver for endimensionelle så mister jeg interessen i konflikten.

    Ærgerligt, for jeg var rigtig godt underholdt gennem hele filmen - og havde den lille vigtige ting været på plads så ville jeg have givet en karakter mere. For sikke en kraftudfoldelse, og sikke en imponerende koreografi!

    8/10

    Wayne14-03-23 14:15

  • ★★★★★1

    RRR er (!) dog ikke en Bollywood-film.

    David Lund14-03-23 14:36

  • ★★★★★★0

    RRR er (!) dog ikke en Bollywood-film.

    Den ligner ellers en del :-)

    Wayne14-03-23 14:43

  • ★★★★2

    Det er også tæt på, det er Tollywood.

    dyg14-03-23 14:44

  • ★★★★2

    Fremstillingen af briterne som totalt hjerteløse, overlegne mordere - med en enkelt undtagelse, ramte desværre ikke mig - jeg savnede lidt en nuance for at det ikke skulle tippe totalt. Og det gav desværre en distance til filmen, for mig. Det er lidt det samme jeg oplever med Avatar, eller Pocahontas - når skukene bliver for endimensionelle så mister jeg interessen i konflikten.

    Det var heldigvis ikke et problem for mig. Man kan vel lidt sammenligne de to gutter som Indiens svar på Captain America. Ligesom Captain America har de superkræfter og forsvarer deres land mod fascister. 

    Red Skull må jo også siges at være ret endimensionel ond med ond på. Sålænge det ikke skal forestille at have noget med virkligheden at gøre, så er det fint med mig, at englænderne fremstilles som Red Skull-agtige skurke.

    Vi har tit set tyskere blive fremstillet som karikeret onde. Det er egentlig ret forfriskende at gøre det samme med englændere. England har jo set over de seneste 500 år været mindst lige så nederdrægtige overfor andre dele af verden som Tyskland. 

    S. Rico14-03-23 21:23

  • ★★★2

    To be fair, i virkeligheden var briterne totalt hjerteløse mordere, der splittede et land i mindre stykker, efter de havde plyndret det og undertrykt befolkningen og overlod splittelsen til tilfældighederne, hvilket ledte til massive mængder af voldtægter og dødsfald. Og ovenikøbet var med til at skabe den mistillid der eksisterer mellem Indien og Pakistan i dag.

    Så måske er det ikke så underligt, hvis en indisk film ikke er så nuanceret, ikke at jeg har set RRR endnu.

    NSF14-03-23 21:28

  • ★★★★★0

    Jeg går fortsat og venter på Criterion eller anden stor selskab hjælper Indien med en udgivelse, så vi kan få den på Telugu og uden english part er dubbede.

    Håber på Oscar dealen har sat lidt mere skubbe chancerne for dette.

    Elwood14-03-23 21:46

  • ★★★★★★1

    Det var heldigvis ikke et problem for mig. Man kan vel lidt sammenligne de to gutter som Indiens svar på Captain America. Ligesom Captain America har de superkræfter og forsvarer deres land mod fascister.

    Den film gav jeg også 8/10 - så det passer egentlig godt sammen ;-)

    Jeg kan principielt godt acceptere at "henchmen" fremstilles uden personlighed - antagonisten skal der bare være lidt mere kød på. Red Skull sagde mig heller ikke noget.

    Det var præcist det der fungerede så godt med Thanos, hvor vi ved hvorfor han gør som han gør.

    Wayne15-03-23 09:01

  • ★★★★1

    Den film gav jeg også 8/10 - så det passer egentlig godt sammen ;-)

    Jeg kan principielt godt acceptere at "henchmen" fremstilles uden personlighed - antagonisten skal der bare være lidt mere kød på. Red Skull sagde mig heller ikke noget.

    Det var præcist det der fungerede så godt med Thanos, hvor vi ved hvorfor han gør som han gør.

    Jeg er principielt enig i, at det er meget federe, når skurken er nuanceret. Men jeg vil nu påstå, at der findes masser af fede unuancerede skurke, som bare er onde uden forklaring.

    Eksempler:

    - Anton Chigurh (No Country for old men)

    - Stansfield (Léon)

    - Kejseren (i den oprindelige Star Wars trilogi)

     

    Udfordring: hvem kan nævne den fedeste filmskurk, som samtidig er helt unuanceret i hans/hendes motiver?

    S. Rico17-03-23 15:45

  • ★★★1

    Jeg er principielt enig i, at det er meget federe, når skurken er nuanceret. Men jeg vil nu påstå, at der findes masser af fede unuancerede skurke, som bare er onde uden forklaring.

    Eksempler:

    - Anton Chigurh (No Country for old men)

    - Stansfield (Léon)

    - Kejseren (i den oprindelige Star Wars trilogi)

     

    Udfordring: hvem kan nævne den fedeste filmskurk, som samtidig er helt unuanceret i hans/hendes motiver?

    Udfordring: 

    det kommer an på hvor lidt/meget man ligger i “unuanceret”, men feks:

    Alan Rickman som Hans Gruber og Sheriffen af Nottingham

    Gary Oldman i Det femte element og Leon

    Darth Wader i de første 2 Star wars

    der er vel egentlig mange eller forstår vi definitionen forskelligt?

    Motiverne:  bare være ond, få magt og/eller blive rig er vel det man kan forstå ved unuanceret?

    Gormanden17-03-23 16:58

  • ★★★★0

    Udfordring: 

    det kommer an på hvor lidt/meget man ligger i “unuanceret”, men feks:

    Alan Rickman som Hans Gruber og Sheriffen af Nottingham

    Gary Oldman i Det femte element og Leon

    Darth Wader i de første 2 Star wars

    der er vel egentlig mange eller forstår vi definitionen forskelligt?

    Motiverne:  bare være ond, få magt og/eller blive rig er vel det man kan forstå ved unuanceret?

    Gode bud, og enig i definitionen. 

    Det der gør eksempelvis Alan Rickmans skurkeroller gode er den exceptionelle karisma, som han giver rollerne. Det er vel generelt det der er opskriften på en fed unuanceret skurk: giv dem en masse karisma.

    S. Rico17-03-23 17:14

  • ★★★0

    Gode bud, og enig i definitionen. 

    Det der gør eksempelvis Alan Rickmans skurkeroller gode er den exceptionelle karisma, som han giver rollerne. Det er vel generelt det der er opskriften på en fed unuanceret skurk: giv dem en masse karisma.

    Bestemt :)

    Gormanden17-03-23 19:41

  • ★★0

    ScareCrow, med Lacey Chabert..

    semi-underholdende tv-gyser, hvor effekterne var bedre end forventet.

    Eksplosionerne så også hæderlige ud.

    Body counts var i den gode ende, hvor man havde svært ved at finde ud af hvem, og i hvilken rækkefølge ofrene ville dø i. Man kunne bestemt ikke klandre den for at være forudsigelig, for det var den ikke. 

    Der hvor den haltede lidt, var, at det unge cast ikke altid, var, lige overbevisende.

    Men jeg er i det gavmilde hjørne idag, og jeg lander på

    5.5/10

    iøvrigt fin cameo fra Jerry Wasserman..

    Ryder66619-03-23 18:02

  • ★★0

    Scream Of The Banshee, med den skønne Lauren Holly og Lance Henriksen.

    En gyserfilm produceret for SyFy tv.

    Enkelte gode ideer, og noget mere kød på historien, men lidt længe om at komme i gang. Tempoet intensiveres hen mod slutningen og bliver pænt blodig.

    Henriksen var reduceret, til kun, at have en beskeden cameo på godt og vel 5 minutters samlede skærmtid,hen mod slutningen, hvor han først "rigtig" dukker op. Ellers ser man korte klip på en laptop. Det havde jeg lidt forudset, da han ikke stod topbilling under opening credits. Det er Holly, som er filmens centrum.

    Så på baggrund af de sidste 30 minutter, får min score et massivt opløft og jeg lander på 

    6/10

    Ryder66619-03-23 22:00

  • ★★0

    Hot Seat, thriller med Mel Gibson og Kevin Dillon, hvor de to topbilled skuespillere kører på en præstationsmæssig rutine.

    Det er IKKE en typisk Mel Gibson film, derimod Dillon som bærer sig igennem filmen, og ikke rigtig bevæger sig op fra kontorstol, hvilket giver mening i løbet af filmen, plus filmens titel.

    Ikke synderlig original, men man sidder alligevel og gætter løs på hvem hovedskurken er Og selvom motivet står en anelse uklart det første stykke tid af filmen, kommer der heldigvis forklaring på det tilsidst.

    Havde forventet meget mere af Gibson, på trods af at han ikke helt er his usual self, som man normalt kender ham. Shannen Doherty, dukker også op.En lidt sløv affære.

    Jeg lander på 5/10

    Ryder66619-03-23 23:05

  • ★★1

    Here Today, en dramedy med Billy Crystal.

    Efter en (mildt sagt) kaotisk start, går den faktisk hen og bliver ret interessant. Om en ældre forfatters vej mod demens (Billy Crystal), der knytter et stærkt bånd og venskab til den sorte afroamerikansk kvinde Tiffany Haddish, (med noget der allermest minder om et platonisk forhold), uden intimitet, (hvis man kan sige det sådan) 

    På en måde også lettere livsbekræftende hvor vores hovedperson nærmest nægter at give fuldkommen op, men venter og ser hvor langt lidelsen demens fører hen, og stadig bibeholde kontakten hos sin familie, for better or for worse(hvis man kan sige det sådan) et par højlydte grin blev det til, så den er bestemt ikke helt ueffen.

    Og så tjekkede jeg lige soundtrack under end credits og det ER Tiffany Haddish der selv synger, er der meget der tyder på, Hun har en fed stemme med en unik hæshed. 

    Billy og Tiffany, supplerer hinanden godt og er nærmest diametrale modstykker til hinanden i starten, men kemien ligger og ulmer undervejs og bliver en stærk tilknytning. 

    Håber det giver mening,

    Jeg var i hvert fald positiv overrasket og filmen havde min fulde opmærksomhed uden at pause, foruden den ene afbrydelse efter det første kvarter. To timer fløj afsted uden at fremstå langtrukken

    Jeg lander på

    8.5/10

    set på Netflix..

    Ryder66620-03-23 21:02

  • ★★★★★★1

    Jeg er principielt enig i, at det er meget federe, når skurken er nuanceret. Men jeg vil nu påstå, at der findes masser af fede unuancerede skurke, som bare er onde uden forklaring.

    Eksempler:

    - Anton Chigurh (No Country for old men)

    - Stansfield (Léon)

    - Kejseren (i den oprindelige Star Wars trilogi)

     

    Udfordring: hvem kan nævne den fedeste filmskurk, som samtidig er helt unuanceret i hans/hendes motiver?

    Det er dæleme nogle fede karakterer - jeg vil dog stille spørgsmål ved om vi ikke ved noget om Kejserens motiver og baggrund. Vi får jo noget at vide om ham gennem hans samtaler med Anakin. Den ligger lige på grænsen.

    Det kunne være The Joker fra The Dark Knight. Vi aner intet om ham, bortset fra at han er skingrende vanvittig og totalt uforudsigelig - og derfor ekstrem farlig.

    Wayne21-03-23 11:01

  • ★★★★1

    Det er dæleme nogle fede karakterer - jeg vil dog stille spørgsmål ved om vi ikke ved noget om Kejserens motiver og baggrund. Vi får jo noget at vide om ham gennem hans samtaler med Anakin. Den ligger lige på grænsen.

    Det kunne være The Joker fra The Dark Knight. Vi aner intet om ham, bortset fra at han er skingrende vanvittig og totalt uforudsigelig - og derfor ekstrem farlig.

    The Joker i The Dark Knight er et mega godt bud. Han ligger klart i toppen af fedeste skurke i den kategori - og i alle kategorier.

    Mht. kejseren så skrev jeg med vilje "i den oprindelige trilogi". Her er han bare ond med ondt på.

    Når vi senere lærer ham at kende som Palpatine i prequel serien, så bliver han en super nuanceret skurk med alverdens motiver og politiske intriger.

    S. Rico21-03-23 12:38

  • ★★★★★★1

    The Joker i The Dark Knight er et mega godt bud. Han ligger klart i toppen af fedeste skurke i den kategori - og i alle kategorier.

    Mht. kejseren så skrev jeg med vilje "i den oprindelige trilogi". Her er han bare ond med ondt på.

    Når vi senere lærer ham at kende som Palpatine i prequel serien, så bliver han en super nuanceret skurk med alverdens motiver og politiske intriger.

    Så er vi helt enige :-)

    Wayne21-03-23 12:39

  • ★★★0

    Mht. kejseren så skrev jeg med vilje "i den oprindelige trilogi". Her er han bare ond med ondt på.

    Når vi senere lærer ham at kende som Palpatine i prequel serien, så bliver han en super nuanceret skurk med alverdens motiver og politiske intriger.

    ja, i høj grad et Magtbegær. Som han siger da han slår Mace ihjel: "Power, unlimited power", hvilket jeg tolker både som styrke og Magt.

    Gormanden21-03-23 14:15

  • ★★★0

    Det kunne være The Joker fra The Dark Knight. Vi aner intet om ham, bortset fra at han er skingrende vanvittig og totalt uforudsigelig - og derfor ekstrem farlig.

    Jeg vil mene at han ikke fungerer, fordi han netop kun er "jeg er skør og brænder penge af", men ikke rigtigt spiller på nogle af de andre tangenter, som Joker normalt spiller på.

    NSF21-03-23 14:20

  • ★★★★★★0

    Jeg vil mene at han ikke fungerer, fordi han netop kun er "jeg er skør og brænder penge af", men ikke rigtigt spiller på nogle af de andre tangenter, som Joker normalt spiller på.

    Egentlig enig - men samtidig synes jeg også det fungerer fint at vi aldrig finder ud af hvad der driver ham. Vi bliver teaset med forskellige løgne om hans fortid - og det eneste vi ved er at han er en psykopat, i temmelig høj grad.

    Jeg ved du ikke er den store Nolan fan, men personligt synes jeg det var et interessant take at vælge at tilgå Batmans/DCs univers på en måde som overholder fysikkens love.

    Wayne21-03-23 14:36

  • ★★★★★0

    Here Today, en dramedy med Billy Crystal.

    Efter en (mildt sagt) kaotisk start, går den faktisk hen og bliver ret interessant. Om en ældre forfatters vej mod demens (Billy Crystal), der knytter et stærkt bånd og venskab til den sorte afroamerikansk kvinde Tiffany Haddish, (med noget der allermest minder om et platonisk forhold), uden intimitet, (hvis man kan sige det sådan) 

    På en måde også lettere livsbekræftende hvor vores hovedperson nærmest nægter at give fuldkommen op, men venter og ser hvor langt lidelsen demens fører hen, og stadig bibeholde kontakten hos sin familie, for better or for worse(hvis man kan sige det sådan) et par højlydte grin blev det til, så den er bestemt ikke helt ueffen.

    Og så tjekkede jeg lige soundtrack under end credits og det ER Tiffany Haddish der selv synger, er der meget der tyder på, Hun har en fed stemme med en unik hæshed. 

    Billy og Tiffany, supplerer hinanden godt og er nærmest diametrale modstykker til hinanden i starten, men kemien ligger og ulmer undervejs og bliver en stærk tilknytning. 

    Håber det giver mening,

    Jeg var i hvert fald positiv overrasket og filmen havde min fulde opmærksomhed uden at pause, foruden den ene afbrydelse efter det første kvarter. To timer fløj afsted uden at fremstå langtrukken

    Jeg lander på

    8.5/10

    set på Netflix..

    Jeg er helt enig. Selvom et af filmens emner bestemt er et trist et af slagsen, så er det alligevel en skøn, hyggelig, sjov og meget hjertevarm film, som man bare bliver i rigtig god humør af. Og Billy Crystal og Tiffany Haddish klæder hinanden virkelig godt. "Here Today" kommer også med en varm anbefaling fra mig. :) 

    NightHawk21-03-23 17:28

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen