Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★1

    Guardians of the Galaxy Vol. 3

    En lidt mixet oplevelse. Rocket's oprindelseshistorie er rigtig god og interessant. Dog på ingen måde så medrivende, som James Gunn forsøger at gøre den (ingen fugtige øjne her).

    Jeg savner noget mere af den James Gunn fandenivoldskhed, som vi er blevet vant til fra hans andre film. I stedet bliver Guardians 3 overlæsset med lige lovlig mange bipersoner og sideplots.

    Eksempelvis kunne man snildt have skåret alle scener med Kraglin og Cosmo væk. Jeg kunne alligevel ikke huske dem fra de tidligere film. Gamora har heller ikke ret meget at lave, men fylder alligevel så meget, at hun tager fokus væk fra det primære plot. Hende kunne man også godt have skåret ud for min skyld.

    Det ville i så fald have givet mere plads til de nye seje skurke. The High Evolutionary og hans henchmen af racen Sovereign fungerer virklig godt. Ham den unge gyldne Sovereign gut, som angriber deres base i starten er temmelig sej og en super fed karakter. Mere med ham, tak.

    Vi kommer nogle ret spændende steder hen undervejs, hvor der ikke er sparet på fantasien eller det visuelle. Hele det lange tredje akt er flot og spektakulært, selv om det af og til er lidt forvirrende at se på i forhold til hvem der er hvor.

    Filmens helt store force er stadig kerne persongalleriet. Jeg elsker at være i selskab med Drax, Mantis, Nebula og Star-Lord. Post credit scenerne antyder dog ret kraftigt, at vi nok skal vænne os til et nyt Guardians hold fremadrettet.

    ★★★★½☆

    Herligt at læse at Guardians stadig omtrent holder niveau, så gider jeg godt kaste en billet efter den!

    Wayne 1-06-23 14:08

  • ★★★★★★1

    The Super Mario Bros. Movie

    Filmen starter i den virklige verden, hvor Mario og Luigi er to VVS'ere uden den store succes. Det er en fin back-story, men man sidder og venter lidt utålmodigt på, hvornår de kommer ind i den magiske spilverden.

    Det sker heldigvis snart, og så er den ellers proppet med herlige nostalgiske spilreferencer. Den midterste del er klart den sjoveste og hyggeligste. Jeg følte mig i fantastisk godt selskab og kunne have brugt hele filmens spilletid her.

    Da man senere kommer til det store opgør med Bowser, falder filmen i samme grøft som mange andre familie animationsfilm: nemlig hæsblæsende action uden pause til at trække vejret. Her koblede jeg lidt ud, hvilket trækker ned på helhedsindtrykket.

    ★★★½☆☆

    Ærgerligt at de flotte animationer ikke giver den film man kunne håbe, men den skal da stadig ses.

    Wayne 1-06-23 14:11

  • ★★★★★★0

    Dagens seks film:


    The Anderson Tapes, 1971
    Sean Connery spiller charmerende mand, der boller kvinder og har et skævt smil, mens han skal deltage i et heist. Filmen er ret kedelig. Og så synes jeg generelt, at Sean Connery er tovligt overvurderet i denne form for roller.

    4/10

    ----

    Walking the Edge, 1985
    Klassisk 80'er soundtrack, tjek. Dum dialog, tjek. Selvjustits, tjek. Det bliver ikke mere 80'er end det her. Det er fint underholdning, men hæver sig på ingen måde over andre film fra perioden.

    5/10

    ----

    The Effect of Gamma Rays on Man-in-the-Moon Marigolds, 1972
    Jeg har svært ved helt at se, hvorfor jeg skulle investere tid i denne film. Den er bestemt ikke dårlig, men historien om en midaldrende mor med to ret forskellige døtre - en science-elsker, der er lidt af en loner og en populær pige - bliver aldrig rigtig interessant. Men alt i alt er den fin nok.

    6/10

    ----

    Cutter's Way, 1981
    Jeff Bridges ser noget bliver smidt en skraldespand, som viser sig at være et lig. Sammen med hans forkrøblede og alkoholiske Vietnam-veteran-ven, vil de finde ud af sandheden. En fin lille murdery-mystery/anti-krigsfilm

    7/10

    ----

    A Soldier's Story
    Det var en overraskelse. Jeg havde selvfølgelig forventet en film, der var værd at se, men A Soldier's Story er rigtig god. Den minder en hel del om In the Heat of the Night (uden at være et rip-off), så hvis man kan lide temaet i denne, kan man også lide A Soldier's Story. Under WWII skal en sort officer opklare et mord, og det handler selvfølgelig en hel del om race. Sjovt at se Denzel Washington så ung - men han gør det dæleme godt.

    8/10

    ----

    Aftersun
    Dagens sidste film er også den bedste - faktisk blandt en af de allerbedste i dette årti. Den har et helt genialt perspektiv på minder, barndom osv. Sophie er på ferie med sine far i Tyrkiet og for hende er det en god oplevelse, men for os er det tydeligt, at faderen kæmper med sit. Fantastisk rørende og virkelig godt tænkt.

    Se den for helvede!

    9/10 - og på min all-time top250

    Guldager 2-06-23 23:11

  • ★★★★★★0

    The Black Phone

    På mange måder en virkelig fed film, men hen i mod slutningen var der en ting, der slog: 

    Hele filmen føles som en stor deus ex machina. En belejligt telefonopkald på det rette tidspunkt, en belejlig drøm på det rette tidspunkt.

    Og det er ret træls, for alt andet er utrolig vellavet. Men en mere elegant måde at drive tingene frem på havde hævet den - måske endda to karakterer.

    7/10

    Guldager 3-06-23 19:08

  • ★★0

    War Dogs, med Jonah Hill og Miles Teller.

    en lidt blandet fornøjelse, med irritationsmomenter undervejs.

    Hill prøver dominerende at bære filmen, men jeg fandt at han overspillede en anelse, hvorimod Teller virkede mere jordnær. Bradley Cooper ses i en cameo og han og Teller får et par scener sammen. Og selv om de supplerer hinanden godt med perfekt samspil, er det lidt for kort anrettet. Dog står der at filmen er baseret på en sand historie så måske er det for at styrke det autentiske aspekt. Ville bare gerne se noget mere samspil med de to. Kevin Pollack har ligeledes en cameo og tilføjer ikke noget særligt. Det jeg fandt irriterende, var voiceover og freeze frames det virkede nærmest som tilfældige inputs, uden rigtig at bakke historien særligt godt op. Først de sidste 45 minutter or so, finder den sit pace/rytme og bliver pludselig meget spændende da det hele er ved at kulminere. Jeg var skuffet, men slutningen redder den fra en decideret bundkarakter. 

    Jeg lander på

    4/10

    set på 4K Ultra HD...

    Ryder666 8-06-23 03:48

  • ★★★0

    Jeg nappede Battlestar Galactica mini-serien i går og regner med at tage hul på selve serien i dag.

    NSF 8-06-23 08:48

  • ★★★★0

    Spider-Man: Across the Spider-Verse

    Hold da nu op for et sanse bombardement! Man skal lede længe efter noget så visuelt imponerende og kreativt blæret. Den får simpelt hen på alle tangenter i form af animations stilarter, der på fuldstændig virtuos vis blandes og mixes i et overflødighedshorn af genial kreativitet.

    Ja ja, det der med at blande stilarter fra animationsfilm og tegnseserier så man jo allerede i den første Into the Spider-Verse. Men her går man skridtet videre til noget next-level shit! Det er nærmest som en World-Expo opvisning i animationskunst.

    Historien er det lidt sværere at have en endelig mening om, da filmen jo kun er part 1 ud af 2. Der går måske lidt lovlig lang tid, før hovedplottet afsløres. Indtil da introduceres vi for en temmelig speciel skurk (Spot), som måske/måske-ikke er filmens hovedskurk. Og er han egentlig en skurk, når man tænker over det?

    Fordi der hele tiden er gang i så mange underholdende ting, så er det let at glemme, at der reelt mangler en fed superskurk med en karismatisk superskurkeplan. Men igen: det er kun film ét ud af to, så den dom må man nok vente lidt med at give.

    Personligt kunne jeg godt have ønsket mig lidt mindre action og lidt mere plot. Min hjerne kom på alvorlig overarbejde med det konstante bombardement af vanvittige og syrede optrin. Det var på den ene side super fedt, men jeg blev også lidt træt midt i filmen.

    Som en der kun har set de de ni andre Spider-Man film, og hverken har læst tegneserier eller set animationsserierne, så er jeg helt sikkert gået glip af mindst 90% af referencerne. Jeg kan sagtens forestille mig, at mere kyndige seere har haft langt mere glæde af den overlæssede action og flod af referencer. 

    Jeg glæder mig til at læse lidt op på lektien og gense filmen i ro og mag, inden den tredje film kommer til næste forår. Håber det kan hjælpe med til at få den fulde og perfekte oplevelse, som jeg kan forstå mange anser denne Spider-Man film for at være.

    ★★★★★☆

    S. Rico18-06-23 10:47

  • ★★0

    Scream 6

    Helt klart franchisens svageste film.

    På plussiden, har ghostface fået større legeplads med råderum i en storby.

    De unge nobodies kan ikke spille skuespil, så man håber konstant på at hver enkelte, må lide sin skæbne ved at blive en del af et højere bodycount end de forgangne film. Så vidt jeg husker var der tale om at den nyeste film også skulle være den blodigste. Og blod er der sådan set rigeligt af. Sydney Prescott mangler men man får forklaret hendes manglende tilstedeværelse, dog kun ganske kort. Courteney Cox, er næsten 60 år hvilket man også begynder at ane, da hun siden femmeren har mistet sexappeal. Dermot Mulroney, havde mere skærmtid end forventet og er udover Cox blandt de mere velrutinerede skuespillere. Åbningssekvensen er den hidtil dårligste. Slutningen er tildels spændende men undervejs går den i stå, og bliver overladt til talentfuld mangelvare. Cox som Gale Weathers er reduceret til en birolle, men hun stod ikke topbilled ved opening credit så det var hvad man kunne forvente.

    Jeg var kun mildt, måske lettere underholdt, så min endelige score ligger på en god dag, en noget middelmådig bedømmelse,..jeg lander på...

    5/10...

    Ryder66622-06-23 01:40

  • ★★0

    The Captive, en sløv drama thriller med Ryan Reynolds.

    en gumpetung film at komme igennem. Var flere gange ved at opgive at se den til vejs ende, og på trods af et godt cast, redder det ikke filmen i dens helhed. Jeg havde gættet mig til hvem skurken var, allerede ved opening credits.typecasting ftw. Og det bliver desuden afsløret allerede indenfor det første kvarters tid. Selv om det er tilfældet, bliver det en aldrig rigtig spændende jagt på den bortførte/kidnappede datter. Den kunne i dén grad godt bruge noget intensitet for den er unødvendigt lang, med en spilletid på 112 minutter. Ikke en medrivende film, og man føler ikke rigtig med de såkaldte fortabte forældre.

    Jeg lander på

    3.5/10

    set på BD...

    Ryder66624-06-23 19:35

  • ★★★0

    Live and Let Die.

    Jeg fik den gode idé, at gense nogle af de Bond-film, jeg ikke har set i evigheder, hvilket primært er Moore-film. Det viser sig at de stadig er virkelig dårlige og jeg overvejer at droppe projektet igen.

    I det mindste er Yaphet Kotto nice.

    NSF24-06-23 21:46

  • ★★★★★★0

    Evil Dead Rise:

    Glimrende underholdning, der dog er lidt langsomt i optrækket. I genren en fin film, der har de elementer man forventer af en ED film. Peters lyd er dog formidabel god!

    davenport24-06-23 21:50

  • ★★★1

    Live and Let Die.

    Jeg fik den gode idé, at gense nogle af de Bond-film, jeg ikke har set i evigheder, hvilket primært er Moore-film. Det viser sig at de stadig er virkelig dårlige og jeg overvejer at droppe projektet igen.

    I det mindste er Yaphet Kotto nice.

    Enig, genså også lige 30 minutter af den i går, temmelig tyndbenet. Dog er motorbåds jagten rimelig underholdende og tonen passede perfekt til moores storhedstid med passende mængder af Hollywood fjollerier. Kan huskede at jeg var begejstret for den i mine unge dage :)

    Gormanden25-06-23 09:46

  • ★★★★1

    Fast X (2023)

    Filmen bærer i høj grad præg af, at det kun er del ét af to (eller muligvis tre) film. Hele filmens 2 timer og 20 minutter er én lang akt 1, hvor skurken skaber kaos og ødelæggelser i hans jagt på hævn over Dom’s Family.

    Så må det senere vise sig, om den næste film byder på de gode heists og sindrige planer, som vi er vant til, når The Family skal ”strike back”.

    Fast X bliver dermed rimelig ensidig. Ingen heists, ingen fed finale. Men ”bare” Jason Momoa som med store armbevægelser tromler derudaf for at få Dom og alle de andre ned med nakken. Heldigvis er det voldsomt underholdende at se på. Der mangler bestemt ikke action og biljagter. Og Jason Momoas overdrevne flamboyante stil er super sjov.

    Der skal dog nok være en masse, som står af på den måde, han spiller skurk på. Men det er faktisk ganske forfriskende med en mere munter bad guy end de sædvanlige sammernbidte typer.

    Den lange spilletid gik forbløffende hurtigt i betragtning af, at der næsten ingen fremdrift er i historien. Så man keder sig i hvert fald ikke.

    ★★★★☆☆

    S. Rico29-06-23 21:52

  • ★★★★★★1

    Fast X (2023)

    Filmen bærer i høj grad præg af, at det kun er del ét af to (eller muligvis tre) film. Hele filmens 2 timer og 20 minutter er én lang akt 1, hvor skurken skaber kaos og ødelæggelser i hans jagt på hævn over Dom’s Family.

    Så må det senere vise sig, om den næste film byder på de gode heists og sindrige planer, som vi er vant til, når The Family skal ”strike back”.

    Fast X bliver dermed rimelig ensidig. Ingen heists, ingen fed finale. Men ”bare” Jason Momoa som med store armbevægelser tromler derudaf for at få Dom og alle de andre ned med nakken. Heldigvis er det voldsomt underholdende at se på. Der mangler bestemt ikke action og biljagter. Og Jason Momoas overdrevne flamboyante stil er super sjov.

    Der skal dog nok være en masse, som står af på den måde, han spiller skurk på. Men det er faktisk ganske forfriskende med en mere munter bad guy end de sædvanlige sammernbidte typer.

    Den lange spilletid gik forbløffende hurtigt i betragtning af, at der næsten ingen fremdrift er i historien. Så man keder sig i hvert fald ikke.

    ★★★★☆☆

    Jeg havde ellers opgivet serien - forrige har jeg slet ikke set endnu. Men det lyder som at der er lidt spræl i den endnu :-)

    Wayne30-06-23 08:51

  • ★★★★★★0

    The Ice Road

    Meget formularisk actionfilm, som handler om en transport af boreudstyr på den farlige Canadiske Ice Road. Udstyret skal redde en gruppe minearbejdere, som sidder indespæret efter en eksplosion.

    Imod er tiden og nogle skurke, som vil forhindre udstyret i at nå frem.

    Effekter og handling er på tynd is - men Liam Neeson ligger 80% arbejde i det, og får de vigtigste scener. Fruen var godt underholdt, og det tæller op. Den er til 5-6/10, men ender på et meget beskedent 

    6/10

    Wayne30-06-23 10:42

  • ★★★★1

    Jeg havde ellers opgivet serien - forrige har jeg slet ikke set endnu. Men det lyder som at der er lidt spræl i den endnu :-)

    Der er stadig masser af spræl. Men man skal nok være fan af serien for at sætte pris på de seneste par film. 

    S. Rico30-06-23 13:36

  • ★★★★★★1

    Der er stadig masser af spræl. Men man skal nok være fan af serien for at sætte pris på de seneste par film. 

    Jeg synes egentlig den har været ret underholdende - men i traileren til den forrige så det ud som om det var stået helt af i overdrivelser.

    Selvom Tom Cruise ballancerer med det mulige/umulige i MI filmene, så er man i Fast helt ligeglade, og det er sjovt til et punkt :-)

    Wayne30-06-23 14:00

  • ★★★★0

    Jeg synes egentlig den har været ret underholdende - men i traileren til den forrige så det ud som om det var stået helt af i overdrivelser.

    Selvom Tom Cruise ballancerer med det mulige/umulige i MI filmene, så er man i Fast helt ligeglade, og det er sjovt til et punkt :-)

    Ja, man skal bare "let it go". Her i 10'eren er Dom nærmest blevet en slags Bil-gud. Han kan time sine bilmanøvrer, så han sætter de mest umulige kædereaktioner igang. Et lille sving med rattet, så rammer han noget med køleren, som rammer noget andet, som rammer noget tredje - og bum, så har han på én gang reddet en masse menneskeliv og samtidig uskadeliggjort nogle af skurkens minions.

    S. Rico 1-07-23 10:35

  • ★★★★1

    The Flash (2023)

    Ezra Miller fylder RIGTIG meget i filmen. Han har selvfølgelig den altdominerene hovedrolle, og når man så hertil lægger en frembrusende personlighed og dobbelt op på Barry Allen, så er han bare her, der og alle vegne.

    Så det er fuldt forståeligt, at folk der ikke lige er til hans kække stil nemt kan blive irriteret og hurtigt få nok af ham. Det er nærmest en forudsætning for at kunne nyde filmen, at man er til Ezra Millers fortolkning af Barry Allen.

    En anden ting der kan gøre biografoplevelsen bedre er at huske på, at Barry Allen lever i et meget mere farverigt og lyst univers end eksempelvis Batman og Arrow. Så det giver super god mening, at lyssætningen og farverne i filmen er en helt anden end i Zack Snyders’ mørke DC film. Der er blevet sagt og skrevet en hel del om den ringe CGI i The Flash. Men jeg synes egentlig, at den visuelle tilgang passer glimrende til en film om Barry Allen og The Flash.

    Filmen har et fantastisk underholdende mix af komik og fede actionscener. Der bliver bestemt ikke lagt fingrene imellem i de mega hæsblæsende kampscener mod General Zod. Og man må også rose Ezra Millers skuespil. Han spiller de to ret så forskellige roller ganske overbevisende.

    Historien er ikke ligefrem den bedste. Men filmen byder på så meget andet godt i form af morsomme scener, hårdtslående action og god fanservice, at den er mere end bestået.

    ★★★★½☆

    S. Rico 1-07-23 10:39

  • ★★★★1

    Asteroid City (2023)

    Wes Andersons forrige film - The French Dispatch - delte vandene. Den blev bl.a. kritiseret for at være ALT for meget Wes Anderson’sk. Og den var da bestemt også langt mindre mainstream-venlig end mange af hans forrige film, hvor især Moonrise Kingdom og The Grand Budapest Hotel gjorde ham vellidt blandt det brede publikum.

    Er vi så tilbage i ”almindelig” Wes Anderson stil med Asteroid City?

    Well, faktisk viser filmen, at der findes et ENDNU højere Wes Anderson gear end i The French Dispatch. Hans helt særlige stil og kendetegn har altid været i højsædet, men filmene har også altid haft nogle gode historier.

    Det er desværre ikke tilfældet i Asteroid City. Han vil ALT for mange ting på én gang og kommer ikke rigtig i land med nogen af dem. De mange karakterer i filmen får hver især for lidt plads til at man kan engagere sig i nogen af dem. Dette bliver yderligere forstærket af, at vi konstant bliver mindet om, at det hele bare er en film i filmen. Hvilket er med til at man bliver yderligere distanceret til personerne.

    Filmen har sådan set et interessant tema. Hvor The French Dispatch handlede om det skrevne medie, så er det nu det visuelle medie, som kommer under luppen. Og på den front er der meget at nyde. Asteroid City ligner noget fra en gammel vintage kagedåse eller 50’er reklame. Det er guf for øjnene, hvis man er til hans stil.

    Det er muligvis en film, der vil vinde ved gensyn, så man kan opfange flere af hans mange budskaber. Men i første omgang virker det i høj grad som en stiløvelse. Eller også var jeg bare ikke skarp nok til at fatte al genialiteten.        

    ★★★★☆☆

    S. Rico 7-07-23 15:37

  • ★★0

    Avatar: The Way Of Water.

    Hvad skal man sige om dette effektfulde makværk?. Det må være sidste/dette års mest overhyped film. Karakterene er flade som et bræt, og man hepper ikke rigtig på karaktererne. Effektlir uden substans. Billedkvaliteten stod dog knivskarp på BD.

    Jeg gør det ret kort og får indløst min skuffelse i denne tråd.

    Jeg lander på 3/10...

    Ryder666 7-07-23 23:31

  • ★★0

    Kan det virkelig passe at moovy ikke har anmeldt Avatar The Way Of Water?

    synes ikke jeg kan finde den her på siden 

    Nevermind, har fundet den

    Ryder666 7-07-23 23:49

  • ★★★★★★1

    Asteroid City (2023)

    Wes Andersons forrige film - The French Dispatch - delte vandene. Den blev bl.a. kritiseret for at være ALT for meget Wes Anderson’sk. Og den var da bestemt også langt mindre mainstream-venlig end mange af hans forrige film, hvor især Moonrise Kingdom og The Grand Budapest Hotel gjorde ham vellidt blandt det brede publikum.

    Er vi så tilbage i ”almindelig” Wes Anderson stil med Asteroid City?

    Well, faktisk viser filmen, at der findes et ENDNU højere Wes Anderson gear end i The French Dispatch. Hans helt særlige stil og kendetegn har altid været i højsædet, men filmene har også altid haft nogle gode historier.

    Det er desværre ikke tilfældet i Asteroid City. Han vil ALT for mange ting på én gang og kommer ikke rigtig i land med nogen af dem. De mange karakterer i filmen får hver især for lidt plads til at man kan engagere sig i nogen af dem. Dette bliver yderligere forstærket af, at vi konstant bliver mindet om, at det hele bare er en film i filmen. Hvilket er med til at man bliver yderligere distanceret til personerne.

    Filmen har sådan set et interessant tema. Hvor The French Dispatch handlede om det skrevne medie, så er det nu det visuelle medie, som kommer under luppen. Og på den front er der meget at nyde. Asteroid City ligner noget fra en gammel vintage kagedåse eller 50’er reklame. Det er guf for øjnene, hvis man er til hans stil.

    Det er muligvis en film, der vil vinde ved gensyn, så man kan opfange flere af hans mange budskaber. Men i første omgang virker det i høj grad som en stiløvelse. Eller også var jeg bare ikke skarp nok til at fatte al genialiteten.        

    ★★★★☆☆

    Jeg skal afgjort have den set - visuelt er der altid meget at hente hos Wes Anderson.

    Wayne 8-07-23 11:20

  • ★★★★2

    Barbie (2023)

    Visuelt er Barbie et mesterværk. Tænk hvis man var gået rent ind til filmen og ikke på forhånd var blevet udsat for al den hype, der har hersket omkring filmen det seneste års tid. Det ku' have været helt vildt fantastisk.

    I stedet får man ”bare” det man forventer. Nemlig et imponerende lækkert pink univers, der er totalt gennemført bygget op til filmen. Det er sjovt, det er kitschet, og det er ikke mindst rent guf for øjnene.

    Selve historien er ikke helt så imponerende. Den rejse Barbie og Ken kommer på, er ret så forventelig. Og pointerne bliver skåret lige lovlig meget ud i pap. Der er dog tale om så gode og sigende pointer, at det ikke gør noget, at de gentages.

    Filmen er til tider en anelse for fjollet, som eksempelvis under den store Ken vs Ken fight. Og jeg kunne også godt have undværet Will Ferrell og hans team. Men ellers var jeg dybt underholdt. Kreativiteten er helt i top, og Margot Robbie og Ryan Gosling er begge perfekte i deres roller.

    ★★★★½☆

    S. Rico23-07-23 10:58

  • ★★★★★★0

    Kedede mig og så et tilfældigt afsnit af en serie, der hedder Celebity Ghost Stories. Det er helt sikkert en AI der har tekstet det, det skinnede SÅ meget igennem. Jeg plejer ikke som sådan at bruge tekstning, men da jeg først havde lagt mærke til det, var det lidt svært at se bort fra.

    Men hvis dette forbedres, og det gør det jo nok, så synes jeg tekstning mister meget. Og nogle folk deres job, ikke mindst. Vi husker nok alle Kim Schomackers fede undertekster i 80erne, hvor han simpelthen opfandt nye ord. 

    davenport23-07-23 16:00

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen