Har først haft tid til at læse tråden igennem nu...så vil ikke kommentere på dine enkelte valg...men overordnet, så har du jo en god filmsmag, hvor der både er plads til det kunstneriske, det klassiske og det nye mainstream. Det er fee'.
Jeg har ikke set Being There, Son of Saul, The Cabin in the Woods, The Host, Unbreakable, mens ellers er der en del til fælles med min egen topliste:
12 Monkeys, 1995
Apocalypse Now, 1979
Blade Runner: The Final Cut, 1982
Children of Men, 2006
City of God, 2002
Consequences of Love, 2004
Das Boot (DC), 1981
Donnie Darko, 2001
Eternal Sunshine of The Spotless Mind, 2004
Grave of the Fireflies, 1988
Heat, 1995
Låt den ratte komma in, 2008
Lawrence of Arabia, 1962
Lost in Translation, 2003
Memento, 2000
Mulholland Drive, 2001
Oldboy, 2003
Once Upon a Time in America (DC), 1984
One Flew over the Cuckoo's Nest, 1975
Pan's Labyrinth, 2006
Pulp Fiction, 1994
Shame, 2011
Taxi Driver, 1976
Terminator 2: Judgment Day, 1991
The 400 Blows, 1959
The Big Lebowski, 1998
The Deer Hunter, 1978
The Exorcist, 1973
The Proposition, 2005
The Sweet Hereafter, 1997
The Thin Red Line, 1998
The Wrestler, 2008
Waltz with Bashir, 2008
Who's Afraid of Virginia Woolf?, 1962
Så er der en hel del, som jeg også rigtig godt kan lide, men altså ikke kom på listen - de ligger mellem 7 og 9 på en 10-skala:
A Prophet, 2009
Akira, 1988
All is Lost, 2013
All the President’s Men, 1976
American Beauty, 1999
Birdman, 2014
Chinatown, 1974
Citizen Kane, 1941
Close Encounters of the Third Kind, 1977
Dark City, 1998
Dead Man, 1995
Der Untergang, 2004
Drive, 2011
Ed Wood, 1994
Ex Machina, 2015
Fantastic Mr. Fox, 2009
Gattaca, 1997
Half Nelson, 2006
L.A. Confidential, 1997
Midnight Cowboy, 1969
Mississippi Burning, 1988
Naked, 1993
Nightcrawler, 2014
Ringenes Herre - Eventyret Om Ringen (EE), 2001
Syriana, 2005
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, 2007
The Hurt Locker, 2008
The Hustler, 1962
The Lion King, 1994
The Place Beyond the Pines, 2012
The Silence of the Lambs, 1991
The Thing, 1982
There Will Be Blood, 2007
Unforgiven, 1992
Men de sjove at snakke om, er jo dem, hvor man er uenig, og det er følgende:
2001: A Space Odyssey, 1968
Fight Club, 1999
The Bourne Supremacy, 2004
The Matrix, 1999
Vertigo, 1958
Jeg har prøvet at se 2001 og Vertigo flere gange, men de kan absolut ikke fange mig. Generelt er jeg begejstret for både Kubrick og Hitchcock, men kan slet ikke blive grebet af de to film.
Fight Club finder jeg også utrolig overvurderet, men kan ikke helt sætte finger på hvorfor.
The Bourne Supremacy kan jeg ikke fordrage - og jeg har altid hadet The Matrix af et godt hjerte. Men udover de 5, så er det sgu en liste :)
Der er selvfølgelig en masse af dem, der skal være på en filmkender og filmelskers liste, men jeg vil gerne fremhæve, hvor fedt du er, at du har Gattaca og Dark City på listen. Total lækker dystopisk sci-fi!
Har du set The Congress? En sci-fi, der blander live-action med animation, og ja - lavet af manden bag Waltz With Bashir. Det er hvert fald en anbefaling herfra, hvis du ikke har set den. Den er ikke uden flaws, men værd at bruge tid og penge på.