Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Christine (1983)

     

    Nogle ideer fungerer ganske givet bedre på bog end på film og instruktør John Carpenter’s filmatisering af Stephen King’s roman ”Christine” kunne være en af dem. Men uanset, så er der noget svært definerbart underholdende over historien om en ung mand og hans ”besættende” bil, som uden at virke grinagtigt, får fat i en. I filmens første halvdel beviser Carpenter dog også, at der dengang lå en god og yderst habil ungdomsfilm i tidstypisk stil, gemt i ham. Den del fungerer nemlig ret solidt og fængende, trods dens måske åbenlyse, hvis ikke svagheder, så tendens til det overfladiske rent psykologisk. I sidste halvdel, hvor gyset sætter ind mister filmen da også overraskende en del af pusten, selv om det normalt ellers er Carpenter’s varemærke. Heldigvis begynder man aldrig at kede sig på noget tidspunkt. Det skal dog ikke være en hemmelighed, at det nok er en fordel at have en svaghed for film for perioden.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 5-08-18 19:18

  • ★★★★★0

    Jeg rater også "kun" D9 til de 7/10 Kruse, så helt alene er du ikke...

    Det gør jeg nok også ved gensyn. 

    Så derfor ser jeg den ikke igen - og husker den derfor som fantastisk ;) 

    Lars!19-09-16 16:24

  • ★★★★★★0

    Focus (2015)

     

    Will Smith er forudsigeligt charmerende som professionel svindler, der roder sig ud i et spil som selv han har svært ved, nemlig kærligheden. Som med alle sådanne lidt lettere svindlerkomedier, forsøger filmen naturligvis at twiste sin historie, så vi som publikum overraskes og føres bag lyset, indtil vi til sidst opfanger hvordan tingene hænger sammen. Det lykkes kun delvist og en anelse søgt, men det er underholdende og veldrejet, som sådanne Hollywood film ofte er. Margot Robbie er ligeledes charmerende som Smith’s kvindelige modstykke og hun har aldrig været mere sexet end her…wow:-)

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen20-09-16 08:19

  • ★★★★0

    Tror ikke der findes en mere hot individ, gående på to ben ;)

    Babo20-09-16 08:18

  • ★★★★★★0

    Straight Outta Compton (2015)

     

    Historien kører på skinner, velsmurt og måske lidt rigeligt poleret, men aldrig kedeligt og uinteressant. Jeg kender ikke meget til og har ingen interesse i musikken og miljøet, men en fortælling om folk der rejser sig fra ghettoen er altid spændende. Denne her forstår at trykke på de helt rigtige knapper undervejs og man fatter hurtigt sympati for mange af filmens hovedpersoner. Der er veloplagt spil, fra de mange unge skuespillere, der næsten alle er overbevisende i deres roller. Kun Paul Giamatti falder lidt igennem, som forudsigelig slesk manager.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen20-09-16 08:19

  • ★★★★★★0

    Tror ikke der findes en mere hot individ, gående på to ben ;)

    Tjaaaa:-P

    T. Nielsen20-09-16 08:23

  • ★★★★★★0

    The Eichmann Show (2015)

     

    Historisk interessant, men filmisk flad Tv-film. Historien forsøger at sætte et vedkommende psykologisk fokus, som den dog aldrig formår at dykke ned i. Den er dog fint spillet.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen20-09-16 08:30

  • ★★★★1

    Highlander

    Nogle gange er det bedre at huske end at rydde op i fortiden. Jeg ved ikke lige, hvad der er sket siden sidst, jeg så denne, men jeg havde set frem til et nyt syn med et nyt flot HD transfer .... og så startede filmen.

    Der må have været noget suspension of disbelief involveret i mine tidligere syn, for I guder, hvor var det tåkrummende på den ufede 80'er måde. Min nevø var helt flov over filmen og den fremstod godt nok corny, med elendige kampsekvenser og skuespil.

    Hmmm!

    2/10

    Bruce20-09-16 09:36

  • ★★★★★★0

    Kollaboratør....................Den oplevelse havde jeg med The Exterminator. Men men men, så fik jeg set den endnu engang og da sigtekornet var indstillet på cheesy actionfilm, så var den feeeeeee;-)

    Men okay, så "lavt" synker du jo næppe:-*

    T. Nielsen20-09-16 10:10

  • ★★★★0

    Jeg havde planlagt et gensyn, men tror jeg skipper over Highlander. Der er jo også tonsvis film der ude, som jeg burde se. 

    Babo20-09-16 10:11

  • ★★★★★★1

    Jeg havde planlagt et gensyn, men tror jeg skipper over Highlander. Der er jo også tonsvis film der ude, som jeg burde se. 

    Vigtig info. Nu sover jeg bedre i nat;-P

    T. Nielsen20-09-16 10:19

  • ★★★★★★0

    The League of Extraordinary Gentlemen (2003)

     

    Bygget på Allan Moore’s tegneserier (som jeg har stående på hylden), smides en af de action- eventyrfilm man absolut ikke må synes om, i flæsket på en og det gøres cheesy trods stort budget. Ideen, som jo ikke er filmens, er fremragende, men jeg forstår til dels filmens tvivlsomme ry. Der er meget der halter, virker uigennemtænkt og når den på samme tid, på flere punkter bevæger sig kvalitativt for langt væk fra udgangspunktet og nedad, så er der måske ikke meget at smile ad. Jeg føler mig bare stadig fint underholdt og synes faktisk bedre om den nu jeg genså den, end jeg oprindeligt gjorde i biografen. Jeg har indrømmet også altid haft et svagt punkt for Sean Connery, men det alene kan ikke forklare det. Hele filmens udseende og tone tiltaler mig og selv om filmen sine steder ikke kan undgå at fremstå kunstig og stiv. Så måske det jeg må kalde et guilty pleasure.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen20-09-16 10:19

  • ★★★★0

    Du sover vist aldrig men stalker mig :)

    Babo20-09-16 10:21

  • ★★★★★★0

    Jeg er ret glad for, at jeg læste tegneserien, efter jeg så filmen, ellers havde jeg nok også været fremme med høtyvene. Jeg synes også, at The League of Extraordinary Gentlemen er ganske fornøjelig, men for hulen, der er nogle øjenbæer undervejs, især scenerne hvor Nautilus sejler, så frygtelige ud i biffen og det er bestemt ikke blevet bedre siden. "Super-Hyde" er godt nok også dårligt animeret. Det er dog lykkedes dem at behandle grundidéen helt ok.

    Jeg har dog virkelig svært ved at se, at de nogensinde kan lave en film, der er virkelig tro mod tegneserien. Der skal vi nok over i noget Netflix, Amazon eller HBO. Det bliver sgu nok noget svært at "nøjes" med en R-rating, når Hyde går amok og enten æder mennesker eller flår dem i småstykker, eller når han voldtager den usynlige mand til døde i bog 2.

    Zero Cool20-09-16 10:26

  • ★★★★★★0

    Ja det er en grim grim effekt med ubåden (samt et par andre effekter)

    Jeg fik også først tegneserierne i hænderne flere år efter, jeg havde set den i biografen. Husker ikke engang hvor mange jeg har, men bilder mig ind det er 3-4 stykker (på dansk). Tror faktisk jeg vil finde dem frem igen nu (det med voldtægten af den usynlige mand husker jeg ikke, så måske jeg slet ikke har læst den del endnu?)

    Jeg har aldrig tjekket hvor mange der egentlig oprindeligt findes. Ved du det?

    T. Nielsen20-09-16 10:38

  • ★★★★0

    Alan Moore er sgu også svært at omsætte til film, ud fra de få ting jeg har læst fra manden, som også er blevet filmatiseret. 

    Babo20-09-16 10:38

  • ★★★★★★0

    Alan Moore er sgu også svært at omsætte til film, ud fra de få ting jeg har læst fra manden, som også er blevet filmatiseret. 

    Men jeg synes heller ikke de forsøger voldsomt, uden med Watchmen. From Hell var da også MEGET langt fra tegneserien (om end den stadig var en god film synes jeg).

    T. Nielsen20-09-16 10:51

  • ★★★★0

    Det er i volume II, at han bliver voldtaget.

    Derudover er der:

    Black Dossier

    Century # 1-3

    Nemo: Heart of Ice

    Nemo: River of Ghosts

    Nemo: The Roses of Berlin

    De to sidste har jeg haft stående på reolen i et stykke tid, men de to første serier er virkelig fremragende. Jeg købte endda nogle compendium-bøger, hvor de litterære referencer bliver beskrevet detaljeret, mens Moore kommenterer.

    chandler7520-09-16 11:04

  • ★★★★0

    Jeg synes faktisk V for Vendetta muligvis er mest vellykket og provokerende film, pakket ind i som big budget underholdning. Watchmen er også, selvom den på mange måder ville kunne fungere som mini tv-serie. 

    Babo20-09-16 11:06

  • ★★★★★★0

    T. Nielsen, du har ganske sikkert ikke læst det så. Det er vol. 2 af tegneserien, hvor Mars invaderer.

    Alan Moore er en dygtig forfatter, men han er på ingen måde sværere at oversætte til film, end alle andre forfattere. Det hele kan koges ned til om materialet egner sig til film og om vedkommende der oversætter det, har en forståelse for hvad Moore og evt. samarbejdsparter forsøger at sige med materialet - eftersom Moore ikke er involveret i filmatiseringerne, kan det måske være lidt svært at fange.

    V for Vendetta er ret tæt på originalmaterialet og "opgraderingen" til den politiske situation anno 2005 og fjernelsen af de lettere metafysiske elementer giver god mening. Man kan så diskutere om "opgraderingen" er fornuftigt håndteret, men det ville ikke give meget mening at lave en blockbuster-filmatisering af den historie, som har rødder i den politiske situation i starten af 1980'erne, fordi den reference vil gå helt henover hovedet på størstedelen af publikum. Jeg tvivler meget stærkt på, at der er ret mange mennesker, bortset fra britere og folk et stykke over 30, der har en idé om hvad der foregik under Thatcher.

    Watchmen er forholdvis tæt på originalmaterialet, den rammer bestemt nogle af de rigtige beats for de enkelte helte, men det kunne have tjent historien, hvis det havde været en serie i stedet. Det ville have givet mere tid til at arbejde med de enkelte figurer og så synes jeg ikke, at Matthew Goode og Carla Gugino var de mest oplagte valg til deres roller. Men det eneste jeg ellers kan brokke mig over i filmen er, at Silk Spectre 2 og Nite Owl 2 ikke føles så nedslidte, som de gør i tegneserien. Men at tage eksempelvis Dylan-sange, som jo citeres i tegneserierne og bruge dem i filmen, er sgu lidt af en genistreg, som viser at man har fanget essensen af historien. Dragter og den slags er en helt anden snak, fordi der vil unægteligt være noget, der ser fedt ud på en side papir, men ser frygteligt ud på film. Det er jo ikke anderledes end en hvilken som helst anden superhelt, måske bortset fra helte som Iron Man, hvor man kan animere sig ud af det hele.

    From Hell har jeg endnu ikke fået læst, men har den liggende elektronisk et eller andet sted og det er en fucker af et værk. Når det er sagt, har jeg svært ved at se hvad Moore kan sige markant anderledes om Jack the Ripper, som ikke allerede er blevet sagt og så vidt jeg kan forstå på det, er det vist mest en historie, baseret på hans eget "detektivarbejde" om sagen, altså en historie som i forvejen nok bedst gør sig i papirform.

    The League of Extraordinary Gentlemen er, sammenlignet 1:1 med tegneserien, en frygtelig adaption. Det kan der ikke herske tvivl om. Den er tro mod idéen i tegneserien, men tager sig rigtig mange friheder og det bliver ikke bedre af, at der er virkelig dårlige effekter i filmen, der også var dårlige i 2003. Det betyder ikke, at den ikke kan være underholdende.

    The Killing Joke er heller ikke svær at oversætte, overhovedet. Faktisk kommer de ret tæt på i den del af den animerede udgave af filmen, som faktisk er The Killing Joke. De to problemer med film er den del man har tilføjet, for at bygge mere på Barbara Gordon, hvilket bare ikke er specielt godt udtænkt og at animationen straight-up virker som venstrehåndsarbejde, langt fra den kvalitet som WB Animation normalt leverer. 

    Så er der Constantine, som godt nok er skabt af Alan Moore, men Moore har, så vidt jeg ved, aldrig skrevet Hellblazer-tegneserier, som John Constantine har hovedrollen i. Det eneste tidspunkt Moore har haft fat i ham, er i forbindelse med Swamp Thing, så der er reelt ikke noget Moore at oversætte. :)

    Så som jeg ser det, er Moore ikke svær eller umulig at oversætte, det er primært hvad der tilføjes til hans materiale, der kan give problemer, eller manglen på tid på at få det hele med. Man skal dog også have i tankerne, at ligesom med bøger, kan man ikke oversætte tegneserier direkte til film eller tv, uden at bearbejde materialet, så det passer til mediet. Der vil være ting der går tabt, der vil være ting der bliver rykket rundt og der vil være ting der bliver tilføjet, for at få tingene til at gå op.

    Zero Cool20-09-16 11:15

  • ★★★★★★0

    Mine er danske udgivelser i albumform, men ret tynde, som jeg husker det. Hvis det virker underligt at jeg er i tvivl om hvordan de helt konkret ser ud, så er historien kort. Jeg arvede dem fra min far tilbage i 2011 og slæbte dem med til Odense, fik dem sat i orden husker jeg, begyndte så småt at læse i dem (samt diverse andre), hvorefter jeg så flyttede igen kort efter, gik i stå med læsningen og de blev atter blev pakket ned. Siden har jeg aldrig helt fået sat dem i orden (de er blot smidt mere eller mindre tilfældigt ind på hylderne i mit "bibliotek"), de mange tusindvis af tegneserier jeg har. Mit ønske er naturligvis en dag, at finde tiden til at få styr på alle disse mange mange tegneserier. Jeg har læst From Hell og Watchmen og så husker jeg også, jeg har et bind der hedder noget i stil med De samlede DC historier af Moore. Den har jeg endnu aldrig fået kigget i:-/

    T. Nielsen20-09-16 11:15

  • ★★★★★★0

    Jeg synes faktisk V for Vendetta muligvis er mest vellykket og provokerende film, pakket ind i som big budget underholdning. Watchmen er også, selvom den på mange måder ville kunne fungere som mini tv-serie. 

    Nå ja, den har jeg sgu da også. Den havde jeg lige glemt.

    T. Nielsen20-09-16 11:16

  • ★★★★★★0

    jeg har et bind der hedder noget i stil med De samlede DC historier af Moore.

    Deri finder du bl.a. The Killing Joke, en rigtig god Green Arrow-historie, Whatever Happened to The Man of Tomorrow og en historie med Superman, Batman, Robin og Wonder Woman, som er blevet brugt i en af de animerede DC-serier.

    Zero Cool20-09-16 11:20

  • ★★★★★★0

    Deri finder du bl.a. The Killing Joke, en rigtig god Green Arrow-historie, Whatever Happened to The Man of Tomorrow og en historie med Superman, Batman, Robin og Wonder Woman, som er blevet brugt i en af de animerede DC-serier.

    Spændende....Jeg må finde den frem og få læst den.

    Og ja, selv om det var en turbulent, da den gamle døde, så ville jeg nok have husket en voldtægt af den usynlige mand begået af Hyde. Det er dog ret markant må jeg sige:-)

    T. Nielsen20-09-16 11:26

  • 0

    The Get Down

    The Get Down er en Netflix-serie af bl.a. Baz Luhrmann, som foregår i New York i slutningen af 70'erne. Disco er på toppen, men samtidig spirrer hip-hop-kulturen i det små.

    Serien er en blanding af virkelighed og fiktion. Hovedpersonerne er inspireret af virkelige personer, men er ikke baseret på bestemte personer, mens Grandmaster Flash har en ret fremtrædende rolle i serien og spilles i øvrigt af sig selv. Der er også hentet en vis inspiration fra gamle kung-fu-film, hvilket giver serien en spøjs spirituel side.

    Historien handler om en række unge mennesker, som alle er splittet mellem deres drøm og de ting, som deres omgivelser kræver af dem. Det hele lyder ret spøjst, men fungerer rigtig godt, ikke mindst fordi omgivelserne og personerne føles ægte, selvom selve historiefortællingen er lidt "langt ude" og fordi skuespillerne er virkelig gode. Justice Smith fra Paper Towns, Shameik Moore fra Dope og Herizen F. Guardiola, som åbenbart kun har haft en enkelt rolle før denne serie, har hovedrollerne. Hvis jeg skal brokke mig over noget, er det at Jaden Smiths rolle, ikke at han er skidt overhovedet, men han spiller en meget filosoferende graffiti-kunster, som virker en smule "on the nose" og som om, at vedkommende der har stået for castingen har læst Smiths Twitter-feed.

    En varm anbefaling herfra.


    Meget enig. Jeg har kun set et par afsnit af The Get Down indtil videre, men det virker allerede som om den har alt den Baz Luhrmann-magi man kan ønske sig. 

    Jaden Smiths karakter, er også umiddelbart den eneste karakter der irriterer mig (og jeg har som sådan ikke noget imod Jaden Smith... ikke endnu i hvert fald). Karakteren er bare skrevet på en lidt irriterende måde.  


    Høegh20-09-16 11:48

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen