En dejlig tid på året. Det betyder lister over årets bedste film. Her er mit bud på top 10. Jeg har set mange gode med et bredt genreudvalg. Så det har været svært at koge ned til blot 10. Det er dog de mere subtile film i år, der har fænget mig mest.
10. Wind River
Måske en overraskelse denne sneg sig ind på top 10. Men altså, trods få indvendinger, en begavet thriller, der ved nærmere eftertanke egentlig besidder mange elementer jeg normalt nyder. Sublimt skuespil og en cinematografi, der virkelig indfanger en bidende kulde. Det bliver spændende at følge Taylor Sheridan som instruktør fremover. En helt igennem vellykket ‘the frontier’ trilogi bestående af Wind River, Sicario og Hell or High Water. Der må gerne komme mere af den type film.
9. We the Animals
Mageløst! Ja, her behøver man vist ikke sige så meget mere. Filmen er båret af inderlighed og dyb melankoli i en stil, der kan minde om Terrence Malick når han var bedst. En stærk beretning om tre brødre, der praktisk talt er overladt til sig selv. Alt sammen fortalt gennem 10-årige Jonahs øjne. Jeremiah Zagars debutfilm afslører høj intelligens og stor forståelse for filmmediet, som beror meget på det visuelle sprog. En coming-of-age film, der hæver sig langt over andre i genren.
8. The House That Jack Built
En film, der flår i ens sanser og man skal give sig hen til oplevelsen. Formår man det, er der en stærk film i vente som klinger længe i erindringen.
7. Sweet Country
Australsk western af bedste skuffe. Filmen har en subtil side, som klæder den rigtig godt. Over en bred kam godt skuespil tilsat flot cinematografi. STOR anbefaling.
6. Hostiles
Søreme så. Endnu en western. Jeg var blæst bagover af denne afdæmpede film, som har en helt forrygende god Bale i hovedrollen - plus meget mere! Scott Coopers bedste værk.
5. Jusqu'à La Garde
Stærkt fransk skilsmisse drama om børn fanget i forældres interne strid. Emmer af autencitet og rammer hårdt lige ind i hjertet.
4. First Man
Et kærkomment tegn på den klassiske storfilm ikke helt er borte. Det er svært at yde en film som First Man retfærdighed med ord. Det er en rejse, der skal oplevelse i biografens magiske mørke.
3. Hereditary
Suveræn horror, der vil give genlyd langt ude i fremtiden. Genren er afgjort på vej i ny guldalder og denne film kan ikke roses nok. Pletskud!
2. Leave No Trace
Der er mere mellem linjerne end filmen lader ane. Det er en stille, eftertænksom lille film, der rammer så rent. Ikke et ord synes at klinge hult i et script, der er så velovervejet og stramt disponeret. Den unge Thomasin McKenzie er et fund af talent og Ben Foster er ganske enkelt bare så suveræn, som han plejer at være. Bravo Granik!
1. Roma
Ikke mange evner at lade long takes blive en betydningsbærende del af historien, der tager tilskueren med på en usædvanlig rejse tilbage i tid. Inspireret af sine (Cuaróns) erindringer fra sin opvækst, giver dette filmen en helt særlig realistisk og intim stemning, der bare føles som ægte liv, der udspiller sig for øjnene af os. Større ros kan ikke gives.