Anmeldelse: Avatar (repremiere)

James Camerons moraliserende cli-fi-actionfilm er en flot repremiere, der ikke er behov for at gense.

Tretten år efter sin premiere første film i en planlagt saga, får "Avatar" til december endeligt sin første ud af i alt fire opfølgere. Det er nærmest umuligt i sit stille sind ikke at spekulere over, om ikke tiden for længst er løbet fra interessen omkring James Camerons dengang dybt imponerende effektfilm. Computereffekter var aldrig set flottere og mere levende før den canadiske filmskabers tekniske bedrift i 2009. Og så skyllede en kortvarig 3-D-bølge også ind over verdens biografer efterfølgende. Tiden er i 2022 en anden. Store blockbusters druknet i CGI har taget kvantespring siden, som også har mættet publikum. Så meget, at praktiske effekter er blevet moderne igen. Ved repremieren af "Avatar" trænger et andet spørgsmål sig på: er den overhovedet værd at gense?

Handlingen kender de fleste. Også selvom man endnu ikke har set filmen, da "Avatar" mere end minder om klassiske fortællinger som "Klit" og "Pocahontas". Jorden er engang i fremtiden kommet i en energikrise og kan kun reddes af et særligt kraftfuldt mineral, som udvindes på den mystiske planet, Pandora. Som æsken, åbnes der op for sin del af ulykker og udfordringer i mystiske univers. De indfødte, det såkaldte Na’vi-naturfolk, er sjovt nok ikke interesseret i at blive invaderet af mennesker og kæmper for at bevare deres selvstændighed. Forskere udvikler derfor et særligt "Avatar-program", hvor bevidstheden fra et menneske kan overføres til en kunstigt frembragt na’vi, som kan dermed færdes frit på planetens overflade. Den invalide soldat Jake Sully (Sam Worthington) får til opgave at vinde Na’vi-folkets tillid gennem en avatar-krop, sådan at mineralerne kan hentes i fred. Det viser sig imidlertid, at menneskene ikke har rent mel i posen. Jake vælger dog at kæmpe på na’viernes side og vender sig derfor mod sine egne artsfæller.

"Avatar" var dengang én af årtiets mest ventet film, alene i kraft af, at James Cameron stod bag roret. Forinden var det tolv år siden filmskaberens seneste film, "Titanic", gik hen og vandt elleve Oscars. Ligesom "Titanic" i bund og grund var en banal kærlighedshistorie, ditto pakket ind i en flotte effekter, fremstod "Avatar" dengang som en ganske ordinær action-flick. Det gør den også tretten år senere, uden at computereffekterne imponerer i samme grad.

Ingen tvivl om at "Avatar" var, og stadig er, en teknisk bedrift. Weta, der har gjort sig bemærket med blandt andet Peter Jacksons "Ringenes Herre"-trilogi, satte nye standarder indenfor digital effektmageri. Simpelthen, da animationerne var så troværdigt levende. Det interessante opstår også, når der ses bag den funklende glansbillede. I al sin tomme glimmer er Camerons film én uoriginal heksegryde af indianermytologi, white savior-tematik og beslægtede film. Resultatet er en jævn skæbnefortælling om en amerikansk soldat med Messias-komplekser, der redder et naturfolk fra onde, onde kapitalister.

"Avatar" er vaskeægte climate-fiction, og med fornyet fokus på klimaforandringer har Camerons film, ironisk nok, det mere aktuel pondus i 2022. Og der er virkeligt helt skruet op for de store følelser. James Horners score gør ikke oplevelsen mindre skingert i mikset af tudevioliner og panfløjte-temaer. Der balancerer til dels i hvad Cameron er allerbedst til – potent action. Måske er det ikke nyskabende i sig selv, men universets grafiske troværdighed sammensmeltet med episke slag på overfladen af Pandora er imponerende, selv den dag i dag. Men er det værd at gense i biografen tretten år senere, i en endnu flottere 4K-udgave? Nej.

"Avatar" er et underholdende miks af banebrydende teknik, topklasse action og et tyndbenet plot, peppet op med øko-politik. Den moraliserende retorik er mere genkendelig i 2022 end i 2009, taget det klimapolitiske fokus in mente, men det er stadig lige så ulideligt som for tretten år siden. Alligevel opsluges man af effekterne. Bare ikke i samme grad som ved premieren. Og slet ikke nok til at sidde i tre stive timers gensyn.

Avatar (repremiere)

Avatar (repremiere)

• ★★★★★1

Jeg er meget enig. Alligevel glæder jeg mig til fortsættelsen. Nok fordi at jeg har svært ved at forestille mig, hvad fanden der skulle retfærdiggøre en fortsættelse og endnu mere flere af slagsen. Jeg overvejer stadig et gensyn af denne lige før toeren, men har ikke haft den store lyst.

David Lund22-09-22 00:17

• ★★★★0

Men hvorfor; moovy?

(The Abyss Blå-stråle venter...er man jo)

Gasivodo22-09-22 00:57

• ★★★★★★0

Jeg ser Pocahontas in Space for det visuelle - eneste 3D oplevelse i biffen som har givet mening, til dato.

Wayne22-09-22 03:25

• ★★0

Jeg er lidt i tvivl om jeg nogensinde har genset den, da jeg har en svag erindring om at have set den i 2D-udgave. Jeg har dog ingen planer om at se efterfølgerne og det virker helt skørt, at der kommer fire af dem.

Jeg er dog lidt interesseret i at se om efterfølgerne i det hele taget bliver en succes.

NFT22-09-22 13:25

• ★★★0

Jeg synes også det mest interessante er, hvordan opfølgerne kommer til at blive modtaget af det brede publikum. Man kan ikke længere lade vente på sig, som Cameron har været vant til. Franchises skal gøre sig selv aktuelle, nærmest konstant, da konkurrencen er blevet så kompakt og allestedsværende med især SoMe-indsatserne. Måske er der et sweet spot for øjeblikket, hvor biograferne ikke overdynges af effekt- og superheltefilm. Mit indtryk er dog, at interessen ikke er særligt stor for "Avatar" – repremieren ser jeg som en føler der er sat ud af samme årsag – og at der kommer til at være et kæmpe marketingsarbejde i at få hypen op i skyerne igen.

Dolphinfriendly22-09-22 13:49

• 0

Jeg husker den sidste time i biografen som ren tortur. Vanvittig kedelig historie (omend med et ganske rigtigt - tilstadighed - meget aktuelt budskab, som jeg kun kan bakke op om). 3-d brillerne, som, i hvert for mig, kræver ekstra fokus at se med gjorde oplevelsen ulidelig. Herligt, at den bølge foretog sig. Men det sagt, så er det da spændende, om Cameroon har noget i ærmet med de mange fortsættelser. Eller om det bliver en filmhistorisk fiasko.

ZimaBlue22-09-22 15:23

• 0

Det der med at folk ikke har haft en bedre 3D oplevelse med andre film, synes jeg er lidt symptomatisk for hele den generelle snak om Avatar og om hvorvidt den er/var overrated. Jeg husker ikke 3D'en bedre end andre gode oplevelser jeg har haft med 3D - dog har disse været computer animerede film. Og det virker som om det er dét springende punkt ift. hvad der fungerer. For en meget stor del af Avatar er 100 computerskabt, og hvis det skal sammenlignes med en film hvor kun effekterne er skabt i 3D, så er det sgu' en unfair sammenligning.

Sichlau22-09-22 18:21

• ★★★★★0

Cave of Forgotten Dreams er for mig den eneste virkelig gode 3D-oplevelse, jeg har haft i en biograf. I Avatar, ligeså vel som i mange andre film, har det virket som en ligegyldig gimmick. Avatar var dog klart en af dem, hvor 3D’en fungerede ret godt, men det ændrer ikke på noget i forhold til selve filmen, at de den i 3D for mig. Cave of Forgotten Dreams mister dog en hel del ved at droppe 3D’en.

David Lund22-09-22 20:51

• ★★0

Jeg synes nu at Tron Legacy og My Bloody Valentine, var super fede i 3D. Synes endda det overgik Avatar. kunne dog ikke lade være med at forsøge at fange fange nogle af de der 3D effekter på Avatar. Den var flot, men manglede noget mere substans

Ryder66622-09-22 21:00

• ★★★1

Forstår ikke anmelderens negativitet over filmens morale - og de nedsættende kommentarer om øko politik og de “onde onde kapitalister”. Man skal vist være meget højreorienteret eller historieblind for ikke at kunne se at filmen fremstiller en helt reel problemstilling, den kaukasiske races erobring af fremmed kulturlandskaber uden hensyn til de oprindelige befolkninger, og den totale ligegyldighed overfor naturen ifht profit. Det var sandt før i tiden (nedkæmpelsen af de indfødte amerikanere og udryddelsen af bison), sandt da filmen kom ud (ex. fortsat fældning af regnskoven) og stadig sandt nu hvor regnskov og anden naturområder stadig fældes og fjernes i rekordtempo for minedrift og arealudnyttelse - og alt sammen pga penge. Så filmens budskab er universelt og desværre til stadighed aktuelt. Men det kan man selvfølgelig vælge at negligere og bare spottende kalde øko-politik og moraliserende…..

Gormanden24-09-22 21:14

• ★★★★★★6

Han siger ikke, at økopolitik er dumt, han kritiserer filmens brug heraf.

Guldager25-09-22 07:39

• ★★★0

Ja, og…..? Det er da ikke et argument!

De fleste film har vel et budskab, hvis ikke cameron brugte økopolitik i sin film, kunne han jo ikke formidle sit budskab. Det er jo hele rammen for filmen.

Gormanden25-09-22 09:02

• ★★★0

Genså i øvrigt filmen med familiens unge mennesker i går, der så den for første gang, og som er vokset op med de seneste 10 års filmteknik og -historier. De har vidt forskellige baggrunde, men de fandt den fantastisk, og vi fik en fin diskussion efterfølgende om filmens budskab og deres tanker herom. Kan anbefales.

Gormanden25-09-22 09:06

• ★★★★★★6

Ja, og…..? Det er da ikke et argument!

Film kan præsentere deres budskab på gode og dårlige måder. Igen - det er ikke selve budskabet, det er formidlingen af budskabet, der kritiseres.

Guldager25-09-22 09:26

• ★★★6

“It's not what a movie is about, it's how it is about it.” - Roger Ebert

Jeg er ligeledes ikke fan af Avatars "how" i det her tilfælde.

Essal25-09-22 10:14

• ★★★★★★0

Det citat har jeg brugt mange gange.

Guldager25-09-22 13:16

• ★★★1

Okay, det var så imo bedre formuleret end din første post, nu forstår jeg ihvertfald hvad du mener, sikkert mig der er lidt træg :)

og du har selvfølgelig en rigtig god pointe, mit indgangsvinkel er så at jeg er uenig - og tilsyneladende i massivt mindretal her på sitet - men jeg finder faktisk at camerons formidling er rigtig god og ikke på nogen måde moraliserende - det er bare ren sandhed. Men hvis man har det svært med budskabet, så kan jeg da godt se at man får lidt ondt i røven over den tykke pointe - men hey, det er bare film og kunst..

Gormanden25-09-22 20:26

• ★★★★★★6

Men hvis man har det svært med budskabet, så kan jeg da godt se at man får lidt ondt i røven over den tykke pointe