Anmeldelse: Godzilla Minus One

Ny Godzilla-film forbliver tro mod sine rødder samtidig med nye standarder sættes.

Med den buldrende fremvækst af MonsterVerse-franchisen, heriblandt med den nye serie "Monarch: Legacy of Monsters" på Apple TV+, kan det virke som om Tohos oprindelige og ikoniske Godzill overskygges. Især i USA og Europa. Dog fremstår "Godzilla Minus One", instrueret af Takashi Yamazaki, som Tohos måde at minde verden om, hvem der bragte det ikoniske monster til live i første omgang, mens de ser på amerikanerne og nonchalant hvisker "Hold min sake!"

Den nyeste Gojira-film, udgivet nok på 70-års jubilæet på den første "Godzilla" fra 1954, giver os en mere autentisk titelkarakter end nogensinde. Han er mere end bare et monster; han er en naturkraft – grotesk, nådesløs, brutal. Med en altødelæggende atomånde, der overgår alle tidligere Godzilla-versioner. Dette er en Godzilla, der ikke kun vækker frygt, men også ærefrygt. En vigtigt påmindelse om naturens, og atomets, uberegnelige og overvældende kraft.

Filmen tager os med til Japan i efterkrigstiden. Kōichi Shikishima, spillet med overbevisende sårbarhed af Ryunosuke Kamiki er en traumatiseret kamikaze-pilot, der møder Godzilla for første gang på en afsides ø i Stillehavet. Hændelsen sætter, ikke overraskende, dybe spor og sender ham ud på en rejse drevet af indre konflikter. Efter krigen bosætter han sig i et bombet Tokyo, nu under trussel fra Godzillas hærgen, som tydeligt genspejler nationens efterkrigsangst og frygt for yderligere atombombninger fra udenlandske kræfter. Shikishimas personlige kamp blander sig med den nationale krise og skaber en rig baggrund for narrativet.

Instruktør Yamazaki udviser en imponerende evne til at væve det spektakulære sammen med det intime. Hver scene med monster-action er nøje koreograferet i yderst historisk troværdige omgivelser og med et subtilt strejf af samfundssatire. Men det er ikke kun ødelæggelserne, der overbeviser; det er også de stille øjeblikke, de nære menneskelige reaktioner på kolossale trussel på to ben, der får filmen til at fungere. Shikishimas kamp, og det kaos som omgiver Tokyo, tilføjer filmen et lag af følelsesmæssigt dybde. Også selvom de menneskelige elementer til tider virker både lidt langtrukne og for meget. Filmen udforsker kompleksiteten, der kan opstå mellem mennesker i desperate situationer, men glider til tider lidt for meget over i ærekær nationalisme.

Sidste del af filmen er indhyllet i råb og kaos, og kan ved første blik virke en smule anstrengende. Men det er en bevidst refleksion af filmens historiske kontekst. Gode Godzilla-film har ofte spejlet Japans forhold til atomtruslen, og i "Godzilla Minus One" ser vi efterkrigsnationalisme blandet med desperation i kampen mod det ukendte og altødelæggende. Den intense afslutning er ikke kun en fysisk kamp. Det er også en metafor for at overleve og bevare det, der er tilbage af en ødelagt nation efter et destruktivt overgreb fra en uovervindelig fjende.

For Godzilla-entusiaster skal "Godzilla Minus One" ses. Filmen er et overbevisende miks af monsterfilmens spænding og en historisk dybde, der bekræfter Godzillas position som monstrernes konge. Den er ikke alene en hyldest til det næsten 70 år gamle legendariske monster, men også en udforskning af menneskehedens sårbarhed og modstandskraft i mødet med overvældende udfordringer. "Godzilla Minus One" forbliver tro mod sine rødder samtidig med, at nye narrative dybder tilføjes, og dermed sætter en ny standard for, hvad Godzilla-film også kan være.

"Godzilla Minus One" har dansk biografpremiere 1. december. Heriblandt i FORMAT Bio, hvor monsterbrøl sjældent har lydt bedre. Læs mere her

Godzilla Minus One