Anmeldelse: Oppenheimer

Christopher Nolan vender tilbage til Hollywood-topformen med overrumplende mesterlig trykbølge.

Historien har gang på gang lært os især én lektion om tidens tand: Monumenter rejses og de væltes. Herunder selv de vigtigste personligheder. Uanset antallet af banebrydende meritter skrevet i historiebøgerne. Da Christopher Nolan snublede over sine egne ben med "Tenet", som Hollywoods ellers allerstærkeste instruktørkort, føltes en æra forbi. Imponerende tyve års tårnhøjt bundniveau med karakterisk Nolan’sk balancegang mellem højbudgetsfilm med praktiske effekter og ambitiøse tankeeksperimenter slog revnede ved den bundsolide sokkel. Andre instruktører ville tage et skridt tilbage. Chris Nolan laver (selvfølgeligt) i stedet en fabulerende tre timers portrætfilm om J. Robert Oppenheimer, atombombens fader, og forstærker fundamentet som én af de allerstørste filmskabere i nyere tid. 

                  

Baseret på den Pulitzer-belønnede biografi, "American Prometheus" af Martin J. Sherwin og Kai Bird, er det moralske og tematiske omdrejningspunktet den græske myte. Prometheus gav mennesket ilden og senere blev straffet for det af Zeus. Forskeren Oppenheimer (Cillian Murphy) er en af tidens fremmeste teoretiske fysikere, i en tid, hvor skikkelser som Albert Einstein (Tom Conti) og Niels Bohr (Kenneth Branagh) er rockstjerner. Oppenheimer er en genial og sympatisk tænker, men også et komplekst, gådefuldt og vægelsindet menneske. Han sættes til at lede det tophemmelige Manhattanprojekt under 2. verdenskrig, der havde til mission at udvikle atombomben i våbenkapløb med Hitler. Resten er som bekendt historie. I 1954, efter bomberne over Nagasaki og Hiroshima, kastes den verdensberømte forsker under bussen i McCarthy-tidens kommunist-heksejagt som potentiel spion for russerne. Er der noget om snakken, eller karaktermyrdes Oppenheimer i et velorkestreret politisk magtspil?

Ifølge Christopher Nolan er J. Robert Oppenheimer det vigtigste menneske i historien. Som banefører i kvantespringet ved udviklingen af atombomben. Et på papiret videnskabeligt vidunder, der løftede hvad der teknologisk var muligt og definitivt afsluttede 2. verdenskrig. Den gav også mennesket den ild, der gjorde det muligt at udslette sig selv. For med et knips at ændre historiens gang og kaste verdenen ind i en ny tid med Koldkrigens magtspil, der også i dag dikterer de geopolitiske forhold. Oppenheimer forblev indtil sin død splittet af sin egen betydning. Som den første til at forstå de moralske og menneskelige dilemmaer. Som videnskabsmand med jødiske rødder, socialistisk positiv og patriot med et naivt håb om at krig kan overflødiggøres ved opfindelsen af en så verdensødelæggende kraft, ingen har en fordel i at slippe løs. Nolans bombesikre hænder skaber fusion mellem højpotent historisk drama, stærkt psykologisk portræt og moralske brændpunkter, der smelter sig fast på nethinden.

Bag Cillian Murphys intense øjne sammenfattes et parløb med Christopher Nolan, der tæller "The Dark Knight"-trilogien, "Inception" og "Dunkirk". Efter fem biroller er den irske skuespiller forfremmet til en altoverskyggende hovedrolle. Det måske stærkeste karakterportræt ud fra instruktørens omfattende CV. Og én af de allerbedste præstationer fra altid gode Murphy. Dette med en perlerække af skuespillere som Matt Damon, Robert Downey Jr., Emily Blunt, Josh Hartnett, Florence Pugh, Rami Malek, Casey Affleck og man kunne blive ved. Dertil er de alle som én bemærkelsesværdigt velspillende, uden andre end Murphy for alvor overblænder de andre medvirkende.

Stilmæssigt og tematisk bevæger vi os på vante farvande, når der narrativt springes mellem tid og rum, virkelighedens historieskrivninger og kvantefysiske dimensioner. Kompliceret videnskabsformidling og perspektiverende vidnesbyrd omsættes i skarpladte dialogudvekslinger, som i et urværk leder fra gådefuldt spørgsmål til måske eller måske ikke utroværdige svar. Spejlet i Oppenheimers mystiske og splittede person såsom det enorme persongalleris motivationer og skyggespil, belyst i pulserende fragmenter som elektroners maniske færd i hurtige klip og Ludwig Göranssons eksplosive underlægningsmusik, der læner sig op ad det dynamiske og medrivende udtryk i Oliver Stones "JFK". Spilletiden på tre timer føles ikke ét minut for langt, men som én organisk masse af refleksioner og åbne tanketråde, der er et hypnotisk puslespil i konstant roterende synergi. "Oppenheimer" er en historisk, moralsk og psykologisk rejse ind i et perfektioneret gennemarbejdet kvanterige af så uhørt medrivende detaljegrad, at det er svært ikke at blive opslugt og fravriste sig lysten til øjeblikkeligt at besøge igen.

Sjældent bruger jeg betegnelsen ‘mesterværk’, men her gør jeg en undtagelse. "Oppenheimer" er ganske enkelt en enestående filmisk bedrift og står som et højdepunkt i Christopher Nolans i forvejen imponerende karriere.

"Oppenheimer" har dansk biografpremiere 20. juli. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.

Se vores interview med Ludwig Göransson, der har stået bag underlægningsmusikken til "Oppenheimer".

Oppenheimer

Kommentarer

Oppenheimer

  • ★★★★★★0

    Nolan er tilbage på sporet - glæder mig.

    Wayne20-07-23 05:33

  • ★★0

    Fantastisk anmeldelse.. Kæft jeg glæder mig 

    MadMartigan20-07-23 07:25

  • ★★★★★3

    Billede 1:

    Oppenheimer betragter ordren der er kommet fra Wish, som ikke hel lever op til hans forventning ud fra det billede han så.

    Billede 2

    Og det var den dag resten af castet lærte man ikke skal nævne The Great Wall, mellem optagelserne.

    Billede 3

    RDJ stjæler hver en scene han er med i, inklusiv farverne!

    Billede 4

    Oppenheimer er forundret over alle de andre medlemmer af men with hats cool hats, havde glemt at få deres hat med til det månedlige møde.

    Elwood20-07-23 11:32

  • 0

    Jeg har billet bestilt til lørdag. Ingen gad med mig så jeg kører solo. Folk skriver den er en af hans bedste (The Prestige, Interstellar). Jeg elsker biopics og Chris Nolan er en af de mest intelligente filmmagere vi har. It's gonna be atomic.

    ccbj20-07-23 17:10

  • 1

    Aarhus fejlede stort 70mm projektor gik i stykker så blev til en anden dag.

    Jimbo20-07-23 22:19

  • 4

    Det bliver desværre først mandag - til gengæld bliver det i rigtig IMAX og på Manhattan (hvilket må være passende til en film om Manhattan projektet). Så må jeg se om man kan høre hvad skuespillerne siger når nu det er uden undertekster. 

    Sichlau21-07-23 00:00

  • ★★1

    Det bliver desværre først mandag - til gengæld bliver det i rigtig IMAX og på Manhattan (hvilket må være passende til en film om Manhattan projektet). Så må jeg se om man kan høre hvad skuespillerne siger når nu det er uden undertekster. 

    Fedt, god tur!

    MadMartigan21-07-23 10:15

  • ★★1

    Det bliver desværre først mandag - til gengæld bliver det i rigtig IMAX og på Manhattan (hvilket må være passende til en film om Manhattan projektet). Så må jeg se om man kan høre hvad skuespillerne siger når nu det er uden undertekster. 

    Blær!!! God tur:-)

    Weird_J21-07-23 10:38

  • ★★★★★★0

    Det bliver desværre først mandag - til gengæld bliver det i rigtig IMAX og på Manhattan (hvilket må være passende til en film om Manhattan projektet). Så må jeg se om man kan høre hvad skuespillerne siger når nu det er uden undertekster. 

    God tur!

    Wayne21-07-23 15:44

  • ★★0

    Var inde og se første visning i Imperial med 70 mm visningen. 

    Skulle lige vende mig til, at det IKKE var så skarpt, som man er vant til med digitale fremvisninger og glæder mig til at se den i "vanlige rammer" for at forstå forskellen. 

    Den sad sgu i mig efterfølgende. Hele den sidste time var bare tynget af en stor tristesse, som flød ind i hjertet og dertil tror jeg, at filmens længde er med til at sænke paraderne og omfavne de dybe moralske komplekse problemstillinger, som Oppenheimer, som jøde, som menneske, som forsker, helt logisk bliver nødt til at kæmpe med. 

    Og så er han også et fejlhæftet menneske, der prøver at gøre sit bedste. 

    Filmens visuelle stil vækkede mindelser om Memento og Interstellar, hvor noget af klippestilen mindede mig om Inception og The Dark Knight og så var musikken fremragende storladen som i Interstellar atter engang, selvom det er Ludwig Göransson, der er komponisten nu. 

    Den får også fuld plade fra mig. 

    The Paki Don21-07-23 19:41

  • ★★★★★0

    “Skulle lige vende mig til, at det IKKE var så skarpt, som man er vant til med digitale fremvisninger og glæder mig til at se den i "vanlige rammer" for at forstå forskellen”

    Ellers skal man til London i Odeon Luxe Leicester Square, som Nolan selv personlig har udvalgt og han bruger til hans filmfremvisninger.

    De har noget bedre tech over there med 70mm

    men ja jeg skal også lige prøve det herhjemme bare for lige at se.

    Elwood21-07-23 21:24

  • ★★0

    *vænne. Argh!

    The Paki Don21-07-23 21:43

  • ★★★1

    *vænne. Argh!

    Hmm... ved ikke om Moovy kan se bort fra sådan en brøler. 

    Essal21-07-23 22:09

  • ★★★★★★1

    Hmm... ved ikke om Moovy kan se bort fra sådan en brøler. 

    Når hele Berlin er tvunget til acceptere at der løver en brøler rundt (som måske er et vildsvin) - så kan Moovy vel også strække sig lidt?

    Wayne22-07-23 05:23

  • ★★1

    Hmm... ved ikke om Moovy kan se bort fra sådan en brøler. 

    youtu.be/Zfvxi15ljuQ

    The Paki Don22-07-23 07:48

  • 1

    Havde kæmpe forventninger til den her film. For mig var det en småkedelig og meget tung film, klippet i nærmest kaotisk rækkefølge og i et til tider fuldstændigt vanvittigt tempo. Oven i det var lyd mixet og musikken for mig til sidst forstyrrende og på grænsen til det overdrevet. Med en længde på tre timer var det noget af en bestræbelse at komme igennem, specielt den sidste time der var omtrent lige så kedelig som at se maling tørre. 3/6 

    mrkuro22-07-23 13:14

  • ★★★★★0

    Havde kæmpe forventninger til den her film. For mig var det en småkedelig og meget tung film, klippet i nærmest kaotisk rækkefølge og i et til tider fuldstændigt vanvittigt tempo. Oven i det var lyd mixet og musikken for mig til sidst forstyrrende og på grænsen til det overdrevet. Med en længde på tre timer var det noget af en bestræbelse at komme igennem, specielt den sidste time der var omtrent lige så kedelig som at se maling tørre. 3/6 

    Selvom jeg sikkert er uenig, er det meget rart at få skruet forventningerne en anelse ned =)

    David Lund22-07-23 14:35

  • 2

    Havde kæmpe forventninger til den her film. For mig var det en småkedelig og meget tung film, klippet i nærmest kaotisk rækkefølge og i et til tider fuldstændigt vanvittigt tempo. Oven i det var lyd mixet og musikken for mig til sidst forstyrrende og på grænsen til det overdrevet. Med en længde på tre timer var det noget af en bestræbelse at komme igennem, specielt den sidste time der var omtrent lige så kedelig som at se maling tørre. 3/6 

    Jeg havde selv kæmpe forventninger og jeg må ærligt indrømme at de blev mere end indfriet. Ja, du har ret i at filmen springer meget frem og tilbage i tiden, man skal ikke sidde og kigge ned i popcornene (siger ikke du gjorde det). Man skal virkelig spidse ørerne, hele(!) filmen igennem. Den sidste time var noget af det bedste for mig. Jeg syntes det var dybt fascinerende den måde de prøvede at sværte ham til på og hvor planlagt de gjorde det. Røber ikke andet. Ja, enig i at den er tung, men igen, det er en biopic, and a darn good one! Jeg kunne skrive op og ned om den hele dagen, men vil stoppe her. Jeg kan kun anbefale den! 6/6.

    ccbj22-07-23 20:34

  • 0

    Fin underholdning, men noget mesterværk synes jeg desværre ikke, at det var. Både min kammerat og jeg mente umiddelbart, at den landede på 4/6 hos os.

    Vi overvejede begge om historien havde været bedre fortalt i en miniserie.

    steadi27-07-23 18:46

  • ★★★★★1

    Hvis RDJ ikke får den Statuette, for Best Suporting actor, Gosling er god som Ken i Barbie, men RDJ som Lewiss Strauss, i Oppenheimer, er præcis hvorfor RDJ ikke skal placeres i en CGI verden og blot agere speak, jo hans rolle som Tony Stark er også god, men Lewiss Strauss, mindede mig om, hvor fantastisk en skuespiller han er, Cillian Murphy gjorde det også virkelig godt og skildrede karakteren rigtig godt med hans styrker og svagheder og det ikke perfekte menneske, og så har han jo bare det her ekstrem udtryksningsfuldt ansigt, og de øjne, der så fornemt skildrer hans tanker, og kvaler med hans situation, Hele castet var overall rigtig godt, men det er RDJ's Lewiss Strauss der sidder i mig fortsat, hvor jeg bare sad og tænkte wow/damm.

    Nok også den Nolan filmm, hvor hans meget øredøvende lyddesign mest forstærker en film. Trinity testen, blir lavet på en ret genial, måde, og man ser og høre, hvad de gør, jeg havde goosebumps det er autentisk, men tror bare ikke jeg har set det gjort på film sådan før.

    Måden som folks larm og tilråb, også blir en del af Bombens fremstilling, og som vendes tilbage til er også meget effektiv.

    Elwood 2-08-23 22:16

  • 0

    Var inde og se første visning i Imperial med 70 mm visningen. 

    Skulle lige vende mig til, at det IKKE var så skarpt, som man er vant til med digitale fremvisninger og glæder mig til at se den i "vanlige rammer" for at forstå forskellen. 

    Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at det ikke var så skarpt? Det er 70mm, det bliver ikke skarpere på film. Når den er blevet scannet og fremvist digitalt, har jeg svært ved at se hvorfor det skulle blive skarpere af det? Jeg så den igen i Imperial på 70mm på (rent undtagelsesvis) 6. række, og det stod altså ret skarpt. Så skarpt at jeg i et par enkelte scener endda kunne se at de ikke havde ramt fokus på skuespillerne 100%.

    Sichlau 5-08-23 11:02

  • ★★0

    Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at det ikke var så skarpt? Det er 70mm, det bliver ikke skarpere på film. Når den er blevet scannet og fremvist digitalt, har jeg svært ved at se hvorfor det skulle blive skarpere af det? Jeg så den igen i Imperial på 70mm på (rent undtagelsesvis) 6. række, og det stod altså ret skarpt. Så skarpt at jeg i et par enkelte scener endda kunne se at de ikke havde ramt fokus på skuespillerne 100%.

    Måske var det vores projicering, men billedet var bare de første ti minutter ikke... ja, der var en let dirren i billedet og lysreguleringen syntes lidt skæv. Det blev bedre efter de ti minutter. 

    The Paki Don 5-08-23 11:09

  • 0

    Måske var det vores projicering, men billedet var bare de første ti minutter ikke... ja, der var en let dirren i billedet og lysreguleringen syntes lidt skæv. Det blev bedre efter de ti minutter. 

    Jeg skulle i hvert fald vende mig til filmprojektering hvor man i de hvide og lyse områder kunne fornemme at det flakkede skiftevis mellem det projekterede billede og det slukkede. 

    Sichlau 5-08-23 15:16

  • ★★0

    Jeg skulle i hvert fald vende mig til filmprojektering hvor man i de hvide og lyse områder kunne fornemme at det flakkede skiftevis mellem det projekterede billede og det slukkede. 

    Ja, det er nok det samme, jeg var påvirket af!

    The Paki Don 6-08-23 21:41

  • ★★★1

    Se lige nogle flere film på film. 

    NSF 6-08-23 22:09

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen