Anmeldelse: The Flash

DC’s hurtigste superhelt slår gækken løs i et underholdende, men ujævnt superhelteepos, som (selvfølgelig) har lidt for meget fart på.

Det er næsten umuligt at tale om "The Flash" uden at sammenligne den med "Spider-Man: Across the Spider-Verse" – to stort opsatte og underholdende superheltefilm, som kæmper samtidigt om biografgængernes gunst. Begge film handler om unge mænd i kulørte trikoter, der rejser mellem parallelle universer for at redde dagen. Og begge film er lige så ivrige efter at servere innovativ action, som de er efter at ramme os i hjertekulen med historier, der spiller på de helt store følelser.

Men desværre har "The Flash" ikke en nær så stærk synergi mellem det æstetiske og det emotionelle – dens sentimentalitet er simpelthen for påtvunget og insisterende. Vi skal virkelig blive rørt over, hvor meget The Flash (med det borgerlige navn Barry Allen) savner sin mor og higer efter at rejse tilbage i tiden for at forhindre hendes død. Men i stedet for at give os tid og plads til at knytte bånd til karaktererne, så satser filmmagerne på, at det er nok med en stribe nærbilleder af skælvende læber og våde øjne på mennesker, som vi knap nok lærer at kende.

Der er så mange handlingstråde, der skal forbindes; figurer, som skal introduceres; og temposkift, der skal afvikles; at "The Flash" ikke formår at krydse kakofonien og trænge ind i vores følelsesapparater. Det er dog prisværdigt, at filmen vitterligt forsøger at sige noget meningsfuldt om at give slip på fortiden og se frem mod fortiden. Og særligt takket være sine veloplagte skuespillere mønstrer "The Flash" faktisk et par virkningsfulde, følelsesladede øjeblikke – såsom når Allen rækker ud til sit alternative fortidsjeg og til en anden ensom enspænder i form af en tortureret Supergirl.

Allen møder de to, efter at han bruger sine superkræfter til at rejse tilbage til fortiden, hvor han samtidigt uforsætligt slår hul i barrieren mellem parallelle tidslinjer og derved ryger ind i en anden dimension – en dimension, hvor hans mor aldrig blev dræbt. Her slår Allen sig sammen med dét univers’ udgave af Allen, som er yngre og mindre tjekket, samt førnævnte Supergirl og så også Batman. Og denne Batman er tilfældigvis ham, vi mødte i Tim Burtons godt 30 år gamle "Batman"-film, som nok engang spilles af Michael Keaton. Kan de sammen besejre den onde General Zod fra Krypton, som pludselig dukker op for at smadre den gode stemning?

Forvirret? Fuldt forståeligt. Men lykkeligvis bliver "The Flash" aldrig så uigennemskuelig, at man frustreres, og den spilder ikke kostbar spilletid på at udpensle sin skrupskøre superheltefilmslogik. Den fokuserer i stedet på at levere effektiv eskapisme, og den har faktisk flere af de mest kreative og visuelt overdådige actionsekvenser, som genren har disket op med længe – herunder starten, hvor The Flash forsøger at redde en håndfuld babyer i et sammenstyrtede hospital. Faldende mikrobølgeovne, hundehvalpe og snackbars indgår i en slowmotion-sekvens, som er så visuelt opfindsom og overraskende, at man ikke kan undlade at skraldgrine, mens pulsen banker.

Og så er det en fornøjelse at hænge ud med filmens cast. I hovedrollen er Ezra Miller mindre flyvsk og mere træfsikker end i sine tidligere DC-film, mens den relativt ukendte Sasha Calle er en mindre åbenbaring som Supergirl. Og Keaton cementerer sin status som filmhistoriens bedste Batman med en pragtfuld præstation, der balancerer smukt mellem The Dude-agtig gnavpot og superinspirerende superhelt. Og "The Flash" har flere glædelige (og indimellem geniale) gensyn i ærmet, som naturligvis ikke skal afsløres her, men kort sagt: "The Flash" er simpelthen et mekka for superheltefans. PS. Hvis du blinker på det forkerte tidspunkt, går du glip af en af Danmarks største superstjerner.

"The Flash" har dansk biografpremiere 14. juni. Den kan allerede dog allerede ses i morgen 13. juni til forpremiere i FORMAT Bio i samarbejde med Moovy. Læs mere om arrangementet her.

The Flash

The Flash

• ★★★★★0

PS. Hvis du blinker på det forkerte tidspunkt, går du glip af en af Danmarks største superstjerner.

Kæft hvor jeg håber, at det er Amalie Szigethy, du hentyder til!

David Lund12-06-23 19:09

• ★★★0

De har bragt Sidney Lee tilbage som hologram.

NSF12-06-23 19:13

• ★★★★★0

Fingers crossed!

David Lund12-06-23 19:19

• ★★★★★1

Duuuude, så havde jeg jo skrevet "DEN største", ikke "en af"...

Tsk, tsk!

The Insider12-06-23 19:24

• ★★★★★1

Tsk, tsk!

<3

David Lund12-06-23 21:08

• 0

Fedeste filmoplevelse længe! Den var bedre end Guardians 3.

Nickell14-06-23 23:36

• ★★★0

Jeg så den forleden og grundet forholdsvis positive anmeldelser, glædede jeg mig til at se den.

Det var dog en meget tyndbenet omgang - ikke historien som sådan, det det blot er en nedskaleret udgave af Flashpoint-tegneserien, lidt som Marvels Civil War var en nedskaleret udgave af tegneserieudgaven.

Det absolut største problem er Miller - jeg har set en enkelt film hvor Miller var god, ellers varierer præstationerne mellem acceptable og horrible, og jeg bryder mig slet ikke om deres version af Flash. Det kunne jeg leve med i de andre film, hvor figuren er dukket op, da Flash lidt var et kikset sidekick, men over to timer med det, var næsten uudholdeligt, fordi Miller ikke er specielt sjov.

Det næste problem er CGI'en i filmen. Hvor effekterne i Man of Steel stadig nærmest er perfekte, selvom filmen er 10 år gammel, ser de nye scener med Zod og invasionen superkunstige ud og jeg kunne ikke engang se om det var Antje Traue der gentog sin rolle, eller om man havde tapet hendes ansigt på en anden krop. Det er også vildt nok, at der er gået omkring 10 år mellem MoS og denne, og på en eller anden måde, er CGI-kapper blevet virkelig kunstige at se på.

Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro at dette var en eller anden fanfilm og ikke en Hollywood-produktion. Man kunne med rette have brugt tiden hvor filmen har været på is, til at fikse effektarbejdet.

Filmens fanservice var på én gang kikset, men også et ret solidt indslag. Det er bare synd at alle lignede smeltende voksdukker.

Det var dog nice at se Batfleck og Irons igen. Livingston er altid nice, det samme er Keaton og den virkelige stjerne i filmen er Sasha Calle. Jeg håber at hendes Supergirl-film bliver til noget.

Nå ja, jeg spottede den danske forbindelse, men man skal virkelig holde øjnene åbne. Hvilket kan være lidt svært, når ens øjne ruller hver gang Miller forsøger at være sjov.

NSF19-06-23 22:40

• ★★★★★0

Jebus du ku godt ha advaret mig mod de babyer i starten ikke siden son of the Mask har jeg set noget mere hideous, yikes!

Fremstilling af speed virkede dælme også weird, Days of Future past har ødelagt det for de andre.

Hele måden som Barry Allen i rollen her nærmest ligger an til kunst skøjteløb, hans running minder også meget mere om kunststøjteløb.

Keaton som Bruce Wayne var Awesome, men hans Batman Damm det var gumpetungt, med den måde CGI'en bevægede sig. Men for dælen det var fedt at se Keaton i rollen som Bruce Wayne igen.

Det var som alt superhelte delen med kamp og det var det dårligste, der var enkelte relativ fine quiet moment, men Second Barry grinner som ham gutten i starten af The Fith element med afspeljningshatten på, der prøver at berøve Corbin Dallas. Og actingen blev bare uudholdeligt.

Men nej bestemt ikke den væreste film jeg har set, men den er langt nede på listen, Det var også tydeligt når de lige klippede væk fordi  CGI budgettet var opbrugt.

Men jebus de babyer. Stakkels CGI team.

Cameo'en som instruktør selv blæste stort op, var intet, du kunne sagtens ha bildt mig ind det hele blot var ren CGI, udover den åbenbart meget vilde Cameo, så var der også andre karakter som hvertfald blot var rene inserts og CGI og det tjente reelt intet formål da de ingen speaking line har og intet bidrage med historien.

Der var dog en lille rolle i slutningen af filmen der fik mig til at grine højlydt, men den går så også lidt imod hele lektionen med Barry der skal forstå at han skal leve med de valg og ting som er sket for ham og ikke Mess with the timeline. Ved godt det er en meget brugt ting i The Flash, men i filmen her gir det blot det resultat at han reelt ikke lære noget af sine ting.

Havde personligt håbet på en Grant Gustin Cameo, bare fordi den knægt har været i den rolle så længe, og er den bedre The Flash i live action når vi sammenligner med Ezra, og lige skære CW romantikken væk.

Elwood19-06-23 23:27

• ★★★0

Jeg så lige lidt af Kevin Smith og Marc Bernardins anmeldelse af The Flash og Bernardin bringer en glimrende pointe op:

Hvorfor er Barry Allen på intet tidspunkt tidspunkt interesseret i at finde ud af hvem der slog hans mor ihjel, da at sørge for at hun har tomater nok, ikke nødvendigvis ville forhindre hende i at blive slået ihjel af den samme person på et senere tidspunkt.

Tilsyneladende er forklaringen at det ville blive afsløret i toeren, som aldrig kommer.

NSF21-06-23 19:17

• ★★★★1

Man kan også bare se tv-serien, hvor det hele bliver forklaret. Ja ja, jeg ved godt at det er en anden inkarnation af The Flash. Men det er fint nok for mig. Jeg behøver ikke en alternativ forklaring.

S. Rico23-06-23 14:07

• ★★★0

Hvad der sker uden for filmen er jo ikke relevant for filmens handling. Man kan også læse den tegneserie, som både film og serie er baseret på, eller se den animerede udgave, som udkom før tv-serien. Men ingen af disse er jo filmen, eller sammenkoblet med filmen. :)

NSF23-06-23 14:49

• ★★★★0

Det har du selvfølgelige principielt ret i.

Men alligevel ser man ofte, at det forudsættes, at folk kender til nogle af de basale ting på forhånd. Da Spider-Man filmene med Tom Holland kom, så blev der ikke brugt tid på at fortælle origin historien én gang til. Så selv om man kan argumentere for, at de nye Spider-Man film burde kunne stå alene, så regner man allievel med, at de fleste (alle) kender origin fortællingen fra nogle af de andre film eller tegnseserier.

S. Rico23-06-23 15:06

• ★★★0

Der vil jeg mene, at det slet ikke er samme situation. I Spider-Man eksemplet, var den origin story allerede blevet fortalt to gange i to ret store blockbuster-serier af film indenfor relativ kort tid, så for ikke at fortælle den samme historie tredje gang, lavede man om på historien om - Spider-Man lever i Queens, ja, men lever ikke i et lille hus med sin onkel og tante. Spider-Man er teenager, men han får en mentor i form af Tony Stark, noget der traditionelt ikke sker i tegneserierne, uanset hvilken udgave man læser. Det tætteste man kommer, er Ultimate-udgaven af Miles Morales-figuren, hvor Shield hjælper Morales på vej, efter han overtager rollen efter Peter Parker. I MCU-udgaven af Spider-Man kommer behovet for at hjælpe andre et andet sted fra, and Parkers traditionelle historie og det er jo kun i den sidste Spider-Man film, at vi endelig får et "with great power.." øjeblik.

Og alt ovenstående hænger fint sammen med mit argument - spillefilmen The Flash fortæller ikke 100% samme historie som tegneserien, eller den animerede serie, eller TV-serien, som er fire forskellige medier, der ikke nødvendigvis har det samme publikum. Der er dele af historien som er det samme, men eksempelvis er det Thomas Wayne i tegneserieudgaven, der er blevet til Batman, men der findes stadig superhelte i det univers. Den store trussel som Flash må gå op imod, sammen med andre superhelte, er ikke Zod, men en massiv krig mellem Amazonerne og Atlantis, som truer med at udslette jorden osv. osv. Derfor kan man ikke regne med, at fordi man har gjort X i TV-serien, så sker det samme i film-udgaven. Det kan jo sagtens være, at man igen har ændret historien, så Barry Allens mors død er hvad der kickstarter en helt anden historie.

Hvilket så leder tilbage til at jeg mener, at man bør forklare handlingen indenfor det univers og medie man befinder sig i. Præcis den detalje om Barrys mor, er jo også problematisk franchise-tankegang - "vi behøver ikke at forklare alt her, fordi lige om lidt kommer del 2, 3, og 4". At lægge brødkrummer til hvad der kunne ske i en evt. efterfølger er helt fint, men det er ikke tilfældet her, men et tilfælde af "det forklarer vi i næste film".

NSF24-06-23 09:11

• ★★★★0

Som sagt er jeg principielt enig i, at en film bør kunne stå alene. Men man må bare konstatere, at det ikke altid er tilfældet.

Da Ezra Miller dukkede op i Batman v Superman og Justice League havde jeg det personligt sådan, at hans udgave af The Flash var en slags blanding mellem en helt ny The Flash og The Flash fra Arrowverse (hvor han også har haft en lille cameo).

Så vidt jeg husker, får man aldrig forklaret, hvordan Ezra Millers' Barry Allen har fået sine superkræfter. Hvilket var fint for mig, da jeg som sagt så ham som lidt af den samme version i en anden skuespillers krop. Det er muligvis ikke sådan, at det er tiltænkt, men sådan har jeg valgt at fortolke det.

S. Rico24-06-23 11:39