Anmeldelse: FUBAR (Netflix)

På trods af Arnold Schwarzeneggers tilstedeværelse rammer actionkomedie-serie aldrig plet.

For dem, der ikke er bekendt med det, er FUBAR et udtryk fra 2. verdenskrig. Oprindeligt blev brugt blandt soldater for at beskrive, når noget går forfærdeligt galt – Fucked Up Beyond All Recognition. Det blev også brugt til at beskrive ødelagt udstyr eller køretøjer, hvor Recognition blev erstattet med Repair. Sjældent har en titel på en tv-serie været så passende som den, vi skal undersøge i dag.

"FUBAR", den nye action-komedieserie med selveste Arnold Schwarzenegger i hovedrollen, tager os med på eventyret med som den aldrende CIA-spion Luke Brunner, der står over for sin sidste mission, før han går på pension. Dog bliver tingene komplicerede, når han pludselig møder sin egen 30-årige datter, Emma (Monica Barbaro), under samme mission. Hun er også en CIA-agent, og nu er de to nødt til at arbejde sammen for at bekæmpe den internationale terrorist, Boro (Gabriel Luna), der gør alt for at skabe et masseødelæggelsesvåben. Dette resulterer naturligvis i en række komplikationer, især når familielivet bliver blandet ind i det. Brunners plan er nemlig at vinde sin ekskone tilbage, som han har været skilt fra i 15 år. Og jeg kan forsikre dig om, at det er ret pinligt at se Arnold Schwarzenegger opføre sig som en forelsket 14-årig på skærmen.

På missionen har de et hold med mere eller mindre professionelle agenter. Vi møder den flotte Aldon (Travis Van Winkle), den flabede Roo (Fortune Feimster), den smukke Tina (Aprana Brielle) og den nørdede Barry (Milan Carter). De fremstår som stereotyper og karikaturer uden særlig dybde. Selv Arnold Schwarzenegger spiller i stor grad en parodi af sig selv med en tyk østrigsk accent, solbriller og en cigar hængende i mundvigen.

Undervejs opstår naturligvis en række andre intriger, trekantsdramaer og forviklinger. Jeg mistede overblikket efterhånden, men det virkede som om alle på CIA-holdet havde noget kørende med hinanden. Måske kunne det have været underholdende, hvis det ikke gik så meget ud over seriens tone. "FUBAR" har konsekvent svært ved at finde fodfæste og identitet: stemningen, handlingen og action skydes med spredehagl i alle retninger. Selvom humoren til tider rammer plet, formåde den sjældent at fremkalde mere end et halvhjertet smil hos mig. Der er nogle få sjove øjeblikke hist og her. Især i forholdet mellem Arnold Schwarzenegger og Monica Barbaro som far og datter. Men der er så mange tåbeligheder, at det er svært at skille de gode elementer fra pinlige jokes og tamme actionscener. Fortune Feimsters forcerede og pinlige jokes er særligt malplacerede. Det virker mere som om, hun prøver at promovere et stand-up-show end at spille CIA-agent i en action-komedieserie med Arnold Schwarzenegger.

Nu vil nogle af vores ældre læsere måske tænke: "Vent lige, hele dette koncept virker ret bekendt. Minder den ikke lidt rigeligt om "Livsfarlig løgn" ("True Lies")" Og dét er faktisk korrekt. "True Lies" fra 1994 med Schwarzenegger og Jamie Lee Curtis i hovedrollerne blev instrueret af selveste James Cameron. Filmen handlede – også – om en hemmelig agent, der måtte balancere sit job med at bekæmpe terrorister med atomvåben og sit familieliv, hvilket førte til forviklinger. Selvom rollen i "FUBAR" ikke er den samme som i "True Lies", har Arnie sagt i et interview, at serien fungerer som en åndelig opfølger.

"FUBAR" når ikke op på samme niveau som actionklassikeren fra 90’erne. Serien er et ujævnt og overfladisk forsøg på at genoplive charmen, men  mangler den samme dybde og spænding, som gjorde "True Lies" til en succes. Balancen mellem action og komedie rammer aldrig plet, mens den aldrig ved, retning den vil gå i.

Instruktionen og produktionen af "FUBAR" imponerer heller ikke. Actionscenerne er tamme og seriens visuelle stil er uinspirerende. Man får aldrig følelsen af at være med på et adrenalinfyldt eventyr. Det virker som om, at produktionsholdet har satset mere på at udnytte Arnold Schwarzeneggers popularitet end at lave en kvalitetsproduktion.

Alt i alt er "FUBAR" en skuffende serie, der ikke formår at leve op til forventningerne. På trods af Arnold Schwarzeneggers tilstedeværelse og et i udgangspunktet interessant koncept mangler serien dybde, engagement og en klar identitet. Den forsøger at genskabe charmen fra tidligere Schwarzenegger-film, men ender som en bleg skygge af tidligere succeser. Med et svagt manuskript, stereotype karakterer og mangel på spænding og originalitet er det svært at anbefale "FUBAR" som andet end en forglemmelig og middelmådig serie.

"FUBAR" har premiere i dag på Netflix.

FUBAR (Netflix)