Anmeldelse: Watchmen (HBO Nordic)

"Watchmen" glimter momentvist, men virker fanget mellem at være en opfølger til et etableret univers og lysten til at fortælle sin egen historie.

DC Comics-tegneserien "Watchmen" er speciel. Udgivet i perioden mellem 1986 og 1987 og skabt af Alan Moore og Dave Gibbons var serien ikke blot en afspejling af datidens koldkrigs-bekymringer, men også en parodi og dekonstruktion af hele superheltegenren. I 2009 filmatiserede Zack Snyder tegneserien til et resultat, der fik en blandet modtagelse. Ti år efter filmen får vi nu en tv-serie baseret på "Watchmen" – skabt af "Lost"- og "The Leftovers"-bagmanden Damon Lindelof i samarbejde med HBO. Resultatet er noget underligt.

34 år efter den originale tegneserie foregår "Watchmen" nu i en alternativ udgave af USA anno 2019. Internet og smartphones eksisterer ikke, det regner fra tid til anden med små blæksprutter, politiet går med masker, og skuespilleren Robert Redford (du læste rigtigt!) har været præsident siden 1992. Som seriens omdrejningspunkt følger vi detektiven Angela (Regina King), hvis afdeling forsøger at stoppe en gruppe af hvide nationalister kaldet The Seventh Cavalry.

Dette er seriens udgangspunkt, men baseret på de første seks afsnit bliver denne vinkel ofte skubbet i baggrunden. Generelt er det svært at fastslå, hvad Lindelofs seneste skabning egentlig præcist går ud på. Skildringen af racisme er fortællingens grundelement, men fokusset skifter ofte mellem seriens forskellige karakterer. Til tider hopper seeren endda gennem forskellige tidsperioder. Seks afsnit inde er der mange spørgsmål og mysterier, som forhåbentlig bliver besvaret, når de sidste tre afsnit udkommer.

Men bedømt på de første seks episoder er "Watchmen" en serie, der kræver et par afsnit, før den rigtigt bliver interessant. Til trods for at den røde tråd ikke er tydelig, er der elementer, som virker. Nogle scener er interessante, når der bygges videre på tegneserien, og glimtvis opstår interessante momenter (sjette episode er et foreløbigt højdepunkt). Ligeledes er alle scener med Adrian Veidt (Jeremy Irons) og Laurie Blake (Jean Smart) medrivende. Desuden skal det roses, hvordan de forskellige afsnit præsenterer sine titelkort. Det er ikke blot tro mod kildematerialet, men visuelt cool at se på.

Det er bare svært at se, hvad Lindelof og kompagni vil fortælle. Måske hjælper de sidste tre afsnit med at skabe mening. Efter seks afsnit hersker mest forvirring, selvom der er interessante øjeblikke. Alle bag produktionen gør deres bedste, men "Watchmen" virker ufokuseret. Idéerne er til stede, og de gode øjeblikke skal ikke fornægtes. Men serien virker fanget mellem at være en opfølger til et etableret univers og lysten til at fortælle sin egen historie – uden helt at vide, hvordan disse knudepunkter ordentligt skal forbindes.

"Watchmen" er ikke en dårlig serie. Der er bestemt gode kvaliteter, og serien bliver bedre afsnit for afsnit. Men det er svært at finde hoved og hale i de første seks timer. Idéen er der, men fokusset mangler. Betagende er serien dog. Dygtigt produktionsarbejde, fint skuespil, interessante idéer og fremragende musik af makkerparret Trent Reznor og Atticus Ross – få kan generere en stemning eller løfte scener, som de to herrer formår. Men fortællingen må gerne hænge bedre sammen senere. Med fordel i de sidste tre afsnit – eller i en eventuel anden sæson.

Anmeldelsen er baseret på seks ud af ni afsnit, som ugentligt kan ses på HBO Nordic fra 21. oktober.

Watchmen (HBO Nordic)