Jeg synes godt nok I sætter jeres lidt skræmmende meget til de der kandidattests. Udover at de principielt kan være misvisende både med vilje og grundet dårlig opbygning, så giver de jo også kun et resultat baseret på et ret snævert udvalg af politik, som lige er oppe i valgkampen.
Jeg syntes bare der er mange der har skrevet om det som om de sætter noget mere lidt til det. Det er muligt jeg bare tager fejl.
Tror bare jeg synes det er ret vigtigt at man er opmærksom på problematiken i at stole for blindt på den slags.
Altså, i mit indlæg skriver jeg bl.a. "muligvis" og "men dog først efter jeg har nærlæst deres (Konservatives) parti-program". Så allerede her har jeg jo givet en klar indikation om, at jeg jo netop ikke kun benytter mig af en kandidat-test til at træffe et valg om, hvilket parti som jeg vil stemme på.
Derudover så gør jeg som jeg plejer, når der er valg eller andre afstemninger - dvs. at jeg både læser parti-programmer, relevante interviews og artikler, samt ser partileder-runder, debatter og interviews, og følger med i nyhederne genererelt. Alt sammen for at kunne træffe et valg på det bedste og mest nuancerede grundlag det er muligt.
Kandidat-testen er i den sammenhæng blot en mindre brik i et større puslespil. Man kan tage den lidt for sjov eller bruge den som et pejlemærke om, hvilken politisk retning man måske læner sig mest op af. Men det skal naturligvis altid være i kombination med flere andre ting.
Desuden er jeg - og alle andre her på siden går jeg ud fra - da udmærket klar over, at en kandidat-test både i sine spørgsmål og svar-muligheder er ret firkantet formuleret, og at der dermed går en del detaljer og nuancer tabt på den bekostning. Derfor bør man - som jeg også skrev før - altid kombinerer en sådan test med andre former for information.
Jeg synes du skulle have lidt mere tillid til os andre på den konto. Det er trods alt ikke første gang nogen af os skal stemme til et folketingsvalg, eller første gang nogen af os har taget en kandidat-test. :)