Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★0

    Har måtte forsikre det ældste barn om at mor og far ikke dør lige med det samme. Der er en af de andre børnehavebørn i hendes gruppe hvis far lige er død af kræft, det sætter nogle alt for store bekymringer igang i det lille hovede, som vi jo må takle bedst muligt.

    Dagens gode nyhed  - jeg skal have ny chef (som så egentlig er en af min tidligere chefer) - jeg er så glad for at slippe af med min nuværende chef, som jeg bare ikke svinger med.

    Tiany20-03-17 20:01

  • ★★★★★★0

    Åh, ja, det med døden.. Jeg har altid været meget pragmatisk i den henseende. Alle dør før eller siden, det er et spørgsmål om hvad der sker inden, og den har jeg prøvet at give videre, uden at være for kynisk. Obersten er modsat, og frygter døden, og vil brændes, så hun ikke vågner i en kiste, og ikke kan komme ud. Der har jeg det sådan, at hvis det endelig skete, så døde man nok alligevel af iltmangel, og så er man jo alligevel død.. Der er stor forskel på hvordan man takler den slags.

    Mine børn spørger også nogle gange om det at tro på Gud, og jeg har sagt at det må de da selv om, men at jeg ikke tror på den slags overtro. Og jeg håber det smitter af, så de ikke skal gå hele deres liv og leve op til en eller anden gammel lortebog, der skal fortælle hvordan imaginære mennesker gjorde imaginære ting for en imaginær mand oppe i skyerne. Men de må selv om det! Kan bare huske hvordan jeg som lille lå og bad om dit og dat, fordi jeg gik på en katolsk skole, der var ret streng, og frygtede det værste. Det er ikke sundt for mennesker at skulle forholde sig til en overnaturlig verden, når der nu er en naturlig verden at forholde sig til.

    Jeg håber (og beder til!) at mine børn vokser op og forholder sig til verden som den er. Døden er naturlig, Gud er overnaturlig, videnskaben er vejen frem. Livet er det vi har i de godt 80 år vi er her. Lad os få det bedste ud af det, i stedet for at skulle forholde os til hvad der sker når vi dør - nemlig ingenting. Der sker ingenting. Vi dør!

    davenport20-03-17 21:11

  • ★★★★★0

    Well, intet dør ifølge videnskaben. Alt stof består og har altid bestået. Som jeg ser det, er der ret stor chance for, at man reinkarnerer i en eller anden forstand igen. Måske er det dog først om 20-30 universers levetid.

    David Lund20-03-17 21:19

  • ★★★★★★0

    Yes! Videnskaben er præcis vejen frem :)

    Jeg ser totalt meget frem til, at mine børn(well, lige nu kun barn), kommer med de store spørgsmål. 

    Og i forhold til børn og religion: Der findes ikke religiøse børn - der findes kun børn af religiøse forældre, for børn har på ingen måde det abstraktionsniveau, der skal til for at forholde sig til religion - man kunne ligeså godt spørge dem om politiske emner.

    Hverken konen eller jeg er medlem af folkekirken, og jeg har tænkt mig at sige til svigerforældrene, at vores barn ikke skal med i kirke til jul. Som forældre og lærer kommer jeg 100% også til at engagere mig i mit barns skole, og jeg vil her absolut gå ind for, at de skal droppe at gå i kirke til jul.

    Selvfølgelig må han gerne konfimeres, han skal bare vide, hvad han siger ja til. 

    Og for at afslutte: jeg har ikke noget imod tro - det er religion, jeg har et problem med ;)

    Guldager20-03-17 21:21

  • ★★★★★★0

    Og så er det jo ligemeget... Hvorfor bruge tid på den slags?? Det er mig en evig gåde, at folk bruger tid på det. Hvis alle de timer på religion blev brugt til noget konstruktivt, så kunne vi være ret meget længere i vores udvikling. Men mennesker skal åbenbart bruge tid på at diskuterer ting der ikke findes noget som helst belæg for i virkeligheden. Det gør mig sgu opgivende i en eller anden forstand.

    davenport20-03-17 21:24

  • ★★★★★1

    Jeg kommer altid med åbne svar til de store spørgsmål, når ungen herhjemme spørger. Vi har allerede været igennem "Findes Gud?", hvor svaret var "det ved jeg virkelig ikke". Og det gør jeg jo heller ikke. Jeg ved faktisk ikke en skid. Vi snakkede en del om det, og jeg forklarede, hvad jeg tror på, og hvad mange andre i kontrast tror på. Jeg har selv været vidne til en håndfuld overnaturlige ting, så det er svært for mig bare at tilsidesætte enhver form for tro på en guddommelig eksistens. Men jeg kan godt følge tanken, at være imod religion og ikke så meget tro. Jeg tror heller ikke svaret findes i en oldgammel bog som immervæk er skrevet af mennesker. Men selv da er der tale om tro. Jeg ved det jo ikke.

    David Lund20-03-17 21:28

  • ★★★★★★0

    Tjo, mennesker har jo generelt brug for struktur og svar på "de store spørgsmål", og religion er en måde at få de svar på. Men jeg forstår ikke springet fra "jeg tror på, at noget eller nogen har skabt universet" til Bibel, 5 bønner om dagen og en masse andre regler, der tydeligvis modsiger den verden, man kan betragte.

    Guldager20-03-17 21:32

  • ★★★★★★0

    Hvis vi tager Bibelen, så er det jo en udgave der er sammensat af de tekster en munk i start-middelalderen synes passede bedst sammen. Allerede dér går det jo galt. Det hele er ganske menneskeskabt.

    David: Jeg har også været vidne til mange "overnaturlige" ting, men når jeg ikke kan finde et svar, må der nok ligge en naturlig forklaring bag. - Vi kom fx hjem til et hus engang, hvor alle døre var låst i hele huset, og der ikke havde været nogen hjemme, da jeg var den sidste der tog afsted sammen med min fætter. Men det var nok ikke en gud, der havde låst dørene, for at fucke med os. Hvad det skyldes ved jeg ikke, men jeg forventer en naturlig forklaring, mere end jeg forventer en overnaturlig.

    UFOer der imod.... :D

    davenport20-03-17 21:44

  • ★★★★★0

    Davenport - det overnaturlige er jo også kun overnaturligt, så længe vi ikke kan forklare det =) Blandt de ting jeg har oplevet er der den kollektive bevidsthed (en daværende kammerat og jeg sagde ud af kontekst det samme aldrig-før-brugte og ikke-eksisterende ord samtidig engang) og adskillige møder med skygger og stemmer, som ikke bør være der (og som ikke blot var inde i mit eget hoved, da jeg ikke kun har oplevet dem alene). Mit møde med en UFO på himlen i en kæmpe brandert sammen med en kammerat på Roskilde Festival, var dog nok ikke noget, der bør undersøges nærmere... men en anden gang (jeg er lidt en astronominørd, så jeg glor meget på himlen) fulgte jeg en satellit med det blotte øje, der lavede en 90 graders vending på et splitsekund. Det bør ikke være fysisk muligt.

    David Lund20-03-17 21:57

  • ★★★★★0

    Muppet Guys Talking

    Damm jeg ser frem til den her Dokumentar fra Frank Oz og en masse andre af The Mupets folkene, der i 2012 sad og snakkede sammen i en ti timers tid om alt omkring Muppets. Og det kom der så den her Dokumentar ud over, Som blev fremvist for første gang her for nylig på SXSW Interactive Festival.

    Elwood20-03-17 22:07

  • ★★★★★★0

    Har også set satellitter lave sære ting, faktisk to aftener i træk med vidner, men det er jo ikke noget bevis for noget som helst. Som mennesker drager vi konklusioner ud fra hvad vi har at spille det op mod, og vi er jo ikke eksperter, så konklusionen må blive det vi som enkelt individ ved og kan forstå. Andre med mere erfaring kan let forklare tingene. Bare tag "The Pheonix Lights" - det blev forklaret og bekræftet af militæret som værende både flares og en overflyvning af bombefly, men mytologien er så stålsat i folk, at de ikke accepterer en naturlig forklaring.

    davenport20-03-17 22:19

  • ★★★★★★0

    Davenport: Biblen er ældre. Det Gamle Testamente er samlet før år 0, mens det nye er samlet i 300-tallet. 

    Apropos ufoer - og spøgelser for den sags skyld - så undrer det mig lidt, at folk konkluderer, det må være et spøgelse eller e.t.-UFO, hvis de ikke lige ved, hvad det ellers kan være 

    Guldager21-03-17 07:44

  • ★★★★★0

    Hvis vi tager Bibelen, så er det jo en udgave der er sammensat af de tekster en munk i start-middelalderen synes passede bedst sammen. Allerede dér går det jo galt. 

    Undskyld mig, men som én, der har beskæftiget sig en del med det her på akademisk niveau, må jeg bare lige sige, at det der ganske enkelt er falsk. :p

    Processen var en helt anden og langt mere organisk med hele den tidlige kristenhed involveret. Jeg ved, du synes kristendom er dumt osv., og det er fint nok, men det skulle (ironisk nok) ikke være nødvendigt at opdigte "alternative fakta" for at vise. 

    Lars!21-03-17 08:05

  • ★★★★★0

    Apropos ufoer - og spøgelser for den sags skyld - så undrer det mig lidt, at folk konkluderer, det må være et spøgelse eller e.t.-UFO, hvis de ikke lige ved, hvad det ellers kan være 

    Det er sandt. Det kan være mange ting, men mange af de ting, er endnu ikke forklaret. Som jeg ser det, kender vi kun en brøkdel af vores egen verden, og det, der foregår i den. Jeg er selv overbevist om, at der gemmer sig en masse former for mysterier i energier/mørkt stof osv., som måske en dag kan forklare, hvad de sære skygger og hviskende stemmer jeg har set og hørt er.

    David Lund21-03-17 09:01

  • ★★★★0

    Mørkt stof? Som i black goo?

    Babo21-03-17 09:11

  • ★★★★★0

    Mørkt stof? Som i black goo?

    Hahaha! Nej, det her:

    www.rummet.dk/universet/kosmologi/morkt-stof

    David Lund21-03-17 09:19

  • ★★★★2

    Er det Filmz-Morten, der vil os det ondt og har puttet metal-spåner i vores Snøfler?

    ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/snoefler-traekkes-tilbage/6582161

    dyg21-03-17 09:46

  • ★★★★0

    Hahaha! Nej, det her:

    www.rummet.dk/universet/kosmologi/morkt-stof

    :)

    I know, og er enig. 

    Babo21-03-17 10:13

  • ★★★★★★0

    Jeg er selv overbevist om, at der gemmer sig en masse former for mysterier i energier/mørkt stof osv., som måske en dag kan forklare, hvad de sære skygger og hviskende stemmer jeg har set og hørt er.

    Ellers kan det være at en psykiater kan;-P

    T. Nielsen21-03-17 10:17

  • ★★0

    Jeg synes, det er fint med et par holdningserklæringer omkring "livets store spørgsmål", og at folk her taler lige ud af posen omkring emnet.

    Det vil jeg også gøre, altså tale rent ud af posen:

    Jeg tror ikke på ateismens dogmer om livets meningsløshed og ej heller ikke på evolutionsteorien hvor tilfældigheder og vanvittige lykketræf skal gøre det ud for en forklaring på universets og livets oprindelse. Jeg har heller ikke skyggen af tillid til moderne kloge-Åge-typer, der samvittighedsløst slynger om sig med påstande om, at Bibelens personer er fiktive, trods klare historiske og arkæologiske beviser på det modsatte. Evolutionsteorien har intet med sand, grundfæstet videnskab at gøre. Teorien er et kæmpe svindelnummer, som ikke tjener til noget andet formål end at holde masserne i uvidenhed og holde dem væk fra Gud og Bibelen - og det virker! Folk sluger det råt. Og skulle de tøve med at gøre dette, kan man jo altid skære alle religioner over en kam, kalde det hele overtro og give dem alle skylden for alverdens krige og ulykker; selv dem der historisk set har nægtet at deltage i nationernes krige!

    Døden er unaturlig. Gud er en realitet. Når evolutionister skal forklare forskellige fænomener på vores planet, siger de ofte "naturen har skabt eller gjort ditten eller datten". Men fakta er, at naturen ikke har skabt nogetsomhelst - naturen ER det skabte. Videnskaben har heller ikke nogen andel i det skabte (frembringelsen af det) - de kan kun undersøge det og forsøge at forstå det. Ergo er det ikke hos hverken naturen eller videnskaben vi skal kigge efter en kilde eller et ophav til alt liv og eksistens.

    Noget andet er, at videnskaben heller ikke kan gøre mennesker lykkelige eller gøre verden til et bedre og fredeligere sted. Freden starten i menneskers hjerte, men der er ikke nogen moral eller nogen brugbar motivation i videnskaben. Videnskaben kan ikke skabe fred på vor klode - hvis der er noget videnskabsfolk har gjort i forbindelse med krig, er det snarere at udvikle endnu mere ødelæggende og dødbringende våben end dem, man havde i forvejen. Og m.h.t. politik: Menneskeheden har i flere årtusinder afprøvet alle mulige styreformer, men har det betydet en bedre verden? Er alle mennesker lykkelige idag? Nope.

    En rent materialistisk tankegang uden plads til det åndelige, religiøse aspekt er intet andet end tomhed. Men det er langt mere end dét: Det er en livsløgn, det er selvbedrag baseret på den tanke, at "jamen, livet er da den største selvfølgelighed og intet særligt var påkrævet for at livet og universet overhovedet kunne begynde at eksistere!"

    Døden er ikke-eksistens. Når man dør, lever man ikke automatisk videre et andet sted. Nej, man er død og borte; væk. Det står der side op og side ned i Bibelen. Håbet om liv EFTER døden består udelukkende i, at Gud kan GENSKABE det enkelte menneske - det er det, der kaldes en opstandelse. ... Men, nåh nej: Det er jo ikke "moderne" eller "politisk korrekt" at læse i eller leve efter Bibelen. Nej, det er blevet kontroversielt at bekende sig til troen på Gud og Bibelen. ... Jamen, så er jeg kontroversiel! Det er fint med mig, for alt det andet gøgl køber jeg ikke.

    BN21-03-17 10:44

  • ★★★★★2

    Sig dog, hvad du virkelig mener, BN! =)

    David Lund21-03-17 10:44

  • ★★0

    Sig dog, hvad du virkelig mener, BN! =)

    Okay, David,

    Jeg mener, at Twix smager bedre end Mars!!!! There! I said it!!!!

    BN21-03-17 10:46

  • ★★★★0

    Tag ikke min glæde fra mig BN. Jeg får min belønning i himlen, når jeg dør. Hele 72 jomfruer. Paradise awaits me, baby. Jeg skyder hul i din mening og teorier. 

    Babo21-03-17 11:03

  • ★★0

    Jeg får min belønning i himlen, når jeg dør. Hele 72 jomfruer.

    Hvad siger din kone til dét?

    ;-)

    BN21-03-17 11:10

  • ★★★★★★0

    Checkmate indeed.

    Zero Cool21-03-17 11:15

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen