Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Bare rolig, piger kan godt lide drenge, som tør tude til E.T. ;) 

    Ja da, bestemt de kan.....Det anede jeg bare ikke dengang og var noget jeg skulle lære, at piger godt kunne (nogle piger, for det er dæleme ikke alle skal jeg hilse og sige!). Husk på, jeg er født ind i en klassisk underklasse arbejder familie og kultur, hvor tørre tæsk var normal opdragelse, hvor drenge var tudeprinsesser og tøsedrenge hvis de græd og var for følsomme og hvor mange kvinder rent faktisk, hvis ikke var helt hjemmegående (min mor var fra jeg var 0 til 7-8 år), så passede hjemmet uanset på den der gammeldags facon, hvor hjemmet derudover var patriarkalsk styret og drenge slog på tæven, når de blev provokeret (kæft jeg har været i mange slåskampe op igennem min opvækst!).

    T. Nielsen27-07-17 15:37

  • ★★★★★0

    Gotcha ;) 

    Lars!27-07-17 18:40

  • ★★★★★★0

    Gotcha ;) 

    Selvfølgelig, du er jo et begavet og empatisk menneske;-)

    T. Nielsen27-07-17 18:45

  • ★★★★★★0

    Searching For Bobby Fischer (UK: Innocent Moves), 1993

    Det virker til, at denne film er gået lidt i glemslen. Den er ikke rigtig nævnt i nogen artikler om film eller på andre filmlister og det er ikke hvem som helst, der står bag:

    Instruktøren er Steven Zaillian, som er mest kendt som manuskriptforfatter - han har skrevet Awakenings, Schindler's Liste, Hannibal, Gangs of New York, American Ganster, Moneyball og The Girl With the Dragon Tattoo. Musiken er af James Horner og castet består af:
    Joe Mantegna, Joan Allen, Ben Kingsley, Laurence Fishburne samt Laura Linney (i hendes 3. rolle) og William H. Macy i småroller.

    Men nok med name-dropping: er det så fortjent eller ufortjent, at den er gået lidt glemslen? Det vil jeg komme tilbage senere, men først en kort beskrivelse af handlingen:

    Filmen starter med en kort recap af Bobby Fischers karriere fortalt af vores hovedperson, den unge Josh Waitzkin - som for i øvrigt er en rigtig person. Det er altså en biografi, vi har med at gøre. Her efter kommer der nogle nedslag i hans tidlige liv, hvor man ser, hvordan han finder passionen for skak. Det hele med god dramatisk musik fra Horner, og det bliver hurtig klart, at der er tale om en typisk Hollywood-film, der romantiserer skakverdenen.

    Filmen følger Waitzkins tidlige karriere, og det gør den uden de store udsving. Waitzkin er mellem to stole - han ser op til og lærer meget af parkspilleren Vinnie (Fishburne), men det er hans træner Pandolfini (Kingsley) ikke tilfreds med. Det er både en film om idealer, om at finde sit eget sted i verden og ikke mindst om skak. Ifølge Wiki er der en del cameos fra rigtige skakmestre.

    Hvad er så dommen? Den er bestemt værd at se, og det er en god film dog uden at være prangende. Der er ikke noget skuespil, der imponerer (eller falder igennem), men det er tid godt brugt. Den er velfortalt og menneskelig, og skak er jo ikke ligefrem et super materiale til de store actionscener, men filmens bruger gode virkemidler til at komme omkring det - krydsklipning til forældrene, verbalitet osv.

    Alt i alt en god film, der også er spændende for ikke-skak-entusiaster. Dens status kan sammenlignes lidt med Quiz Show (som er en lidt bedre film). Den er også lidt glemt, men det fortjener den ikke helt. Begge er dog nogle stille og rolige film, der mangler lidt for at være tidsløse.

    Anyway, se den på Netflix, det er en god film til en hyggelig og rolig aften.

    8/10

    Guldager27-07-17 22:04

  • ★★★★★★0

    Kong: Skull Island (2017)

     

    Ved første øjekast, ser denne nye (og lidt anderledes) udgave af historien om King Kong, egentlig ret godt ud. Flotte billeder, fede effekter og ganske velcastet. Men i sin helhed, så er det godt nok en stilforvirret film, både teknisk, men også dens tilgang til dens figurer, hvor en ofte trættende Samuel L. Jackson fører an som en anden besat Kaptain Ahab fra Melville’s roman ”Moby Dick”.

    Det er fint nok at en instruktør er legesyg, så vi får ”seje” billeder af kamphelikoptere i slowmotion tilsat klassiske rocksange og den slags kastet i hovedet. Det kræver så en del finesse at få det til at svinge kvalitativt tænker jeg, særligt da mange af disse audiovisuelle tiltag er ret fortærskede efterhånden. Jeg vil så rose filmen for, at den dog ikke klippes i stykker og at kameraet trods alt fanger hvad der sker uden for meget rystesyge, så man kan følge med i actionscenerne. De er så også ret underholdende og filmen erkender samtidig, i hvert fald til dels, også dens B-film ophav, så ingen fine fornemmelser når der for fuldt tryk serveres monstermayhem for drenge- og pigerøve.

    Desværre hopper fortællingen rundt blandt så mange personer, som der i forvejen ikke bruges meget tid på at bygge op eller blot skabe en relation til hos en som publikum, så man en stor del af tiden ikke får den store interesse i at følge dem. Jeg ville ikke forvente dybe og voldsomt seriøse karakterer i en sådan film her. Men selv gangbare og overfladiske klicher springer den ofte for hurtigt hen over. Den del er ret ærgerlig, da King Kong anno 2017 havde potentiale til at blive en monster underholdende omgang ramasjang, man kunne more sig stort med. Helt skidt er det måske ikke, men rigtigt godt heller ikke.

    King Kong har i øvrigt fået en opdatering, i forhold til tidligere film, så han ser endnu større ud. Han er også et imponerende syn, men formålet er naturligvis også, at han skal sættes op i en kommende film mod Godzilla. Så må vi se, om de kommer så langt med denne franchise. Den økonomiske succes har været der, men næppe så overvældende som håbet på.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen28-07-17 11:00

  • ★★★★★★0

    Twilight's Last Gleaming (1977)

     

    Instruktør Robert Aldrich, der blandt andet stod bag mesterværket ”The Dirty Dozen”, samt flere andre gode titler, står også bag denne politiske thriller, hvor en gruppe terrorister får kontrol med en atomsilo og dens missiler. Filmen fungerer måske først og fremmest som en habil gang action- og spænding af den gammeldags slags, hvor historien opbygges og understøttes over en længere periode. Det fungerer også godt, selv om filmen er lidt for lang.

    Selv om man ikke keder sig på noget tidspunkt, så er der mange og lange scener med masser af dialoger, som ikke altid er mindeværdige guldkorn. Heldigvis løfter folk som især Burt Lancaster næsten altid en rolle, om ikke andet grundet sin on-screen karisma.

    Filmen er så heller ikke udelukkende blot underholdning. Der er ret direkte politiske toner, hvor især Vietnam-krigen har en betydning. Det er naturligvis en smagssag hvad man synes om dette og da filmen ikke forsøger sig som subtilt værk, hvor du selv kan danne dig en mening, kan det måske også afhænge af politisk ståsted, om man kan sluge filmens pointer og holdninger. For mange vil filmen dog i dag nok høre til en tid, hvor det politiske aspekt ikke længere har betydning for deres oplevelse af den.

    Teknisk er filmen fint lavet, men narrativt rammer den ikke helt så rent som flere af instruktørens tidligere værker. Men ellers hører filmen og stilen til en tid, hvor realismen blev vægtet højt i sådanne film og det giver den en ekstra snert af spænding, at man tør tro på en del af det der sker trods alt.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen28-07-17 11:34

  • ★★★★★★1

    Batman: The Movie (1966)

     

    Denne udgave af Batman, den er så ”campede”, fjollet, kulørt og barnlig at det nærmest er fascinerende, grænsende til det geniale. Jeg må så indrømme at jeg personligt aldrig har været stor fan af Tv-serien og denne medfølgende spillefilm. Jeg kan dog ikke benægte dens underholdningsværdi og mindeværdige scener.

    Scenerne er så efter min mening oftere sjovere tænkt end udført, hvor det både går rigeligt langsomt og bliver for trivielt eller trækkes for meget ud. Uanset, så har jeg da igennem årene formået at se denne 3-4 gange, så et eller andet må den alligevel kunne, der fænger mig og kalder mig tilbage.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen28-07-17 12:24

  • ★★★0

    Batman: The Movie (1966)

     

    Denne udgave af Batman, den er så ”campede”, fjollet, kulørt og barnlig at det nærmest er fascinerende, grænsende til det geniale. Jeg må så indrømme at jeg personligt aldrig været stor fan af Tv-serien og denne medfølgende spillefilm. Jeg kan dog ikke benægte dens underholdningsværdi og mindeværdige scener.

    Scenerne er så efter min mening oftere sjovere tænkt end udført, hvor det både går rigeligt langsomt og bliver for trivielt eller trækkes for meget ud. Uanset, så har jeg da igennem årene formået at se denne 3-4 gange, så et eller andet må den alligevel kunne, der fænger mig og kalder mig tilbage.

     

    Bedømmelse: 6/10

    Det virker som en fair bedømmelse. Filmen er ret skidt og temmelig underholdende. :)

    Benway28-07-17 12:05

  • ★★★★★★0

    Filmen er ret skidt og temmelig underholdende

    Ha ja, det er en kort og rammende beskrivelse:-)

    T. Nielsen28-07-17 12:22

  • ★★★★0

    Miracles from Heaven - 4/10

    Bygger på en sand historie om en piges sjældne tarmlidelse. Og man kan næsten på forhånd regne ud, hvordan filmen er formet. Den sentimentale tone får ikke for lidt og bliver så lummer, at man fristes til at slukke. Der er smurt så tykt på, at man irriteres fremfor gribes af en alvorlig situation. Garner gør det fint og enkelte øjeblikke er okay, men damn... den var godt nok oversentimental. 

    Babo29-07-17 22:48

  • ★★★★★★1

    Du har set alle de gode film på Netflix, og så tænkte du, at du vil se en amerikansk, kristen familiedrama? :)

    Guldager29-07-17 23:29

  • ★★★★0

    Du har set alle de gode film på Netflix, og så tænkte du, at du vil se en amerikansk, kristen familiedrama? :)

    Ha, men der er en forklaring og det var en kæresteaften. Man må bare bide smerten i sig, det er prisen for at være i skide forhold :) 

    Babo29-07-17 23:44

  • ★★★0

    Ha, men der er en forklaring og det var en kæresteaften. Man må bare bide smerten i sig, det er prisen for at være i skide forhold :) 

    Så lige traileren. Det ligner religiøst sentimentalt plader af værste skuffe. Hun må være en dejlig kvinde. Jeg ville hellere flytte i et kloster end at udsætte mig for det der.

    Undre mig så over hvordan den kan score 7.0 på IMDb og ville også have forventet at non-us voters og mænd lå lavere end 6.7.

    Aranyhajú Nyárszépe30-07-17 00:18

  • ★★★★★★1

    Man må bare bide smerten i sig, det er prisen for at være i skide forhold :) 

    Kinky.....klamt! 

    T. Nielsen30-07-17 00:18

  • ★★★★0

    Så lige traileren. Det ligner religiøst sentimentalt plader af værste skuffe. Hun må være en dejlig kvinde. 

    Måske er jeg bare for flink? :)

    Babo30-07-17 00:29

  • ★★★1

    Måske er jeg bare for flink? :)

    Ja, nu må du lige tage dig sammen.

    Du bliver nød til at give igen næste gang og den bliver svær at slå.
    Tænker noget exploitation alla Cannibal Holocaust, A SERBIAN FILM, I SPIT ON YOUR GRAVE eller lignende måske kan gøre det.

    Aranyhajú Nyárszépe30-07-17 01:14

  • ★★★★★★0

    Ja, nu må du lige tage dig sammen.

    Du bliver nød til at give igen næste gang og den bliver svær at slå.
    Tænker noget exploitation alla Cannibal Holocaust, A SERBIAN FILM, I SPIT ON YOUR GRAVE eller lignende måske kan gøre det.

    Ha ha fedt:-)

    T. Nielsen30-07-17 05:25

  • ★★★★★0

    I SPIT ON YOUR GRAVE

    Pas på den kan jo blot ende med og give hende "gode" ide'er hvis hun en dag blir utilfreds over noget såsom toiletbrættet der ikke er slået ned, elelr glemt og gå ned med skraldet.

    Elwood30-07-17 11:56

  • ★★★★0

    Rocky

    Jeg havde glemt, hvor anderliedes denne første film er i forhold til franchisens andre. Ikke kun i stil, tempo og atmosfære, men også selve Rocky, som (hvis jeg husker de andre film nogenlunde korrekt) virker som en helt anden figur.

    chandler7530-07-17 14:08

  • ★★★★★0

    Rocky

    Jeg havde glemt, hvor anderliedes denne første film er i forhold til franchisens andre. Ikke kun i stil, tempo og atmosfære, men også selve Rocky, som (hvis jeg husker de andre film nogenlunde korrekt) virker som en helt anden figur.

    Er han ikke meget den samme i 2'eren også? Kan heller ikke selv huske dem alt for godt, men jeg mener at kunne huske, at det først er fra 3'eren og frem, at stil, tempo og karakter bliver skiftet ud.

    David Lund30-07-17 15:05

  • ★★★0

    Så vidt jeg husker er 2'eren og 1'eren ret tæt op af hinanden stilmæssigt. Den store forskel er vist nok, at boksekampen i 2'eren er betydelig mere kulørt. Men, som jeg mindes det, er de to film en held del bedre end efterfølgerne.

    Benway30-07-17 15:10

  • 1

    Rocky

    Jeg havde glemt, hvor anderliedes denne første film er i forhold til franchisens andre. Ikke kun i stil, tempo og atmosfære, men også selve Rocky, som (hvis jeg husker de andre film nogenlunde korrekt) virker som en helt anden figur.

    Jeps. Og man så nøjagtigt den samme udvikling med Rambo-filmene i forhold til den første film, altså 'First Blood'.

    I tilfældet med Rambo var det fra en traumatiseret, psykisk knækket krigsveteran i hjemlandet til en super-veloplagt dræbermaskine; ja, fra en forholdsvis jordnær og troværdig karakter til Tarzan i junglen og derfra videre til en slags massemyrdende Conan Barbaren på besøg i det russisk besatte Afghanistan.

    (BN)30-07-17 15:09

  • ★★★★0

    Jo, muligvis. Jeg skal have genset 2'eren. Jeg husker den dog som en tro kopi af den første, bare hvor Rocky nu har flere penge :)

    De kan i øvrigt alle fanges på HBO, som faktisk har nogle ganske gode film liggende.

    chandler7530-07-17 15:10

  • ★★★★★0

    Rocky

    Jeg havde glemt, hvor anderliedes denne første film er i forhold til franchisens andre. Ikke kun i stil, tempo og atmosfære, men også selve Rocky, som (hvis jeg husker de andre film nogenlunde korrekt) virker som en helt anden figur.

    Måske meget godt jeg kun har set Rocky og Rocky Balboa. 

    Lars!30-07-17 19:19

  • ★★★★0

    I den første film virker Rocky nærmest lidt småtbegavet, og i de efterfølgende (eller i hvert frald fra 3 op op til i dag) er han en skarp forretningsmand med styr på tingene.

    chandler7530-07-17 19:56

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen