Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Carlitos Way

    Flot HD transfer. Fornøjelse at gense. De Palma niceness.

    8/10

    HERE COMES THE PAIN!!

    chandler7530-08-17 13:14

  • ★★★★0

    HERE COMES THE PAIN!!

    Jeg elsker Pacinos artikulering i denne. 

    Bruce30-08-17 15:05

  • ★★★★0

    Spider-Man: Homecoming - 7/10

    Positiv overraskelse. Det er en ret vellykket superheltefilm, som i bund og grund også er en ungdomsfilm. For første gang rammer man plet med Spider Man i form af Tom Holland, så man rent faktisk også tror på ham. Han bringer så meget energi og charme til rollen. Instrukrør Jon Watts, som lavede den glimrende Cop Car, omhandlende to rådvilde knægte, har fint styr på sit crew, high school-miljø og greb om åndeløs eskapisme. Den virker mere nede på jorden og det klæder universet rigtig godt. Keaton gjorde det også godt. Scenen i bilen på vej til festen er godt sat i scene. Lidt sløv start og måske lidt for meget Stark, men den er ikke meget langt fra at kalde sig bedste Spider Man-film.

    Babo 3-09-17 15:10

  • ★★★★0

    Raw - 8/10

    Kontroversiel kannibalistisk fortælling, som fik enkelte til at besvime på Toronto film festival. Så slemt synes jeg ikke det var. Filmen var mere en coming-of-age fortælling end fuldblods body-horror. Men forvent naturligvis nogle ulækre scener med formidabel lydside. En meget stemningsfuld og vellykket film, som lover godt for den kvindelige debutant Julia Docournau, der har styr på sagerne. Go' appetit!

    8/10

    Babo 3-09-17 15:12

  • ★★★★★0

    Spider-Man: Homecoming - 7/10

    Positiv overraskelse. Det er en ret vellykket superheltefilm, som i bund og grund også er en ungdomsfilm. For første gang rammer man plet med Spider Man i form af Tom Holland, så man rent faktisk også tror på ham. Han bringer så meget energi og charme til rollen. Instrukrør Jon Watts, som lavede den glimrende Cop Car, omhandlende to rådvilde knægte, har fint styr på sit crew, high school-miljø og greb om åndeløs eskapisme. Den virker mere nede på jorden og det klæder universet rigtig godt. Keaton gjorde det også godt. Scenen i bilen på vej til festen er godt sat i scene. Lidt sløv start og måske lidt for meget Stark, men den er ikke meget langt fra at kalde sig bedste Spider Man-film.

    Jeg er også ret glad for den undgår den her klassiske highschool miljø ting.

    Med at bøllen skal sættes på plads, det sker nemlig aldrig rigtig, han blir ikke ydmyget som man ellers altid ser, det synes jeg var ret forfriskende.

    Elwood 3-09-17 16:35

  • ★★★★0

    Den gør et godt forsøg på at undgå tåkrummende klicheer. Den var godt behersket. 

    Babo 3-09-17 16:39

  • ★★★★0

    Scream (BD) - 7/10

    Lidt nostalgi fra 90'erne, som blev sat på en prøve ved gensyn. Den er stadig god spas, selvom flere ting begynder at irritere lidt, såsom flere karikerede skuespilpræstationer. Det er prisværdigt, at man refererer til Psycho og understreger, at det er mere skræmmende når morderen intet motiv har, for så kort efter at udpensle skurkens egne motiver, falder pointen lidt til jorden. Men altså, det er stadig good fun og åbningsscenen er stadig veldrejet og næsten hele filmen værd. Resten af serien er røv og nøgler.

    Babo 3-09-17 20:06

  • ★★★★★0

    Det er prisværdigt, at man refererer til Psycho og understreger, at det er mere skræmmende når morderen intet motiv har, for så kort efter at udpensle skurkens egne motiver, falder pointen lidt til jorden.

    Netop dét er jo en pointe i sig selv! Imens filmen ikke er særlig seriøs, gør den da sit for at udpensle, at den er ligeså meget et spoof som en thriller. 

    Iøvrigt kan jeg egentlig også godt lide toeren. Serien er også mildt underholdende. Treeren og fireren er dog elendige.

    David Lund 3-09-17 20:10

  • ★★★★0

    Quay (2015) - 7/10

    En kortfilmsdokumentar om to stopmotion brødre. Quay brothers. Et besøg på deres arbejdsplads og et indblik i deres forunderlige univers. Skudt af Chris Nolan selv på 35mm, for øvrigt. Den er tilgængelig online, men fås også på BD region 1 med en samling på hele 15 film, som er lavet gennem en lang årrække om Quay brothers. Det er nok mest til hardcore fans.

    Babo 3-09-17 20:11

  • ★★★★0

    Netop dét er jo en pointe i sig selv! Imens filmen ikke er særlig seriøs, gør den da sit for at udpensle, at den er ligeså meget et spoof som en thriller. 

    Iøvrigt kan jeg egentlig også godt lide toeren. Serien er også mildt underholdende. Treeren og fireren er dog elendige.

    Jeg har altid fundet, at filmen var 'over det hele' tonemæssigt, så jeg er faktisk overrasket over jeg stadig nyder den. 

    Babo 3-09-17 20:16

  • ★★★★0

    The Wall - 7/10

    The Wall er en uhyre simpel, men effektiv spændingsthriller. Aaron Taylor er hovedpersonen, som bliver offer for en syg mands leg. En snigskytte, en amerikansk soldat og en væg. Hvad mere behøver man for at holde den kørende? Instruktør Doug Liman formår med enkelte greb at illustrere fortvivlelse og magtesløshed, godt spillet af Aaron Taylor, som må siges at have drejet karrieren i den rigtige retning. Flot fotograferet af Roman Vasyanov, der virkelig indfanger et støvet landskab og bagende varme. Man føler sig selv strandet akkurat som hovedpersonen. Det er en stram lille historie, som snubler lidt i tredje akt og afholder den fra en karakter mere, men så absolut en seværdig og dramatisk film.

    Babo 3-09-17 20:17

  • ★★★★0

    Mustang - 8/10

    Velfortalt og oprørende drama om fem unge piger, som ikke vil lade sig tryne af gamle regler og normer. Vi befinder os et sted på bøhlandet i Tyrkiet. Der er som sådan intet nyt under solen i selve tematikken om gamle forstokkede traditioner, oprør og den slags, men det er godt sat i scene og virker ikke overgjort. Skuespillerne sælger den også godt, alle spiller fremragende, både de ældste og yngste i flokken.

    Babo 3-09-17 21:10

  • ★★★★★★0

    Enig i det hele og karaktereren :) 

    Guldager 3-09-17 21:19

  • ★★★★0

    Pi (1998) - 7/10

    Ganske glimrende debutfilm af Aronofsky om en matematiker, der forsøger at finde mening i tal. Som de fleste debutanter, måtte han kæmpe hårdt for sagen. Budgettet var skrabet og den kontrastfyldte s/h billedside gør det indimellem vanskeligt at identificere detaljer, men det fungerer af en eller anden årsag fint som eksperiment og bidrager til den mørke, twisted'e stemning. Flere af Aronofskys kendetegn er til stede og det er fint. Skuespillerne gør det også godt og historien er egentlig også godt fundet på, så alt i alt en vellykket debut.

    Babo 5-09-17 13:44

  • ★★★★★★1

    The Corner - miniserie

    David Simon er forfatter og journalist, der har skrevet om stoffer og gadeliv i Baltimore. Han er også producer og manuskriptforfatter, og er mest kendt for at stå bag The Wire. The Corner kom lige før The Wire, og er på mange måde en handlingsmæssig forløber. Hvor The Wire favner bredt over sine 6 sæsoner - gaden, politiet, politik og systemet generelt - ser The Corner kun på livet fra misbrugernes side. Det er ikke Hollywood-ificeret. Der er ingen glorværdige stofscener, der er ingen actionprægede jagt-efter-penge - der er personerne tæt på og deres kamp for at holde fast i hverdagen.

    De tre hovedpersoner er Gary, Fran og DeAndre. Gary har tidligere haft succes med job, hus, bil og aktier, mens hans kone, Fran, kom længere og længere ud. Der bliver ikke gået i dybden med, hvorfor Gary og Fran er endt som stofmisbrugere, det er nu, i øjeblikket, vi følger dem. DeAndre er deres søn, som egentlig gerne vil gå i skole, men han har svært ved at blive væk fra "hjørnet", hvor han sælger stoffer. Som en sidenote kan det nævnes, at den virkelig DeAndre døde i 2012, men David Simon hyrede ham til at hjælpe til på diverse sets.

    Hvert afsnit er rammet ind af interviews med nogle af karakterne, hvilket er med til at øge den dokumentariske effekt, og de er med til at give et dybere indblik i deres tanker og historie. 

    Det er råt, gråt og håbløst. Det er realistisk og fandens godt spillet. Hvis man kan lide stilen i The Wire, så skal man også se The Corner.

    10/10

    Fordi flere skal se denne oversete suveræne miniserie, så er der et link til Amazon her...den er billig brugt! 

    Guldager 6-09-17 11:34

  • ★★★0

    Cape Fear 1991

    Ved ikke helt hvad jeg skal mene. Jeg var vildt imponeret i de første 45 minutter, hvor den nærmest føltes som en Hitchcock film/hyldest. Sidste del er den svageste, og føles lidt dum. Jeg blev aldrig overbevist om at der ikke var andre udveje, end selvtægt. 

    Elskede Juliette Lewises ganebøjle, tror helt sikkert det er der Rodrigez og Quiten har nappet det fra, til From Dusk till dawn :)

    Theater scenen, hvor han stod i Lacoste trøjen, mindede han virkelig om Breivik. Virkelig scary shit.

    Fatter ikke De Niro ikke vandt for bedste actor, men det var måske året, hvor Silence of The Lambs rydde bordet..

    Tror lige den skal bundfalde, og ses igen, men kan ikke svinge den længere op end 8/10

    MadMartigan 7-09-17 22:48

  • ★★★★1

    Godt du nød den. Jeg ligger ikke meget højere, måske endda en karakter lavere. Jeg synes den går hen og bliver lidt for over the top med højtråbende De Niro. Hopkins var naturligvis den helt rette vinder i kategorien efter min mening. 

    Babo 7-09-17 23:09

  • 0

    Godt du nød den. Jeg ligger ikke meget højere, måske endda en karakter lavere. Jeg synes den går hen og bliver lidt for over the top med højtråbende De Niro. Hopkins var naturligvis den helt rette vinder i kategorien efter min mening. 

    Hmm ... det er ellers noget af det, jeg finder fremragende ved filmen:

    At psykopaten i 4/5 af filmen behersker sig som en del af sin list (for at fremstå tilforladelig og uskyldig), og først til allersidst giver frit løb for sit indestængte raseri og sine vanvittige aggressioner. Det føles for mig at se helt naturligt, at en psykopat, der går fuldstændig amok og skal til at myrde en advokat og hans familie som hævn for mange års fængsling, er "højtråbende". Max Cady er jo trods alt en simpel sydstats-bondeknold, og ikke en gentleman-agtig, høflig Hannibal Lecter (apropos Hopkins, som du nævner). 

    (BN) 7-09-17 23:58

  • 0

    Cape Fear 1991

    Sidste del er den svageste, og føles lidt dum. Jeg blev aldrig overbevist om at der ikke var andre udveje, end selvtægt. 

    Problemet var, at Max Cady først kunne straffes, når han HAVDE myrdet advokaten og dennes familie, eller hvis han blev pågrebet midt under forsøget på det. Det er akkurat samme problemstilling man ser i den virkelige verden, også her i Danmark: At selvom du som almindelig borger f.eks. er sikker på, at en person vil forsøge at myrde dig, vil politiet ikke foretage sig noget før forbrydelsen enten ER sket eller er igangværende. Der skal nemlig være noget at bygge en sigtelse på. ... Så medmindre politiet har fundet, at der er tungtvejende grunde til at sætte forbryderen under døgnovervågning, er det først når forbryderen er ved at myrde dig (og måske andre i din nærhed) at politiet (og senere en domstol) kan hjælpe.

    (BN) 8-09-17 00:21

  • ★★★0

    Ved ikke helt hvad jeg skal mene. Jeg var vildt imponeret i de første 45 minutter, hvor den nærmest føltes som en Hitchcock film/hyldest. Sidste del er den svageste, og føles lidt dum

    Jeg har det på samme måde. "Cape Fear" er 3/4 en fremragende film, men den sidste del på båden virker nærmest som en slags parodi, hvor al den opbyggede spænding fiser ud. Det er vildt frustrerende at overvære, for der er så mange ting, der fungerer helt fantastisk indtil da. Filmen får endda overbevidst mig om, at lille Robert De Niro er en stor fysisk trussel mod store Nick Nolte, indtil vi ser de to ved siden af hinanden, og hele ideen pludselig virker latterlig.

    Benway 8-09-17 00:48

  • ★★★★0

    Hmm ... det er ellers noget af det, jeg finder fremragende ved filmen:

    At psykopaten i 4/5 af filmen behersker sig som en del af sin list (for at fremstå tilforladelig og uskyldig), og først til allersidst giver frit løb for sit indestængte raseri og sine vanvittige aggressioner. Det føles for mig at se helt naturligt, at en psykopat, der går fuldstændig amok og skal til at myrde en advokat og hans familie som hævn for mange års fængsling, er "højtråbende". Max Cady er jo trods alt en simpel sydstats-bondeknold, og ikke en gentleman-agtig, høflig Hannibal Lecter (apropos Hopkins, som du nævner). 

    Han ved overraskende nok en hel del om citere biblen, for en bondeknold at være ;) Nuvel, det var den tilgang Scorsese tog med karakteren og jeg er ikke nødvendigvis enig med ham. At hans vrede får afløb i tredje akt, kan jo skildres på 117 måder. Jeg synes blot det blev for meget og less is more fungerede jo fint i originalen. Men respekt for Scorsese ikke blot gentog formlen, men som Søren er inde på, så begynder filmen at have noget parodisk over sig, som ikke helt fungerer. 

    Babo 8-09-17 08:43

  • ★★★★★★0

    Han ved overraskende nok en hel del om citere biblen, for en bondeknold at være ;)

    For en amerikansk bondeknold fra sydstaterne, ville det ikke nødvendigvis være så langt fra troværdigt, som det virker som du tror. 

    T. Nielsen 8-09-17 09:09

  • ★★★★0

    For en amerikansk bondeknold fra sydstaterne, ville det ikke nødvendigvis være så langt fra troværdigt, som det virker som du tror. 

    Rust Cohle sagde:

    'People out here, it's like they don't even know the outside world exists. Might as well be living on the fucking Moon.'

    Spøg til side.

    De Niros karakter er tydeligvis ikke en dum person, bare fordi han er en bondeknold. Min anke går på håndteringen af tredje akt, som ligner noget fra Hellraiser :) 

    Babo 8-09-17 09:22

  • ★★★★★★0

    Også fair nok, det var ikke et forsvar af karakteren eller filmen og dens valg. Jeg ved blot at religion/biblen og kirken har fyldt og sikkert også stadig gør det, meget i de amerikanske sydstater. Elvis var f.eks. også en underuddannet sydstatsbonderøv (dog ikke forstået som opvokset langt langt ude på landet midt i ingenting) og han kendte bestemt sin bibel. 

    T. Nielsen 8-09-17 09:30

  • ★★★★0

    Det har det helt sikkert og var håndteringen lige lidt mindre karikeret, havde jeg skam troet på det en anelse mere. Jeg ved også godt Scorsese havde en god intention, hvis man ser bagom filmen, men igen, jeg fandt ikke det virkede 100%, men falder naturligvis heller ikke helt igennem, da jeg synes de mange nye tiltag var fornuftige. 

    Babo 8-09-17 09:35

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen