Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Indrømmet. Det sidste billede er dog meget taknemligt pga. perspektivet. Det er for øvrigt lidt det samme forhold, som man brugte så effektivt i Ringenes Herre-filmene til at få hobitterne til at virke små. Men jeg vil give dig, at det kan forklares, og at det ikke er en afgørende detalje for filmen. Det er blot endnu et lille aspekt, der stikker til min allerede hårdtprøvede suspension of disbelief i slutningen.

    Har du aldrig mødt mindre mænd, der er trusler mod større mænd? Så har du tydeligvis ikke vokset op i min verden. Min gamle kammerat og rockerven "Ronnie" var/er 172 høj har langt nogle ret store fyre ned;-) Jeg er selv 172 og som teenager smed jeg flere gange rundt med "Ulrich" på 189 høj og over 90 kg. Jeg vejede 68 kg. Jeg skulle blot undlade at bokse med ham (han boksede og rækkevidden var hans fordel). 

    T. Nielsen 9-09-17 11:31

  • ★★★0

    Tyson 178 

    ................................

    Brian Nielsen 191

    Larry Holmes 191

    Holyfield 189

    Lennox Lewis 196

    MadMartigan 9-09-17 11:25

  • ★★★★0

    En film skal være troværdig indenfor egne rækker og længere er den vel ofte ikke? Så ergo må jeg tilslutte mig Babo, at køber man ikke præmissen, så kan det være nok så realistisk set i forhold til virkeligheden.

    Jeg synes ihvertfald tredje akt ligner noget fra en anden film (jeg sagde vist Hellraiser) og selvom Scorsese har en pointe i, at fremstille De Niro som symbol på ondskab, så underminerer det en smule kompleksiteten der måtte ligge i karakteren og så virker karikeringen bare en smule grinagtig, når De Niro desperat forsøger at fremstå som djævlen selv. Ellers vil jeg igen påpege, at jeg overall synes om det remake og den har endda ting, der er forbedret i forhold til originalen. 

    Babo 9-09-17 13:34

  • ★★★★★★0

    Selve filmen tør jeg ikke tale med om, jeg finder det troværdigt (i filmens univers eller ej). Mindes ikke det generede mig sidst jeg så den. Det er dog også snart 10 år siden vel, hvor jeg vist ratede den 10/10 (men siden sænkede den lidt). Overall har du bare ret generelt set i din pointe om, at fiktion skal fungere i dens egen verden (hvis jeg har forstået korrekt?).

    T. Nielsen 9-09-17 13:37

  • ★★★★0

    Selve filmen tør jeg ikke tale med om, jeg finder det troværdigt (i filmens univers eller ej). Mindes ikke det generede mig sidst jeg så den. Det er dog også snart 10 år siden vel, hvor jeg vist ratede den 10/10 (men siden sænkede den lidt). Overall har du bare ret generelt set i din pointe om, at fiktion skal fungere i dens egen verden (hvis jeg har forstået korrekt?).

    Det er forstået korrekt. 

    Babo 9-09-17 13:40

  • ★★★★★★1

    Helt enig, Babo. Derfor ser jeg også sammenligninger med bøger og film som lidt ligegyldige, fordi filmen står på helt egne ben. 

    Guldager 9-09-17 15:28

  • 0

    Indrømmet. Det sidste billede er dog meget taknemligt pga. perspektivet. Det er for øvrigt lidt det samme forhold, som man brugte så effektivt i Ringenes Herre-filmene til at få hobitterne til at virke små. Men jeg vil give dig, at det kan forklares, og at det ikke er en afgørende detalje for filmen. Det er blot endnu et lille aspekt, der stikker til min allerede hårdtprøvede suspension of disbelief i slutningen.

    Angående billedet: Det var ikke højden, men muskulaturen jeg havde i tanke. Nick Nolte var (ihvertfald på dette tidspunkt) ikke så muskuløs som De Niro, hvilket jeg synes fremgår ret godt af billedet. Man kan dog godt være fysisk stærk eller god til at slås, selvom man ikke er toptrænet. Billedet giver mig faktisk indtryk af to mænd, der er jævnbyrdige med hensyn til fysisk styrke.

    (BN) 9-09-17 15:30

  • 0

    I øvrigt ville det klæde denne tråd gevaldigt, hvis alle de små personlige svinere stoppede.

    Det kommer desværre nok aldrig til at ske.

    (BN) 9-09-17 15:38

  • ★★★★★★0

    Det kommer desværre nok aldrig til at ske.

    Hvilken svinere tænker i rent faktisk på? 

    T. Nielsen 9-09-17 15:56

  • ★★★★0

    Ouija: Origin of Evil - 7/10

    Sikke en dejlig, positiv overraskelse ovenpå den voldsomt udskældte første film, som jeg dog ikke har set eller ønsker at se. Denne her visker tavlen ren og instruktøren er Mike Flanagan, som lavede flere roste film som Hush og især den creepy Oculus. Det var derfor jeg valgte at se denne, som heldigvis viste sig at være en gennemført god gyserfilm med effektive, ofte underspillede, gys. Udover at ramme hovedet på sømmet ang. creepy atmosfære, så er tidsperioden (slut 60'erne) overbevisende og allerede fra filmens åbning med gammeldags universal-logo, er man hooked. Ikke meget bagefter film som The Conjuring, hvilket igen overraskede mig positivt. 

    Babo 9-09-17 16:27

  • ★★★★0

    The Light between Oceans - 6/10

    Instruktør Derek Cianfrance er utvivlsomt en lovende herre, men skuffer her med hans nyeste film. Filmens plot er noget søgt og lettere sentimentalt. Den mangler noget punch og overraskelser, som instruktørens sidste film og derfor tror jeg denne desværre ryger lidt for hurtigt i glemmebogen, på trods af fine præstationer og fantastisk flot fotografering. Filmen har naturligvis sine gode øjeblikke, deraf min karakter, men det er ikke helt godt nok for en Cianfrance film. Jeg er dog sikker på han kommer stærkt igen med sit næste projekt.

    Babo10-09-17 09:44

  • ★★★0

    The Light between Oceans - 6/10

    Instruktør Derek Cianfrance er utvivlsomt en lovende herre, men skuffer her med hans nyeste film. Filmens plot er noget søgt og lettere sentimentalt. Den mangler noget punch og overraskelser, som instruktørens sidste film og derfor tror jeg denne desværre ryger lidt for hurtigt i glemmebogen, på trods af fine præstationer og fantastisk flot fotografering. Filmen har naturligvis sine gode øjeblikke, deraf min karakter, men det er ikke helt godt nok for en Cianfrance film. Jeg er dog sikker på han kommer stærkt igen med sit næste projekt.

    Gav op efter 20 minutter.

    Steffan Rasmussen10-09-17 13:54

  • ★★★★★★0

    The Shallows (2016)

     

    Man kan godt lave spændingsfilm, bygget på en enkel præmis. Gøres det ordentligt, kan det give intense og nervepirrende film, hvor selve præmissen og den enkel fortælling tilsættes en række benspænd eller udfordringer om man vil, som vores hovedperson må klare, for at overleve.

    Enkelt er det også her, men det forekommer desværre også ret så spinkelt, hvor en kvindelig surfer angribes af hajen Egon Olsen. Ja, det hedder den naturligvis ikke, men jeg fik hurtigt indtrykket af at her var en haj med en plan. Om ikke andet, får man i hvert fald indtrykket af, at den nærer et indædt had til mennesker. Nuvel, man kan forsvare det med at den forsvarer sit territorium, men det overdrives, så det mister sin troværdighed.

    Overdrivelsen kan muligvis være nødvendig, for at skabe spænding og fylde på, for ellers er det nok begrænset hvor langt den ville kunne trækkes. Der bydes da også på elementær spænding, når vores uheldige heltinde flere gange må svømme for livet med hajen i hælene. Det hæver bare ikke hele, den heldigvis korte, film for at fremstå mangelfuld, dum og næsten tåkrummende latterlig mod slut.

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen10-09-17 14:37

  • ★★★★0

    True Detective, sæson 2 - 7/10

    Jeg kan lide den. Det var en positiv overraskelse, indrømmet med lave forventninger. Den er selvfølgelig ikke i nærheden af første sæsons kvaliteter og det kan der være flere årsager til. Man kan kritisere denne sæson for at have for mange kokke og så kan det indimellem være svært at bevare overblikket over de mange karakterer og baggrunde, men de var til gengæld alle velspillede og med fine nuancer, at jeg alligevel formåede at fatte interesse. Skuespillerne gør det blændende. Vaughn, McAdams og Farrell... Vaughns replikker sidder lige i skabet. Herlig og underspillet præstation. Men, hvad angår historien som helhed, er denne sæson noget mere konventionel udformet og fattigere på intellektuel dialog. Overall synes jeg den fungerer fint på egne præmisser, men det kan blive bedre og vi forlanger også mere af serier. Formidabel shootout, forresten. 

    Babo14-09-17 12:54

  • ★★★★★1

    Jeg er nok på 6/10, men 2. sæson af True Detective er bestemt bedre end sit ry.

    David Lund14-09-17 12:57

  • ★★★★★★0

    Jeg ratede den også 6/10 i sin tid. En del af kritikken (min i hvert fald) skal jo også måles op imod første sæson. Så lyder man hurtigt hårdere end man ellers gør. Sæson 2 har dog ikke givet mig længsler efter mere, det indrømmer jeg;-)

    T. Nielsen14-09-17 13:02

  • ★★★★★0

    True Detective, sæson 2 - 7/10

    Jeg kan lide den. Det var en positiv overraskelse, indrømmet med lave forventninger. Den er selvfølgelig ikke i nærheden af første sæsons kvaliteter og det kan der være flere årsager til. Man kan kritisere denne sæson for at have for mange kokke og så kan det indimellem være svært at bevare overblikket over de mange karakterer og baggrunde, men de var til gengæld alle velspillede og med fine nuancer, at jeg alligevel formåede at fatte interesse. Skuespillerne gør det blændende. Vaughn, McAdams og Farrell... Vaughns replikker sidder lige i skabet. Herlig og underspillet præstation. Men, hvad angår historien som helhed, er denne sæson noget mere konventionel udformet og fattigere på intellektuel dialog. Overall synes jeg den fungerer fint på egne præmisser, men det kan blive bedre og vi forlanger også mere af serier. Formidabel shootout, forresten. 

    Det var godt at høre. :)

    Jeg rater sæson 2 til 8/10, men er stort set enig i din bedømmelse. Ja, det shootout er super fedt eksekveret. Og så er jeg også vild med de scener på det hemmelige bordel samt slut scenen med Vince Vaughn.

    Hvad synes du om brugen af musikken fra Lera Lynn? 

    NightHawk14-09-17 14:10

  • ★★★★0

    Det var godt at høre. :)

    Jeg rater sæson 2 til 8/10, men er stort set enig i din bedømmelse. Ja, det shootout er super fedt eksekveret. Og så er jeg også vild med de scener på det hemmelige bordel samt slut scenen med Vince Vaugnh. 

    Der var sgu flere gode højdepunkter. Shootout var virkelig grum, fordi det gik udover civile. Bordel-scenerne var good stuff, især hvordan McAdams spiller det. Og så vækkede scenen minder om Eyes Wide Shut. Men denne replik er awesome:

    You don' direct me, Khe Sanh motherfucker!

    - I'm Chinese

    Then, go stand in front of the fucking tank

    :0

    Babo14-09-17 14:15

  • ★★★★0

    Og mht musikken, det var faktisk ret harmonisk og dejlig musik i det hele taget. Også theme song for den sags skyld. 

    Babo14-09-17 14:24

  • ★★★★★0

    Der var sgu flere gode højdepunkter. Shootout var virkelig grum, fordi det gik udover civile. Bordel-scenerne var good stuff, især hvordan McAdams spiller det. Og så vækkede scenen minder om Eyes Wide Shut. Men denne replik er awesome:

    You don' direct me, Khe Sanh motherfucker!

    - I'm Chinese

    Then, go stand in front of the fucking tank

    :0

    Ja, du har helt ret mht. Eyes Wide Shut. Der hænger sån en tung vibe over de scener på bordellet, og så er det samtidig vildt ubehageligt og spændende qua de folk McAdams er omgivet af og den tilstand hun befinder sig i. 

    Ja, sæson 2 har ikke ligeså mindeværdig dialog som sæson 1, men der er stadig flere guldkorn imellem bl.a. den herlige replik du har nævnt. :) 

    Og mht musikken, det var faktisk ret harmonisk og dejlig musik i det hele taget. Også theme song for den sags skyld. 

    Jeg var også ret vild med musikken og synes det gav en god stemning til både historiens underliggende temaer samt karakterene både ydre og indre tilstand. 

    Leonard Cohens "Nevermind" var en lille genistreg som intro sang og passede perfekt ind i kontekst med sæson 2's historie. Dog et fornuftigt valg at de klippede det arabiske kor ud af sangen, som den plejer at lyde. Det havde været noget malplaceret, hvis de havde brugt den oprindelige udgave, og jeg foretrækker faktisk også sangen som den er i serien. :) 

    NightHawk14-09-17 14:47

  • ★★★★0

    Ja, du har helt ret mht. Eyes Wide Shut. Der hænger sån en tung vibe over de scener på bordellet, og så er det samtidig vildt ubehageligt og spændende qua de folk McAdams er omgivet af og den tilstand hun befinder sig i. 

    Ja, sæson 2 har ikke ligeså mindeværdig dialog som sæson 1, men der er stadig flere guldkorn imellem bl.a. den herlige replik du har nævnt. :) 

    Jeg var også ret vild med musikken og synes det gav en god stemning til både historiens underliggende temaer samt karakterene både ydre og indre tilstand. 

    Leonard Cohens "Nevermind" var en lille genistreg som intro sang og passede perfekt ind i kontekst med sæson 2's historie. Dog et fornuftigt valg at de klippede det arabiske kor ud af sangen, som den plejer at lyde. Det havde været noget malplaceret, hvis de havde brugt den oprindelige udgave, og jeg foretrækker faktisk også sangen som den er i serien. :) 

    Jah, godt de klippede den del ud siger jeg også. 

    Jeg var til gengæld knap så vild med filmens monotone klipning. Hver gang, der skal klippes til ny karakter eller begivenhed, starter det med wideshot af motorveje. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange man ser dette billede, som gav lidt indtryk af en konventionel stil. 

    Babo14-09-17 15:02

  • ★★★★★0

    Jah, godt de klippede den del ud siger jeg også. 

    Jeg var til gengæld knap så vild med filmens monotone klipning. Hver gang, der skal klippes til ny karakter eller begivenhed, starter det med wideshot af motorveje. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange man ser dette billede, som gav lidt indtryk af en konventionel stil. 

    Mulgraver nævnte det også i "True Detective 3" tråden og jeg er helt enig i, at billedsproget/symboliken kammer over visse steder og at bl.a. billedet af vejsystemet bliver brugt for ofte. Men for mit vedkommende er det også lidt ovre i småtingsafdelingen og det generer mig ikke så meget, at det er nok til at trække ned i den samlede bedømmelse. :) 

    NightHawk14-09-17 16:04

  • ★★★★★★0

    9 april (2015)

     

    Jeg læste et sted noget om, at det var et spinkelt oplæg, at lave en film om den danske modstand, da Nazityskland invaderede landet i 1940, da modstanden havde været lille og hurtigt overstået. Det synes jeg er lidt noget vrøvl, da jeg mener man kan få en fortælling ud af det meste, alt efter fokus og vinkel på det man rent faktisk vil fortælle med det.

    Her er historiens fokus på de danske soldater, der mod bedre vidende forsøgte at forsvare fædrelandet og hvad de stod med både før, under og egentlig også efter, selv om den del fylder ret lidt. Desværre forbliver filmen alligevel forbavsende letforglemmelig , da man ganske enkelt ikke fattes interesse nok for selvsamme soldater. Teknisk er den egentlig fint lavet, selv om man sine steder måske lidt fornemmer, at danske film ikke altid har budgettet til at skildre når store historiske krigsmaskiner ruller over landet.

     

    Bedømmelse: 6/10

     

    Under sandet (2015)

     

    Der gemmer sig en rigtig god, fængende og human beretning her, bygget på et stykke Danmarkshistorie. Den er ekstremt velspillet, flot lavet og narrativ virkelig godt fortalt. Som film er den også bedre end min rating. Jeg kunne bare ikke lade være med at blive en anelse påvirket af, at jeg synes der var pillet lidt rigeligt ved fakta.

    Nuvel, det gøres der jo ofte i film, også selv om historien som her, kunne fungere lige så godt, uden at fixe på realiteter. Men når følelsen af en moderne politisk agenda sniger sig ind på mig, som baggrund for at ændre på historiske fakta, mere end for blot dramaets skyld, så jeg begynder at føler at filmen måske egentlig gerne vil manipulere lidt rigeligt med mig og det generede mig egentlig lidt..

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen14-09-17 20:32

  • ★★★★★★0

    Og så vækkede scenen minder om Eyes Wide Shut

    Genkendelsens glæde;-)

    T. Nielsen14-09-17 21:29

  • ★★★0

    Under sandet (2015)

     

    Der gemmer sig en rigtig god, fængende og human beretning her, bygget på et stykke Danmarkshistorie. Den er ekstremt velspillet, flot lavet og narrativ virkelig godt fortalt. Som film er den også bedre end min rating. Jeg kunne bare ikke lade være med at blive en anelse påvirket af, at jeg synes der var pillet lidt rigeligt ved fakta.

    Nuvel, det gøres der jo ofte i film, også selv om historien som her, kunne fungere lige så godt, uden at fixe på realiteter. Men når følelsen af en moderne politisk agenda sniger sig ind på mig, som baggrund for at ændre på historiske fakta, mere end for blot dramaets skyld, så jeg begynder at føler at filmen måske egentlig gerne vil manipulere lidt rigeligt med mig og det generede mig egentlig lidt..

     

    Bedømmelse: 7/10

    Jeg har det lidt på samme måde i forhold til fortællingen. Jeg har ikke set filmen endnu, og den er sikkert fint lavet, men det forhold at historien reelt set er opdigtet har lagt en dæmper på min lyst til at se den.

    Benway15-09-17 21:44

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen