Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★1

    Only God Forgives er et fint nok maleri. Som en filmfortælling er jeg mere usikker. 

    Lars!22-04-18 23:22

  • ★★★★★★3

    Så Manchester by the Sea i aftes. Det var satme en god film. Virkelig flot skuespil og kameraarbejde. Elsker de her lidt stille film, der giver sig tid til fordybelse. Og så er den godt vævet sammen af fortid og nutid. Den skal ses!

    davenport23-04-18 09:39

  • ★★★★0

    Jim & Andy: The Great Beyond

    Never go full Andy Kaufman. Vanvittige bag kameraet-optagelser af Jim Carreys forvandling til komikeren Andy Kaufman i 1999, i filmen 'Man on the Moon'. Helt utroligt, at filmen overhovedet blev lavet under de usædvanlige forhold. Måske er det også bare mere normalt 'over there', end man lige forestiller sig. Men man må da sige at det er en særlig oplevelse denne dokumentarfilm, der både er sjov, sine steder rørende og indimellem et stykke under bæltestedet. 8/10

    Babo23-04-18 10:31

  • ★★★★★★0

    Bomb City

    En helt suveræn film om en gruppe punkere, der clasher med en gruppe football-spillere. Den bygger på den virkelige histore om punkeren Brian Deneke, der blev kørt ned under et masseslagsmål mellem de to grupperinger. 

    Vi følger hovedsageligt Brian og hans gruppe af venner, der alle er punkere. Brian selv har et musiksted og laver urban kunst i form af provokerende skilte. Vi følger i mindre grad Cody og hans venner, som er på de lokale football-helte. Cody er lidt udenfor, fordi han ikke er helt så mandig, som de andre. Fokus er dog på punkerne og deres udfordringer til at få lov til at være, som de er. Langsomt bliver spændingerne mellem de to grupperinger større og større indtil det får fatale konsekvenser.

    Der er ingen tvivl om, at sympatien er hos punkerne, men instruktøren har gjort sit for at vise, at de ikke er uden skyld. Football-spillerne er heller ikke kun de dumme og snobbede. Der er dog en kontrast mellem de to grupperinger, som begge består af hvide middelklasse-unge: punkernes livsstil er ikke accepteret, og de bliver set som voldelige, mens volden på football-banen er accepteret. Begge grupper holder ulovlige fester og drikker, men hvor punkerne bliver chikaneret af politiet, bliver footballerne pænt bedt om at bryde festen op. 

    Følelsesmæssigt rammer den plet, selvom man godt ved, hvor det ender henne. Cinematografien er dyster og punket, og filmen er gennemsyret af en skæbnesvanger tone - det er uundgåeligt, at det må ende, som det gør. I det nutidige klip følger man mest af alt forsvarsadvokaten, og han siger nogle ret snæversynede ting, og de virker lidt over the top. Men efter hvad jeg har læst, så skulle replikkerne være taget fra retsudskriften. 

    Bomb City er en intens film om det at være punker i en amerikansk middelklasseby i Texas. Balancen er ikke helt lige i skabet, men alligevel er det en afsindig god film.

    9/10

    Guldager23-04-18 15:20

  • ★★★★★★0

    Er det en fysisk udgave, eller findes den på stream? Lyder umiddelbar fed.

    davenport23-04-18 16:43

  • ★★★★★★0

    Tror der er en fysisk udgave, men lejede den på Vimeo til 40 kr.

    www.bombcityfilm.com

    Guldager23-04-18 18:52

  • ★★★★★★0

    Howling II

    Man ved at man har med kvalitet at gøre, når Christopher Lee og en af Andy Sidaris' storbarmede blondiner, har større roller i en film.

    God er filmen ikke, men man kan ikke komme udenom at den er underholdende. Set-designet og varulve-effekterne er ret fornuftige, hvilket også er der hvor de fleste penge er forsvundet hen, fordi mængden af talentfulde skuespillere, er ikke ligefrem imponerende.

    Men hey, jeg havde det meget sjovt med den.

    Zero Cool23-04-18 20:42

  • ★★★0

    Familien Gregerson 

    Starten minder om en dansk parodi på The Godfather åbningen og prøver at skabe en Nils Malmros lignende stemning. Der er ingen historie, man er bare fluen på væggen i en rigtig lang film, med tørre teater replikker og skuespil, hos en større finere familie. Efter knap 1 time kunne jeg ikke klar mere og har nu kastet håndklædet i ringen.

    MOVIE100023-04-18 21:02

  • ★★★★0

    Westworld sæson 2 afsnit 1.

    Vi er i gang!

    8/10

    Bruce23-04-18 21:27

  • ★★★★★0

    Westworld sæson 2 afsnit 1.

    Vi er i gang!

    8/10

    Ja, jeg er også godt tilfreds. Det er åbnet op for nogle interessante veje, som serien kan tage, og jeg ser frem til at se, hvordan de udfolder historien. Solidt afsnit.

    Kruse23-04-18 21:46

  • ★★★★0

    Ja, jeg er også godt tilfreds. Det er åbnet op for nogle interessante veje, som serien kan tage, og jeg ser frem til at se, hvordan de udfolder historien. Solidt afsnit.

    Jep. Og jeg kan forstå på mr. Goodman, at den kommer i gear fra afsnit 2. 

    Og fedt gensyn med Harris.

    Bruce23-04-18 22:13

  • ★★★★★★1

    Catfight (2016)

    Da jeg ledte efter noget at se her til aften, kunne jeg ærlig talt ikke huske hvorfor jeg havde købt Catfight, hvilket først rigtigt kom tilbage til mig efter filmen. Jeg havde købt den under Arrows udsalg i december måned, kun baseret på en trailer og at Sandra Oh spiller en af de to hovedroller.

    Kort fortalt, handler filmen om Veronica (spillet af Oh), en rig og drikfældig kvinde med en succesfuld mand og en søn. Til en fest i sin mands ære, støder hun på en tidligere skolekammerat, Ashley (spillet af Anne Heche). Begge damer får pustet til en masse negative følelser og det udvikler sig til et massivt slagsmål mellem de to, ikke det klassiske dameslagsmål med riven i håret og brug af negle, men et hardcore Hollywood-slagsmål, som efterlader Veronica i så dårlig stand, at hun falder ned ad en trappe, ryger i en koma og da hun vågner, er verden vendt på hovedet, men rivaliseringen mellem de to kvinder stopper ikke der.

    Filmen er en herlig sort og absurd komedie, med et mindst ligeså herligt cast. Udover Oh og Heche, bør Alicia Silverstone nævnes, som spiller en større rolle som Ashleys kæreste.

    Jeg kunne læse mig til, at enkelte har sammenlignet filmen med Fight Club, hvilket jeg ikke er helt enig i, da de to film vil vidt forskellige ting, men de deler da nogle ret heftige slagsmålsscener.

    En klar anbefaling herfra.

    Zero Cool23-04-18 23:10

  • ★★★★★★0

    The 33 (2015)

     

    Jeg ved ikke om jeg burde rose denne sandfærdige fortælling om en gruppe minearbejdere fanget i dybet, da den mine i Chile de arbejder i den styrter sammen, for ikke at virke som om den lægger voldsomt meget til for dramatikkens skyld.

    Historien følger lidt slavisk den formel man ofte ser i sådanne film, især i starten er der en del klicheer, men uden at blæse det op. Til gengæld bliver den heller aldrig voldsomt spændende, intens eller medrivende. Efter indledningen og den voldsomme, men ærligt ikke særligt teknisk imponerende sammenstyrtning, begynder historien også mest at føles som springer den fra episode til episode, hvor der i den grad mangler en tråd til at skabe en forbindelse både til filmens karakterer og til selve beretningen.

    Man får aldrig den der følelse af, at de er spærret inde i længere tid og der gøres ikke meget ved, hvad det gør ved dem psykologisk. Kun i få sporadiske scener pilles der lidt i det indre. Filmen har så et meget menneskeligt ansigt, via den indsats der gøres for at redde gruppen op fra minen. Den del fremstår rørende alene på grund af at der ikke males for ensidigt eller for teatralsk.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen24-04-18 08:35

  • ★★★★★★0

    King Kong (1976)

     

    Jeg har egentlig altid fundet dette 70’er remake af ”King Kong” ret middelmådigt. Alligevel er det en film jeg har valgt at se en hel del gange. Der er bare noget ved den brølende kæmpeabe og dens historie der tiltrækker mig, også i de mindre gode film.

    Denne gang er det ikke, som i originalen, et filmhold der ankommer til Skull Island og opdager dens hemmeligheder. Det er en olieselskab der er ude at lede efter nye oliekilder. Det giver for så vidt god mening nu historien foregår i 70’erne, med tanke på datidens oliekrise. At det så er mindre sjovt er hvad det er. Men derudover er historien lagt meget op ad originalen, selv om der er nogle afgørende forskelle, som måske især har med filmens persongalleri at gøre.

    Som Carl Denham, nu med et andet navn spiller Charles Grodin lederen af ekspeditionen og selv om man muligvis må mene at Grodin gør det godt, så er rollen skrevet og spillet så gennemført usympatisk og fri for empati at han er umulig at relatere til. I originalen er Denham ikke så ensidig og har flere menneskelige nuancer. Man opfatter ham ikke som en egentlig skurk, mens man ikke kan se Grodin’s take på rollen som andet. Dette er der muligvis en pointe i. Men det er en pointe der så forbliver en så ligegyldig, at når Kong brutalt jagter Grodin, for at vi som publikum skal fryde os, så er jeg næsten ligeglad.

    Meget bedre er det ikke for Jeff Bridges, den normalt herlige skuespiller, i rollen Jack Prescott. Hans karakter er næsten så politisk flower power korrekt, at havde det ikke været for et par små nuancer trods alt, havde han være at betegne som en LSD påvirket hippieflipper. Nuancerne hjælper dog stort, når han nærmest konstant fyrer formaninger af, så det til sidst bliver trættende.

    Til gengæld må jeg vitterlig beundre Jessica Lange, for at spille så fremragende og naturligt som hun gør. For hendes rolle er så gennemført ubegavet og smagløst skrevet at det nærmest bliver pinligt og tåkrummende at følge hende. Jeg er med på at hun skal repræsentere noget uskyldsrent og samtidig sexy og deraf måske kan skulle spille lettere naiv, som en kontrast til den testeron liderlige Kong. Men rollen er ofte som en vagina på to stænger. Det er helt til grin. Men Lange gennemfører den trods alt, det er ret vildt.

    Filmens visuelle stil minder i øvrigt meget om en del 70’ernes katastrofefilm, hvor der er store naturlige billeder og det ses også tydeligt at en del af filmen er optaget udendørs, on location så at sige. Det skaber så en modsætning til mange af de scener som Kong medvirker i, da de tydeligvis er optaget i et studie i til filmen byggede kulisser. Men det generer egentlig ikke sønderligt og disse scener får så mere et fantasyskær end resten af filmen gør. Samtidig er det stadig fedt at følge Kong, også selv om han denne gang ”blot” er en mand i en abedragt. Han er godt lavet, ser man bort fra den indrømmet imponerende, men ret så stive full size Kong man har bygget, som dog heldigvis kun bruges i få scener. Men ellers er det underholdende at se ham gøre det han nu engang gør.

    Jeg savner så den monster mayhem som vi fik i originalen. Her er der ikke mange uhyrer med, når turen går hen over Skull Island og jeg kunne også godt bruge lidt mere action når vi ender i New York. Der var vist i øvrigt en del kontroverser om filmens klimaks, hvor man fravalgte Empire State Building og lod Kong bestige, de nu så bedrøveligt hedengangne Twin Towers. De er også ret kedelige at se på og samtidig får man slet ikke gjort nok ud af Kong’s afsluttende kamp. Den forekommer ikke episk i dens forsøg på tragiske storhed, selv om man da rives med.

    Men alt i alt, minimalt underholdende eller ej, er denne stort anlagte remake en skuffelse. Men det er en skuffelse som jeg til stadighed kan hygge mig med at se. Go Figure:)

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen24-04-18 10:23

  • ★★★★★★0

    Tobruk (1967)

     

    Standard og tidstypisk krigsfilm, hvor en gruppe soldater en sendt på en mission der skal bane vejen for de allierede. Lidt som i den mesterlige ”The Guns Of Navarone”, her blot mere ligefrem krig og mindre hemmelig mission.

    Historien er lidt for lang og spændingen trækkes rigeligt ud, men byder derudover på håndværksmæssigt godt arbejde, holdt i en teknisk fin stil der ofte ser ganske troværdig ud.

    Der er medrivende krigsaction, især i klimaks, som underholder godt, uden at blive så intens og skræmmende som man ser i film i dag. Men kan man leve med dette, så er det en god film, som desuden er fint castet.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen24-04-18 10:35

  • ★★★★★★0

    Blue Ruin (2013)

     

    Neddæmpet og brutalt trykkende hævnthriller, der grundet dens følelse af realisme lykkes med at ramme en ubehagelig og sine steder intens stemning, der ville være en horrorfilm værdig. Dens persongalleri af lettere skæve eksistenser gør den en bet mere interessant end gennemsnittet af sådanne film.

    Desværre havde jeg lidt problemer med at forholde mig til historiens hovedperson og den ofte meget lavmælte stil, som nok ligger meget langt fra mig. Derfor er jeg måske lidt hård i min rating. For det er givet en film der gør indtryk.

    Jeg var en anelse mere begejstret for instruktør Jeremy Saulnier’s fortættede actionthriller ”Green Room”. Men absolut en filmskaber jeg vil holde øje med.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen24-04-18 11:07

  • ★★★★1

    Åh, Blue Ruin er klasse. Bliver spændende at se hans næste film. Nu må traileren da snart ramme online. 

    Babo24-04-18 11:45

  • ★★★★★★0

    Åh, Blue Ruin er klasse. Bliver spændende at se hans næste film. Nu må traileren da snart ramme online. 

    Helt sikkert og en stjerne;)

    T. Nielsen24-04-18 14:57

  • ★★★★0

    A Quiet Passion 

    Var lidt på udebane med denne, da jeg begav mig ud på et syn på filmstriben. Det er Terence Davies' portræt af den amerikanske digter, Emily Dickinson. Kan man væbne sig med tålmodighed, så venter der nogen en smuk oplevelse, men jeg synes der var lidt rigeligt navlepilleri undervejs og en handling, der i bedste fald kan kaldes statisk. Jeg lod mig imidlertid ikke helt overbevise. Men flotte skuespilpræstationer. 5/10

    Babo24-04-18 15:37

  • ★★★★★★0

    Det var lavt, synes jeg. Selv vil jeg give den 8/10, fordi den netop er smuk og velspillet. Tempoet generer mig ikke, men nu vidste jeg også, hvad jeg gik ind til, for har set alle Terence Davies' film. Men kan sagtens følge dine kritikpunkter. 

    Guldager24-04-18 19:14

  • ★★★★0

    Den er flot filmet og har næsten Barry Lyndon vibe. Filmen må være et temperamentsspørgsmål. 

    Babo24-04-18 19:24

  • ★★★★★★0

    Helt sikkert og en stjerne til dig selvfølgelig;)

    T. Nielsen24-04-18 20:01

  • ★★★★0

    Jeg er slet ikke med i topstriden ;) 

    Apropos Saulnier, så anbefaler jeg også hans Murder Party fra 2007, hvis du skal fuldende trilogien. Den er skør. 

    Babo24-04-18 20:07

  • ★★★★★★0

    Den må jeg se om jeg kan støve op så!

    T. Nielsen24-04-18 21:35

  • ★★0

    Avengers: Infinity War

    Overraskende velbalanceret trods det store ensemble og stor ros til hvordan de formår at give plads til karaktererne. Det er og føles fortjent som kulminationen på de seneste ti år. Alle får lov til at have deres momenter, nogle mere end andre, men det føles som om man har valgt de rette fokuspunkter. Thanos er let den bedste skurk indtil nu, jeg higer efter mere, og så var Guardians of The Galaxy nok ellers den største overraskelse. Synes virkelig de klæder filmen godt, især oven på den sløje solo-Vol. 2.

    Filmens største problem for mig, som det også har været i andre Marvel-film, er balancen mellem dramatisk alvor og humoren. Der er mange sjove linjer, som går rent ind, men flere af de gode dramatiske øjeblikke bliver desværre ofte afbrudt af unødvendig komik. Synes det er ærgerligt når det uden tvivl er den mest seriøse af filmene til dato - kunne godt ønske mig den turde dvæle ved stemningen fremfor at ty til et hurtigt billigt grin bare fordi that's the Marvel way.

    Mikkel Abel25-04-18 16:01

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen