Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Haha ja det var det Dark Universe

    Ja, den idé fik de da effektivt kuldsejlet.

    Zero Cool29-04-18 23:54

  • ★★★★★1

    Haha ja det var det Dark Universe

    Ikke desto mindre elsker jeg denne trailer: 

    www.youtube.com/watch 

    Lars!30-04-18 08:58

  • ★★★★★★0

    Blade Runner 2049 (2017)

     

    Visuelt lækkerbisken og overraskende vellykket efterfølger til Ridley Scott’s mesterværk ”Blade Runner” fra 1982. Denne gang har vidunderdrengen Denis Villeneuve sat sig i instruktørstolen og han spinner fornemt videre på det imponerende univers, både i billeder, historien og tematisk.

    På den måde lægges der indrømmet måske ikke så meget nyt til, i den i øvrigt temmelig lange spilletid som for mig alligevel gik overraskende hurtig. Men uanset om der ikke er de helt store overraskelser og banebrydende ideer, så er der stof nok i det univers som Scott og hans crew skabte ud af Philip K. Dick’s roman i sin tid, til at der kan dykkes mere ned i det. Stilen og tonen kan muligvis forekomme kølig og distanceret, særligt i Villeneuve’s hænder, men den gemmer alligevel på interessante nok tanker bag facaden.

    I hovedrollen gør Ryan Gosling det godt som ”K”, der jagter mere end han er sat i verden for. Endnu bedre er så gamle Harrison Ford. Da han dukker op i sin gamle rolle som Deckard, der letter filmen for alvor og wow, Ford har ikke haft så meget glimt i øjet eller bid i skuespillet i mange mange år (ja, han er også bedre end han var i ”Star Wars: The Force Awakens”, hvor han ellers også var et lyspunkt).

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen30-04-18 09:54

  • ★★★★0

    Hostiles

    "Rygtet om min død er stærkt overdrevet"
    - Westerngenren

    Som elsker af en god cowboyder og indianerfilm, er det vidunderligt, at den nok mest klichéfyldte filmgenre ser ud til stadig at kunne genopfinde sig selv.

    Det siger måske lidt om tidens massive fokus på serier, når en film som Hostiles af Crazy Heart instruktøren Scott Cooper med 3:10 To Yuma stjernerne Christian Bale og Ben Foster ryger direkte på DVD og blu-ray i Danmark, for det er nærmest kriminelt, at denne film i det hele taget kunne undsige sig en Oscar nominering.

    Både i kategorien Bedste Film og Skuespiller, for der er tale om en hårdkogt vintage western og en stærkt spillende Christian Bale i rollen som den indianerhadende kaptajn Blocker, som med en lille deling soldaterkammerater skal transportere cheyenne høvding Yellow Hawk med familie til et indianerreservat i Montana, hvor de skal løslades. En tur med adskillige udfordringer for krop og sjæl, hvor instruktøren lader reflektionen over årtiers had bundfælde sig i mimik og retorik, hvor Bale bare er ligeså satans intens og velspillende, som han var det i rollen som Dan Evans fra 3:10 To Yuma. 

    I rollen som Rosalee Quaid, leverer Rusamund Pike, sin nok bedste præstation til dato, da hun tidligt - under vilkår, som ikke skal afsløres her - må slå følge med delingen på den oplevelsesrige tur til Montana.

    Bør ses på den absolut største skærm du kan komme i nærheden af!

    9/10

    Bruce30-04-18 11:15

  • ★★★★★★0

    Lady In The Water (2006)

    Lady In The Water” er efter sigende en godnathistorie instruktør Shyamalan oprindeligt har fundet på til sine børn og efter et møde med denne rædsel af en film, kan jeg kun konstatere at den burde være forblevet sådan. Den er ganske enkelt stinkende ringe!

    Fortællingen om ”vandnymfen” (Howard) der dukker op i et svømmebassin, for at få hjælp af stedets ydmyge vicevært (Giamatti) til at komme videre til en anden verden, men hvor et monster lurer i græsset for at dræbe hende, den er i sig selv så infantil og lattervækkende at den er svær at tage seriøs. Når den så præsenteres så amatøragtigt og dårligt at det næsten bliver ufrivilligt komisk, havde det ikke været fordi den er gabende langtrukken og pinlig selvhøjtidelig, så er der hverken tale om et misforstået eller mislykket mesterværk, blot et decideret makværk, der tager sig selv mere seriøst end den kan bære.

    Der rodes glædeløst rundt i et ellers forudsigeligt, klichefyldt og simpelt plot, der ikke er nær så originalt som det kan lyde, faktisk tværtimod. Ideerne minder om noget man finder i en lowbudget trashfilm eller er i det mindste tæt på at være udført således. Tempoet er ubærligt langsomt og der dvæles utilgiveligt længe i flere situationer, så man ofte føler det slet ingen vegne fører. Dialogen er svag og indimellem direkte uudholdelig at høre på. Skuespillet er overvejende skidt, selv fra ellers gode folk som Giamatti, der normalt kan levere varen og som jeg personligt har en svaghed for, men her spiller mere irriterende end godt er. Dallas Howard ser nærmest ulideligt lidende ud under hele filmens spilletid, men kæmper også med en enfoldig rolle. Et par af birollerne fungerer en anelse bedre, måske fordi man ikke giver dem så meget opmærksomhed.

    Filmen indeholder indrømmet ellers flere af Shyamalan’s kendetegn og tematikker der har været gennemgående i hans værker. De stritter blot i alle retninger, så hans lommefilosofiske og trivielle refleksioner om alt lige fra historien i historien og historien selv, døden, livet, religion, tro, overtro, tab og så videre, kombineret med noget der ikke aner om det skal være et gys, en børnefilm, et eventyr eller et regulært melodrama, det alt sammen drukner i hinanden.

    Den stemningsmæssige eventyrlige tone, det har været meningen den skulle besidde og som den desperat prøver at ramme, den lykkes den heller ikke med. Jeg kunne blive ved, så det er faktisk nemmere at sige hvad der virker her og det er et par effekter, som er nogenlunde pæne at se på, og så en teknisk side som vel er af en okay standard, selv om kvaliteten i dens billedside er svingende.

    Det er på en måde ufatteligt at det har kunne gå så galt. Shyamalan’s gennembrudsfilm ”The Sixth Sense” fungerede jo ganske fint, med et par gode gys, hvor særligt den overraskende slutning , der satte hele filmen i et nyt perspektiv, gjorde den mindeværdig. Hans næste ”Unbreakable” var jeg mindre begejstret for, selv om jeg ikke husker den som værende dårlig. ”Signs” faldt trods dens indrømmet banale tematikker og lettere forudsige historie, virkelig i min smag grundet dens stemning. Men herefter gik det helt galt. Filmen ”The Villige” var ikke andet end varm luft blæst op til ingenting. Har har Shyamalan ramt bunden og det så kraftigt at man kan blive helt i tvivl om manden rent faktisk kan eller i hvert fald burde lave film. 

    Bedømmelse: 1/10

    T. Nielsen30-04-18 11:18

  • ★★★★★★0

    Hostiles

    "Rygtet om min død er stærkt overdrevet"
    - Westerngenren

    Som elsker af en god cowboyder og indianerfilm, er det vidunderligt, at den nok mest klichéfyldte filmgenre ser ud til stadig at kunne genopfinde sig selv.

    Det siger måske lidt om tidens massive fokus på serier, når en film som Hostiles af Crazy Heart instruktøren Scott Cooper med 3:10 To Yuma stjernerne Christian Bale og Ben Foster ryger direkte på DVD og blu-ray i Danmark, for det er nærmest kriminelt, at denne film i det hele taget kunne undsige sig en Oscar nominering.

    Både i kategorien Bedste Film og Skuespiller, for der er tale om en hårdkogt vintage western og en stærkt spillende Christian Bale i rollen som den indianerhadende kaptajn Blocker, som med en lille deling soldaterkammerater skal transportere cheyenne høvding Yellow Hawk med familie til et indianerreservat i Montana, hvor de skal løslades. En tur med adskillige udfordringer for krop og sjæl, hvor instruktøren lader reflektionen over årtiers had bundfælde sig i mimik og retorik, hvor Bale bare er ligeså satans intens og velspillende, som han var det i rollen som Dan Evans fra 3:10 To Yuma. 

    I rollen som Rosalee Quaid, leverer Rusamund Pike, sin nok bedste præstation til dato, da hun tidligt - under vilkår, som ikke skal afsløres her - må slå følge med delingen på den oplevelsesrige tur til Montana.

    Bør ses på den absolut største skærm du kan komme i nærheden af!

    9/10

    Jeg er solgt!!!

    T. Nielsen30-04-18 11:19

  • ★★★★0

    Jeg er solgt!!!

    Det var sgu en overraskelse af de store, når en film sådan bare lige kan passere næsten uset forbi :)

    Jeg kom hjem fra Krakow i går og så lå bluray'en der i postkassen fra Amazon. Det var sateme en god hjemkomst og har allerede lyst til et gensyn.

    Bruce30-04-18 11:21

  • ★★★★0

    Hostiles

    "Rygtet om min død er stærkt overdrevet"
    - Westerngenren

    Som elsker af en god cowboyder og indianerfilm, er det vidunderligt, at den nok mest klichéfyldte filmgenre ser ud til stadig at kunne genopfinde sig selv.

    Det siger måske lidt om tidens massive fokus på serier, når en film som Hostiles af Crazy Heart instruktøren Scott Cooper med 3:10 To Yuma stjernerne Christian Bale og Ben Foster ryger direkte på DVD og blu-ray i Danmark, for det er nærmest kriminelt, at denne film i det hele taget kunne undsige sig en Oscar nominering.

    Både i kategorien Bedste Film og Skuespiller, for der er tale om en hårdkogt vintage western og en stærkt spillende Christian Bale i rollen som den indianerhadende kaptajn Blocker, som med en lille deling soldaterkammerater skal transportere cheyenne høvding Yellow Hawk med familie til et indianerreservat i Montana, hvor de skal løslades. En tur med adskillige udfordringer for krop og sjæl, hvor instruktøren lader reflektionen over årtiers had bundfælde sig i mimik og retorik, hvor Bale bare er ligeså satans intens og velspillende, som han var det i rollen som Dan Evans fra 3:10 To Yuma. 

    I rollen som Rosalee Quaid, leverer Rusamund Pike, sin nok bedste præstation til dato, da hun tidligt - under vilkår, som ikke skal afsløres her - må slå følge med delingen på den oplevelsesrige tur til Montana.

    Bør ses på den absolut største skærm du kan komme i nærheden af!

    9/10

    Det lyder dæleme godt. Anmeldelserne var ikke helt i top, men det er en instrukrør jeg synes om, så nu ser jeg mere frem til den. 

    Babo30-04-18 11:35

  • ★★★★0

    Lady In The Water (2006)

    Bedømmelse: 1/10

    Shit, det bliver Johan ikke glad for - han elsker den film :D

    chandler7530-04-18 11:35

  • ★★★★0

    Selv jeg, som kæmpe fan af Night, fandt den dårlig. Jeg mener dog ikke jeg har genset den. Men musikken er dæleme skarp og sjældent har jeg hørt fedt soundtrack i en skidt film. 

    Babo30-04-18 11:39

  • ★★★★★★0

    Det tror jeg da på Bruce. Den vil jeg også købe hjem, til min snart ret store westernsamling:-) Tak for anbefalingen!

    T. Nielsen30-04-18 11:40

  • ★★★★★★0

    Shit, det bliver Johan ikke glad for - han elsker den film :D

    Jeg er så glad for, at møde folk som ham der som jeg indimellem kan nyde så meget skidt som vi kan:-D

    T. Nielsen30-04-18 11:40

  • ★★★★0

    Det tror jeg da på Bruce. Den vil jeg også købe hjem, til min snart ret store westernsamling:-) Tak for anbefalingen!

    Det lyder dæleme godt. Anmeldelserne var ikke helt i top, men det er en instrukrør jeg synes om, så nu ser jeg mere frem til den. 

    Velbekomme og ser også frem til at høre mere fra dette forum om filmen :)

    Bruce30-04-18 11:42

  • ★★★★★★0

    Det tror jeg da på Bruce. Den vil jeg også købe hjem, til min snart ret store westernsamling:-) Tak for anbefalingen!

    Se, en samling af westerns, det er den slags samlinger, der kan fylde et helt hus. Der skal man virkelig skære ind til benet.

    Zero Cool30-04-18 11:42

  • ★★★★★★0

    Se, en samling af westerns, det er den slags samlinger, der kan fylde et helt hus. Der skal man virkelig skære ind til benet.

    Ha ha ja det er korrekt. Der er nærmest helt ufatteligt mange. Så kan man mene at der er lavet mange superheltefilm det sidste årti. Men i forhold til hvad der kom af westerns helt frem til 70'erne, så er det jo ingenting!!!

    T. Nielsen30-04-18 11:49

  • ★★★★★★0

    Ha ha ja det er korrekt. Der er nærmest helt ufatteligt mange. Så kan man mene at der er lavet mange superheltefilm det sidste årti. Men i forhold til hvad der kom af westerns helt frem til 70'erne, så er det jo ingenting!!!

    Jep, jeg kiggede lidt på det for måske et års tid eller to siden og jeg tror at vi nu har så mange superheltefilm, at vi overgår mængden af westerns der blev produceret i USA i 1950. Ikke 1950'erne, men kun i 1950, det er helt åndsvagt.

    En af de faste gæster og arrangører i Husets biograf er dykket ned i italienske westerns og der er også helt skørt hvor mange der findes af dem.

    Der er mit "hjertebarn" lidt mere overkommeligt, da der kun er små 270 blaxploitation-film.

    Zero Cool30-04-18 11:54

  • ★★★★★★0

    En af de faste gæster og arrangører i Husets biograf er dykket ned i italienske westerns og der er også helt skørt hvor mange der findes af dem.

    Der bliver jeg til stadighed overrasket over hvor ofte jeg støder på titler, jeg aldrig har hørt om. Jo, det gør jeg også blandt de amerikanske, men der forstår jeg det måske lidt bedre trods alt.

    Der er mit "hjertebarn" lidt mere overkommeligt, da der kun er små 270 blaxploitation-film.

    Det var egentlig heller ikke mange.

    T. Nielsen30-04-18 12:08

  • ★★★★★★0

    Nå ja, alene John Wayne har vel lavet flere westerns end der findes superheltefilm nærmest?

    T. Nielsen30-04-18 12:09

  • ★★★★★★0

    Det var egentlig heller ikke mange.

    Blaxploitation "levede" kun i cirka et årti, fra 1970 til 1980, lidt afhængigt af hvordan man definerer det og blev mere eller mindre aflivet, da Hollywood skiftede fokus til sommerblockbusters, efter Jaws blev et massivt hit. Men det er alligevel 27 film om året i snit, hvilket må siges at være ret pænt.

    Nå ja, alene John Wayne har vel lavet flere westerns end der findes superheltefilm nærmest?

    Hah, det nærmer sig ihvertfald. Så vidt jeg kunne se online, har han været med i 84 westerns.

    Zero Cool30-04-18 12:18

  • ★★★★★★0

    27 om året lyder egentlig også af meget, når man læser det. Eller det er da mange. 

    T. Nielsen30-04-18 12:20

  • ★★★★★★0

    27 om året lyder egentlig også af meget, når man læser det. Eller det er da mange. 

    Ja, især i en tidsalder hvor TV var begyndt at blive standard i alle hjem.

    Zero Cool30-04-18 12:42

  • ★★★★★★0

    Ja, især i en tidsalder hvor TV var begyndt at blive standard i alle hjem.

    De fleste var vel egentlig meget små produktioner, der mest gik i særlige biografer?

    T. Nielsen30-04-18 12:51

  • ★★★★★★2

    De fleste var vel egentlig meget små produktioner, der mest gik i særlige biografer?

    Først senere hen, blaxploitation var i høj grad et kalkuleret træk fra Hollywood. Da Melvin Van Peebles hittede stort med Sweet Sweetback's Baadasssss Song, fandt man ud af at der var et nyt publikum: de sorte.

    Omkring den periode, var der en form for "udvandring" fra de større byer, fordi hvide flyttede til forstæderne, så der var et kæmpe publikum af sorte i den indre by af storbyerne i USA og de havde penge til at gå i biffen.

    Så man producerede billige film, ofte instrueret af hvide, med sorte i hovedrollen, gerne film med masser af vold og sex. I de fleste tilfælde var det Shaft-agtige film, hvor personen var black and proud, og helt i stand til at håndtere alt hvad der blev kastet i deres retning, uanset om det var en dame eller en mand. I andre tilfælde havde skurkene hovedrollen, som eksempelvis Superfly, men fælles for de fleste var, at der var fokus på kriminalitet, sex, stoffer og vold, hvilket nogen vil argumentere var med til at give sorte et dårligt image, hvilket nok ikke er helt forkert.

    Senere hen gik man i lidt andre retninger med fjollede film som Blacula og Boss Nigger (som i øvrigt er fed), men langt de fleste var fokuseret på den dagligdag, som man oplevede i inner city-miljøet, så filmene talte så direkte til publikummet som overhovedet muligt.

    Jep, de var ofte billigt produceret, men tjente åndsvagt mange penge og i en periode, var de mere eller mindre Hollywoods redning, fordi de hev penge ind, hvor mange andre film ikke gjorde, da Hollywood havde problemer med at finde "tidens trend", hvilket først virkelig forandrede sig i forbindelse med blockbusteren.

    Mange af filmene gik selvfølgelig ikke i småbyer i sydstaterne, men de havde et kæmpe publikum i de områder af storbyerne, hvor de sorte boede og visse af filmene brød rammerne for dette, eksempelvis Shaft og Across 110th Street, hvor sidstnævnte godt nok også talte til et bredere publikum.

    Zero Cool30-04-18 13:09

  • ★★★★★★0

    Spændene læsning. Shaft filmene kender jeg (naturligvis), men ellers kender jeg nok ikke ret meget til "genren", hvis der er tale om en egentlig genre? Hvilken ville du anbefale, udover dem du nævner?

    T. Nielsen30-04-18 13:17

  • ★★★★★★0

    Dang, jeg fik lige lukket den forkerte tab.

    Anyways, jeg er ikke tæt på de 270 titler endnu, men jeg vil sige, at man kommer ret godt fra start med dem jeg har nævnt, som sådan noget som Coffy og Foxy Brown, samt Truck Turner. De to første er med Pam Grier, som i den grad er cool i de to film. Truck Turner har et supervildt soundtrack, filmen er ret underholdende, men dog ikke superoriginal, da den lidt er et rip-off af Shaft. For sjov og ballade, bør man helt sikkert se Dolemite og The Human Tornado med Rudy Ray Moore. Hvis man er hooked på mere derefter, er der heldigvis masser af andre gode film at tage fat på.

    Jeg vil ikke kalde det en genre som sådan, da fællesnævneren primært er at tale til et meget specifikt publikum. Dog er der en stor procentdel af filmene, som i høj grad deler fællestræk, altså de hardcore crime-film, som handler om inner city-livet.

    Nå ja, selv når man har set bare et par håndfulde blaxploitation-film, hæves oplevelsen af både Jackie Brown og Black Dynamite en del. Det var ihvertfald min oplevelse. :)

    Zero Cool30-04-18 13:49

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen