Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Tjek...Dem skriver jeg mig bag øret, for evt at få set.

    T. Nielsen30-04-18 13:48

  • ★★1

    Man ville nærmere kalde det en "cyklus", "bevægelse" eller "samling" af film fremfor genre, da de dukker op, har nogle fælles konventioner og så stille aftager igen efter nogle år(tier).

    Mikkel Abel30-04-18 13:55

  • ★★★★0

    Westworld afsnit 2

    Så kører vi igen på den store klinge med parallelle tidsforskudte plots og nye åbninger for fantasien. Der hviles ikke på laurbærene. Den hvide røg stiger til vejrs fra Nolan og Lisas selvpåførte isolation i Vatikanets manuskriptbibliotek. Jo, den er god nok, en ny stedfortræder er fundet. Et nyt spil i spillet er sat i scene.

    Det er frækt. Det emmer af fortsat originalitet. Og vi kan kun krydse fingre for, at der - igen - er guld for enden af regnbuen, for nogen har et massivt greb om mine nosser. 

    9/10 ... fordi jeg simpelthen er nødt til at tro på, at der kommer en 10'er rundt om et hjørne.

    Bruce30-04-18 21:41

  • ★★0

    "The Silence of the Lambs" (1991)

    - Atter et gensyn med en af 90ernes bedste film. Manuskriptet i den film er bare så vildt! Magtkampen mellem Hannibal og Clarice er simpelthen forrygende, og der åbner sig flere nuancer hver gang filmen får et syn.

    9/10.

    Mikkel Abel30-04-18 23:37

  • ★★★★0

    Knowing (gensyn/BD) 

    En undervurderet sci-fi perle. Selvom den klarede sig hæderligt ved boxoffice, fik den noget ufortjent et renommé, som noget lort. Ambitiøs sci fi er sjældent mødt med total konsensus og stående bifald. Men nogle film klarer dog tidens test bedre end andre. 

    Filmen lægger op til en spændende diskussion om determinisme kontra tilfældigheder og det gør den på baggrund af en velfortalt historie, der både rummer gys, drama og spænding. 

    Den løftes sågar også af en fint spillende Cage i hovedrollen. Tredje akt går imod konventionerne og vil blive opfattet forskelligt. Alex Proyas har begået en visuelt flot og tankevækkende sci fi, der fortjener et bedre eftermæle end den har fået. 8/10

    Babo 3-05-18 10:02

  • ★★★★0

    Jeg er meget enig Babo

    Bruce 3-05-18 12:53

  • ★★★★0

    Jeg bliver mere og mere glad for den. Og jeg var med den helt fra start :)

    Babo 3-05-18 13:16

  • ★★★★★★0

    Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017)

     

    Jeg har aldrig været den store fan af denne Disney producerede fantasyfilmserie, om de caribiske pirater. Første film var habilt underholdende, men heller ikke mere. Dens efterfølger var muligvis svagere, men oprindeligt havde jeg en sjovere oplevelse med den, end jeg havde med den første. Dette grundet ham jeg så den med, han mente at både første og anden film var megastore mesterværker og hans vilde og herlige begejstring i biografen smittede ganske enkelt så meget af, at jeg fandt filmen fed….Indtil et gensyn. Men derfra gik det stærkt ned ad bakke med oplevelserne og selv om jeg trofast fulgte med venner ind og se de to næste, fandt jeg dem ret middelmådige.

    Dette sidste nye skud på stammen, fandt jeg så om muligt endnu kedeligere. Bevares, den er vildt imponerende lavet rent teknisk, har lækre kulisser/scenografi og mange blændende billeder. Men hvor ville jeg ønske der blev lagt lige så meget energi i at skrive en god historie. En historie der ikke altid skal forsøge at betage sin tilskuer med at blæse det hele så stort op, at man ikke magter at involvere sig og samtidig gøre det så forvrøvlet at det ender med at føles ligegyldigt.

    Johnny Depp gør hvad han nu engang gør. Personligt synes jeg ikke han er specielt sjov, men undervejs har der da været momenter af noget morsomt i købet af de snart mange film. Resten af skuespillere agerer også pligtskyldigt professionelt, selv om de ofte drukner i det det meget staffage der fylder hvert et billede.

    Der er enorme mængder af ødsle actionscener, men de er forbavsende anonyme. Kun i glimt er de ved at føles bare lidt underholdende. Giv mig de gode gamle dage tilbage, hvor man kunne lave piratfilm der var værd at se!

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen 3-05-18 14:27

  • ★★★★★★2

    The Delta Force (1986)

     

    Det er sandsynligvis ret let at pille denne ofte stupide actionfilm fra hinanden. Men uagtet dette, har den altid underholdt mig og været en af de trods alt bedre film med action ikonet Chuck Norris. At Lee Marvin er med, gør det naturligvis ikke værre, selv om jeg har hørt dem der begræder at dette blev hans sidste film.

    Nuvel, første halvdel kan til stadighed overrasket mig. Hele flykapringsdelen forekommer mig både langt mere nuanceret og plausibelt end jeg ville have forventet fra starten af. Den del er derfor egentlig spændende og også skræmmende.

    I sidste halvdel sættes Chuck Norris så for alvor på banen, hvor han som en del af eliteenheden Delta Force jagter og nedkæmper terrorister. Her bliver det så vitterligt dumt og ensidigt. Det har en vis kitsch’et underholdningsværdi, men man skal nok lukke en del ned for ens blodtilførsel til hjernen, for ikke at stå helt af.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 3-05-18 14:34

  • ★★★★★★2

    The Wild Geese (1978)

     

    I sin tid skabte denne krigsfilm lidt kontroverser, blandt andet på grund af at den var optaget i Sydafrika. Også et par af skuespillere enten gad den ikke, eller var utilfreds med det færdige resultat. Ikke desto mindre har jeg har altid fundet den fremragende.

    Dens beretning om en flok aldrende lejesoldater, der ikke kan finde fred i det normale liv og derfor endnu engang tager af sted på en mission, her hyret af en multimillionær, til at befri en demokratisk anlagt fængslet afrikansk leder er faktisk ret god (den er inspireret af et rygte, der har gået om en mission der skulle have fundet sted). Krøllen på halen er naturligvis af de forrådes af storkapitalistiske interesser og nu må erkende, at de er overladt til sig selv i en fjendsk land.

    På den måde bliver det for mig ekstremt spændende, intens og så er filmens actionscener/krigsscener medrivende og involverende. Handlingen tager sig så sin tid, på den gode måde, til at bygge op til selve missionen, for at ende både nervepirrende og også rørende.

    Der er i øvrigt flere store navne på plakaten og uanset om de gad den eller ej, så har de i sig selv format og karisma nok til at det trækker op og gør deres karakterer vedkommende.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen 3-05-18 14:50

  • ★★★1

    The Delta Force (1986)

     

    Det er sandsynligvis ret let at pille denne ofte stupide actionfilm fra hinanden. Men uagtet dette, har den altid underholdt mig og været en af de trods alt bedre film med action ikonet Chuck Norris. At Lee Marvin er med, gør det naturligvis ikke værre, selv om jeg har hørt dem der begræder at dette blev hans sidste film.

    Nuvel, første halvdel kan til stadighed overrasket mig. Hele flykapringsdelen forekommer mig både langt mere nuanceret og plausibelt end jeg ville have forventet fra starten af. Den del er derfor egentlig spændende og også skræmmende.

    I sidste halvdel sættes Chuck Norris så for alvor på banen, hvor han som en del af eliteenheden Delta Force jagter og nedkæmper terrorister. Her bliver det så vitterligt dumt og ensidigt. Det har en vis kitsch’et underholdningsværdi, men man skal nok lukke en del ned for ens blodtilførsel til hjernen, for ikke at stå helt af.

     

    Bedømmelse: 6/10

    Jeg er meget enig. Det er en helt vild bizar og skizofren film. Første del er, som du rigtig skriver, realistisk overbevisende og faktisk ret bevægende (det er svært ikke at blive rørt, da den katolske præst frivilligt slutter sig til de jødiske gidsler), og anden del er fuldstændig hjerneblæst tyggegummi-underholdning. Begge dele er hver for sig underholdende nok, men hvordan pokker er de havnet i en og samme film? Det er ret ufatteligt.

    Benway 3-05-18 15:12

  • ★★★1

    Temaet er i øvrigt super iørefaldende på sin egen 80'er kitchede måde. :)

    Benway 3-05-18 15:19

  • ★★★★★★0

    Jeg er meget enig. Det er en helt vild bizar og skizofren film. Første del er, som du rigtig skriver, realistisk overbevisende og faktisk ret bevægende (det er svært ikke at blive rørt, da den katolske præst frivilligt slutter sig til de jødiske gidsler), og anden del er fuldstændig hjerneblæst tyggegummi-underholdning. Begge dele er hver for sig underholdende nok, men hvordan pokker er de havnet i en og samme film? Det er ret ufatteligt.

    Ja her er vitterligt tale om 2-i-1 film. Og helt enig, scenen med præsten er faktisk ret stærk.

    T. Nielsen 3-05-18 15:28

  • ★★★★★★1

    Temaet er i øvrigt super iørefaldende på sin egen 80'er kitchede måde. :)

    Åh ja, det glemte jeg at nævne. Det er helt vildt tåbeligt, i forhold til hvad der sker i filmen, men meget iørefaldende som du siger, men også virkelig dårligt synes jeg:-D

    T. Nielsen 3-05-18 15:29

  • ★★★0

    Åh ja, det glemte jeg at nævne. Det er helt vildt tåbeligt, i forhold til hvad der sker i filmen, men meget iørefaldende som du siger, men også virkelig dårligt synes jeg:-D

    Jeg har en svaghed for skidtet, men der er ikke så meget dramatisk gidseldrama over det. :)

    Benway 3-05-18 15:52

  • ★★★★★★0

    Det er godt lang tid siden, jeg har set Delta Force. Elsker 80'er-temaer og tyggegummi-action... Så måske snart Delta Force og Missing In Action skal købes. 

    Guldager 3-05-18 16:30

  • ★★★★★★0

    Jeg har en svaghed for skidtet, men der er ikke så meget dramatisk gidseldrama over det. :)

    Hehe nej det er der nok ikke.

    T. Nielsen 3-05-18 16:35

  • ★★★★★★1

    Det er godt lang tid siden, jeg har set Delta Force. Elsker 80'er-temaer og tyggegummi-action... Så måske snart Delta Force og Missing In Action skal købes. 

    Så ser jeg frem til evt at høre lidt nærmere:)

    T. Nielsen 3-05-18 17:05

  • ★★★★★★0

    Swashbuckler (1976)

     

    Det er få helt rene piratfilm der har set dagens lys i de sidste 50 år eller mere. Denne her er en af dem. Desværre blev den ingen succes, selv om den faktisk er en god gang sørøverunderholdning, der uden at blive for seriøs, stadig har sine øjeblikke af både spænding og grumme momenter.

    I Hollywood’s gyldne alder lavede de en del piratfilm og flere virkelig gode. Men fra 60’erne og frem, er det desværre blevet til alt for få hvis man spørger mig. Film som Disney’s ”Pirates Of The Caribbean” franchise regner jeg ikke som helt rigtige piratfilm, da de er mere fantasyfilm tilsat rigelig med komedie.

    Vi har også set en som instruktør Renny Harlin’s stort anlagte flop, ”Cutthroat Island”. Desværre var den heller ikke voldsomt vellykket, selv om jeg personligt synes den har lidt underholdningsværdi mens man ser den. Tilbage i 80’erne kom en som ”Nate & Hayes” (eller ”Piraten Med De 9 Liv” som den hed på dansk) med Tommy Lee Jones i hovedrollen. Heller ingen succes og heller ikke specielt mindeværdig.

    Der har været et par andre forsøg, men ingen der for alvor har bragt genren tilbage i sin rene form og det er en dyr genre at satse på. Derfor tror jeg desværre ikke at vi skal forvente at vi ser grumme og heltemodige pirater, andet end i den lidt for hysteriske farveladeagtige gøglerform som Disney serverer for os.

    Lidt kulørt skal det være og gøglet også og det er denne her, sådan tilpas og det er jeg personligt mere til. Indrømmet, den imponerer aldrig voldsomt. Historien er intet særligt. Til gengæld kan den ses igen og igen og helt uden at miste sin potens, fordi den er så ægte lavet.

    Det ses at den er optaget on location og i (ofte) ægte rammer med dertil byggede kulisser og skibe. Den har et par lettere klodsede eksekveringer, men ellers bliver der krydset klinger, skudt kanoner og andet godt som ens filmiske pirathjerte må ønske sig.

    I hovedrollen kan en lidt bedaget Robert Shaw måske virke som et lidt aparte valg som kæk sørøver. Han gør det dog forbavsende godt og ligner vitterligt en der nyder at give den gas, i en af den slags roller man normalt forbinder store swashbuckler navne med, fra en svunden tid.

    Oprindeligt så jeg denne som meget lille knægt i biografen sammen med min far (bilder mig ind den først kom til vores lille by efter Star Wars, som jeg husker som den første store film jeg så?). Så på den måde har den selvsagt også en særlig plads i filmhjertet.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 3-05-18 20:51

  • ★★★★0

    The Good, the Bad, the Weird

    Den alsidige Kim Jee-Woon skifter nærmest genre fra film til film og slipper godt afsted med det. Den trækker sine spaghettiforbileder helt ud i titlen og det gør den på underholdende og sjov vis. Jeg skal ikke lægge skjul på det blot er en skingrende kulørt røverhistorie, men filmen leverer som kompensation masser af smæk for skillingen. Fremragende ramasjang. 8/10

    Babo 3-05-18 22:13

  • ★★★★0

    The Gambler (2014)

    Forholder mig kun til dette remake, som er helt igennem glimrende manuskript skrevet af William Monahan (Departed, Kingdom of Heaven). 

    Fyldt med sprød dialog og gamblermentaliteten er fanget godt. Stærkt ensemble af skuespillere, hvor især Wahlberg og Goodman skal fremhæves. 

    Rupert Wyatt er en intelligent filmmager. Han har bevist at kunne håndtere de små, såvel som de store produktioner og personligt forventer jeg mig en hel del af hans kommende sci fi, ‘Captive State’, som rammer biograferne næste år. 8/10

    Babo 4-05-18 11:38

  • ★★★★0

    Sophie’s Choice, en stærk beretning om efterkrigens ofre med Streep i a career defining role. Det er, hvad ‘magic art’ kan og hvorfor vi ser den type film. 

    m.youtube.com/watch

    9/10

    Babo 5-05-18 13:39

  • ★★★1

    Efter inspiration fra afstemningen om "HVILKEN GYSER VIL DU HELST SE FREDAG DEN 13.?" købte jeg Session 9 og The Entity.

    Session 9

    Et lille firma bliver hyret til at fjerne asbest fra et tidligere lukket sindsyghospital, de vil gerne være færdige for at få en større bonus, men som dagene går åbner mystikken sig om stedet for de 5 arbejdere.

    Jeg elsker en god gyser, hvis den er lavet rigtigt, altså en der bygger en stemning op eller virker realistisk som muligt og det gjorde Session 9. I bund og grund er den ikke uhyggelig, det er en selv som gør den uhyggelig, at man leger med, tankerne og fantasien tager over, ingen dumme jump scares eller dårlige beslutninger bare en creepy stemning med et lille og interessant cast. Skuespillet halter og kan virke kikset alt efter hvilken karakter man følger, men hvem ser også en gyserfilm pga skuespillet? Nej det er pga historien, karakterne eller få et lille kick ud af gyset. De færreste gyser har ikke rigtig nogen gensyns værdi, det tror jeg Session 9 har og jeg glæder mig til at se den igen.

    8/10

    MOVIE1000 5-05-18 17:49

  • ★★★★★0

    Existenz (1999)

    David Cronenbergs underspillede og bizarre modstykke til Warchowski søstrenes pompøse reality vs. virtual reality i den svulstige og tempofyldte ”The Matrix” er begge på hver deres facon interessante værker indenfor genren. Mit hjerte ligger dog mest hos Cronenbergs film, der igen (ligesom det også var tilfældet med ”Videodrome”, ”The Fly” og ”Naked Lunch”) drager nytte af hans fascination for blandingen af det organiske og det maskinelle, bedst illustreret i "Existenz" levende game-pods og et opfindsomt våben lavet af knogler med tænder som kugler.

    I et ligeledes komplekst plot bliver Ted Pikol (Jude Law), under et seminar for Antenna Resarch nyeste spil, viklet ind i et større komplot, da opfinderen/programmøren Allegra Geller (Jennifer Jason Leigh), bliver udsat for et attentat. Sammen ender de med at flygte ind i spillet i håb om at finde løsningen på konspirationen bag, hvor både det konkurrerende firma, en oprørsgruppe og folk inde for egne rækker er mistænkte. Under missionen begynder Ted Pikol langsomt at miste orienteringen og bliver efterhånden mere og mere i tvivl om hans handlinger er hans egne, eller om det i virkeligheden er spillet der styrer ham.

    David Cronenberg har med ”Existenz” lavet en medrivende og intelligent film med et dybt fascinerende univers, som alle burde give en chance og få set. Ud over de to allerede nævnte skuespillere nydes der desuden godt af Willem Dafoe, Ian Holm, og Sarah Polley i mindre roller. 

    9/10

    "Existenz" har i øvrigt i mange år været at finde i en elendig (som i virkelig elendig) amerikansk BD udgivelse, men bliver udgivet på ny i en engelsk udgivelse den 21 maj med nyt ekstramateriale og forhåbentlig en opgradering på billedsiden. Alternativt kommer filmen også ud i Tyskland i en ny laber steelbook version med et super fedt og nyt illustreret cover d. 8 juni.

    www.blu-ray.com/news/

    www.amazon.de/eXistenZ-Turbine-Collection-Blu-ray-Limited/dp/B07BX6Q799/ref=sr_1_1

    NightHawk 5-05-18 20:22

  • ★★★★★★1

    Det er satme gode nyheder, den har jeg ventet længe på.

    Zero Cool 5-05-18 20:25

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen