Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Everything Everywhere All at Once (2022)

    De to væsentligste attraktioner ved denne film er for det første Michelle Yeoh, der er fantastisk god i en bogstavelig talt multifacetteret rolle. Og den anden store grund til at indløse en biografbillet er den enorme mængde af kreativitet, som udfolder sig i historien og i det visuelle.

    Ambitionsniveauet er temmelig højt. Filmen vil både være et rørende familiedrama, en grotesk komedie, og en eksplosion af syret sci-fi action. Det starter rimelig simpelt. Michelle Yeoh's Evelyn driver et vaskeri og bøvler med skattevæsenet og hendes familie, herunder datteren Joy. Filmen tager så en voldsom drejning, da en alternativ version af hendes mand pludselig dukker op og fortæller hende, at kun Evelyn kan redde multiverset fra en ond skurk. Og så går det hele totalt bananas!

    Det er desværre ikke alt der lykkes lige godt. Der er bestemt ikke mangel på absurde og syrede situationer, men det sker på bekostning af indlevelse i historien. Det er ret svært at forstå præcis hvilke regler der gælder, når personerne slås mod hinanden på tværs af dimensioner og alternative versioner af hinanden. Det fjerner spændingen, når filmen tilsyneladende kører efter "anything goes" princippet. Man kan sikkert sagtens få en fantastisk oplevelse ud af det, hvis man bare giver sig hen til absurditeterne. Men manglen på konsekvens og logik risikerer også at afkoble publikum. Jeg nåede eksempelvis aldrig at forstå skurkens oprindelse, motiver, eller hvad der egentlig skete i det endelige opgør.

    ★★★☆☆☆

    Der fik du lige sat mine forhåbninger et godt stykke ned ;-)

    Jeg havde ellers håbet på et syret mix af The Matrix og Kung Fu Hustle…

    Wayne23-05-22 06:23

  • ★★★0

    Dr. Strange in the Multiverse of Madness (2022)

    Som plakaten antyder, så er det lige så meget en film med Scarlet Witch som med Dr. Strange. Og den kunne da også snildt have heddet WandaVison 2. Faktisk er det næsten en forudsætning at have set serien WandaVision, for at filmen giver mening.

    Historien bringer os - som ventet - vidt omkring i multiverset, hvor vi møder forskellige udgaver af Dr. Strange, Wanda, Wong m.fl.  Mængden af hæsblæsende actionscener er på højeste gear - også målt i forhold til andre superheltefilm. Det bliver faktisk for meget af det gode hen mod slutningen, hvor det kan være svært at holde styr på, hvilken version af hvilken karakter, der kæmper i hvilket multivers.

    Frem mod det obligatoriske superhelte showdown får man en udmærket og ganske rørende historie. Elizabeth Olsen stråler endnu engang i rollen som Wanda, og det er fedt at se Scarlet Witch udnytte hendes fulde potentiale. Man vidste jo godt, at hun er en af de allerstærkeste Avengers, men det er først nu, at man for alvor får det at se. Og det sker for fuld hammer - fuck hun er bad ass!

    Der er desværre et par enkelte ting, der tabes lidt på gulvet til sidst. Men indtil da er Dr. Strange 2 en Marvel film af de bedre - og den beviser, at der stadig er noget at give af her i MCU's fase 4.

    ★★★★½☆

    Helt enig - men hvad tænker du specifikt der tabes på gulvet (spoilermarker det :) ?

    Gormanden23-05-22 09:00

  • ★★★★★★0

    Allan Quatermain and the Lost City of Gold (1986)

     

    Da man alligevel var i gang med at optage “King Solomon’s Mines”, kunne man jo lige skynde sig også at lave denne efterfølger, når nu man var samlet.

    Richard Chamberlain spiller derfor atter eventyreren Quatermain, der her leder efter en forsvunden by af guld. Jeg kunne godt ønske mig, han var blevet hjemme.

    Man har skiftet J. Lee. Thompson ud med Gary Nelson til at iscenesætte løjerne. Om det er det der har gjort den væsentligste forskel, eller om det blot er et svagt manus, mindre budget og tid med mere, der gør denne til en langtrukken stinker ved jeg ikke.

    Men modsat sin forgænger, der også både var kitsch’et og mangelfuld, men dog tempofyldt og sjov, så falder denne næsten konstant igennem og bliver aldrig helt morsom, ej heller af de forkerte grunde. Det er blot ofte skræmmende ringe, med en mangelfuld opbygning af historien og elendigt skuespil.

     

    Bedømmelse: 3/10

    T. Nielsen23-05-22 10:24

  • ★★★★★★0

    Orca (1977)

     

    Jeg synes egentlig ”Orca – Dræberhvalen” er en mærkelig film og jeg er ikke altid sikker på, jeg bryder mig om den. Samtidig er den dog sine steder også ret underholdende, på sådan en smagsløs facon.

    Richard Harris spiller en ikke altid lige begavet jæger, der efter at have dræbt en gravid spækhugger, jagtes af dens mage, der vil have hævn.

    Det forekommer særdeles utroværdigt, men er samtidig lavet både jordnært og ofte teknisk ganske overbevisende og holdt i en tone, der veksler mellem noget der kan minde en om et realistisk værk og en monster b-film.

    Sympatien er klart hos spækhuggeren som tilskuer, men samtidig lanceres den som endnu film, hvor et dyr i naturen går amok og vi skal frygte for menneskers liv, som så mange andre film fra denne periode.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen24-05-22 10:05

  • ★★★★1

    Hard Boiled (1992)

    Tiltrængt gensyn. 
    Vild, vildere og Hard Boiled. Dette er måske Woos vildeste og mest hårdpumpede actionbasker, der nærmest lugter tungt af krudtrøg og hænger i luften længe efter. Der bydes på overflod af skudsalver og det serveres råt for usødet, der sikrer filmen sit upolerede udtryk. Filmen opnår også en snert af noget poetisk til sidst på hospitalet med babyer, der skal reddes, et møde på liv og død. Fat/Leung er formidable, særligt sidstnævnte spiller med gode nuancer. Men ellers synes jeg Woo spiller så sikkert her på sine styrker, uden at smøre det ud med melodramatik som han indimellem kan finde på. Men her lykkedes det faktisk Woo at vinde mig over, som jeg troede var lidt en umulig kamp eftersom gnisten var mistet henover årene, men det var rart at fornemme entusiasmen igen ved det jeg engang startede ud med at se. 

    Skal vi sige 10/10? ;)

    Babo24-05-22 18:15

  • ★★★★★★1

    Dejligt at læse, dejligt at opleve lidt af din gamle filmkærlighed forsat lever!

    T. Nielsen24-05-22 19:01

  • ★★0

    The Conqueror (1956)

    Sammen med en håndfuld kammerater, så jeg The Conqueror i søndags. Jeg var stødt på den for noget tid siden, hvorfor kan jeg ikke huske og kom til at tænke på den, da jeg for nogle uger siden så The Mask of Fu Manchu (1932), og så blev den nævnt igen i en podcast om John Wayne, jeg lyttede til. Det lod til at være skæbnen, at jeg skulle opleve denne stærkt problematiske film.

    Hvorfor den er problematisk, er naturligvis fordi John Wayne spiller hovedrollen som Temujin, der senere bliver til Genghis Khan og det er svært at tænke på en større fejlcasting, selv hvis man ignorerer at der sandsynligvis ikke er en eneste skuespiller i filmen, der er tilnærmelsesvis asiatisk.

    Historien er også ret tvivlsomt skruet sammen og der er masser af twist and turns, som bedst kan koges ned til at man åbenlyst forsøger at skabe spænding, men man ikke har tænkt tanken helt til ende. Fanger stikker af i ét væk, mens én fange ikke kan komme ud af et vindue fordi han er for tyk (læs: han er meget tydeligt ikke for tyk).

    Så der er en del at grine af: Wayne der åbenlyst er fuld i nogle scener, slet ikke prøver at lyde "asiatisk" og skal forestille at være en ung mand, selvom han er 49 da filmen indspilles. Samt selvfølgelig en tvivlsom historie og ret fjollet skuespil til tider.

    Men, underholdende det er den, af alle de forkerte grunde.

    Der er så også mere til filmens historie, end ovenstående, da den blev filmet i nærheden af hvor USA tested atomvåben og en stor del af cast & crew udviklede sandsynligvis kræft af den grund.

    NFT24-05-22 20:20

  • ★★★★★★0

    John Wayne er generelt overvurderet...både som skuespiller og som amerikansk ikon. Racistisk, homofobisk og megakonservativ.

    Han har selvfølgelig spillet med i flere gode film, men for mig er det ikke ham, der gør dem gode. Heller ikke dårlige - men han løfter ikke rigtig filmene med sit skuespil på samme måde som f.eks. James Stewart eller Burt Lancaster.

    Guldager24-05-22 21:29

  • ★★★★1

    Han arbejdede alligevel med nogle store instruktører, så noget kunne han da. Jeg ser ham lidt som en Clint Eastwood type. Han var god til bestemte ting. Han har en hårdhed som ikke kan ‘spilles’. Enten har man det eller ej. Han kunne også noget med replikker. 

    Babo25-05-22 13:04

  • ★★★0

    Once Were Warriors

    Har lige set denne film for første gang og hold da op. Den fortjener bestemt sit ry. Stærk film der gør indtryk. Den skal lige have lov til at sætte sig, men er glad for at jeg endelig fik taget mig sammen til at se den.

    Ligger umiddelbart på en solid 8/10. 

    Den kan ses kvit og frit på filmstriben.

    Essal25-05-22 20:31

  • ★★★★0

    Ligger umiddelbart på en solid 8/10. 

    Det lyder umiddelbart en anelse fedtet, men måske vokser den for dig ved gensyn :)

    Efterfølgeren, "What Becomes of the Broken Hearted?", har dog ikke meget at byde på.

    chandler7525-05-22 20:34

  • ★★★0

    Det lyder umiddelbart en anelse fedtet, men måske vokser den for dig ved gensyn :)

    Efterfølgeren, "What Becomes of the Broken Hearted?", har dog ikke meget at byde på.

    Som sagt har jeg også lige set den. Virker lidt for mig som en af de film der lige skal have lov til at sætte sig. Men 8/10 er dælme heller ikke nogen dårlig karakter i min bog. :)

    Uanset hvad kan jeg se hvorfor den har så godt et ry.

    Nej, efterfølgeren ser ikke videre interessant eller nødvendig ud.

    Essal25-05-22 20:38

  • ★★1

    Top Gun 2 Maverick.

    Great Balls Of Fire!!!

    10/10

    Weird_J25-05-22 21:49

  • ★★★0

    Once Were Warriors

    Har lige set denne film for første gang og hold da op. Den fortjener bestemt sit ry. Stærk film der gør indtryk. Den skal lige have lov til at sætte sig, men er glad for at jeg endelig fik taget mig sammen til at se den.

    Ligger umiddelbart på en solid 8/10. 

    Den kan ses kvit og frit på filmstriben.

    Ja den er fabelagtig. 9/10 herfra. 

    Gormanden25-05-22 23:02

  • ★★★★★★0

    Top Gun 2 Maverick.

    Great Balls Of Fire!!!

    10/10

    Sådan!

    Wayne26-05-22 04:23

  • ★★★★0

    The Killer (1989)

    Det var kun Hard Boield af Woos tidligere film fra hjemlandet, jeg har set op til flere gange. The Killer stod meget svagt i hukommelsen, men huskede den var mere patos fyldt film. Men huskede ikke at den også var sjov i flere scener og slutningen, tragisk som den er - også forfalder til patos. Selvom hovedet sagde det var måske for meget af det gode, så kan jeg heller ikke helt benægte jeg hoppede på den, måske fordi man var investeret i Woos klassiske formidling af ære og venskab. Men ellers er der igen action på drengen og Woo formår at skabe et cinematisk med en stor forståelse af filmmediet. 

    Sidst var den på 8/10, men forhøjer 9/10

    Babo26-05-22 10:32

  • ★★★★★★0

    The Killer (1989)

    Det var kun Hard Boield af Woos tidligere film fra hjemlandet, jeg har set op til flere gange. The Killer stod meget svagt i hukommelsen, men huskede den var mere patos fyldt film. Men huskede ikke at den også var sjov i flere scener og slutningen, tragisk som den er - også forfalder til patos. Selvom hovedet sagde det var måske for meget af det gode, så kan jeg heller ikke helt benægte jeg hoppede på den, måske fordi man var investeret i Woos klassiske formidling af ære og venskab. Men ellers er der igen action på drengen og Woo formår at skabe et cinematisk med en stor forståelse af filmmediet. 

    Sidst var den på 8/10, men forhøjer 9/10

    Hvilken er den næste Woo film du skal se/gense? Må jeg anbefale Bullet In The Head, hvis den ikke er set?

    T. Nielsen26-05-22 12:12

  • ★★★★0

    Hvilken er den næste Woo film du skal se/gense? Må jeg anbefale Bullet In The Head, hvis den ikke er set?

    Umiddelbart den, ja. Hans amerikanske film har for mig ikke helt den samme upolerede kant og simplicitet, selvom nogle er rigtig underholdende og sådan lidt guilty pleasures, fordi jeg så dem i unge dage. Men der er også flere jeg lykkeligt har fortrængt, og så er der film som MI-2, der mistede meget henover årene (nød den dog i bio tilbage i 2000). 

    Babo26-05-22 13:50

  • ★★★★★★0

    Umiddelbart den, ja. Hans amerikanske film har for mig ikke helt den samme upolerede kant og simplicitet, selvom nogle er rigtig underholdende og sådan lidt guilty pleasures, fordi jeg så dem i unge dage. Men der er også flere jeg lykkeligt har fortrængt, og så er der film som MI-2, der mistede meget henover årene (nød den dog i bio tilbage i 2000). 

    Haha jeg ratede MI2 10/10 i sin tid. Deeeet gør jeg ikke længere:)

    T. Nielsen26-05-22 16:01

  • ★★★★0

    Haha jeg ratede MI2 10/10 i sin tid. Deeeet gør jeg ikke længere:)

    :D 

    Gav den 5/6 på gamle skala. Vistnok. Men ikke i nærheden i dag. Hans stil passede bare ikke ind. 

    Babo26-05-22 17:12

  • ★★★★0

    Senior Year

    "A cheerleading stunt gone wrong landed her in a 20-year coma. Now she's 37, newly awake and ready to live out her high school dream: becoming prom queen."

    Hold kæft en åndssvag idé - eller rettere måden, den føres ud i livet på. Rebel Wilson spiller cheerleaderen, der vågner op efter 20 i koma - og en uge efter laver hun flick-flacks sammen med de andre unge cheerleaders. Sådan er det hele vejen igennem.

    Der er to ting, der trækker den lidt op: Nutidens woke-kultur (hvor prom naturligvis er blevet aflyst), der støder sammen med Rebel Wilsons 90-er verdenssyn, hvor det at blive prom queen er det ultimative. Og så Rebel Wilson, der er ret sjov i rollen som en 17-årig i en 37-årigs krop.

    4/10.

    chandler7526-05-22 17:34

  • ★★★★★0

    Obi WAN Kenobi to første episoder lover ganske godt for serien, er spændt på, retningen. Og så har den en rigtig god Child Actor jeg var ret imponeret over. 

    Fin måde lige at starte en Fredag morgen på :)

    Elwood27-05-22 09:20

  • ★★★0

    Obi WAN Kenobi to første episoder lover ganske godt for serien, er spændt på, retningen. Og så har den en rigtig god Child Actor jeg var ret imponeret over. 

    Fin måde lige at starte en Fredag morgen på :)

    det lyder lovende - tak for god nyhed :)

    Gormanden27-05-22 09:42

  • ★★★★★★0

    Obi WAN Kenobi to første episoder lover ganske godt for serien, er spændt på, retningen. Og så har den en rigtig god Child Actor jeg var ret imponeret over. 

    Fin måde lige at starte en Fredag morgen på :)

    Damn - det lyder godt !

    Wayne27-05-22 10:04

  • ★★★★★★0

    The Killer (1989)

    Det var kun Hard Boield af Woos tidligere film fra hjemlandet, jeg har set op til flere gange. The Killer stod meget svagt i hukommelsen, men huskede den var mere patos fyldt film. Men huskede ikke at den også var sjov i flere scener og slutningen, tragisk som den er - også forfalder til patos. Selvom hovedet sagde det var måske for meget af det gode, så kan jeg heller ikke helt benægte jeg hoppede på den, måske fordi man var investeret i Woos klassiske formidling af ære og venskab. Men ellers er der igen action på drengen og Woo formår at skabe et cinematisk med en stor forståelse af filmmediet. 

    Sidst var den på 8/10, men forhøjer 9/10

    Den fortjener måske et gensyn, men jeg var ærlig talt skuffet over den da jeg så den første gang for 14 år siden - og har ikke haft behov for et gensyn. Showdown'et var dog imponerende nok.

    Wayne27-05-22 10:07

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen