Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Du som er i Himlen 

    Positivt overrasket over historiens udformning, hvor langt mere bliver tilbageholdt end lagt for dagen. Iscenesættelsen af det åndelige, dvælen ved særlige detaljer ikke mindst en tung, skæbnesvanger atmosfære, hæver altsammen værket over mængden. Stærkt gået!

    8/10

    Babo12-05-22 23:42

  • ★★★★★★1

    Ivanhoe (1952)

     

    Jeg har hele livet elsket denne historie, bygget på Sir Walter Scotts eventyrroman, her omsat til farveprægtig og visuelt flot ridderfilm, om krigeren Ivanhoe, der vender hjem fra korstogene i det hellige land, hvor han må tage kampen op mod den sleske prins John, der ikke agter at røre en finger for at få frigivet sin bror Kong Richard Løvehjerte.

    Det er et både rørende og fængende drama om forbudt og håbløs kærlighed og raceproblematik og så er det en film med masser af lækre set-pieces af medrivende action og imponerende scenerier.

    I hovedrollen udviser Robert Taylor stoisk ridderlighed og selv om det ikke er verdens mest nuancerede rolle og han næppe verdens bedste skuespiller heller, så kan jeg virkelig godt lide hans karisma i hovedrollen.

    Elizabeth Taylor følte ikke selv hun var den rette til rollen som jøden Rebecca, der anklages som heks. Hun giver dog unægtelig en fin præstation som lige dele stærk kvinde og sårbart forelsket pige.

    Hvorfor laver de dog ikke den slags film mere.

    Hører til blandt mine all-time favoritter.

     

    Bedømmelse: 10/10

    T. Nielsen13-05-22 15:33

  • ★★★★0

    Everything Everywhere All At Once

    Sparer på tastaturet og tilslutter mig de mange ekstatiske superlativer. En demonstrativ opvisning i hvordan man mestrer forskellige genrer, toner og popkultur referencer. Jeg tror det er en film, der varsler en ny æra. Som Matrix gjorde det for et par årtier siden. Men det er selvfølgelig for tideligt at spå om. Jeg lader det lige summe inden jeg afgiver karakter. 

    Babo14-05-22 00:44

  • ★★★★★★1

    Ivanhoe (1952)

     

    Jeg har hele livet elsket denne historie, bygget på Sir Walter Scotts eventyrroman, her omsat til farveprægtig og visuelt flot ridderfilm, om krigeren Ivanhoe, der vender hjem fra korstogene i det hellige land, hvor han må tage kampen op mod den sleske prins John, der ikke agter at røre en finger for at få frigivet sin bror Kong Richard Løvehjerte.

    Det er et både rørende og fængende drama om forbudt og håbløs kærlighed og raceproblematik og så er det en film med masser af lækre set-pieces af medrivende action og imponerende scenerier.

    I hovedrollen udviser Robert Taylor stoisk ridderlighed og selv om det ikke er verdens mest nuancerede rolle og han næppe verdens bedste skuespiller heller, så kan jeg virkelig godt lide hans karisma i hovedrollen.

    Elizabeth Taylor følte ikke selv hun var den rette til rollen som jøden Rebecca, der anklages som heks. Hun giver dog unægtelig en fin præstation som lige dele stærk kvinde og sårbart forelsket pige.

    Hvorfor laver de dog ikke den slags film mere.

    Hører til blandt mine all-time favoritter.

     

    Bedømmelse: 10/10

    Helt enig - fantastisk film!

    Wayne14-05-22 05:01

  • ★★★★0

    Nåh, så sød Yeoh er i et rørende kort interview her. 

    m.youtube.com/watch

    Babo14-05-22 09:43

  • ★★★★0

    Tror sgu det var et moderne mesterværk. Kan på stående fod ikke mindes en underholdningsfilm, der fik mig transporteret tilbage i tiden til første gang jeg som ung så The Matrix. At man overhovedet kunne få det her til at fungere, er mig en gåde. Eller også kaldes det bare filmmagi :) Genrer, toner, ideer, exposition, karakterudvikling… at fortællingen forbliver intakt og få det til at være, på en eller anden måde, afstemt, indgyder respekt. Det kan være Oscar’en skal have her denne gang, for at markere nytænkning og bedrifter. Var der svagheder? Måske, jeg skal lige bruge et gensyn til, da der simpelhen er for mange indtryk at fordøje. 

    Babo14-05-22 10:49

  • ★★★★★★0

    Tror sgu det var et moderne mesterværk. Kan på stående fod ikke mindes en underholdningsfilm, der fik mig transporteret tilbage i tiden til første gang jeg som ung så The Matrix. At man overhovedet kunne få det her til at fungere, er mig en gåde. Eller også kaldes det bare filmmagi :) Genrer, toner, ideer, exposition, karakterudvikling… at fortællingen forbliver intakt og få det til at være, på en eller anden måde, afstemt, indgyder respekt. Det kan være Oscar’en skal have her denne gang, for at markere nytænkning og bedrifter. Var der svagheder? Måske, jeg skal lige bruge et gensyn til, da der simpelhen er for mange indtryk at fordøje. 

    Lyder afgjort som den film, som sammen får hevet mig i biffen i den nærmeste fremtid :-)

    Wayne14-05-22 11:11

  • ★★★★0

    Lyder afgjort som den film, som sammen får hevet mig i biffen i den nærmeste fremtid :-)

    Den er skabt til biografen. Ikke kun som visuelt festfyrværkeri, men som en kærlighedserklæring til filmmediet og hvad der har ledt op til denne film. Jeg er ved at brygge en analyse (ikke at det er påkrævet for at nyde filmen) men jeg synes der ligger så mange herligheder gemt, men aner ikke hvor jeg skal begynde. 

    Babo14-05-22 12:55

  • ★★★★★★0

    Den er skabt til biografen. Ikke kun som visuelt festfyrværkeri, men som en kærlighedserklæring til filmmediet og hvad der har ledt op til denne film. Jeg er ved at brygge en analyse (ikke at det er påkrævet for at nyde filmen) men jeg synes der ligger så mange herligheder gemt, men aner ikke hvor jeg skal begynde. 

    Lyder overbevisende ;-)

    Wayne14-05-22 16:37

  • ★★★★0

    Lyder overbevisende ;-)

    Hey, hvis selv jeg der hadede Jonathan Ke Quan i Indiana Jones 2 nu kan blive overbevist årtier efter og endda være dybt rørt, så er der håb forude :D 

    Babo14-05-22 16:49

  • ★★★★★0

    Hey, hvis selv jeg der hadede Jonathan Ke Quan i Indiana Jones 2 nu kan blive overbevist årtier efter og endda være dybt rørt, så er der håb forude :D 

    Hadet du ham eller den karakter han spillede er vel mere spørgsmålet :)

    Elwood15-05-22 08:28

  • ★★★★0

    Hadet du ham eller den karakter han spillede er vel mere spørgsmålet :)

    Karakteren selvfølgelig. Eller ‘hader’ var så meget sagt. Ordet jeg ofte kritiserer andre når de bruger det i forskellige sammenhæng. Jeg skulle nok have brugt ordet ‘irriterende’ som er mere dækkende. Men jeg er overbevist nu :)

    Babo15-05-22 09:12

  • ★★★★★0

    Karakteren selvfølgelig. Eller ‘hader’ var så meget sagt. Ordet jeg ofte kritiserer andre når de bruger det i forskellige sammenhæng. Jeg skulle nok have brugt ordet ‘irriterende’ som er mere dækkende. Men jeg er overbevist nu :)

    Ah ja tænkte det nok, nu skrev du blot skuespilleren så jeg sku jo lige være sikker, ku jo være du ikke ku li ham, selv om jeg da ikke regnede med det.

    Men ja må siges han fik noget af et comeback i Everything :)

    Elwood15-05-22 14:51

  • ★★★★0

    Ah ja tænkte det nok, nu skrev du blot skuespilleren så jeg sku jo lige være sikker, ku jo være du ikke ku li ham, selv om jeg da ikke regnede med det.

    Men ja må siges han fik noget af et comeback i Everything :)

    Han har vist været stuntmand kunne jeg læse. Og blændende en. 

    Babo15-05-22 16:00

  • ★★★★★0

    Han har vist været stuntmand kunne jeg læse. Og blændende en. 

    Stunt koreograf så vidt jeg husker men ja, starter jo som stuntman gør det, nåja og en lille film kaldet Goonies :)

    Men det var Crazy Rich Asian der gjorde han vendte tilbage til acting.

    Elwood15-05-22 18:29

  • ★★★★0

    Stunt koreograf så vidt jeg husker men ja, starter jo som stuntman gør det, nåja og en lille film kaldet Goonies :)

    Men det var Crazy Rich Asian der gjorde han vendte tilbage til acting.

    Goonies er jeg lidt usikker på om jeg har set. Crazy Rich Asians fandt jeg til gengæld ikke særlig god. Men jeg kan helt sikkert nu se ham for mig, spille nogle bestemte roller. 

    Babo15-05-22 18:36

  • ★★★★★★2

    Convoy (1978)

     

    Instruktør Sam Peckinpah har lavet flere fremragende film. ”Convoy” er ikke en af dem. Men det sagt, så er den mægtigt underholdende, i hvert fald i første halvdel, hvor den mest er sjov og ballade, tilsat herlige ikoniske dialoger.

    Der er måske lidt vel rigeligt firkantet truckerromantik og working class hero mentalitet, men den fungerer takket være fede stunts og morsomme optrin.

    I anden halvdel tager alvoren i historien for meget over og det kan den ikke helt bære. Man bemærker dog, at som set før hos Peckinpah, så er den underhunden, den moralske lovbryder er den antagonisten, mens det er staten og magtens mænd, der er fjenden.

    Kris Kristofferson er fremragende i hovedrollen, med stålsatte blå øjne og et ansigt, som er svær ikke at blive fascineret af. Filmen har generelt et godt cast, der falder godt ind i det miljø den skildrer.

    Jeg smider en forsigtig rating på 7. Det er mere end jeg egentlig har givet den, sidst jeg så den. Men sigtekornet var nok bedre indstillet på, hvad filmen kan end tidligere, hvor skuffelsen fyldte mere.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen16-05-22 08:23

  • ★★★★★★0

    Convoy (1978)

     

    Instruktør Sam Peckinpah har lavet flere fremragende film. ”Convoy” er ikke en af dem. Men det sagt, så er den mægtigt underholdende, i hvert fald i første halvdel, hvor den mest er sjov og ballade, tilsat herlige ikoniske dialoger.

    Der er måske lidt vel rigeligt firkantet truckerromantik og working class hero mentalitet, men den fungerer takket være fede stunts og morsomme optrin.

    I anden halvdel tager alvoren i historien for meget over og det kan den ikke helt bære. Man bemærker dog, at som set før hos Peckinpah, så er den underhunden, den moralske lovbryder er den antagonisten, mens det er staten og magtens mænd, der er fjenden.

    Kris Kristofferson er fremragende i hovedrollen, med stålsatte blå øjne og et ansigt, som er svær ikke at blive fascineret af. Filmen har generelt et godt cast, der falder godt ind i det miljø den skildrer.

    Jeg smider en forsigtig rating på 7. Det er mere end jeg egentlig har givet den, sidst jeg så den. Men sigtekornet var nok bedre indstillet på, hvad filmen kan end tidligere, hvor skuffelsen fyldte mere.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Musikken kan stadig noget :-)

    www.youtube.com/watch

    Wayne16-05-22 08:44

  • ★★★★★★0

    Musikken kan stadig noget :-)

    www.youtube.com/watch

    Åh ja, den burde jeg have nævnt. Historien er jo også inspireret af en sang af C. W. McCall, som jeg har forstået det. Læste noget om at sangen der inspirerede filmen, dog ikke er titelsangen, men at C. W. McCall skrev en ny, der passede mere tekstmæssigt. 

    T. Nielsen16-05-22 09:08

  • ★★★★★★0

    The Father (2020)

     

    Anthony Hopkins er sjældent set bedre, i en rolle som en aldrende mand med demens, der forsøger at finde rundt i sit liv. Man har faktisk svært ved at tro, at han ikke må være som rollen han spiller.

    Historien er simpel og alligevel rig på kompleksitet, når vi intelligent føres ind i den verden han oplever, hvor fortid og nutid smelter sammen, med vrangforestillinger og forvirring.

    Sjældent tror jeg at demens/alzheimers har været forklaret bedre via dens enkle visualisering, uden at filmen bruger nogen former for tid på at skære dette ud til sit publikum.

    Det i sig selv, gør ikke nødvendigvis en fængende film, men den lykkes i sit narrativ med at trække en med ind i dens udramatiske labyrint af hvad der er op og ned, så den sine steder næsten føles skræmmende.  

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen16-05-22 13:48

  • ★★★★★★0

    Åh ja, den burde jeg have nævnt. Historien er jo også inspireret af en sang af C. W. McCall, som jeg har forstået det. Læste noget om at sangen der inspirerede filmen, dog ikke er titelsangen, men at C. W. McCall skrev en ny, der passede mere tekstmæssigt. 

    Tak for info - det vidste jeg ikke engang :-)

    Wayne16-05-22 14:18

  • ★★★★0

    High Rise

    Jeg skal ikke kunne sige hvor loyal filmen er mod forlægget, men Ben Wheatley gør sit rent visuelt for at bringe det til live. Interessant film med spændende ting i, der tematisk vakte minder hos mig om Snowpiercer, men Wheatley er ikke så pågående og faktisk giver han ikke meget væk her. Mansell leverer en fremragende underlægning og Hiddleston i hovedrollen er godt castet. 

    7/10

    Babo17-05-22 15:59

  • ★★★★0

    Gensyn med Burning (2018) og Dead Man (1995). Begge hypnotic cinema som jeg vil kalde det. Der er film og så er der værker. De to er sidstnævnte :)

    Babo17-05-22 19:57

  • ★★★★1

    The Hitcher (1986)

    Der er stadig noget foruroligende over denne road/rage thriller, der var betragtet som meget kontroversiel i sin tid. Ebert/Siskel hadede den da også som pesten. Man kan grine lidt af det i dag da filmen har opnået en kultstatus og med rette. Massiv spændingsfilm med en virtuositet, der nærmest virker tidsløs. Hauer leverer (stadig) en af de bedste skurke. 

    9/10

    Babo17-05-22 22:48

  • ★★★★★0

    The Hitcher (1986)

    Der er stadig noget foruroligende over denne road/rage thriller, der var betragtet som meget kontroversiel i sin tid. Ebert/Siskel hadede den da også som pesten. Man kan grine lidt af det i dag da filmen har opnået en kultstatus og med rette. Massiv spændingsfilm med en virtuositet, der nærmest virker tidsløs. Hauer leverer (stadig) en af de bedste skurke. 

    9/10

    Helt enig. Det er stadig en fremragende film i dag, og den er bestemt ikke blevet mindre creepy og klam, som tiden er gået. Jeg synes også, at det er en af Rutger Hauers bedste præstationer. :)

    NightHawk18-05-22 14:58

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen