Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★1

    Barbie (2023)

    Visuelt er Barbie et mesterværk. Tænk hvis man var gået rent ind til filmen og ikke på forhånd var blevet udsat for al den hype, der har hersket omkring filmen det seneste års tid. Det ku' have været helt vildt fantastisk.

    I stedet får man ”bare” det man forventer. Nemlig et imponerende lækkert pink univers, der er totalt gennemført bygget op til filmen. Det er sjovt, det er kitschet, og det er ikke mindst rent guf for øjnene.

    Selve historien er ikke helt så imponerende. Den rejse Barbie og Ken kommer på, er ret så forventelig. Og pointerne bliver skåret lige lovlig meget ud i pap. Der er dog tale om så gode og sigende pointer, at det ikke gør noget, at de gentages.

    Filmen er til tider en anelse for fjollet, som eksempelvis under den store Ken vs Ken fight. Og jeg kunne også godt have undværet Will Ferrell og hans team. Men ellers var jeg dybt underholdt. Kreativiteten er helt i top, og Margot Robbie og Ryan Gosling er begge perfekte i deres roller.

    ★★★★½☆

    Jeg glæder mig til det visuelle så - tænker jeg nok ender med at være ret enig.

    Wayne24-07-23 06:43

  • ★★★★1

    Oppenheimer (2023)

    Er det en film, der absolut skal ses på det store lærred, i Imax, og på 70 mm?

    Tja, det meste af filmen foregår i små rum med en masse folk, der ”bare” snakker. Så umiddelbart vil mit svar være nej. Især ikke når der er tale om en lang 3-timers film, som kræver konstant koncentration for at følge med i de mange samtaler.

    Til gengæld er lydsiden af filmen exceptionel god. Så hvis man har et rigtig godt lydsystem, så vil jeg anbefale at vente til den kan ses i hjemmebioen og dele den op i to bidder.

    I Interstellar blev publikum undervist i ormehuller og sorte huller. Oppenheimer er imidlertid ikke interesseret i at gøre os klogere på teorien eller processen med at opfinde en atombombe. Her handler det primært om nogle høringer omkring sikkerhedsgodkendelse. Disse høringer i 50’erne er teknisk set filmens rammefortælling, men de fylder mere end den egentlige fortælling om manden Oppenheimer og hans arbejde.

    Sådan føles det i hvert fald efter de 3 timer, hvor jeg af og til måtte kæmpe for at holde mig vågen. Filmen er nemlig meget forvirret fortalt med konstante spring frem og tilbage. Og hvor bikaraktererne er mange og kun overfladisk præsenteret.

    Det bliver bedre den sidste time, som er mere fokuseret på en enkelt ting og desuden bibringer mere spænding og drama. Cillian Murphy er aldrig set bedre end i denne rolle. Og det er også fedt at se Robert Downey Jr. i en noget anderledes rolle. Begge er næsten sminket til ukendelighed og skal nok høste en masse hæder for deres præstationer.

    ★★★☆☆☆

    S. Rico24-07-23 13:52

  • ★★★3

    Filmen er nemlig meget forvirret fortalt med konstante spring frem og tilbage.

    Nu har jeg ikke set Oppenheimer, så jeg kan ikke udtale mig om denne endnu, men jeg har en upopulær holdning til Nolans nærmest faste fortællegreb angående spring i tid: jeg synes det er et ret uinteressant greb, der ikke tilføjer en ekstra dybde til hans værker. Finder det faktisk bare trættende, distraherende og unødvendigt. Af den grund er det tangerende til at være en gimmick i min bog, som jeg gerne så Nolan droppe helt. 


    Så en skam at høre at Oppenheimer følger samme formular. Men om ikke andet er det godt at få nedjusteret forventningerne.

    Men om spring-i-tiden gimmicken eller hans kluntede exposition dumps er hans værste træk skal jeg ikke kunne afgøre. 

    Nolan har de store ambitioner og jeg sætter pris på hans kærlighed til praktiske effekter, men han er ikke denne generations Stanley Kubrick hvis du spørger mig. Han har ganske enkelt ikke præsteret noget endnu der overbeviser mig om dette.

    Jeg vil i øvrigt elske at tage fejl når det kommer til Oppenheimer. Så når jeg får den set vil det kun være fedt, hvis det er den film der endelig overbeviser mig om at Nolan er en af vores tid helt store instruktører ikke kun i form af ambitioner, men også i form af eksekvering.

    Skal siges at jeg godt kan lide Batman Begins, The Dark Knight og The Prestige som alle tre er til 5/6 stjerner hos mig. Men fra og med Inception begyndte hans film at tage en retning som bare ikke tiltaler mig.

    Gør klar til at Nolan brigaden går helt amok nu ;)

    Essal24-07-23 19:22

  • ★★★1

    Finder det faktisk bare trættende, distraherende og unødvendigt. Af den grund er det tangerende til at være en gimmick i min bog, som jeg gerne så Nolan droppe helt. 

    Sing it on the mountain, my brother in Christ!

    NSF24-07-23 19:20

  • ★★★★★★1

    Oppenheimer (2023)

    Er det en film, der absolut skal ses på det store lærred, i Imax, og på 70 mm?

    Tja, det meste af filmen foregår i små rum med en masse folk, der ”bare” snakker. Så umiddelbart vil mit svar være nej. Især ikke når der er tale om en lang 3-timers film, som kræver konstant koncentration for at følge med i de mange samtaler.

    Til gengæld er lydsiden af filmen exceptionel god. Så hvis man har et rigtig godt lydsystem, så vil jeg anbefale at vente til den kan ses i hjemmebioen og dele den op i to bidder.

    I Interstellar blev publikum undervist i ormehuller og sorte huller. Oppenheimer er imidlertid ikke interesseret i at gøre os klogere på teorien eller processen med at opfinde en atombombe. Her handler det primært om nogle høringer omkring sikkerhedsgodkendelse. Disse høringer i 50’erne er teknisk set filmens rammefortælling, men de fylder mere end den egentlige fortælling om manden Oppenheimer og hans arbejde.

    Sådan føles det i hvert fald efter de 3 timer, hvor jeg af og til måtte kæmpe for at holde mig vågen. Filmen er nemlig meget forvirret fortalt med konstante spring frem og tilbage. Og hvor bikaraktererne er mange og kun overfladisk præsenteret.

    Det bliver bedre den sidste time, som er mere fokuseret på en enkelt ting og desuden bibringer mere spænding og drama. Cillian Murphy er aldrig set bedre end i denne rolle. Og det er også fedt at se Robert Downey Jr. i en noget anderledes rolle. Begge er næsten sminket til ukendelighed og skal nok høste en masse hæder for deres præstationer.

    ★★★☆☆☆

    Elsker at du altid er helt ærlig omkring dine oplevelser med film :-) - jeg skal naturligvis stadig se den. Spændt på hvad jeg synes.

    Wayne25-07-23 05:46

  • ★★★★1

    Elsker at du altid er helt ærlig omkring dine oplevelser med film :-) - jeg skal naturligvis stadig se den. Spændt på hvad jeg synes.

    Jeg brugte endda en time på Wikipedia og andre artikler før filmen for at have godt styr på de forskellige personer, der er med i filmen. Men alligevel var der en masse bikarakterer, som jeg ikke kunne placere.

    Og det hjalp jo heller ikke, at jeg var lidt ligeglad med de ting, som  høringerne i filmen handlede om.

    Jeg er ellers temmelig glad for Nolan. Men Dunkirk og Oppenheimer var ikke noget for mig.

    S. Rico25-07-23 11:21

  • ★★★★★★1

    Jeg brugte endda en time på Wikipedia og andre artikler før filmen for at have godt styr på de forskellige personer, der er med i filmen. Men alligevel var der en masse bikarakterer, som jeg ikke kunne placere.

    Og det hjalp jo heller ikke, at jeg var lidt ligeglad med de ting, som  høringerne i filmen handlede om.

    Jeg er ellers temmelig glad for Nolan. Men Dunkirk og Oppenheimer var ikke noget for mig.

    Dunkirk var flot, men føltes også næsten mere solcenter dokumentar end en film.

    Wayne25-07-23 13:27

  • ★★★★1

    Mission: Impossible - Dead Reckoning Part 1 (2023)

    I forhold til at der kun er tale om del ét ud af en to-parts film, så går man rimelig forløst ud af biografen. Det føles altså ikke bare som en halv film. Så selv om der nok kommer til at gå ALT for lang tid, før man får fortsættelsen, så kan man rolig se denne og få en fed oplevelse.

    Plottet er ret enkelt. Skurken er denne gang en AI, der er gået rogue. Hvis man har set Fast & Furious filmene, så forestil jer, at ”Gods Eye” er blevet selvbevidst og ond. Uha - en rimelig ubehagelig tanke.

    Denne digitale ”Entity” har nogle håndlangere, der giver Ethan Hunt og hans team kamp til stregen. Bl.a. en super sej og bad-ass kvindelig lejemorder. Der er i det hele taget ret mange bad-ass kvinder med i filmen. Ilsa Faust og White Widow vender tilbage. Og så kommer der et herligt vitamintilskud i form af Hayley Atwell (gode gamle Peggy Carter), der spiller en genial tyv, der ikke lige lader sig snøre af Ethan Hunt.

    Udover det fede persongalleri så er det selvfølgelig også de mange hæsblæsende actionscener, der bærer filmen. Finalen på toget er ret så gennemført og fungerer perfekt. Det er som stjålet fra Uncharted 2 spillet (selv om instruktøren påstår ikke at kende til spillet). Men ok, når nu Uncharted filmen med Tom Holland ikke gad bruge det måske fedeste fra de fire spil, så er det da fint, at man i stedet får det med i en Mission Impossible film.

    MI filmene er gået lidt væk fra de store geniale heists. Det skal man måske lige affinde sig med. Det kan selvfølgelig være, at det store heist kommer i part 2. Men selv om det ikke gør, så er der så meget andet at nyde, at det godt (til nøds) kan undværes.

    ★★★★★☆

    S. Rico25-07-23 14:56

  • ★★★★0

    Dunkirk var flot, men føltes også næsten mere solcenter dokumentar end en film.

    solcenter dokumentar? :)

    chandler7525-07-23 18:20

  • ★★★★★★0

    solcenter dokumentar? :)

    Forbaskede stavekontrol ;-D

    Wayne25-07-23 18:44

  • ★★★★0

    Forbaskede stavekontrol ;-D

    Men hvad skulle der have stået? :)

    chandler7525-07-23 19:37

  • ★★★★★★0

    Men hvad skulle der have stået? :)

    som en :-)

    Wayne25-07-23 23:16

  • ★★★★0

    Elemental (2023)

    Pixar har traditionen tro lavet en lille kortfilm som opvarmning til deres nye film. Denne gang er det Carl’s Date. Altså ham fra Up selvfølgelig. Her bruger Pixar et MEGA ”fejt” trick og viser os det lille billede af Carl og Ellie til tonerne af deres kendingsmelodi. Og straks presser alverdens tårer sig på. Det er simpelt hen umuligt ikke at blive påvirket, selv om det er en ret gennemskuelig manipulering. Og det må da siges at være ganske smart af Pixar at bruge sådan et psykologisk trick til at sætte publikum i den helt rette stemning til den romantiske komedie, som Elemental er.

    Og det er der brug for, eftersom Elemental i sig selv ikke er noget særlig.

    Der er godt nok en super flot verdensopbygning med Elemental City beboet af luftfolk, jordfolk, vandfolk og ildfolk. Hele introduktionen til denne verden følges på glimrende vis via to ildfolk, der ankommer til byen og skal forsøge at finde sig til rette.

    Men herefter begynder det at gå ned ad bakke. Så snart man har moret sig et par gange over vand- og ildjokes, så er resten af filmen en ret ordinær romantisk komedie. Og den afhænger i høj grad af, at man er investeret i det unge par. Ildpigen er vældig charmerende, men vand-manden er noget sværere at komme under ”huden” på. Der er mange gentagelser af de samme jokes og pointer, og der mangler noget af den opfindsomhed, som en film med denne præmis burde være proppet med.

    Det var faktisk lidt svært at finde en visning med engelsk tale, hvilket nok bare understreger, at Elemental mest er for børn og unge. 

    ★★★½☆☆

    S. Rico26-07-23 14:07

  • ★★★★★★1

    Mission: Impossible - Dead Reckoning Part 1 (2023)

    I forhold til at der kun er tale om del ét ud af en to-parts film, så går man rimelig forløst ud af biografen. Det føles altså ikke bare som en halv film. Så selv om der nok kommer til at gå ALT for lang tid, før man får fortsættelsen, så kan man rolig se denne og få en fed oplevelse.

    Plottet er ret enkelt. Skurken er denne gang en AI, der er gået rogue. Hvis man har set Fast & Furious filmene, så forestil jer, at ”Gods Eye” er blevet selvbevidst og ond. Uha - en rimelig ubehagelig tanke.

    Denne digitale ”Entity” har nogle håndlangere, der giver Ethan Hunt og hans team kamp til stregen. Bl.a. en super sej og bad-ass kvindelig lejemorder. Der er i det hele taget ret mange bad-ass kvinder med i filmen. Ilsa Faust og White Widow vender tilbage. Og så kommer der et herligt vitamintilskud i form af Hayley Atwell (gode gamle Peggy Carter), der spiller en genial tyv, der ikke lige lader sig snøre af Ethan Hunt.

    Udover det fede persongalleri så er det selvfølgelig også de mange hæsblæsende actionscener, der bærer filmen. Finalen på toget er ret så gennemført og fungerer perfekt. Det er som stjålet fra Uncharted 2 spillet (selv om instruktøren påstår ikke at kende til spillet). Men ok, når nu Uncharted filmen med Tom Holland ikke gad bruge det måske fedeste fra de fire spil, så er det da fint, at man i stedet får det med i en Mission Impossible film.

    MI filmene er gået lidt væk fra de store geniale heists. Det skal man måske lige affinde sig med. Det kan selvfølgelig være, at det store heist kommer i part 2. Men selv om det ikke gør, så er der så meget andet at nyde, at det godt (til nøds) kan undværes.

    ★★★★★☆

    Jeg er spædt på at se den - det giver lige et ekstra element at jeg netop har gået de samme steder i Rom hvor en del af jagterne foregår.

    Wayne26-07-23 14:23

  • ★★★★1

    Jeg er spædt på at se den - det giver lige et ekstra element at jeg netop har gået de samme steder i Rom hvor en del af jagterne foregår.

    Sejt. Men det må have været voldsomt varmt med den hedebølge sydeuropa har haft gang i. Jeg syntes der var mere end varmt nok i Lissabon, som jo ellers køles ned af Atlanterhavet.

    S. Rico26-07-23 14:45

  • ★★★★★★1

    Sejt. Men det må have været voldsomt varmt med den hedebølge sydeuropa har haft gang i. Jeg syntes der var mere end varmt nok i Lissabon, som jo ellers køles ned af Atlanterhavet.

    Det var lige i den lune ende, klart rarere ved Adriaterhavet hvor jeg er nu - men stadig en stor oplevelse.

    Lissabon lyder heller ikke dumt!

    Wayne26-07-23 17:17

  • ★★★★★1

    Mission: Impossible - Dead Reckoning Part 1 (2023)

    I forhold til at der kun er tale om del ét ud af en to-parts film, så går man rimelig forløst ud af biografen. Det føles altså ikke bare som en halv film. Så selv om der nok kommer til at gå ALT for lang tid, før man får fortsættelsen, så kan man rolig se denne og få en fed oplevelse.

    Plottet er ret enkelt. Skurken er denne gang en AI, der er gået rogue. Hvis man har set Fast & Furious filmene, så forestil jer, at ”Gods Eye” er blevet selvbevidst og ond. Uha - en rimelig ubehagelig tanke.

    Denne digitale ”Entity” har nogle håndlangere, der giver Ethan Hunt og hans team kamp til stregen. Bl.a. en super sej og bad-ass kvindelig lejemorder. Der er i det hele taget ret mange bad-ass kvinder med i filmen. Ilsa Faust og White Widow vender tilbage. Og så kommer der et herligt vitamintilskud i form af Hayley Atwell (gode gamle Peggy Carter), der spiller en genial tyv, der ikke lige lader sig snøre af Ethan Hunt.

    Udover det fede persongalleri så er det selvfølgelig også de mange hæsblæsende actionscener, der bærer filmen. Finalen på toget er ret så gennemført og fungerer perfekt. Det er som stjålet fra Uncharted 2 spillet (selv om instruktøren påstår ikke at kende til spillet). Men ok, når nu Uncharted filmen med Tom Holland ikke gad bruge det måske fedeste fra de fire spil, så er det da fint, at man i stedet får det med i en Mission Impossible film.

    MI filmene er gået lidt væk fra de store geniale heists. Det skal man måske lige affinde sig med. Det kan selvfølgelig være, at det store heist kommer i part 2. Men selv om det ikke gør, så er der så meget andet at nyde, at det godt (til nøds) kan undværes.

    ★★★★★☆

    “Bl.a. en super sej og bad-ass kvindelig lejemorder”

    Pom Klementieff som man nok bedre kender som Mantis fra GOTG filmene, hun var virkelig fantastisk som jeg også nævnte i mit review af den, måden hun skaber en karakter der stortset uden at sige noget, siger meget med sit kropssprog og memik. Sjovt hendes drøm havde også længe været at komme med i Mission Impossible. Som wrap party gave fra Tom Cruise fik hun skydiving lessons, som hun blev hel bidt af, så jeg siger igen få Pom Klementieff med i mere action :)

    Elwood26-07-23 19:03

  • ★★★★★1

    Jeg snuppede en Mission: Barbenheimer tur i biffen i dag. Barbie var fuldstændig vanvittig og vildt ambitiøs. Oppenheimer var overvældende og sublim. Mission Impossible var virkelig meh - muligvis den værste i franchisen (men et par virkelig fede actionscener selvfølgelig). Men sådan en tur tog så også hele dagen, så nu er jeg lidt træt.

    David Lund27-07-23 00:56

  • ★★★★★★0

    Jeg snuppede en Mission: Barbenheimer tur i biffen i dag. Barbie var fuldstændig vanvittig og vildt ambitiøs. Oppenheimer var overvældende og sublim. Mission Impossible var virkelig meh - muligvis den værste i franchisen (men et par virkelig fede actionscener selvfølgelig). Men sådan en tur tog så også hele dagen, så nu er jeg lidt træt.

    Holy Moly - det er kun dig der klarer sådan en Marathon - men du har selvfølgelig træning fra Berlin :-)

    Wayne27-07-23 02:44

  • ★★★★★0

    Jeg snuppede en Mission: Barbenheimer tur i biffen i dag. Barbie var fuldstændig vanvittig og vildt ambitiøs. Oppenheimer var overvældende og sublim. Mission Impossible var virkelig meh - muligvis den værste i franchisen (men et par virkelig fede actionscener selvfølgelig). Men sådan en tur tog så også hele dagen, så nu er jeg lidt træt.

    Synes du virkelig at den er værre end MI2? Ellers er jeg sådan set enig. Jeg er lidt mere positiv end “meh”, men ikke meget, og det er kun Mission Impossible 2 den slår i min bog, omend jeg ikke har set den film i mange år.

    Kruse27-07-23 08:56

  • ★★★★★0

    Synes du virkelig at den er værre end MI2? Ellers er jeg sådan set enig. Jeg er lidt mere positiv end “meh”, men ikke meget, og det er kun Mission Impossible 2 den slår i min bog, omend jeg ikke har set den film i mange år.

    Nok ikke. Har heller ikke set 2’eren i mange år. Men lige i skuffelsens øjeblik, talte følelserne måske lidt højere. Jeg forstår på ingen måde al den ros, den film får.

    David Lund27-07-23 09:26

  • ★★★★★0

    Nok ikke. Har heller ikke set 2’eren i mange år. Men lige i skuffelsens øjeblik, talte følelserne måske lidt højere. Jeg forstår på ingen måde al den ros, den film får.

    Nej, jeg forstår heller helt dem der er svært begejstrede. Især ikke når den kommer efter en række stærke film i franchisen. Der er bestemt nogle gode sekvenser og stunts, men det hele føles meget mere mekanisk og formularisk end tidligere film.

    Kruse27-07-23 14:41

  • ★★★★0

    “Bl.a. en super sej og bad-ass kvindelig lejemorder”

    Pom Klementieff som man nok bedre kender som Mantis fra GOTG filmene, hun var virkelig fantastisk som jeg også nævnte i mit review af den, måden hun skaber en karakter der stortset uden at sige noget, siger meget med sit kropssprog og memik. Sjovt hendes drøm havde også længe været at komme med i Mission Impossible. Som wrap party gave fra Tom Cruise fik hun skydiving lessons, som hun blev hel bidt af, så jeg siger igen få Pom Klementieff med i mere action :)

    Jeg elsker hende også som Mantis. Det må siges at være to MEGET forskellige roller.

    S. Rico27-07-23 15:41

  • ★★★★1

    Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

    5 dage i biografen i træk med 5 forskellige film. Det har jeg godt nok aldrig prøvet før. Og så afslutter jeg passende med Indiana Jones 5.

    To dage forinden så jeg den nye Mission Impossible, og det forekom mig, at der er en del overlap med den.

    • Begge film har en stor action togscene, hvor vores helte løber oven på toget, mens de slås mod bad guys.
    • Begge handler om at finde to dele af en ”dingenot”. Og hvis man sætter dem sammen, så får man nøglen til store kræfter.
    • I begge møder hovedpersonen en smart kvindelig tyv, som snyder helten og kommer i besiddelse af den ene af de to dingenoter. Den kvindelige tyv er dog i begge film på de ”godes” side.
    • I begge film er skurken en person fra hovedpersonens fortid, som man ser flashbacks til.

    Jeg var super godt underholdt den første times tid. Desværre er Mads Mikkelsen ikke nogen særlig god skurk. Og desværre blev jeg aldrig for alvor investeret i jagten på Arkimedes hjul.

    Filmen bæres i stedet af Harrison Ford, der er i overraskende god form. Altså både fysisk og skuespilsmæssigt. Phoebe Waller-Bridge er også en stor positiv overraskelse. Og så snydes man bestemt heller ikke for alle de elementer, som forventes af en Indiana Jones film i form af action og humor.

    ★★★★☆☆

    S. Rico27-07-23 15:43

  • ★★★★★★1

    Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

    5 dage i biografen i træk med 5 forskellige film. Det har jeg godt nok aldrig prøvet før. Og så afslutter jeg passende med Indiana Jones 5.

    To dage forinden så jeg den nye Mission Impossible, og det forekom mig, at der er en del overlap med den.

    • Begge film har en stor action togscene, hvor vores helte løber oven på toget, mens de slås mod bad guys.
    • Begge handler om at finde to dele af en ”dingenot”. Og hvis man sætter dem sammen, så får man nøglen til store kræfter.
    • I begge møder hovedpersonen en smart kvindelig tyv, som snyder helten og kommer i besiddelse af den ene af de to dingenoter. Den kvindelige tyv er dog i begge film på de ”godes” side.
    • I begge film er skurken en person fra hovedpersonens fortid, som man ser flashbacks til.

    Jeg var super godt underholdt den første times tid. Desværre er Mads Mikkelsen ikke nogen særlig god skurk. Og desværre blev jeg aldrig for alvor investeret i jagten på Arkimedes hjul.

    Filmen bæres i stedet af Harrison Ford, der er i overraskende god form. Altså både fysisk og skuespilsmæssigt. Phoebe Waller-Bridge er også en stor positiv overraskelse. Og så snydes man bestemt heller ikke for alle de elementer, som forventes af en Indiana Jones film i form af action og humor.

    ★★★★☆☆

    Meget enig i din konklusion - du fortæller dog lidt mere om handlingerne, end du plejer ;-)

    Wayne27-07-23 18:10

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen