Forsøgte mig med en hallowen-udfordring i oktober, hvor jeg skulle se 31 gyserfilm. Kunne desværre ikke følge med, da jeg havde en rigtig travl måned, men det blev til 22 ud af 31.
Opsatte selv nogle kriterier for mit udvalg til listen, hvor jeg skulle igennem minimum fem lande, fem årtier, fem film som er eller har en efterfølger/del af en franchise, fem film fra før 1980 og minimum tyve film, som jeg ikke havde set før.
Det udviklede sig således:
1. The Thing (1982) - 9/10 (gensyn)
2. Don't Knock Twice (2016) - 6/10
3. Martyrs (2008) - 8/10 (gensyn)
4. Area 51 (2015) - 4/10
5. Berlin Syndrome (2017) - 6/10
6. Kollegiet (2007) - 3/10
7. Holidays (2016) - 5/10
8. Shut In (2016) - 3/10
9. The Wailing (2016) - 7-8/10
10. Friday the 13th (1980) - 6/10
11. The Texas Chainsaw Massacre (1974) - 10/10 (gensyn)
12. Sorgenfri (2015) - 6/10
13. Quarantine 2: Terminal (2009) - 6/10
14. Midsommer (2003) - 5/10
15. Black Sheep (2006) - 7/10
16. Vacancy (2007) - 7/10
17. Vacancy: The First Cut - 3/10
18. The Green Inferno (2013) - 5/10
19. Get Out (2017) - 9/10 (gensyn)
20. Suspiria (1977) - 8-9/10
21. Rosemary's Baby (1968) - 9/10
22. The Void (2016) - 6/10
Blandt dem jeg manglede var bl.a. Nosferatu (1922), Phenomena (1985), Fright Night (1985) og Ginger Snaps (2000).
Synes det sgu det var sjovt at prøve med sådan en udfordring - listen blev sammensat lynhurtigt og i tidspres lige før måneden begyndte og derfor blev den ikke så gennemarbejdet. Det blev lige hvad jeg havde liggende og hvad der lå tilgængeligt på streaming. Næste år vil jeg prøve med en mere gennemarbejdet liste med lidt flere "spændende" titler og så har jeg forhåbentlig tiden til dem alle.
De største oplevelser, foruden The Thing, Get Out og TTCM som var gensyn, var klart Suspiria i biografen og Rosemary's Baby; Suspiria var en unik oplevelse af en art-house gyser og det var så fedt, at se noget gammelt i de bedste omgivelser. Derudover havde jeg ikke regnet med at Rosemary's Baby ville blæse mig fuldstændig bagover. Havde regnet med en god film, men den slog benene væk under mig. Sydkoreanske "The Wailing" var også super interessant, men kræver et gensyn for komplet vurdering.
Største skuffelse var Berlin Syndrome, som havde potentiale til noget rigtig godt, mens Fredag den 13. heller ikke helt var det spas jeg havde håbet på. De klart største stinkere var Shut In, Vacancy 2 og Kollegiet - mage til kedeligt, klichefyldt lort skal man lede længe efter.