Anmeldelse: Alita: Battle Angel

Karismatisk kampengel har for manga bolde i luften.

I Vesten har japanske manga-tegneserier været notorisk svære at filmatisere. "Ghost in the Shell", "Dragonball Evolution" og "Speed Racer" floppede og fik klø af kritikerne og forlæggenes fans. Og det potentielt største manga-filmprojekt til dato, en live action-film baseret på Katsuhiro Otomos "Akira", klamrer sig til tegnebrættet som skovflåter til hud. "Alita: Battle Angel" (baseret på tegneserien af næsten samme navn: "Battle Angel Alita") har nu forladt støbeskeen efter mange års smedning, og selvom vi kun kan gisne om filmens eventuelle popularitet, så kan vi allerede nu fastslå, at den er Hollywoods hidtil bedste manga-film.

500 år ude i fremtiden sunder Jorden sig stadig ovenpå en altødelæggende krig. Sejrherrerne og deres efterkommere lever i sus og dus i den svævende by Zalem, som kaster sin skygge over Iron City, hvor de menige borgere døjer med armod og vold. Og i en skrotbunke fyldt med Zalems skrald finder en læge, Dyson Ido, en ødelagt, kvindelig cyborg, der mangler ben og strøm. Ido forsyner hende med begge dele såvel som navnet Alita, men da hun vågner, husker hun intet ud over en unik kampsportsdisciplin, og Alita må både finde sig selv og sin plads i en kaotisk verden, der higer efter en cool og kærlig kriger som hende.

Det er intet under, at Yukito Kishiros oprindelige tegneserie tiltalte James Cameron, som købte rettighederne til at filmatisere den for tyve år siden. Her er flere af "Aliens"- og "The Terminator"-bagmandens varemærker: Futuristiske omgivelser, sofistikeret sci-fi-teknologi, en god dosis romantik og, ikke mindst, en bomstærk heltinde. Men Cameron har haft (og har stadig) for travlt med at lave "Avatar"-film til selv at instruere sit mangeårige drømmeprojekt, så han agerer "kun" producer og manuskriptforfatter, mens hans kollega og kammerat, "Sin City"-instruktøren Robert Rodriguez, svinger dirigentpinden.

De to fantastiske kreatører er dog ikke blot fans af mangaen. De er for store fans. Der klemmes så mange figurer og scener ind på 122 minutter, at man føler sig som en voksen, der tages på en guidet tur forbi en vuggestues legetøj af et ivrigt barn. "Se! Alita hér er megasej! Og dér er hendes vildt fede adoptivfar, Ido, som har en gigastor økse, og de slås med cyborg-dusørjægere, og nogle gange spiller de en sygt crazy sport, ’murderball’, og så skal de besejre byens lede leder, som har noget kørende med Idos eks, og så bliver en fyr vild med Alita, og så skal hun have en ny superkrop, og så..."

Cameron og Rodriguez nænner tydeligvis ikke at frasortere favoritøjeblikke fra mangaens mange bind, og derfor ender flere handlingsforløb i blindgyder, og nogle karakterer når aldrig at træde i, ja, karakter. Men det er svært ikke at ramme plet indimellem, når man skyder med spredehagl, og i mange henseender er "Alita: Battle Angel" en fuldtræffer – billedsiden er fortryllende, og de talstærke actionsekvenser (lige fra tempofyldte murderball-kampe til brutale cyborg-dueller i Iron Citys undergrund) er virkelig raffinerede og opfindsomme. Jo, filmen er noget rod, men man forvilder sig gerne ind i det, når nu det er ekstravagant.

Bedst af alt er Alita selv, som spilles af Rosa Salazar, hvis præstation foran kameraet har fået computerskabte tilføjelser såsom to påfaldende store øjne. Hun er under alle omstændigheder totalt troværdig – sårbar nok til at være indtagende og kraftfuld nok til at være inspirerende. Flankeret af de veloplagte Oscar-vindere Christoph Waltz, Jennifer Connelly og Mahershala Ali får Salazar og Alita skåret gennem filmens virvar af billeder, lyde, action og idéer og trukket os helt ind i hjertekulen på en heltinde, som man gerne vil se mere til.

Moovy TV har som eneste danske medie været i London og tale med bl.a. Robert Rodriguez, Jennifer Connelly og Christoph Waltz om "Alita: Battle Angel":

Alita: Battle Angel