Anmeldelse: Bad Boys for Life (Blu-ray)

Den tredje "Bad Boys" er langtfra bad, men den er desværre heller ikke decideret good.

Undervejs i "Bad Boys for Life" griber betjenten Marcus Burnett fat i armen på sin kollega og bedste ven, Mike Lowrey, og siger: "Vi to har været bad boys hele livet. Nu er det på tide, at vi bliver good men." Uanset om man så betragter d'herrer som knægte eller mænd (skuespillerne i rollerne, Martin Lawrence og Will Smith, er i dag henholdsvis 55 og 51 år gamle), så er det da pudsigt, at de to første film om makkerparret var henholdsvis good og bad, mens dette nye, tredje actionbrag med duoen er hverken eller. Midaldrende actionhelte i en middelmådig actionfilm.

I 1995 var den første "Bad Boys" med til at gøre Will Smith til en af verdens største stjerner, idet han endelig fik lov til at udfolde sin uimodståelige charme på det hvide lærred. Den stærke kemi mellem Smith og Lawrence gjorde dem til et tiltalende team, og filmens miks af skælmsk humor og Bays veldrejede action gjorde indtryk på lattermuskler og sanser. Siden da er Bay for længst gået fra at være Hollywoods sejeste legebarn til at være et fantasiløst fjog, der dovent laver ensformige, elendige "Transformers"-film på samlebånd. Men Smiths charme er stadig besnærende her 25 år efter den første "Bad Boys", og Bay sidder lykkeligvis ikke længere i instruktørstolen.

Bag kameraet finder vi i stedet det belgiske makkerpar Adil El Arbi og Bilall Fallah, som har lavet flere skamroste og æstetisk legesyge dramaer i deres europæiske hjemland. Og parret har tydeligvis taget ved lære af fejltrinnene i "Bad Boys II", som var en time for lang og blottet for spændende skurke, men til gengæld fyldt med jammerlige jokes, der ofte trynede kvinder og homoseksuelle. Men hvor Arbi og Fallah er blevet kendt for deres kompromisløse kriminalfilm i Belgien, så er "Bad Boys for Life" desværre for ufokuseret og uambitiøs til at matche etteren.

Eksempelvis savner actionsekvenserne i den grad bid og intensitet. Jovist, det ser flot ud, når Will Smith springer igennem en lyserød røgsky og beskyder banditter i slowmotion. Men det hele er bare lidt for flot og langsomt – blottet for både de store og subtile skift i tempo og stil, der kendetegner førsterangs action. Actionmæssigt er "Bad Boys for Life" rent ud sagt for udynamisk. På netop actionfronten er Bay simpelthen bedre.

Men det er mest af alt på manusfronten, at "Bad Boys for Life" vakler. Ja, ja... gør bare grin med mig for at efterspørge et plot i en "Bad Boys"-film, men "Bad Boys for Life" forsøger faktisk at sige noget interessant om alderdom. Politibetjente, der konfronterer fortidens synder og livets forgængelighed, er en af Hollywoods største klicheer, og Lawrence og Smith er tit blot et mulehår fra at udbryde "I'm getting too old for this shit!" Men det er beundringsværdigt, at filmen vedkender sig sine heltes alder og ikke gør dem til usårlige superhelte. Den normalt så hysteriske Lawrence er endda forfriskende jordbunden og tænksom, og det er forbavsende, hvor ofte scenerne mellem Smith og Lawrence ikke blot udløser grin, men også eftertænksomhed.

Men ligesom actionsekvenserne kommer historien til kort. Både forholdet mellem betjentene og relationen mellem Lowrey og de gådefulde skurke, der jagter ham og hans gamle makkere, rummer masser af fortællemæssigt potentiale, der forbliver uforløst – for filmen har alt for travlt med at introducere et nyt kuld af unge betjente, der assisterer Lowrey og Burnett, og som formentlig køres i stilling til at overtage franchisen eller makkerparrets vordende farvel. Men Lawrence og Smith får trods alt filmens to timer til at flyve af sted, og det er selvsagt umuligt at være overkritisk over for en film, der leverer denne dybt poetiske replik: "Knaldede du med en gift heks?!"

BILLEDE & LYD

"Bad Boys for Life" ser fantastisk godt ud i HD. De meget mættede farver er enormt appetitlige, kontrasten er perfekt, skarpheden er i top, og detaljerigdommen er imponerende – hvis man fryser billedet, kan man nærmest udpege hvert eneste lille hår i Will Smiths fipskæg. DTS-HD Master Audio 5.1-lydsporet tager også kegler. "Bad Boys for Life" er selvsagt en actionfyldt affære, og de mange slag, spark, eksplosioner og vrissende motorer tvinger alle højttalere, inklusive subwooferen, på overarbejde. Replikkerne drukner dog aldrig i virvaret, og panoreringerne er exceptionelle. Af uransagelige årsager savner pistolskud dog ofte lidt mere punch, men det er så også lydsporets eneste lille minus.

EKSTRAMATERIALE

Disken huser i alt otte minutters slettede/forlængede scener, og et par af dem er faktisk udmærkede – især en munter scene på en skønhedsklinik og en mere seriøs scene i politistationens p-kælder. Her er også tre minutters fraklip, som desværre ikke er synderligt sjove. Derudover er her en stak minidokumentarer, der tilsammen varer en lille time, og som på forbavsende underholdende vis ser nærmere på actionbragets manuskript, stunts, skuespillertrup og forhold (og referencer) til dens to forgængere.

Bad Boys for Life (Blu-ray)