Anmeldelse: Black Widow

Marvels mægtige filmmaskineri er atter oppe i omdrejninger – men burde man have trukket stikket?

Det føles som evigheder siden (gør alt ikke efterhånden det?), at superheltefilm groede på, ja... biografernes plakatrækker. Før Covid-19 var det vel nærmest hver anden uge, at en ny, flerfarvet trikot kunne beundres på det hvide lærred. Men et er at bekæmpe onde rumvæsner i fiktionens arena, noget helt andet er at dyste med en global pandemi i virkelighedens verden. Sidstnævnte katastrofe kunne Marvel Studios' superhelte selvfølgelig ikke stille noget op imod, og således får vi først nu selskabets udskudte "Black Widow" – 14 måneder efter sin oprindelige premieredato.

"Black Widow" lander også to år efter "Avengers: Endgame", der, som titlen antyder, var et slags punktum for den superheltesaga, Marvel havde bygget op over godt 20 spillefilm – det såkaldte Marvel Cinematic Universe (MCU) – uagtet at vi få uger senere fik en fin, lille epilog i form af "Spider-Man: Far From Home". Hvorom alting er, har det under ventetiden været svært ikke at fundere over, om det havde været klogt at stoppe, mens legen var god. Er det ikke utopi at tro, at man kan trumfe et tre timer langt superhelteepos, som slog salgsrekorder en masse og rundede af med det ultimative opgør mellem de gode og onde fra Marvels tegneserier? Black Widow døde endda i "Avengers: Endgame"!

Men det bedste ved "Black Widow" er netop, at den ikke forsøger at overgå "Avengers: Endgame". Jovist, som i enhver Marvel-film er her flere karakterer iført kulørte kostumer, der begår naturstridige vovestykker. Men "Black Widow" er (for det meste) en forfriskende nedbarberet og skarpskåret thriller, der vækker varme minder om de ældre Jason Bourne-film og disses fandens effektive og upolerede udtryk. Der er et fængende flow og en intensitet i actionsekvenserne (særligt under en brutal slåskamp på en norsk bro), der gør, at man nærmest kan mærke hvert slag på egen krop – i hvert fald frem til et alenlangt, overgearet klimaks, der drukner i computerskabte eksplosioner og unødvendige flashbacks.

Som sagt er Black Widow, hvis rigtige navn er Natasha, død i Marvels filmunivers. Så filmens fortælling udfolder sig ganske forståeligt før de seneste "Avengers"-film – nærmere bestemt lige efter "Captain America: Civil War" fra 2016, hvori de stridende superhelte i en periode går hver til sit. Scarlett Johansson er tilbage i titelrollen, og den russiske, forhenværende snigmorder må drage hjem til Østeuropa for at opklare, hvorfor hun pludselig jages af en toptrænet lejemorder ved navn Taskmaster. Og ikke overraskende triller talrige skeletter ud af Natashas skab under hjemturen.

I de forrige Marvel-film var den meget menneskelige og herligt uærbødige Black Widow et skønt supplement til de indimellem opstyltede superhelte. Derfor er det en fornøjelse endelig at opleve karakteren dominere rampelyset. Og nok en gang leverer Johansson en forheksende præstation indsvøbt i ufiltreret råstyrke, pragtfuld sarkasme og subtil skrøbelighed, der lader os menige, dødelige tilskuere både heppe på hende som superhelt og relatere til hende som menneske.

I rampelyset finder vi også Florence Pugh, David Harbour og Rachel Weisz, som tilsammen udgør en dysfunktionel spionfamilie, der levede undercover i USA, da Natasha var barn, og som nu tvinges sammen på ny. Man kan ikke undlade at drømme om en alternativ udgave af "Black Widow", hvori denne herligt forskruede familie får mere tid og plads til at udfolde sig, for kemien mellem skuespillerne er exceptionel, og deres scener sammen er skiftevis skideskægge og forbavsende rørende. Særligt Pugh og Harbour brillerer som hhv. Natashas spydige adoptivsøster og anarkistiske adoptivfar, der med samme træfsikkerhed som Johansson nedlægger bad guys og udløser glæde og grin. Okay, måske er legen ikke helt færdig med at være god...

"Black Widow" kan ses i udvalgte biografer og med premiere access på Disney+.

Se Moovy TV's "Black Widow"-interview med David Harbour og O-T Fagbenle:

Black Widow