Anmeldelse: Malcolm & Marie (Netflix)

"Malcolm & Marie" er en jazzet snakkefilm, der primært eksisterer, så to talentfulde stjerneskud kan udfolde sig – men under overfladen gemmer der sig meget mere.

Corona er efterhånden her, dér og alle vegne. Ligesom med alt andet har det for filmbranchen haft store konsekvenser fra udskudte biografpremierer til aflyste optagelser. I filmens verden har pandemien dog også ført lidt godt med sig. Filmskabere og udøvende kunstnere har måttet tænke kreativt for alternative løsninger til at realisere deres projekter, mens isolationstiden har givet tid til at tænke i nye baner. Et af de projekter er Sam Levinsons "Malcolm & Marie". En film, der er udtænkt og realiseret under amerikansk lockdown til stor succes.

Coronavirussen eksisterer ikke i "Malcolm & Marie", men det er tydeligt, at filmen er et produkt skabt under en global epidemi. Hele filmen udspiller sig i et luksuriøst, afsides hus nær stranden, og de eneste skuespillere, som medvirker, er den unge superstjerne Zendaya og John David Washington. De to stjerner spiller henholdsvis Marie og Malcolm – et turbulent par, der gør sig som uprøvet skuespillerinde og eftertragtet filminstruktør. Malcolm har vundet sit livs pris for sin nye film og venter spændt på kritikernes anmeldelser, mens Marie har et problem med takketalen, hvori hun ikke blev nævnt. Herfra følger en nat fyldt med store følelser, lange snakke, kærlighed og krig.

"Malcolm & Marie" er en rigtig snakkefilm. En af de typer film, der nærmest alene lader til at eksistere for skuespillernes skyld – eller manuskriptforfatterens – så de kan få lov til at fyre skarpe replikker af en masse og spille med store armbevægelser. At filmen er lavet i sort-hvid er ikke den eneste sammenligning, der ligger til højrebenet med eksempelvis Mike Nichols klassiker "Hvem er bange for Virginia Woolf?". Nok er John David Washington og Zendaya endnu ikke skuespillere af ikoniske Elizabeth Taylor og Richard Burtons kaliber, men i "Malcolm & Marie" får de lov til at demonstrere både temperament, vildskab, ømhed og alt, hvad følelsesspektret kan rumme.

Mange vil uden tvivl synes, at "Malcolm & Marie" er enormt prætentiøs. For hvem orker at se to lækre mennesker snakke om deres first world problems med en overflod af weltschmerz? Og så uden farver? Come on! Men i et roligt, jazzet tempo finder Levinson rytmen, der åbner op for interessante meta-samtaler om kunsten, kritikerne og i særdeleshed kritik af kritikernes kritik. Det fører blandt andet til filmens bedste scene, hvor Malcolm får lov at gå verbalt amok i en fem minutters brandtale om kritikernes overflødighed og meningsdannende selvmodsigelser. Så er det lige før, at det føles angstprovokerende selv at anmelde "Malcolm & Marie" og udlede, hvad den egentlig vil.

Mens "Tenet"-stjernen John David Washington får lov til at give den gas som temperamentsfuld filminstruktør med et overforbrug af "fuck", får 24-årige Zendaya lov at give modspil med en mere rolig og afbalanceret præstation. Den tidligere Disney Channel-stjerne arbejder også sammen med Sam Levinson på HBO's hitserie "Euphoria", og det er tydeligt, at den tidligere barnestjerne hviler under Levinsons instruktion. Marie har en sårbarhed og selvsikker ærlighed, der står i stærk kontrast til Malcolms opbyggede succes-facade. Zendaya markerer sig uden tvivl som en af de stærkeste unge stjerner, der nok skal blive interessant at følge de kommende år.

Mange vil stå af på "Malcolm & Marie" efter ti minutter, men når parrets snakketøj finder rytmen, er der grund til at holde ved en rutschebane af samtaler om lidt af hvert. Malcolm og Marie synes selvcentrerede ved første kig, men som der åbnes op for to sårbare mennesker – båret af stærke skuespilpræstationer – viser der sig et snakkedrama, som byder på langt mere.

Malcolm & Marie (Netflix)