Anmeldelse: Ready or Not (Blu-ray)

"Ready or Not" vender op og ned på gysergenrens final girl i en morbidt underholdende gemmeleg, som ikke er for børn.

Tilbage i 1980'erne opstod begrebet final girl i akademiske kredse. Det er siden blevet en fast installation i gysergenren. For hver Laurie i "Halloween" eller Sidney fra "Scream"-serien har en ung, oftest smuk og jomfruelig pige som sidste offer måttet løbe for livet – eller med lidt held slå igen. En trope, der med tiden er blevet lige så sløv som Jason Voorhees' machete. Flere film har prøvet at genopfinde "den sidste pige". "The Final Girls" tog pis på grebet, mens "You're Next" lod kvinden slå igen for alvor. "Ready or Not" lægger sig i forlængelse. Nok er den udsatte kvinde fortsat uskyldig, men hun slår også en proper næve.

Børnehjemsopfostrede Grace har fundet lykken i sin forlovede Daniel, og med håbet om at få en rigtig familie ser hun frem til at blive giftet ind i Le Domas-imperiet. En ekstremt velhavende familie skabt på brætspil – og en broget flok personligheder. Ved midnat skal Grace som ritual spille et tilfældigt udvalgt spil for endegyldigt at blive en del af flokken. Graces spil bliver gemmeleg, men så bryder helvede løs – en forbandelse hviler over familien Le Domas, og bryllupsnatten bliver nu en blodig kamp for overlevelse.

Sammen med "You're Next" og et hav af andre film ligger "Ready or Not" sig i en strøm af postfeministiske gyserfilm. Final girl-begrebet bliver vendt på hovedet, og fremfor at være et passivt, hysterisk offer forbliver Grace aktiv. Stilletterne udskiftes med Converse, bryllupskjolen rives itu, og i 2020 vil kvinden hellere slå igen end gemme sig i klædeskabet.

Margot Robbie-lookalike Samara Weaving giver slagkraftig pondus til rollen som Grace. Med betagende dådyrøjne og klassisk bryllupskjole udstråler hun sødmen selv, men som gemmelegens alvor går op for Grace, opblomstrer overlevelsesinstinktet – i takt med at kjolen skifter farve fra hvid til blodrød. Weaving er esset i "Ready or Not", fordi hun ikke er et offer, men en kæmper, hvis kamp holdes i et intenst forløb over 90 minutter.

Så den dødsensfarlige gemmeleg ikke bliver for alvorlig, blander "Ready or Not" spillets gys med bloddryppende, sort komik. Familien Le Domas – bestående af narcissistiske misbrugere og rige skvat, der aldrig har løftet en finger – er ikke ligefrem fødte jægere. Det fører til flere sjove scener, hvor familiens stuepiger må lide overlast af ringe våbenhåndtering, mens brætspilsfamiliens dårlige tabere håndterer modspil med barnlige vredesudbrud.

"Ready or Not" inviterer til en herlig spilleaften med livet som indsats. Et spil Ludo, hvor det at blive slået hjem betyder en kniv for halsen. Samara Weaving stråler som final girl, der nægter at agere offer, men gerne går gennem blod og skidt for at blive aftenens store vinder. Nok bliver legen med katten-efter-musen til tider triviel, men i sin blanding af grusom gemmeleg og overklassens barnagtigheder gemmer sig en badass kvinde. Forhåbentlig har gysets kvinder nu én gang for alle lært at slå igen.

BILLEDE & LYD

Med 1080p-opløsning og DTS HD Master Audio 5.1-lydspor er her tale om en standard Blu-ray-udgivelse, som tilbyder den type billede- og lydoplevelse, der bør være minimum at forvente. Igennem filmen tiltager en gennemtrængende grøn farvetone, og her kunne det ønskes, at en farvekorrigering havde justeret color grading.

EKSTRAMATERIALE

Bestående af tre "bag om"-features af sammenlagt 42 minutter tages vi bag om filmen, hvor cast og crew gennemgår arbejdsprocessen, udvikling af historien, visioner, kostumer og karaktergalleri. En fin, men poleret gennemgang. Derudover indgår en fornøjelig gag reel, et kommentarspor til filmen med instruktører og Samara Weaving samt billedgalleri og trailer.

Ready or Not (Blu-ray)