Anmeldelse: Roman J. Israel, Esq.

"Roman J. Israel, Esq." er en film, der gerne vil fortælle om de gode handlinger, der sommetider overskygger de dårlige i sidste ende.

Hele Oscar-akademiets darling, Denzel Washington, leverer en formidabel præstation i dramaet "Roman J. Israel, Esq.", der ville blegne betydeligt uden hans tilstedeværelse. Det er, hvad den gode præstation kan. Den kan give liv til en ellers umiddelbart middelmådig film, ligesom den kan ødelægge et tilsyneladende mesterværk. Heldigvis er det førstnævnte, der er gældende her. Men "Roman J. Israel, Esq." er også en film, der behøver de gode præstationer, da den først og fremmest handler om konsekvenserne af de handlinger, der bliver taget under det pres, vi skaber i os selv.

Roman J. Israel, Esq. har fundet et godt lod i livet. Han hjælper sin chef og mentor med at forsvare de klienter, der ellers ikke ville have mange chancer. Men Roman er ikke ude i kampens hede. Hans liv er på et kontor, hvor han nørkler med de små detaljer, der kan betyde liv eller død for de arresterede. Men en dag dør chefen, og pludselig står Roman i en situation, han ikke er vant til – eller bryder sig om. Han bliver ansat på et nyt advokatkontor, men den nye livsstil kan være svær at vænne sig til for en tidligere aktivist-advokat, og i ly af sit nye liv mister Roman troen på sig selv og reagerer med store konsekvenser.

Det, der i den grad virker i "Roman J. Israel, Esq.", er den stærke karakterisering af de primære medvirkende. Vores helt er ikke kun en god mand med hjertet på det rette sted, men også sommetider naiv, upålidelig og ubarmhjertig overfor dem, der har det bedre end andre. Han er en mand, der vil hjælpe de fattige, men ender med at hade de rige for det. Og derfor også hade sig selv, når han selv begynder at tjene penge nok til endelig at købe et jakkesæt, der ikke får ham til at ligne et levn fra halvfjerdserne.

Det er denne unødvendige afsky, der til sidst får ham til at tage en skæbnesvanger beslutning, der driver "Roman J. Israel, Esq." ind i thrillerens territorium. Det er udviklingen i ham, der er et interessant paradoks; især når filmen selv ikke er enig med Roman i, at rigdom konsekvent fører til fordærvelse. Når Roman bliver ansat i et stort, koldt og sterilt advokatfirma, bliver han taget i hånden af den unge og nådesløse George Pierce, der svarer til skurken i samtlige Romans mareridt. Heldigvis holder instruktør Dan Gilroy og "Roman J. Israel, Esq." ikke af de værste klichéer, og selvom Pierce til tider svarer til førnævnte mærkat, er det ikke det eneste i ham.

Alle indeholder to forskellige sider af samme mønt, og det er noget, Gilroy forklarer fint med denne sin nyeste film. Hvor han med sin tidligere film, "Nightcrawler", var opsat på at fortælle en historie om det hykleriske i moderne mediers syn på sensationen og en psykopatisk mediemand, der kun elsker at levere til dem, er "Roman J. Israel, Esq." en mere optimistisk film, der gerne vil fortælle om de gode handlinger, der sommetider overskygger de dårlige i sidste ende.

Det er ikke det lyse filmstjerne-Los Angeles, vi er vant til, der bliver bragt til live her, men derimod de knuste drømme i selvsamme by. De store lejligheder og fornemme kontorer bliver vist med en distance, men de kluntede hjem og fængslerne indeholder en hjemlig genkendelighed. Alt sammen er det med til at skabe den perfekte baggrund for glemt aktivisme, og hvor lidt den nogle gange ser ud til at have ændret vores samfund. Alligevel er det tydeligt, at Roman er den fejlslagne helt, hvis betydning for jura – trods alt – har skabt en balance. Og det er den pointe, Gilroy prøver at få frem med en film, der lever og ånder gennem Washingtons talent.

Roman J. Israel, Esq.