Anmeldelse: Sonic the Hedgehog

Filmatiseringen af Sega-klassikeren er temmelig banal, men lægger ikke skjul på, at den er tiltænkt børn og (ekstremt) barnlige og fartglade sjæle.

Filmatiseringer af computerspil er sjældent en succes, hverken kritisk eller økonomisk. Så hvorfor kaster Hollywood sig gang på gang over dem? Måske i håbet om endelig at være den, der knækker koden. Denne gang er turen kommet til "Sonic the Hedgehog", spilfirmaet Segas ikoniske galionsfigur – og på ingen måder et makværk.

Filmens målgruppe vil være bekendt med videospillene om det lynhurtige blå pindsvin, der jagter rundt i en række platform-baner efter gyldne ringe. Af gode grunde har man valgt at gentænke handlingen i filmversionen en smule. Så her får vi Sonic, der dumper ned i menneskenes verden, allierer sig med en godmodig landbetjent og sætter kursen mod San Francisco og sine tabte teleportationsringe – skarpt forfulgt af superskurken Dr. Robotnik og hans hær af droner.

Som min lynhurtige opsummering af handlingen indikerer, så er her ikke tale om den mest kødfulde historie. Til gengæld er der fuld fart over feltet, hvilket da også bare skulle mangle i en film om et supersonisk pindsvin. Sonic får rig lejlighed til at vise sin overjordiske hastighed, og det er især i scenerne, hvor alt og alle omkring ham går i stå (tænk Quicksilver-scenerne i de nye "X-Men"-film), at løjerne tager kegler. Vi får desuden en hæsblæsende motorvejsjagt mellem droner og personbil samt et ræs ned ad Transamerica Pyramid i San Fransisco som kinetiske indslag. Under al CGI-rabalderet og farthysteriet har man forsøgt at indskrive en klassisk venskabshistorie. For den hurtige Sonic er trods sine evner et ensomt væsen, og i James Marsdens landbetjent Tom finder han en tiltrængt ven. Et temmelig banalt plot, men det er på den anden side også en film, der ikke lægger skjul på, at den er tiltænkt børn og (ekstremt) barnlige sjæle.

Det umage makkerpar Sonic og Tom fungerer ganske godt, i høj grad takket være Marsden. Den tidligere Cyclops har ikke haft en kæmpe filmkarriere, hvilket egentlig er synd, da han formår den svære (og utaknemmelige) opgave at være filmens underspillede, emotionelle anker. Desuden har skuespilleren fin komisk timing, hvilket han også beviste som Prins Charming i Disney-spoofen "Fortryllet". Mindre imponerende er Sonic trods en fin visuel fremtoning – til trods for, at udseendet blev lavet om, efter fans gik amok, da hans tidlige look blev testet på Comic-Con. Stemmen leveres af den relativt ukendte komiker Ben Schwartz og formår aldrig at give figuren den fortjente coolness og fandenivoldskhed. En Ryan "Deadpool" Reynolds, der sidste år lagde stemme til den animerede "Pokémon Detective Pikachu", havde skudt hi-scoren hjem.

Filmens store trækplaster er dog skurken. Jim Carrey har altid haft en tendens til at overskygge alle andre i en film, primært på grund af sin vanvittige ekspressivitet. Her passer det som fod i hose, og hans Dr. Robotnik er en herlig overgearet og selvovervurderende tegneserieskurk. Lige dele Gækkeren og Ace Ventura, men med vægt på den afvæbnende fjollethed, der passer perfekt til en børnefilm.

Det er oplagt at sammenligne "Sonic the Hedgehog" med Nintendo-filmatiseringen "Super Mario Bros.", der immervæk var noget af en katastrofe. I den optik er der her tale en ganske hæderlig film – men selv tidligere tarvelige forsøg taget i betragtning, så hæver den her sig ikke over det absolut jævne.

Sonic the Hedgehog