Anmeldelse: Syv minutter over midnat

Gode børnefilm er dem, der kan finde ud af at appellere til vores fantasifulde, barnlige sider. De bedste er dog dem, som kan blande den barnlige iver og fantasi med voksne problemstillinger, der bunder i virkeligheden uden at tale ned til publikum. Film som kan dykkes dybere ned i, når vi en dag som voksne vender tilbage til dem. "Syv minutter over midnat" tilhører bestemt denne gruppe.

12-årige Conor (nærværende spillet af Lewis MacDougall) er skilsmissebarn. Han bor i en lille engelsk landsby med sin mor (Felicity Jones), der er syg med kræft. Faderen har for længst stiftet ny familie i udlandet, og derfor passes Conor af sin skrappe mormor (Sigourney Weaver). I skolen er han så verdensfjern, at han mobbes konstant. Conor vil kun være sammen med sin mor, som han for alt i verden ikke vil miste, men hendes svækkede situation tvinger ham til at tilbringe sin tid alene med sine tegneredskaber.

En aften, da klokken er syv minutter over midnat, dukker et enormt træmonster (Liam Neeson) op fra den nærliggende kirkegård. Monsteret påstår at være blevet hidkaldt af Conor og kræver, at drengen de næste aftener, når klokken slår syv over tolv, skal lytte til hans beretninger fra gammel tid – for til sidst selv at fortælle sin egen. Dette simple krav fra en ellers frygtindgydende trækæmpe kommer noget overraskende for både Conor og publikum. Nu har vi et skræmmende, ente-lignende væsen på skærmen, og det eneste, det truer med, er nogle simple skrøner. Vores skepsis udtrykkes heldigvis af Conor, når han straks kommenterer, hvor udramatisk det hele lyder. Men både kæmpen og resten af filmen overbeviser os hurtigt om, hvor stærke simple fortællinger kan være.

Det sker selvfølgelig, fordi trækæmpens tre historier er medrivende i sig selv, når Neesons beroligende og samtidigt urovækkende stemme leder an. Visuelt præsenteres de som smukt stiliserede animationssegmenter. Fotorealistiske dele dukker dog tiltagende op i hver beretning, da de tre fabler ikke overraskende afspejler Conors barske virkelighed. Sagnene er ikke sort-hvide som normale eventyr, men er i stedet uforløste, paradoksale og fyldt med gråzoner. Igennem nuancerne kan både vi og Connor begynde at acceptere de uretfærdigheder i livet, som løbende opstår i filmen. Det gør ondt at opleve, men det bliver den eneste måde at frigøre os fra dem på.

Befriende føles det netop, når "Syv minutter over midnat" tør udtrykke vrede, frygt og andre tabubelagte følelser. Enten når Conor går bersærk i frustration over sin tilværelse, eller når filmen skræmmer os med både sit bragende lyddesign og sine dybt realistiske visuelle effekter – især i en scene, hvor jorden slår revner og voldsomt opsluger alt omkring Conor. Moralen om at give børn plads til at udtrykke alle slags følelser går lige i hjertet. Visse steder forsvinder nuancerne dog. Det ellers skønt udtænkte, problematiske forhold mellem Conor og hans mormor slår revner undervejs grundet Weavers skrækkelige britiske accent, og nogle steder føles dramaet og moralen for opstillet. Den overordnede, rørende fortælling holder dog hele vejen igennem.

"Syv minutter over midnat" er en smuk børnefilm, der tør, hvor andre tier. Visse steder går der en smule hak i maskineriet, når der moraliseres for ihærdigt. Dét er dog kun få steder. Filmen formår næsten gnidningsfrit at blande virkelighed med fantasi, alvor med humor og sorg med glæde. Det er pragtfuldt – jeg ville ønske, jeg kunne have set den som barn.

Syv minutter over midnat

Kommentarer

Syv minutter over midnat

  • ★★★★★★1

    Den lyder godt nok fed! Hvad vil du anslå aldersgruppen til, når du siger "som barn?"

    davenport 8-12-16 11:06

  • 0

    Den lyder godt nok fed! Hvad vil du anslå aldersgruppen til, når du siger "som barn?"

    Filmen blev også vist under (CPH PIX/)BUSTER, så den er klart først og fremmest til "unge" på Conors alder. Dvs. omkring de 12. Yngre kan sikkert også følge med, men vi skal nok ikke så langt ned før koncepterne handlingen hviler så stærkt på begynder at være for komplekse til helt små børn.

    BusinessMonkey 8-12-16 14:47

  • ★★★0

    Jeg glæder mig virkeligt til at se den. Tegneserien bag bogen er enormt atmosfærisk, og det ser ud til at Bayona er tilbage til det udgangspunkt som han er allerbedst til - gys. "Børnehjemmet" er forrygende - bliver spændende om denne er på samme niveau.

    Dolphinfriendly 8-12-16 15:35

  • ★★★★★★0

    Det samme her. Ser også frem til at få den set og anmeldelsen gør kun lysten større. 

    T. Nielsen 8-12-16 15:58

  • ★★★★★★1

    Per Carlsens anmeldelse er noget af det dårligste jeg har læst. Den giver ingen mening, og jeg ved ikke om han kunne lide den eller ej... O.o

    www.dr.dk/nyheder/kultur/film/anmeldelse-her-kommer-monstret-der-er-din-fjende-og-ikke-mindst-din-ven

    davenport 8-12-16 16:23

  • ★★★★1

    Det var da en frygtelig dansk titel. Ser dog også frem til den og ser den her i weekenden, når jeg drager til Ålborg. 

    Babo 8-12-16 20:28

  • 0

    Per Carlsens anmeldelse er noget af det dårligste jeg har læst. Den giver ingen mening, og jeg ved ikke om han kunne lide den eller ej... O.o

    www.dr.dk/nyheder/kultur/film/anmeldelse-her-kommer-monstret-der-er-din-fjende-og-ikke-mindst-din-ven

    Haha. Han kommer vist til at diskutere lidt for meget med sin indre kyniker.

    Tror dog at jeg forstår, hvad han mener.
    Hans indre kyniker er bange for, at det bare er endnu en Hollywoodfilm, der hiver kræftkortet frem, for alt for unuanceret at tvinge os til at blive kede af det fordi kræft er så voldsomt et virkemiddel til at fortælle med, men det gør den her film trods alt ikke - i hvert fald ikke på den der alt for melodramatiske Hollywoodmåde. For livet er ofte ikke så fint pakket ind som i Disneyfilm.

    Jeg overvejede at nævne i anmeldelsen, at jeg havde det mere som om jeg havde set en Don Bluth film end en klassisk Disneyfilm.
    Droppede det dog til sidst, for kan man overhovedet kan lave den sammenligning når 90% af filmen ikke er animeret? Desuden er Don Bluth film ikke nødvendigvis også gode at se som vosken. De tør bare være dybt skræmmende og sørgelige. (Tror alle børn hader ham for, hvad han tvang Lillefod til at gennemgå i den første (og eneste!) "Landet for længe siden") :P

    BusinessMonkey 9-12-16 08:16

  • ★★★★★★0

    Ha ha - "Lillefod-traume" :D Det må være din generations "hvor var du, da Bambis mor blev skudt?"

    davenport 9-12-16 08:18

  • 0

    Det var da en frygtelig dansk titel. Ser dog også frem til den og ser den her i weekenden, når jeg drager til Ålborg. 

    Hahaha. Altid skønt med dårlige danske titler.

    Kunne aldrig komme i tankerne om, hvad filmen hed, da jeg skulle skrive anmeldelsen - i stedet for kom jeg til at tænke på den her skønne sang, hver gang jeg genlæste, hvad den hed. :) Lidt en anden stemning end filmen - selvom én scene i filmen måske godt kunne fint passe til sangen. ;P

    Ha ha - "Lillefod-traume" :D Det må være din generations "hvor var du, da Bambis mor blev skudt?"

    Hahahaha-har faktiskt aldrig set Bambi... (Og ja, jeg ved Cinemateket viser den 1000 gange denne måned...)

    Men tror faktisk Lillefod-traumet ramte mig ret hårdt, da jeg boede med mine bedsteforældre dengang jeg så filmen første gang.

    BusinessMonkey 9-12-16 08:23

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen