Anmeldelse: In the Land of Saints and Sinners

De irske landskaber, flot skuespil og et vidunderligt soundtrack gør at dette er en af de bedre Liam Neeson-thrillers.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Liam Neeson fandt et kald med action-thrilleren "Taken" fra 2008. Siden da har den ellers anerkendte 71-årige skuespiller markeret sig som actionstjerne, selvom hans film i den grad svinger i kvalitet. Som eksempelvis årets trafikuheld, "Retribution". Nu befinder nordireren sig igen på det store lærred med "In the Land of Saints and Sinners".

I en lille irsk landsby bor krigsveteranen Finbar (Liam Neeson). En velanset borger i lokalsamfundet, men med et hemmeligt job som lejemorder. Et job, som han vælger at vinke farvel til, da han vil lægge fortiden bag sig. Alt går stille og roligt, indtil han opdager, at den lokale bodegaejers datter bliver tævet af hendes mand, Curtis (Desmond Eastwood). Dette får Finbar til at skride til handlingen, hvilket ender med at få store konsekvenser for den tidligere lejemorder.

På papiret lægges der op til endnu et Liam Neeson-actionbrag, men instruktøren Robert Lorenz trækker i en anden retning. "In the Land of Saints and Sinners" rummer faktisk kun én actionscene, hvor fortællingen søger at være en thriller med dramatisk kant. Manuskriptforfatterne Mark Michael McNally og Terry Loane bruger mere tid på at udpensle Finbar og lokalsamfundet, mens temaer om synd, at dræbe for at helliger mål og menneskelige konsekvenser italesættes. Emner, der skaber overraskende effektive øjeblikke, når persongalleriet tvinges til at møde deres indre dæmoner.

Hvilket gør det så ærgerligt, at fortællingen presses ind i en standard thriller-skabelon. Der hersker aldrig tvivl om historiens fremgang, hvor fremdriften er lige så forudsigelig som solopgangen over de irske kløfter. Skabelonen følges til punkt og prikke, hvilket kvæler de temaer, som ellers er omdrejningspunktet i "In the Land of Saints and Sinners". Det er ærgerligt, at de gode intentioner og gode idéer lade livet til fordel for klichéer. Især da rammen for effektivt drama bestemt er til stede.

Alligevel føles Neesons seneste thriller forfriskende. De irske landskaber er smukke, flot suppleret af et vidunderligt western-soundtrack af Great Garbo-trioen, Diego, Nora og Lionel Baldenweg. Men æren skal også gå til skuespillerne. Liam Neeson er stadig god som en handlekraftig hovedperson, der grubler over sorg og fortrydelse. Han bakkes flot op af Kerry Condon ("The Banshees of Inisherin") i skurkerollen, Ciarán Hinds og Jack Gleeson. Selvom slutproduktet hurtigt gennemskues, håber man alligevel det bedste for deres karakterer, da deres personlige øjeblikke er overraskende stærke. Hvilket gør filmen til én af de bedre thrillers for den 71-årige actionstjerne.

"In the Land of Saints and Sinners" er en standard thriller, hvor historien hurtigt gennemskues. På denne front er der intet nyt under solen. Alligevel er dette en tilbageholdende oplevelse, der er mere interesseret i sine karakterer end at levere endnu en middelmådig thriller. De irske landskaber, flot skuespil og et vidunderligt soundtrack gør at dette er en af de bedre Liam Neeson-film. Selvom resultatet ikke sidder helt i skabet, prøver den at være mere end bare dum underholdning.

"In the Land of Saints and Sinners" har dansk biografpremiere 28. september.

In the Land of Saints and Sinners