Anmeldelse: The Suicide Squad

James Gunns nyfortolkning af skurkeuniverset er spas og løjer beskudt med energi og van(d)vittig kreativitet.

De fleste filmelskere har hørt om udskældte "Suicide Squad", der mildest talt ikke var en super start for skurke-gruppen. Siden da har DC Comics sadlet om. Dette har givet antiheltene en ny chance med "The Suicide Squad", hvor "Guardians of the Galaxy"-instruktør James Gunn står ved roret. Og det må siges, at han har genrejst æren for det knapt så noble tegneserie-persongalleri.

Øen Corto Maltese er blevet udsat for et statskup og er nu styret af en ond diktator. Amanda Waller (Viola Davis), hjernen bag Suicide Squad-initiativet, samler derfor et hold af superskurke, der skal destruere Jotunheim. Et anlæg, der eksperimenterer med politiske fangere som led af det såkaldte Project Starfish. Holdet, der udsendes på selvmordsmissionen, har blandt andre Harley Quinn (Margot Robbie), Bloodsport (Idris Elba), Peacemaker (John Cena) og Nanaue (Sylvester Stallone) ombord, anført af Rick Flag (Joel Kinnaman). Ikke så overraskende går intet efter planen allerede fra start.

Lad os få det åbenlyse spørgsmål slået ned: Ja, "The Suicide Squad" er markant bedre end første film fra 2016. I sig selv ikke den store bedrift, da barren i forvejen var lavt sat. Alligevel er det en sand fornøjelse at være vidne til en James Gunn, der har fået fuldstændig frie tøjler. Blodet flyder, og mennesker lemlæstes, mens der bygges op til jokes og alverdens absurditeter. Især rivaliseringen mellem Bloodsport og Peacemaker fører til ét af filmens sjoveste øjeblikke. Overordnet set er Gunns nyfortolkning af skurkeuniverset spas og løjer spækket med energi og van(d)vittig kreativitet.

Det hjælper også med lige fokusfordeling af antiheltene. Alle som én får deres øjeblik i spotlyset. Gunn er heller ikke bleg for at omfavne mørket hos sit persongalleri, en mere end velkommen nuance. Mikset mellem morskab, karakterdrama og mørke øjeblikke er ikke just noget nyt under solen, taget instruktørens to "Guardians of the Galaxy"-film in mente. Men formularen virker stadig, og slutresultatet er den måske bedste DCEU-film til dato.

Rosen er dog med forbehold. Som med sine to Marvel-film overforklarer James Gunn sine pointer i en irriterende grad for at være ekstra sikker på, at alle kan følge med. Dertil føles filmen mindst en halv time for lang – hvor der ofte tys til at vise en situation for blot at skrue tiden tilbage og fremvise en anden vinkel. Klimakset kan endda med rette beskyldes for at forråde sin præmis. En skam, da "The Suicide Squad" i sine allerbedste sekvenser er usædvanlig legesyg og ikke bange for at gå mod forventninger og konventioner.

At "The Suicide Squad" alligevel forbliver en gennemgående herlig oplevelse skyldes et oplagt cast, fokus på karaktererne og en James Gunn, der gør lige, hvad der passer ham. Filmen er ikke perfekt grundet dens længde og plot, der bliver overforklaret. Alligevel er James Gunn præcis det, antihelte-gruppen har manglet. Sammenlignet med David Ayers "Suicide Squad" skulle der ikke meget til at overgå dén, men Gunn formår stadig at skabe en morsom, energisk og mindeværdig DCEU-oplevelse.

The Suicide Squad

The Suicide Squad

• ★★★★★0

Glæder mig til at få den set, min veninde fra London, hun slutter også sin anmeldelse af med at skrive følgende, hvilket jeg synes er meget godt formuleret.

As for Warner Bros. and the DCEU in particular, this film will hopefully help to finally drive home the point that the studio needs to take more risks and learn to trust the creatives instead of trying to play it safe by churning out more Batman remakes – much like The Suicide Squad relies on a rowdy band of unknowns to save the world, Warner Bros. also needs to continue to trust in the unknown to save their hopes of competing with Disney’s MCU at the box office.

Elwood 5-08-21 00:19

• ★★★★★★0

Lige det jeg håbede på ;-D

Wayne 5-08-21 01:42

• ★★0

Det lyder til at blive godt, stor fan af Gunn

HelmerJ 5-08-21 09:18

• ★★★★0

Jeg var lige et smut inde og se den med min svoger her i ferien. Det var ellers ikke planen. Vi endt dog faktisk med at hygge os, særligt han var begejstret og fik lidt af sin Rambo 4 kick ud af det hele. På den positive side: der er noget militær-ramasjang over denne film som fra go’e gamle dage med massere af guns, vold og testosteron. Instruktør Gunn slipper tydeligvis tøjlerne og selvom det ofte er på bekostning af den gode historie, så har man formentlig også indløst billetten til blot en omgang smadder. Kemien mellem skuespillerne er fin, selvom jeg ikke fandt al humor virkede optimalt. Og her kommer de mindre gode ting. Gunn forsøger også at give hver karakter noget baggrund og selvom det ofte er prisværdigt og mange vil se det som et plus, finder jeg det imidlertid underligt man pludselig skal ‘stoppe op’ og en karakterer skal fortælle om sin baggrund, ofte til hele holdet og indimellem med flashback. Når det så alligevel ikke har så meget vægt, så fandt jeg det egentlig bedre at undvære den form for information. Mit største problem er nok mod tredje akt, hvor filmen ender ud i et forudsigeligt effektjageri med store destruktioner og karakterer, der ikke burde overleve, overlever. Det fik mig straks til at sukke efter den fine breakout-scene fra tidligere i filmen. Er der så noget om den massive hype? Ikke hvis du spørger mig, men jeg synes den fortjener en god omtale og for hvad det er, leverer den hverken mere eller mindre.

7/10

Babo 6-08-21 09:50

• ★★★★★★0

Den får godt nok ret fine anmeldelser en del steder. Jeg får ret meget lyst til at se den:)

T. Nielsen 6-08-21 15:22

• ★★★★0

Jeg tror også den er dig.

Babo 6-08-21 16:43

• ★★★★★★0

Jeg tror også den er dig.

I know it!

T. Nielsen 6-08-21 17:10

• ★★★★0

m.youtube.com/watch

Ham her, som også er ret positiv om filmen, advarer også man ikke skal falde for hypen. Der er ikke tale om blandt de bedste superhelte film. Når jeg læser de overvældende gode anmeldelser, kommer det ærligt lidt bag på mig. Måske er jeg blevet for gammel eller forventer mig alt for meget rent kunstnerisk af disse blockbusters, men jeg kan egentlig ikke forstår man skamroser næsten blindt det hele. f eks:

En af de scener, der også fremhæves i videoen: Romance-scenen med Quinn er da totalt unødigt og trækker virkelig tempoet ud. Pil den ud, så ville man faktisk strammet tingene bedre. Det var bare et eksempel, som for mig var iøjnefaldende og en mindre god ting.

Babo 6-08-21 20:48

• ★★★★★★0

Den er nice.

Zero Cool 6-08-21 21:47

• ★★★★★★0

Jeg forstår ikke helt, at den er blevet lanceret som et soft reboot.

Selvom der ikke direkte er henvisninger til den første film, er der fire figurer med fra den første film, der alle spilles af de samme skuespillere og som alle kender hinanden i forvejen og lader til at have arbejdet sammen før.

Jo, man kan sagtens se den uden at have set den første og den fungerer måske også fint som en "nr. 1", men den føles som en film i en serie af film om Suicide Squad, ikke som et reboot overhovedet.

Zero Cool 6-08-21 22:39

• ★★★★★0

Vel fordi de er klar over hvor giftig den elendige første film er, og de ønsker ikke at blive stærkt forbundet med den?

Kruse 6-08-21 22:45

• ★★★★★★0

Giftig ligefrem.

Men altså, hvis man har set den første og ser denne her, vil det være ret klart, at der ikke er tale om et reboot og der nærmere er tale om lidt "falsk markedsføring".

Zero Cool 6-08-21 22:55

• ★★★★★0

Giftig ligefrem.

Giftig fordi den anset for en virkelig dårlig film. Det vil de selvfølgelig gerne tage afstand fra. Og at få karakterer lader til at kende hinanden i forvejen er meget lidt at tage med fra en tidligere film. De refererer ikke til tidligere film. Udover dette er der ikke nogen speciel forbindelse. At kalde det falsk markedsføring er en enorm overdrivelse.

Kruse 6-08-21 23:02

• ★★★★★★0

[slettet]

Zero Cool 6-08-21 23:17

• ★★★★0

Enig og man vil også nødig forvirre alment publikum. Så det er vel rart at vide på forhånd, man ikke behøver se den første. Jeg så vist kun 10 min af den første og slukkede. Dens ry er skræmmende ringe hvad jeg kan forstå.

Babo 7-08-21 09:27

• 0

Længe siden jeg har været så godt underholdt! Jeg gik meget glad fra IMAX-salen, og nød, volden, humoren, den gode CGI og stemningen.

jacob_uno 7-08-21 10:44

• ★★★★★★0

Ud fra hvordan den er blevet lanceret, så opfatter jeg det også som om at du har ret i det du skriver (men det har du jo ofte, selv om jeg ikke altid er meget for at indrømme det:-)

T. Nielsen 7-08-21 10:49

• ★★0

Jeg havde sgu en FEST med denne her film! Jeg gik ind med høje forventninger og de blev indfriet. Høje med henblik på, at den skulle være en festlig og kulørt humørbombe med masser af overdreven vold, blodsudgydelser og en masse fede skuespillere i korte og lange sekvenser.

Den er ganske simpel i sin opbygning og nogle af tingene blev telegraferet ift. "dette får en betydning i slutspillet", men den var habilt skrevet og jeg var UTROLIG glad for, at jeg ikke behøvede at se nogen af de tidligere karakters film. :-)

Jeg er et sted mellem 4 store stjerner eller sågar 5 små, fordi jeg godt kunne finde på at se den igen relativt hurtigt. :-)

The Paki Don 7-08-21 22:28